Easy carbo, yeay or nee

N

Norion

Guest
Alweer een paar weken geleden had mijn zoontje een heel potje voer in m’n aquarium gedumpt. Een giga ammoniak piek volgde en ik kon de bak leeg gaan trekken en een nieuwe bodem plaatsen. All is well en het gaat inmiddels weer goed met de waterwaardes en vissen. Alleen hebben de planten ook duidelijk een klap gehad en hebben last van staghorn. Het valt tot nu toe wel mee, de bladeren die het ergst zijn aangetast door de verhuizing en piek zitten onder de alg. Deze ben ik nu steeds aan het verwijderen maar zie het langzaam aan wel door de bak trekken.
nu las ik dat easy carbo een middel is wat staghorn aanpakt maar vraag ik me af in hoeverre dit zaligmakend is. Vallisneria kan er niet tegen, dit heb ik in de bak zitten, en eigenlijk is het gif. Of zweren jullie er juist bij en kunnen jullie niet meer zonder?
hieronder de probleembak;p
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    292.2 KB · Weergaven: 117
  • image.jpg
    image.jpg
    411.9 KB · Weergaven: 126
Ik heb destijds ook een stootkuur ingezet tegen deze alg en dat werkt goed maar ja niet alle bewoners en planten waarderen het. Normaliter gebruik ik het ook niet maar enkel als het in mijn ogen niet anders kan op dat moment.
anbevolen dosering is 1 ml per 50 liter en pas op met garnalen bij een stootkuur.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt John! En hebben vissen en garnalen last van de gewone dosis?
 
Van de gewone niet snel en er zijn leden die met carbo ook garnalen houden. Een stootkuur zou ik niet doen met garnalen.
 
Laatst bewerkt:
Symptoombestreiding is nooit goed. Beter is om de oorzaak aan te pakken.

Easycarbo kan wel handig zijn om af en toe wat hardnekkige aanslag/algjes op bijvoorbeeld spraybar of hout te verwijderen. Dit doe je dan boven water zodat het zeer geconcentreerd is. Ik zou easycarbo niet structureel toedienen.
 
De reden is duidelijk dus dan zou je het kunnen gebruiken om kapot te maken ervan uitgaande dat de waterwaarden nu goed zijn. Ik weet niet in hoeverre Staghorn snel afsterft als de waterwaarden weer ok zijn. Volgens mij is het net als penseelalg een lastige alg die niet snel doodgaat.
 
Symptoombestreiding is nooit goed. Beter is om de oorzaak aan te pakken.

Easycarbo kan wel handig zijn om af en toe wat hardnekkige aanslag/algjes op bijvoorbeeld spraybar of hout te verwijderen. Dit doe je dan boven water zodat het zeer geconcentreerd is. Ik zou easycarbo niet structureel toedienen.
Wanneer het mogelijk is om decoratie materiaal of anderszins uit het water te halen heb ik nog nooit carbo gebruikt. Zoiets hou je onder een zo heet mogelijke straal water gedurende enige tijd. Baardalg of andere alg soorten gaan gegarandeerd dood en alle andere vormen van aanslag verdwijnen evenzeer!
 
Wanneer het mogelijk is om decoratie materiaal of anderszins uit het water te halen heb ik nog nooit carbo gebruikt. Zoiets hou je onder een zo heet mogelijke straal water gedurende enige tijd. Baardalg of andere alg soorten gaan gegarandeerd dood en alle andere vormen van aanslag verdwijnen evenzeer!
Kan ook natuurlijk, maar bijvoorbeeld mijn spraybar van 2 meter is best een gedoe om helemaal los te halen, dan is het fijner om met een paar druppels easycarbo de boel af te doden, zodat ik alles op zijn plaats kan houden.
 
De oorzaak is direct te herleiden aan de ammoniakpiek en heb verder geen last van algen want ik ben altijd druk in de weer met doorstroming en voeding 🤣 de aangetaste bladeren kan ik wel steeds verwijderen maar ik vrees ervoor dat het straks ook op m’n hout komt.
Dus ik begrijp de “oorzaak aanpakken, niet symptomen bestrijden” maar ik denk dat dat meer geldt voor baardalg en of groenalgen. En de oorzaak hoop ik nooit meer te herhalen haha, wat een drama was dat zeg.
ik ga morgen maar eens kijken naar easy carbo en zal stoppen zodra de staghorn weg is. Las wel dat je planten daarna weer moeten resetten, wanneer je stopt met carbo, of valt dat mee wanneer je direct verder gaat met mijn normale plantenvoeding?
 
Ik heb al een paar keer een stootkuur gebruikt en dat is 5 dagen en dan stop je gewoon. Dit voeg je toe naast de normale voeding die je gebruikt. De eerste dag 5x de aanbevolen dosering, de 2e dag 4x enzovoorts. Dat spul breekt vrij snel af en daarom moet je het normaal ook dagelijks toevoegen dus bij de vijfde dag zal bijna alles alweer zijn afgebroken. Maar goed niet iedereen is er fan van en met garnalen of gevoelige vissen zou ik het niet zo doen.
1 ml per 50 liter is de aanbevolen dosis en pas op met garnalen.
 
Laatst bewerkt:
Heb net taiwanbees en blue dreams uit eigen kweek toegevoegd in de bak :stom: Dacht: die kunnen lekker aan de slag met de algen. Maar die zitten natuurlijk weer met z’n allen in de darkroom (filter). Bedankt voor je advies John, ik ga dan voor de normale dosis bovenop m’n plantenvoeding.
 
Ja jammer dat je die net hebt toegevoegd want de TB zijn wel gevoelig. Ik denk dat Staghorn ook wel zal afsterven als de nh3/4 "op" is maar ik heb daar geen ervaring mee en wie weet kan @benvo daar iets over zeggen.
 
Stukje van Azaqua dus ik zou erg oppassen met de TB en goed observeren als je het al gaat gebruiken:

Advies van Azaqua voor een behandeling tegen algen met EasyCarbo:

Met name bij het terugdringen van Baardalg, Penseelalg en Draadalg, kan EasyCarbo perfect als hulpmiddel worden ingezet. Met een plaatslijke overdosering op de algen, kunnen deze worden teruggedrongen. Door met de optioneel verkrijgbare pipet of injectiespuit de dagelijkse dosering rechtstreeks op één plekje met algen te spuiten, zullen deze dankzij de zachte structuur als het ware verbranden. Baardalgen en Draadalgen slaan wit uit en zullen afsterven. Deze "spot treatment" kan dagelijks worden herhaald op een nieuw bealgd stukje. Herhaal deze routine net zo veel dagen tot alle alg weg is. Verwijder vóór de behandeling met EasyCarbo de algen eerst zo veel mogelijk. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan waardoor de algen ontstaan en maatregelen te treffen om nieuwe alggroei tegen te gaan.
Bij extreme algenplagen kan een hoge overdosering met EasyCarbo ook veel van de algen doen afsterven. Dit kan echter ook schadelijke gevolgen hebben voor zachte planten, vissen en garnalen. Een overdosering wordt hierom normaal gesproken sterk afgeraden. Blijf ten alle tijden goed observeren!! Verwijder afgestorven algen en blijf water verversen. Gebruik op eigen risico.
 
Ja vooral de stootkuren zijn killing lees ik. Vind het wel spannend hoor! Bedankt voor ieders advies!
 
Persoonlijk zou ik geen carbo gebruiken. Je bak is nog in onbalans, ik zou aangetaste bladeren weghalen en extra waterwissels doen. Daarmee bedoel ik niet 3x in de week 50% 😅. Bv 2x 20% in de wk. Geef je planten de kans te herstellen.

Gr. Ed
 
Terug
Bovenaan