Wat is er nieuw

Easycarbo en profito

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoeriD
  • Startdatum Startdatum
J

JoeriD

Guest
Hoihoi

Sinds ik hier lid ben van t forum zijn bij mij de oogjes een wat verder open gegaan. Ik lees steeds meer over mooie volle bakken. Weinig alg etc.
Nu wil ik toch maar gaan beginnen met easy carbo en profito.
Lijkt me een goed begin toch?
Zijn er voor en nadelen die jullie gemerkt hebben tijdens het gebruik hiervan?
Ik wil ook nog een dropchecker aanschaffen om te kijken hoe t ervoor staat met de co2 en om t goed in de gaten te houden.

Het gaat om een rio180 en foto staat bij even voorstellen maar zal m hier okk nog even plaatsen. Tips en suggesties zijn altijd welkom🙂

Visbestand :

Koppel kersenbuikcichliden
5x bloedvlektetra ( worden aangevuld tot 10 binnenkort)
2x corydora schwartzi ( wil ik ook aanvullen )
4x odessa barbeel ( gaat eruit)
5x chrosodinges siamensis
2x chinese algeneter.

T liefst ook nog wat erbij voor in de bovenste laag. Mocht dit kunnen.

http://imgur.com/FWM8eCI

Zijn een aantal nieuwe en gesnoeide planten dus vandaar nog aan de lage kant🙂�
Drijfplanten : hygroryza aristata ( sinds 4dagen)

Elke 2 weken 40% waterwissel en 5ml aquatan en nitrivec van sera
Werdt ons destijds aangeraden om te gebruiken🙂
Lichtduur 7u
Daarna nog 2uur een bellengordijn met leds ( ik weet heeft ook zn nadelen. Maar geeft ook ween een mooi effect🙂

Dank jullie wel alvast🙂

Ik gebruik ook profito en ferro. Easy carbo gebruikte ik niet in mijn bak waar ik co2 toevoeg.

Snavelbekjes zijn erg leuk voor de bovenlaag.En zeker je corry,s aanvullen naar ongeveer 10. Dan zie je hun gedrag ook goed en zij voelen zich in een goep beter.

Ik voeg nu alleen die 2 bivenstaande toe. Enbheb ook geen ext filter oid. Dus vandaar dat ik graag die 2 dingen wil gaan gebruiken🙂
Snavelbekjes hebben we al een x gehad. Waren slechte kweeknuit de winkel denk ik want waren vrij snel dood. Hadden de albino variant. En ook vrij weinig gezien aangezien de rand van de kap net onder t wateroppervlak valt . Dus eigenlijk staat t water te hoog. Alleen wel opt streepje wat ze er in gedaan hebben.

Hoi Joeri,

die dropchecker hoef je niet te kopen, die gaat niet reageren op EasyCarbo. EasyCarbo is geen Co2, maar een vervanger daarvoor (volgens mij gewoon vloeibare/in water opgeloste koolstof). Het is iig iets anders dan Co2, waar de dropchecker op reageert.

Wel of geen extern filter heeft trouwens verder niet veel met Co2 te maken. Ok�, je kunt je Co2 set aansluiten op de slangen van een extern filter, maar een extern filter is zeker geen noodzaak voor een Co2 set.

Overigens heb ik verder geen slechte ervaringen met de combi Profito/EasyCarbo. Ik overweeg zelf alleen wel om een '�chte Co2 set' te gaan gebruiken. Heb toch het idee dat de plantjes het daar n�t wat beter op gaan doen, maar je kunt prima beginnen met Profito en EasyCarbo.

Owk prima dan weet ik dat. Maar kan altijd wel doen toch aangezien ik wel benieuwd ben hoe mijn co2 gehalte nu in de bak is zonder extra toevoegingen. Planten doen t ober t algemeen wel redelijk goed alleen ben die baardalg en draadalg een beetje beu aan t raken. Is niet beel maar toch een ergernis die velen hebben.

Tenzij er een andere manier is om je co2 te meten in de bak?

Co2 bepalen kan ook door je Ph en Kh te meten. Met de tabel (bijvoorbeeld) onder aan de pagina op http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/co2-tabel kun je dan vervolgens je Co2 bepalen. Ph en Kh zitten ook op bijv. de 5-in-1 teststrips. Deze zijn niet erg nauwkeurig, maar geven je een redelijke indicatie en, via de Ph en Kh, dus ook van je Co2 waarde in je bak.

Overigens schijnt EasyCarbo wel effectief te zijn tegen de door jou genoemde alg, dus ik zou het zeker proberen.

Carbo werkt als het goed is wel tegen je alg. Als je met strips de waarden gaat meten dan is dat zo onzuiver eigenlijk dat de hoeveelheid van de tabel erg ruim moet worden gezien.
Daarvoor is een continutest veel beter weer.

Hi John,

Helemaal mee eens, maar aangezien Joeri geen Co2 toevoegt, zou ik hoe dan ook een laag Co2 gehalte verwachten. Een continuetest hier speciaal voor aanschaffen is een beetje weggegooid geld lijkt me, ook omdat die niet reageert op de toegevoegde EasyCarbo (toch? ;-), correct me if I'm wrong).

Ja dat klopt helemaal hoor. Alleen in het geval hij het zelf graag wil weten zou het zinvol zijn of bij plannen voor toevoeging van co2. Nu zal die waarschijnlijk donker blijven van kleur.
Druppeltesten zijn veel nauwkeuriger en die zijn voor de kh en de ph niet zo heel duur in de regel.

Een continutest reageert inderdaad niet op easycarbo. Let met het toevoegen daarvan wel op dat sommige planten, zoals vallisneria, er minder tegen kunnen. Weet niet of dat altijd zo is, maar ze zijn er bij mij aardig kapot aan gegaan en heb er meer klachten over gelezen.

Hier doet de vallisneria het prima met elke dag een beetje easyCarbo. Niets beter dan in de bakken waar ik het niet gebruik.

Daarom zeg ik ook, waarschijnlijk noet altijd. 😀 Maar heb er wel vaker over gelezen.

Mascha zei:
Hier doet de vallisneria het prima met elke dag een beetje easyCarbo. Niets beter dan in de bakken waar ik het niet gebruik.

Ik gebruik het niet maar je leest vaker dat deze plant niet goed tegen Carbo kan.

Zonder is betr, Profito een kleine dosis werkt beter.
zelfs de helft van wat aangegeven is.

Vaak wordt het gegeven, en staan er haast geen planten in de bak.
Dus overschot.

Hoeveelheid profito is mede afhankelijk van je beplanting. Dat klopt helemaal.

Ok das allemaal vrij duidelijk🙂 ik ga geen dropchecker aanschaffen🙂
Maar zoals ik al eerder zei de plantjes waren net gesnoeid en een paar nieuwe erbij.
Maar begrijp wel dak nog wat meer planten toe moet voegen🙂( wat ook gaat gebeuren) zal nog wel even een recentere foto plaatsen als ik straks thuis ben. Alles is weer wat groter etc.

Nu eerst lekker werken.
Thnx voor de tips alvast🙂

En geloof niet dat ik vallisnera in me bak heb al ben een een held op sokken wat de latijnse namen etc zijn van de dingen in onze bak🙂 wil elke keer opschrijven als ik in de winkel ben maja dan ben je daar en komnje thuis en denk je. Owja wat was t ook alweer

Ik vergeet de meeste namen ook het moment dat ik ze zie 🙂 maar op je foto kan ik zo snel inderdaad geen vallisneria ontdekken dus dat zal dan wel goed gaan.

Valesneria, lange dunne platte sprieten.

Nee klopt geen valisnera .
Ga voor linksachter meer rood en verder even kijken hoe of wat. Tips ideeen toevallig adh van de foto?

Ik bekeek net je foto en die stengels tegen de achterwand zou ik tot een leuk groepje maken en dan een leuke snelgroeier erbij zetten.
Voor de voorgrond zou je nog kunnen denken aan een leuke Crypto erbij of wat Sagittaria Sabulata.
Dat zijn ook makkelijke planten. Ook kun je op de voorgrond een laagblijvende Echinodorus zetten als je zou willen.

Owk ik ga eens kijken wat coor planten het allemaal zijn.
Die stengels achter tegen de achterwand was een idee van de verkoper.Aangezien daarvoor een zuurstofgordijn ligt met leds lijkt t net alsod die plantjes dansen in je bak lol. Aan wat voor snelgroeiers zat je te denken? Meer richting de echte zuurstofplanten?
Wat is jullie gedachte hierachter? Hij staat savonds als de lampen uitzijn 2uurtjes aan.

Hierbij een foto zoals het er nu bij staat. Deze week weer waterverversing etc.

http://imgur.com/wGSJToY

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan