Wat is er nieuw

Easy carbo + easy profito + kleibolletjes: Wat is nu echt nodig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik heb mijn nieuwe aquarium nu 2 weken gevuld en heb bij ieder plantje wat kleibolletjes gedaan. Nu lees ik ook op het internet over easy carbo en profito. Heb ik die ook nodig?

Ik heb een Rio 400, wat uiteindelijk een discusbak moet worden. Ga aankomende tijd eerst de bijvis erin zetten.

KLeibolletjes doe je bij moerasplanten.
profito is plantvoeding.

Easy carbo is koolstof bemesting.
�EasyCarbo is een zeer krachtige en effici�nte koolstofvoeding in vloeibare vorm voor aquariumplanten
�bevordert de groei van planten met organische en niet met mineralische substanties
�kan voor aquaria met of zonder extra CO2 bemesting gebruikt worden
�verhoogt de concurrentie van de planten tegenover algen en draagt daarmee bij tot de reducering van allerlei soorten algen
�al na korte tijd is een sterke groei van de aquariumplanten zichtbaar
�Easy-Life EasyCarbo werkt ideaal in combinatie met Easy-Life ProFito plantenbemesting
�zeer spaarzaam in het gebruik, dagelijks 1 ml op 50 liter water zijn voldoende, maximaal 2 ml op 50 liter water, alleen bij sterke beplante vijvers

Tis maar wat je wilt.. wil je plantenvoedingen blijven toevoegen? Of wil je het simpel houden en niet hoeven bemesten?
Als je planten het goed doen (zal in de loop der tijd wel blijken) dan kun je ook laten bij kleibolletjes.

Ik sluit mij aan bij Bertus.
Vaak zie je dat planten het goed doen zonder voeding, alleen is dat van tijdelijke duur. Planten hebben nu eenmaal voeding nodig om te groeien. Geef je tekort of juist van iets teveel dan bestaat de kans op een onbalans met als gevolg bv algen, slechte planten groei.
Is het nodig dan zeg ik ja.

Lastige is een beetje dat de vraag zo open is.

wat heet nodig? en in welke situatie?

Als voorbeeld twee uitersten: toevoegingen nodig?
- ja, in ��n van onze bakken wel en zo ken ik meer bakken.
- nee, in een andere bak weer niet en zo ken ik meer bakken.
Want in die laatste bak groeit het allemaal ook wel. makkelijke plantjes en gestaag weliswaar. Maar geen bealgde bladeren. Hoogstens eens een blaadje dat niet optimaal uitziet., maar och, een kniesoor...

Martinez zegt het al: planten hebben wel hun voeding nodig. Maar waar die vandaan moet komen is nooit een vast gegeven.

YinYang zei:
Ik heb mijn nieuwe aquarium nu 2 weken gevuld en heb bij ieder plantje wat kleibolletjes gedaan. Nu lees ik ook op het internet over easy carbo en profito. Heb ik die ook nodig?

Ik heb een Rio 400, wat uiteindelijk een discusbak moet worden. Ga aankomende tijd eerst de bijvis erin zetten.

Welke planten heb je? Een gemiddelde discusbak is ongeveer 29 graden, dat vindt niet iedere plant even leuk.

Wat ik er in heb staan:
- Hydrocleys nymphoides (x4)
- Limnobium laevigatum (x5)
- Echinodorus (x1)
- Althernanthera (x1)
- Anubias nana mini (x4)
- Camomba aquatica (x1)
- Vesicularia dubyana (x1)

Bij deze planten meer dan alleen klei nodig denken jullie?

Tja er is al voldoende gezegd meen ik en het hangt erg af van wat je wil bereiken en hoede omstandigheden zijn. Bij een bak met een redelijke belichting zal er waarschijnlijk voeding nodig zijn. Je planten hebben nu eenmaal sporen nodig en als de verlichting dusdanig is dat de planten snel gaan groeien dan zul je moeten bijmesten.
Dus het hangt van vele factoren af kun je stellen.
Wat voor bak heb je en hoeveel licht zit erboven?? Je drijvers zijn nitraatvreters dus die zullen graag wat meer nitraat hebben. Voor de rest veel planten wat moerasplanten zijn en die hebben vaak aan een kleibol voldoende.
Ik denk dat het nooit verkeerd is om plantenvoeding te geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan