Wat is er nieuw

Easy-Life Producten

• Onderwerp starter Onderwerp starter yips1976
  • Startdatum Startdatum
Y

yips1976

Guest
Hoi allemaal,

4 weken geleden ben ik begonnen aan de opstart van mijn plantenbak van 180 liter.
Ik heb al bijna 15 jaar aquariums maar dit is de eerste keer dat ik kies voor planten.
Mijn keuze is geworden ANUBIAS Nana en Bonzai, 3 soorten crypto's ,2 soorten Enchinodorus en een stukje LILAEOPSIS NOVAE-ZELANDIAE op gaas.
Omdat ik weinig weet over waterwaardes en de juiste bemesting heb ik gekozen om meteen het helme gamma van Easy-Life aan te schaffen.
De producten voor waterbehandeling (Aquamaker en Easystart) gebruik ik de aangeraden dosis met waterverversingen en na 2 weken ben ik geleidelijk overgeschakeld
op Filter Medium. Toch lukt het me niet om mijn waardes correct te krijgen.
Ook zijn de producten voor de planten al wat meer een raadsel en eerlijk gezegd weet ik even niet meer wat er moet gebeuren om de waardes juist te krijgen. EEn overzicht van miin laatste
JBL pro scan. Is er iemand die me mss kan opweg helpen? Alvast bedankt
jblproscan.png

Aan de scan te zien zou de bak nog niet goed zijn ingedraaid maar deze scan is net als strips onbetrouwbaar en je kan beter het water met druppels eens kunnen testen of laten testen.

Wat hierboven al gezegd word: die test is erg onbetrouwbaar omdat strips meer dan 50% afwijken en bij d ejbl proscan je ook nogeens te maken hebt met lichtinval wat de kleur beïnvloed.

Genoemde easylife producten, tja de één zweert erbij de ander niet, ik behoor tot de laatste categorie, er bestaat geen snelle opstart en dergelijke door wat flesjes leeg te kiepen, als jij gewoon standaard je bak opstart en laat indraaien zonder allerlei ongein erin te mikken istie na vier weken gerijpt en kan je er bewoners in doen.

Anyway, hoe nu verder: wachten tot je nitriet weg is en stoppen met flesjes erin leeg te kiepen

Geduld is bij de opstart een schone zaak kun je wel stellen 😉

Sluit me aan bij bovenstaande berichten.
Dus de ProScan in de kliko en een fatsoenlijke druppeltest aanschaffen. Dan krijg je 'betere' meetresultaten waarmee mensen je beter kunnen gaan helpen.

Leuk dat je eens planten neemt! Succes!

In mijn optiek is er geen enkel middeltje wat de opstaft van een bak kan versnellen. Tenminste, niet beter dan een paar planten erin doen en 3 weken wachten en af en toe wat voer er in kruimelen. Maar voor de marketing is dit natuurlijk goede handel, dus komen er 1000den artikelen die mee helpen.

Het is allemaal hetzelfde, zonder middel duurt 't 3 week, met middel slechts 21 dagen (;

Bedankt voor de reactie allemaal,

Dus geen enkel product??? Rechtstreeks van de kraan het aquarium in? Aquamaker en Easystart zijn dus overbodig? Ik woon in een gebied dat gekend is voor de hoge concentratie van kalk in het leidingswater. Als ik osmosewater toevoeg ipv de waterbehandelingsproducten, krijg ik de waardes dan ook goed?

En "Fertilizers" zijn ook overbodig voor de plantjes? Ik heb geen CO2 installatie.

Grtz

Ben

Bemesting van planten is helemaal niet fout. Daar kan je dus Profito voor gebruiken, eventueel aangevuld met fosfaat en nitraat, want dat zit niet in Profito. De waterbehandelingsmiddeltjes en filtermedium kunnen weg. Je zou er voor kunnen kiezen om de poeders te kopen van Aquariumbemesting.nl. Deze kan je aanlengen met water en zijn vele malen goedkoper! Die JBL test, ik snap niet dat men dit nog verkoopt, moet je in de kliko gooien. Als je wilt meten doe dit dan met een druppeltest!

Bemesting van planten is helemaal niet fout. Daar kan je dus Profito voor gebruiken, eventueel aangevuld met fosfaat en nitraat, want dat zit niet in Profito. De waterbehandelingsmiddeltjes en filtermedium kunnen weg. Je zou er voor kunnen kiezen om de poeders te kopen van Aquariumbemesting.nl. Deze kan je aanlengen met water en zijn vele malen goedkoper! Die JBL test, ik snap niet dat men dit nog verkoopt, moet je in de kliko gooien. Als je wilt meten doe dit dan met een druppeltest!

De waterbehandelingsmiddelen zijn handig om te bewaren voor wanneer je bleekmiddel wil gebruiken om dingen uit het aquarium schoon te maken/te ontalgen.

`Dus je kan

- Easy Carbo
- Fosfo
- Profito
- Nitro

er allemaal tegelijk in doen?

Er zijn best goede opstartbacterien te koop maar de meeste bevatten alleen heterotrofe bacterien. Volgens mij is Easystart nog een van de betere.
Ik verkruimel zelf de eerste weken vaak wat voer.

Ja hoor, geen probleem, maar niet onderling mengen!
mengen niet.

maar kan ik bv op de hoeveelheid in de dopjes doen en dan achter elkaar geven? ( profito) 1x in de week . weet niet hoe het met fosfo en nitro is. of moet er wat uren tussen zitten?

mengen niet.

maar kan ik bv op de hoeveelheid in de dopjes doen en dan achter elkaar geven? ( profito) 1x in de week . weet niet hoe het met fosfo en nitro is. of moet er wat uren tussen zitten?

Niet hetzelfde dopje gebruiken (Want dan meng je).
Ik zou er een minuutje tussen houden ofzo, afhankelij van hoe snel het oplost in je bak. Als je het in de filteruitlaat gooit en het vrij snel verdeeld.

ok en wat is de reden om het niet te mengen?

Vaal adviseert men om de sporen niet gelijk met de fosfaat erin te doen maar dat hangt ook van de chelaten die zijn gebruikt bij de sporen. Zelf heb ik jaren wel de sporen en de fosfaat gelijk toegediend en geen nadelen gemerkt. Nu zou je voor de zekerheid er altijd enige uren tussen laten zitten.

Ook zijn de producten voor de planten al wat meer een raadsel
- Fosfo
- Profito
- Nitro
Ik zou snel over stappen op losse poeders, met één zakje KNO3 van €3,25 maak je 3 flessen Nitro, met één zakje KH2PO4 maak je maar liefst 25 flessen Fosfo!!
Profito kan je wel blijven gebruiken, maar ook dat kan iets goedkoper met de losse poeders.

mengen niet.

Als je kan moet je dagelijks doseren. Dus de week voorraad gedeeld door zeven.

Ik ben tevreden hoor over Easy-Life producten. Ik voeg Profito dagelijks toe, of althans, mijn vrouw doet dat braaf iedere ochtend met een pipetje. 🙂 En Nitro gebruik ik. Maar dat is een aanzienlijk kleinere hoeveelheid dan Profito. Fosfaat heb ik wel als poeder staan. Gaat eigenlijk net zo gemakkelijk als een kant en klaar flesje van Easy-Life hoor.

Ik zou snel over stappen op losse poeders, met één zakje KNO3 van €3,25 maak je 3 flessen Nitro, met één zakje KH2PO4 maak je maar liefst 25 flessen Fosfo!!
Profito kan je wel blijven gebruiken, maar ook dat kan iets goedkoper met de losse poeders.

Ik heb zelfs een keer 5 kg KNO3 gekocht jaren geleden tegen een bulk-prijs. Daar kan ik hééél lang meer vooruit 😛
Profito koop ik tegenwoordig in 5L jerrycans via amazon voor 36 euro per stuk.
KH+ (als je het gebruikt) kun je goedkoop in een vijverwinkel kopen, per kg.

Profito koop ik tegenwoordig in 5L jerrycans via amazon voor 36 euro per stuk.
SAY WHAT?! Voor dat geld wil ik ook wel een kannetje bestellen. Die zijn in de winkel al snel 60-65 euro dacht ik.

SAY WHAT?! Voor dat geld wil ik ook wel een kannetje bestellen. Die zijn in de winkel al snel 60-65 euro dacht ik.

Amazon.de is met vele zaken voor het aquarium heel veel goedkoper, zoals ik in verschillende topics al heb aangegeven.

De enige reden dat we de profito nog per liter bestellen is dat we hebben uitgerekend wat we gebruiken, en de combinatie met de beperkte houdbaarheid ervan.

Maar voeding, siporax, filters, vaak met enorme korting tov de reguliere webwinkels. Verzendkosten vanaf 28 euro vrij.

Screenshot 2019-12-20 at 20.00.38.png

Je hebt gelijk hoor! Maar kan ik dit dan in Nederland kostenloos laten bezorgen? Ik woon toevallig 400 meter binnen de Nederlandse grens. Maar het scheelt niet veel dus.

Ik heb toevallig laatst een nieuw flesje Profito gekocht en dat is tot augustus 2022 houdbaar. Misschien hebben anderen wat aan die informatie als ze willen berekenen hoeveel ze nodig hebben.

Wij laten alles van amazon.de boven de 28 euro gratis bezorgen. Tenminste, het meeste. Het is altijd goed om te kijken naar de verzendkosten, maar de meeste dingen daar worden zonder bijkomende kosten bezorgd.

Ja hoor, wordt gewoon gratis bezorgd. Als je Spar-Abo neemt (regelmatige leveringen) is het dus zelfs 35 euro of lager.

Hmm..ik ben bijna jarig dus ik heb het aan mijn verlanglijstje toegevoegd! :juggle:

Ik heb het inmiddels gezien, wat een prijsverschil is dat zeg, kon het haast niet geloven.

Laatst bewerkt:
easylife filtermedium gebruik je beter enkel in nood. Het bevat immer grote hoeveelheid gemalen zeoliet. Een mineraal gesteente dat naast schadelijke stoffen ook medicijnen enzo opneemt. Eens het in voldoende hoeveelheid aanwezig is in je bak (en het zet zich dan ook overal op neer) is het niet meer weg te krijgen.
Naar mijn mening is het dan ook enkel in noodgevallen te gebruiken.

Wij hadden het toch niet over Easy-Life Filtermedium maar over Easy-Life Profito per 5 liter? 🙂

Wij hadden het toch niet over Easy-Life Filtermedium maar over Easy-Life Profito per 5 liter? 🙂
jullie hadden het daarover, de ts had het ook over filtermedium, die hij na de opstart zou gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan