Wat is er nieuw

Easy-Life fosfaat test

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dirk Bazuin
  • Startdatum Startdatum
D

Dirk Bazuin

Guest
Deze test werkt met twee verschillende druppels daardoor heb je geen last van poeders die niet goed oplossen.

De bijgeleverde pipet is erg handig omdat je de eenheid afleest buiten de container.

Het test buisje is van plastic en dat is iets minder helderder en steviger dan b.v. de glazen test buisjes van JBL.
Ook het kleuren kaartje wat meegeleverd word zou ook iets beter van kwaliteit mogen.

Over de nauwkeurig kan ik nog niet veel zeggen.
Hier kom ik mogelijk later op terug.
 
Heb je een foto van alles Dirk? Ik heb van Red Sea voor zout ook een fosfaat test die enkel met 2 vloeistoffen werkt.
 
1B8AD81C-6A60-4768-A8DF-61642FCCCD17.jpeg
 
Ja wel netjes lijkt me en die plastic curvettes heb ik ook bij de Colombo.
 
Deze schijnt geschikt te zijn voor zoet en zout.
Doet het ook prima in zuur 😀
 
Jammer dat de waarden niet voor zout geschikt zijn want daar moet je al 0,01 kunnen meten.
 
Dirk, het is opvallend dat testresultaten van de diverse merken, na metingen, van elkaar afwijken. Ik weet natuurlijk niet of je hier ook iets over kan zeggen met dit product? Heb je het überhaupt wel naast een andere test kunnen leggen?
 
Mag ik vragen welke waarden daar precies staan en wat deze set kost? Ik betaal voor de Red Sea navulling 20 euro voor 100 testen.
 
Dirk, het is opvallend dat testresultaten van de diverse merken, na metingen, van elkaar afwijken. Ik weet natuurlijk niet of je hier ook iets over kan zeggen met dit product? Heb je het überhaupt wel naast een andere test kunnen leggen?
Zoals boven staat nee nog niet moet ik nog een keer doen.
 
Dirk, het is opvallend dat testresultaten van de diverse merken, na metingen, van elkaar afwijken. Ik weet natuurlijk niet of je hier ook iets over kan zeggen met dit product? Heb je het überhaupt wel naast een andere test kunnen leggen?

Ik weet niet over welke orde van grote de afwijking je het hebt.

Maar het is professioneel gezien heel goed mogelijk dat verschillende metingen en methodieken van elkaar verschillen. Dat is in de controle laboratoria niet anders.

Daar staan per methode ook de statistische afwijkingen genoteerd. Zowel de herhaalbaarheid als de Reproduceerbaarheid. Herhaalbaarheid: binnen zelfde lab zelfde apparaat (zelfde) analist.
Reproduceerbaarheid: Ander lab, ander apparaat en andere analist.

Een bepaalde test kan een herhaalbaarheid van 1 en een Reproduceerbaarheid van 3 hebben. Stel de echte waarde is 2. Dan vind je binnen het lab dus tussen 1 en 3, en de conculega vind <1, en een ander vind 5.
Volgens de internationale standaard is het allemaal correct.

Dit gaat over professioneel spul! Dus die htk testjes van ons, zal ook wel zo zijn afwijking hebben.

---->Boodschap van algemeen nut<----
 
Hoe nauwkeurig kan iets zijn als je het op het oog moet vergelijken.
 
Nog los daarvan: Het hoeft helemaal niet zo nauwkeurig te zijn.
1) Je kijkt naar je bak. Je ziet iets gebeuren en je meet wat er veranderd is. Je hebt je eigen standaard op basis van je eigen meet set.
2) Veel biologische processen gaan niet lineair (1-2-3-... ) met concentraties, maar logaritmisch (1-10-100-...). Als wij concentraties/precisie als getal beschouwen, kijken we in feite lineair. Op logaritmische schaal zijn onze testjes meer dan voldoende nauwkeurig.
 
Wij moeten onze testen ook als een indicatie zien en niet meer dan dat volgens mij.
 
Btw, natuurlijk is er verschil in testen. Ik heb voor de fosfaat altijd in mn zeewaterbak Colombo gebruikt en hij verkleurde altijd een beetje en dat zou rond de 0,003 zitten. Toen heb ik de Red Sea Pro gekocht op advies van anderen en deze liet geen verkleuring zien en de fosfaat zat op 0,0016. Zo zie je maar dat er degelijk verschil in de testen zit. De kleur bij de RS test werd bevestigd door een test met de Hanna checker overigens.
 
Btw, natuurlijk is er verschil in testen. Ik heb voor de fosfaat altijd in mn zeewaterbak Colombo gebruikt en hij verkleurde altijd een beetje en dat zou rond de 0,003 zitten. Toen heb ik de Red Sea Pro gekocht op advies van anderen en deze liet geen verkleuring zien en de fosfaat zat op 0,0016. Zo zie je maar dat er degelijk verschil in de testen zit. De kleur bij de RS test werd bevestigd door een test met de Hanna checker overigens.

Vind het toch behoorlijk knap. 0,003 mg/l P

En op het werk met een ICP (argon plasma gevormd met magnetron straling) houden we 0,05 mg/l P als minumum aan.

Dus kan dan beter die druppeltjes maar aanschaffen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan