Wat is er nieuw

Easy Carbo

K

Keesvd

Guest
Zoals ik mezelf ken ben ik luie keessie en ben ik te beroerd om het op het web te zoeken ( wel hier gezocht)

Maar kreeg geen enthousiast antwoord op de vraag die ik ga stellen....

Drumsounds...................

Heeft easy carbo effect op je waterwaardes en je bacteriën?

- end of question

Het is een chemisch goedje en bij een veel te hoge dosering zou dat best kunnen want zelfs vissen kunnen er door doodgaan.

Oke maar als je aan het voorgeschreven dosering aanhoudt?

Waar wil je het voor gebruiken Kees?

Je kan ook redelijk probleemloos waterstofperoxide tot een bepaalde dosering toevoegen, ben het overzicht kwijt waar het schadelijk wordt voor verschillende soorten organismen, maar denk niet dat Carbo slechter zal zijn, maar dat is een aanname

Je kan ook redelijk probleemloos waterstofperoxide tot een bepaalde dosering toevoegen, ben het overzicht kwijt waar het schadelijk wordt voor verschillende soorten organismen, maar denk niet dat Carbo slechter zal zijn, maar dat is een aanname
Dus carbo kan je niet continue erin gooien begrijp ik hier uit?

Ja het kan een alternatief zijn voor CO2 maar het heeft ze grenzen.
je kan niet zoveel licht gebruiken als bij CO2.

het kan zelfs gecombineerd gebruikt worden dat heb ik ook wel gezien.

Carbo is eigenlijk een Koolstofvoeding. Vroeger leerden wij op school dat koolstof en zuurstof CO2 vormden. Nu vertellen ze bij Easy Life wijselijk niet waaruit hun product samengesteld. Nu meen ik wel eens ergens gelezen te hebben dat die Carbo middeltjes ook wel glutaraldehyde bevatten wat, dacht ik een desinfecterend middel is? Over het algemeen hebben algen de pest aan dit product wat mij op de gedachte brengt dat er in ieder geval een verzurend effect zou kunnen zijn. En, inderdaad, ik had beter op moeten letten bij mijn scheidkunde lessen...

Ik weet uit ervaring dat er meerdere bakken bestaan waar alleen Carbo en Profito worden gebruikt, maar dat zijn bakken met eenvoudige planten en een lage belichting.

Ja ik weet van mijn vrouw dat het door tandartsen gebruikt werd of wordt als desinfecteer middel.
het schijn ook volledig biologisch afbreekbaar te zijn is me verteld.

Carbo is een koolstofbron voor de planten, bijkomend voordeel is dat algen er niet zo goed tegen kunnen.
Bijkomend nadeel is dat je never nooit mag overdoseren. Wat is het een schadelijk goedje voor flora en fauna.
Het is niet schadelijk voor bacteriën en heeft geen invloed op de waarden van het water.

En als men zich aan de dagelijkse voorgeschreven dosering houdt is het prima spul om aan de koolstofbehoefte te voorzien bij langzaam groeiende
planten die weinig licht nodig hebben. Binnen 24 uur is de dosering (van de aanbevolen hoeveelheid) afgebroken.

Carbo is een koolstofbron voor de planten, bijkomend voordeel is dat algen er niet zo goed tegen kunnen.
Bijkomend nadeel is dat je never nooit mag overdoseren. Wat is het een schadelijk goedje voor flora en fauna.
Het is niet schadelijk voor bacteriën en heeft geen invloed op de waarden van het water.

En als men zich aan de dagelijkse voorgeschreven dosering houdt is het prima spul om aan de koolstofbehoefte te voorzien bij langzaam groeiende
planten die weinig licht nodig hebben. Binnen 24 uur is de dosering (van de aanbevolen hoeveelheid) afgebroken.
Oke is het dan wel een product eenmaal aan begonnen dan elke dag geven? Of kan je het eens in de 2 3 dagen geven?

Maar het zijn wél totaal verschillende producten met hun eigen gebruiksdoelen.

EasyCarbo is een vloeibare koolstofbron voor planten. Wordt veel gezien en gebruikt als een makkelijke manier van CO2 toedienen al is het niet helemaal gelijk. EasyCarbo bevat een stofje 'Gluteraldehyde' wat desinfecterend werkt en dodelijk kan zijn voor dieren en planten hierdoor kan het dus wel degelijk nadelig zijn tijdens het opstarten van je aquarium. Overdoseren van EasyCarbo is dan ook slecht voor je planten en vooral dieren, al is dit met gewone CO2 ook zo.

Voordeel is dat algen helemaal niet van dit stofje Gluteraldehyde houden dus wordt EasyCarbo vaak gebruikt voor algbestrijding. Let er wel op dat er een aantal planten zijn die ook erg gevoelig hiervoor zijn waaronder waterpest en vallisneria.

Naar ik heb begrepen wordt een aquarium-veilige hoeveelheid gluteraldehyde in een uur of 10 afgebroken en komt bij de afbraak een te verwaarlozen hoeveelheid co2 vrij. Minder dan normaal al in kraanwater aanwezig is.

Naar het schijnt is de voornaamste werking dat het het laagje dat standaard op planten zit verwijderd of dunner maakt, waardoor voedingsstoffen en beschikbare co2 beter kunnen worden opgenomen.

Ik ben nog niet overtuigd maar aangezien ik het niet gebruik ga ik er geen studie van maken.
Een bak kan het zonder Co2 en carbo ook goed doen dat is gewoon een kwestie van belichting en voeding aanpassen.

Dus carbo kan je niet continue erin gooien begrijp ik hier uit?

Dat is correct, overdosering is als genoemd voor zowel flora als fauna schadelijk.

Maar het zijn wél totaal verschillende producten met hun eigen gebruiksdoelen

Ja, alhoewel er een overlap is, met name met betrekking tot alg bestrijding, maar mbt voedingsbron juist niet inderdaad

Ik heb dit goedje lange tijd geleden ook vaak gebruikt, en ik zag wel degelijk betere groei in mijn planten, ook kleurden de toppen sneller rood van sommige soorten, dus het doet zeker wel iets dat vergelijkbaar is met Co2.
Ook als ik een stootkeur deed om algen te doden zag je na een paar dagen al dat de planten een boost kregen.

Gelukkig ben ik in de wondere wereld van Bio co2 terechtgekomen en heb ik dit goedje al langere tijd meer nodig.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Zover ik weet halen de planten koolstof uit dit goedje maar ja ik ben geen chemicus.

Ik heb dit goedje lange tijd geleden ook vaak gebruikt, en ik zag wel degelijk betere groei in mijn planten, ook kleurden de toppen sneller rood van sommige soorten, dus het doet zeker wel iets dat vergelijkbaar is met Co2.
Ook als ik een stootkeur deed om algen te doden zag je na een paar dagen al dat de planten een boost kregen.

Gelukkig ben ik in de wondere wereld van Bio co2 terechtgekomen en heb ik dit goedje al langere tijd meer nodig.

Dat klopt ook wel. Carbo is gebaseerd op een koolstofelement. Planten kunnen het dus wel gebruiken als koolstofbron. En er zit Glutaraldehyde in, een desinfecterend goedje. Het maakt inderdaad snel korte metten met alg waarna je over een wat langere tijdsperiode een gunstig effect op planten zit.
Af en toe, wanneer ik wat baardalg bespeur gebruik ik het wel. Nadelige gevolgen heb ik er nog nooit van ondervonden.

Ook ik heb al weleens een stootkuur toegepast en niks nadeligs ondervonden maar goed voor de langere termijn is en blijft het een chemisch en giftig goedje.

Dat klopt ook wel. Carbo is gebaseerd op een koolstofelement. Planten kunnen het dus wel gebruiken als koolstofbron. En er zit Glutaraldehyde in, een desinfecterend goedje. Het maakt inderdaad snel korte metten met alg waarna je over een wat langere tijdsperiode een gunstig effect op planten zit.
Af en toe, wanneer ik wat baardalg bespeur gebruik ik het wel. Nadelige gevolgen heb ik er nog nooit van ondervonden.

Ik haak even aan. Als je het gebruikt om tijdelijk even baardalg de kiem in te smoren. Welke hoeveelheid gebruikt U dan? En heeft U er toevallig ook een vallisneria instaan? Merk je ook dat deze onder de gebruikte concentratie minder goed gaat groeien?
Ik heb dankzij schommelende co2 waardes(bio co2) ook last van baardalg en zit te twijfelen of ik ook eenz aan easycarbo zal beginnen...

Ik heb tegen algen wel een stootkuur toegepast en dan begin je met 5x de dosis op dag1 en 4 maal op dag 2 enzovoort.

EN toen je klaar was met de stootkuur? kwam de algen weer terug zeker?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan