Wat is er nieuw

Easy-Life Easystart als water conditionering?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sokonomi
  • Startdatum Startdatum
S

Sokonomi

Guest
Hallo Allen,

Ik ben bezig met de opstart van mijn nieuwe aquarium, maar er is iets dat me een beetje dwars zit;
Kun je Easy-Life Easystart na twee weken ook blijven gebruiken als water conditionering?

De bijsluiter zegt dat je twee weken lang bij iedere water verversing 1ml per 5L moet toevoegen om de bacterie kweek op te starten.
Ik dacht dat ik een flesje conditionering vergeten was, dus ben toen even terug geweest om het te kopen,
maar de vrouw van de lokale viswinkel vertelde me dat ik dit daarvoor kon gebruiken, ook na die 14 dagen.
De website van Easy-Life zegt dat ik na de 14 dagen over moet/kan stappen op filtermedia.

Dus welk advies moet ik nu volgen?
 
Het kan maar is niet echt nodig met ons leidingwater om iets te gebruiken als waterverbeteraar. Bij de opstart kun je een beetje voer verkruimelen en dan lekker de bak 4 wk laten indraaien.
 
Moet het chloor dan niet uit het water getrokken worden?

Ik dacht dat je bij iedere water verversing een dopje van een of ander goedje erbij moest kieperen?
 
Er zit in NL alleen bij hoge uitzondering chloor in het water en meestal bij grote veranderingen aan het waternet lokaal, dus daar hoef je geen zorgen over te maken, verder is het een middel dat graag word aangeboden door de winkelier met een mooi verhaal, verder heeft het niet veel nut en zeker niet bij de opstart.
 
Hmm.. Dus ze hebben me met een fop verhaaltje 10 euro afgetroggeld.. Beetje jammer. 🙁

Dan maar gewoon et flesje opgebruiken en daarna enkel met warm kraanwater verversen?
Of dit spul bewaren in het geval ze eens aan de waterleiding gerommeld hebben ofzo?
 
Gewoon bewaren, je kan het eens nodig hebben als er een verkleuring in de bak zit van hout en mocht het nodig zijn heb je het maar in huis.
Verversen met gewoon kraanwater is verder prima, NL heeft een drinkwater van hoge kwaliteit.
 
Haalt dit spul tannins uit het water?
Dat kan handig zijn, ik wil gaan aquascapen en heb best wel wat hout gekocht.

Verder is dit spul misschien nuttig als er eens teveel nitriet in het water zit?

In ieder geval bedankt, voor eerlijk advies kan ik beter hier terecht, zo blijkt.
 
Het haalt wel tanine uit het water nitriet hoef je niet bang voor te zijn, als je bak is ingedraaid word dit omgezet naar nitraat als plantvoeding, wel met toevoegen van vissen rustig aan doen en niet in 1x alles erin kwakken maar per groep of soort.

voor eerlijk advies kan ik beter hier terecht, zo blijkt.
Wij hoeven niet aan je te verdienen, maar zien straks wel graag de foto's van een mooie bak 😀
 
Als er eens een visje of garnaaltje doodgaat die je niet meteen ziet, kan er wel eens een ammoniak>nitriet piek ontstaan geloof ik.
Een goede bacterie kolonie vreet zich daar wel doorheen, maar dat van mij is maar een klein bakje (70L), dus weet niet hoe dramatisch dat gaat? 😉

De viswinkel zit hier 50 meter verderop, dus rustig groepje voor groepje erin zetten is geen probleem.
Ik wil er eerst een kluitje modderkruipertjes in gaan zetten, die zijn kwa biobelasting vrij laag,
dus daar kan het nieuwe aquarium zich lekker mee warmdraaien.

Plat kraanwater vind ik nog een beetje een eng idee omdat ik die amerikanen altijd gretig zie gieten in hun youtube filmpjes.
Een vriend in Engeland wist mij zelfs te vertellen dat zijn kraanwater 40ppm nitraat had. Goedkoop kunstmest!
Dit is het rapport van Q4 2018 van mijn woonplaats. Als dat inderdaad is wat er uit de kraan komt, lijkt het inderdaad vrij zuiver.
Er zit wel wat chloride in, maar dus niet genoeg om me druk over te hoeven maken.

In ieder geval wel fijn te weten dat hier het verstand zit. 😉
Ik zet liever in op mensen die dit al jaren doen voor hun plezier ipv. voor het geld.
 
Nietriet zit ook niet in het leidingwater, en chloor is bij wet verboden om te gebruiken door de waterleidingbedrijven.

Verversen liefst met koud water en nooit met warm water (het regent tenslotte ook geen warm water in de natuur) en het koude water hebben je bewoners en planten voor allerlei redenen nodig.
 
Haalt dit spul tannins uit het water?
Dat kan handig zijn, ik wil gaan aquascapen en heb best wel wat hout gekocht.

Verder is dit spul misschien nuttig als er eens teveel nitriet in het water zit?

In ieder geval bedankt, voor eerlijk advies kan ik beter hier terecht, zo blijkt.

je kan ook je hout 2 weken laten liggen in een emmer of badkuip met water. ik heb nu 4 grote Mangrove hout 1 grote kienhout geeft geen kleur af.
 
Verversen liefst met koud water en nooit met warm water (het regent tenslotte ook geen warm water in de natuur) en het koude water hebben je bewoners en planten voor allerlei redenen nodig.
Daar zullen meningen verdeeld over zijn, mijn mening is dat verversen met koud water de vissen een te grote temperatuur drop krijgen, iets koeler kan geen kwaad.
 
Zolang je maar geen al te grote schommelingen krijgt met verversen kan koud prima. Ik ververs 10% met koud water en dat is rond de 18 graden en het water van de bak is 24 graden. Effectief zal het daardoor zo n 0,6 afkoelen en dat is geen probleem.
 
In de winter een emmer koud water leeg kiepen in een kleine bak met vissen die in asiatisch water van 26'c leven,
lijkt me niet zon strak plan? 😛 Gaat misschien wat makkelijker bij grote tanks? Die van mij is slechts 70L, dus dat koelt dan hard af.

Chloor mag toch nog wel bij het water als ze ergens met e-coli. bezig zijn, of als de buitenleiding geklapt is?
Dan moet er officieel wel een papiertje in de brievenbus, maar ze mogen het nog wel geloof ik.
Ik heb er eens een testkaart bij gepakt van een willekeurig stadje in engeland, ons water is echt een heel stuk schoner.
Maar is het de moeite om het risico te nemen? Waterverbeteraar is goedkoop, en ALS er eens wat vreemds uit de kraan komt, je ziet et niet.

Mijn stukjes hout zijn maar klein, kunnen met gemak samen in 1 grote gamma emmer.
Maar ik zit een beetje te kijken of ik ze nou eerst een kwartier moet koken of niet.
Het haalt het bruin eruit, maar blijkbaar rot het dan ook wel weer sneller.
Daar zijn de meningen nogal extreem verdeeld over..
 
Koken zou ik niet doen, maar hier zijn ook meningen over verdeeld. Ene zegt ja je moet het koken andere weer niet.

Ik heb 1 gekookt en de rest niet; en die gekookt is ziet er slechter uit dan de rest.. ze zeggen dat je dan je structuur kapot maakt van je hout ofso
 
En het zaakje in een gamma emmer plempen en dan even de Vigor ketel zijn best laten doen?
Dat zou zon 60 graden moeten zijn, kun je goed thee van trekken. 😉

Maar goed, we drijven af van het topic denk ik.
Als ik ergens goedkoop een flesje verbeteraar kan pakken dan doe ik het toch maar.
"Better safe than sorry" zeggen ze altijd. .. En voor die 6 euro per jaar..
 
In de winter een emmer koud water leeg kiepen in een kleine bak met vissen die in asiatisch water van 26'c leven,
lijkt me niet zon strak plan? 😛 Gaat misschien wat makkelijker bij grote tanks? Die van mij is slechts 70L, dus dat koelt dan hard af.

Dan alsnog geen warm water toevoegen, dan kun je beter een emmer water tappen en die uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen en dna toevoegen
 
Waarom is kraanwater op temperatuur brengen en dan toevoegen zo slecht?
 
WE hebbe
Waarom is kraanwater op temperatuur brengen en dan toevoegen zo slecht?

Dat is niet slecht. .ik zet ook s,avond 5 emmers klaar.
Laat het de nacht staan, vul wat bij. en gebruik het dan.

En s,avonds weer hetzelfde.
WEl hond weg houden, die staat er uit te drinken.

Heeft eigen emmer met planten. vind hij lekker.
 
Water dat je langs een elementje trekt heeft minder zuurstof dan een emmer die een nachtje brak gestaan heeft?
Ik volg hem even niet, vertel, leg uit. 😛 Ben wel nieuwsgierig naar de wetenschap hierachter.

Het advies dat ik mijn water even warm moet hebben als de tank is weer een wijsheid van de lokale viswinkel overigens.
 
Zelfde temperatuur is niet noodzakelijk en regelmatig gaan bepaalde vissoorten zoals Corydoras bv spontaan paren en eitjes afzetten na het verversen met wat koeler water bv.
 
Zolang het verschil niet te groot wordt maakt het denk ik weinig uit wat de temp is van het verversingswater.
 
Water dat je langs een elementje trekt heeft minder zuurstof dan een emmer die een nachtje brak gestaan heeft?
Ik volg hem even niet, vertel, leg uit. 😛 Ben wel nieuwsgierig naar de wetenschap hierachter.

Het advies dat ik mijn water even warm moet hebben als de tank is weer een wijsheid van de lokale viswinkel overigens.

Kamertemperatuur zal het water zo'n 20 graden zijn als je die een dag laat staan (het word nooit de temperatuur van de kamer) warm water uit de kraan vermengd is aanzienlijk warmer dan die 20 graden.

Overigens kun je het beste met koud water verversen, 70 liter is een hele plons water en als je dan zo'n 15% ververst met koud water kan dat hooguit (zelfs in hartje winter) een temperatuursverschil van 2 graden geven.
Wij werken hier met temperatuurcontrolers https://www.wish.com/search/temperature controller/product/5ad34e9835ca8626a23255e2?&source=search die tot een tiende nauwkeurig zijn en daardoor weet ik dus precies hoeveel mijn bakken afkoelen met verversen (meten is weten) Daarom ook dat ik met een gerust hart kan zeggen dat 15% koud water niks mis mee is om te verversen met koud water
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan