Easy life profito & Garnalen


M

MikeLiebers

Guest
Hallo,

Ik gebruik al een hele tijd Easy life profito plantenvoeding extra compleet, nu las ik op een forum dat er ''koper'' in kon zitten en dat alle garnalen daar dood aan konden gaan.
Verder las ik ook, dat het niet in elke plantenvoeding zat, hoe kan ik weten of het in deze plantenvoeding zit? Ik maak me namelijk wel zorgen met mijn crystal red/snowwhite bak..

Met vriendelijke groet,
Mike
 
Ja dat er bepaalde schadelijke stoffen in zitten kan kloppen hoor. Ik heb het ook weleens gegeven maar dan bv een halve dosering.
Koper is behoorlijk schadelijk voor garnalen. Je kunt wellicht eens op de site van Easylife kijken of je daar de stoffen kunt vinden die ze erin doen.
Op een bepaald moment heb ik geen plantenvoeding meer gebruikt in de garnalenbakjes. De meeste planten die je in zo n bakje gebruikt kunnen wel zonder denk ik.
 
Ik zou me daar geen zorgen over maken, zeker niet als je de normale dosis gebruikt.

Garnalen hebben koper zelf nodig om enzymen aan te maken die voor het zuurstoftransport zorgen.
Er zijn zelfs fabrikanten van garnalenvoedsel die er om die reden koper indoen.

Wat is dan teveel koper?
Dat is wat moeilijk omdat het o.a. van de temperatuur, ph, hardheid,... afhangt.
Ik zelf heb 5 verschillende soorten garnalen en gebruik een stevige dosis plantenvoeding waar o.a. koper inzit, nooit vergiftigingsverschijnselen gehad.
Heb al Esha 2000 (waar een grote dosis koper inzit) gebruikt in een aquarium met verschillende soorten garnalen in en ook hier geen vergiftigingsverschijnselen gehad.

Fabrikanten willen zoveel mogelijk verkopen, als ze dus plantenvoeding zouden maken dat toxisch is voor garnalen zou er al een groot deel van hun markt wegvallen.
Alleen om die reden al zullen ze er dus wel voor zorgen dat het veilig is voor garnalen.
 
Al een aantal jaar gebruik ik profito en naar mijn ervaring gaat dat prima in combinatie met bijengarnalen, vuurgarnalen, regenbooggarnalen en Japonica garnalen. Niet overdoseren natuurlijk. ;)
 
Gewoon dat wat je verbruikt ,1 deel profito, 2 delen water erbij.

Het is al geconcentreerd.

Kan nooit mis gaan.
 
Gooi in mijn 80cm bak wekelijks de aanbevolen hoeveelheid Profito en heb geen uitval bij de garnalen. Gaat prima dus ;)
 
ik doe de anderhalf keer de aanbevolen hoeveelheid bij mijn cr. Gaat prima. Voeg het alleen wel verspreid toe, dus bijv. niet op maandag 10 mL en rest van de week niks, maar bijv. maandag 5 mL en woensdag 5.
 
Ook hier, geen problemen met Profito.
 
Ik gebruik 40cl. verdeeld in 2x 20cl in de week op 125ltr water geen enkel probleem met de Snowwhite
 

Terug
Bovenaan