Wat is er nieuw

Easycarbo invloed op vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
M

Marrie98

Guest
Ik heb net easycarbo gekocht en 1 ml in mijn aquarium gedaan.
En opeens worden mijn vissen heel actief.
Geen stress of zo een beetje spelen en gewoon door de plantjes sjezen.
Heeft het ook invloed op het gedrag van vissen? Of zijn die van mij gewoon gek?

Ik herken het niet, maar ja dat zegt niks natuurlijk.

Toeval,bij over doseren wil snel ademen nog wel eens optreden.

Ze hebben geen last van snel ademen of lucht happen.
Zal dan wel toeval zijn, maar vond het gewoon erg opvallend dat ze opeens super actief werden.

Misschien bouwen ze al een feestje omdat de algen waarschijnlijk binnenkort weg zijn :')

Als carbo doet wat ze zeggen, en er co2 gemaakt wordt dan zal je PH zakken, en dat vinden veel vissen prettig uitzonderingen daar gelaten
groet willem

Volgens mij beweert easylife dat nergens Willem. Men geeft wel aan dat het een koolstofbron is.

~ Ivo

Beste Ivo waar denk je dat de de c voor staat in co2
groet willem

Jij stelt dat er CO2 gemaakt wordt volgens de fabrikant ('ze'). Dan kun je dus ook aangeven waar waar ze dat zeggen. Vertel vertel!

Genoeg andere stoffen waar ook een C in voorkomt zonder dat van CO2 sprake is. Gluteraldehyde bijvoorbeeld en dat zit in veel van die CO2 vervangers.

Ik ga met Ivo mee, Easy life geeft nergens aan dat het vloeibare Co2 is. Sterker nog ze adviseren juist om Co2 naast EsysCarbo te gebruiken. Ze waarschuwen ook dat sommige planten er gevoelig op reageren en er niet goed tegen kunnen,
Gebruik van EasyCarbo bij CO2-gasbemesting

EasyCarbo kan zonder problemen gebruikt met of zonder CO2-bemesting. Sterker nog : planten zullen nog beter groeien bij gebruik van EasyCarbo en CO2 tegelijkertijd. Met name moerasachtige planten zoals Cryptocoryne sp. of Echinodorus sp.zullen duidelijk beter gaan groeien.
Bron;
http://www.easylife.nl/nl/zoetwater/easycarbo

volgens mij staat er in de titel vloeibare co2

Dat in de titel staat zegt niets over de samenstelling. Deze is ook niet te vinden. Het is een koolstof welke ze verwerkt hebben in de vloeistof, die de planten gebruiken. Vloeibare Co2 zit in een drukfles anders wordt het gas. Wordt een beetje lastig in een plastic flesje van Easy life. 🙂

Bij afkoeling tot -78�C gaat koolstofdioxide direct over in een vaste stof: droogijs of koolzuursneeuw genoemd. Bij de normale luchtdruk smelt het droogijs niet als het verwarmd wordt, maar het sublimeert direct naar de gastoestand. Vaste koolstofdioxide ziet er ongeveer uit zoals ijs gevormd uit water. Bij 15�C wordt koolstofdioxide bij het verhogen van de druk boven de 50 bar vloeibaar.
Bron;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide

Hier nog een uitleg van Linde-gas;
http://www.linde-gas.nl/internet.lg.lg. ... _37942.pdf

Dit alles gezegd zijnde treedt er dus ook geen PH verlaging (ook nooit waargenomen met easycarbo) op door vorming van CO2 waardoor dat ook geen reden van het gedrag is. Ik hou het dus bij toeval, zoals al genoemd. Wel zeker niet overdoseren.

Co2 is dus duidelijk iets anders dan co2 en het is een vergelijkbare werking/effect, maar ook niet meer dan dat.

Met het doseren moet je zoals Alex ook al aangeeft wel oppassen.Ik heb weleens een kuur gebruikt tegen algen en dan is 5x de dosis al behoorlijk fors hoor.

Vloeibare co2 is ook gewoon onzin net wat je zegt vloeibaar co2 is alleen onder druk in flessen.
Maar carbo werkt met Gluteraldehyde en vanuit dat molecuul komt ook c vrij maar of dat zo goed als ze beweren betwijfel ik.
Gluteraldehyde is trouwens ook een ontsmettingsmiddel en een middel tegen wratten.

Er zijn voldoende leden die wel goede resultaten hebben met het gebruik van Carbo.
Maar echte co2 is beter denk ik en als je veel licht hebt dan is co2 uit een drukfles wel aan te bevelen.
Dan heb je normaal ook een stabiele aanvoer van co2 in je bak.En je hoeft niet steeds eraan te denken om het toe te voegen.

Ik zie wel wat er gebeurt...
Ik ben begonnen met een halve dosis, wil werst even zien hoe de vissen etc er op reageren voordat ik de hele dosis doe.
Ik heb gisteravond wat rond besnuffelt op internet en las heel wat positieve verhalen, dus wil het zelf ook proberen en hoop dat het bij mij ook werkt🙂

Ik heb er CO2 bemesting bij.
JBL proflora, hij is regelmatig weet dat sommigen hem onbetrouwbaar vinden. Maar hij laat regelmatig bubbels los en het CO2 gehalte blijft redelijk constant. (Laatste meting eergisteren)

Moet ik eigenlijk ook nog plantenvoeding toevoegen?
Heb namelijk nog ene fles thuis maar gebruikte die niet omdat de algen het ook lekker vonden, maar aangezien ik nu actief CO2 gebruik, moet ik het dan misschien toch toevoegen?

lotus zei:
http://www.easylife.nl/nl/zoetwater/easycarbo

dit las ik

Hahaha geweldig als die merken zelf klinkklare onjuistheden gaan vermelden. Dat maakt het voor veel mensen nog onduidelijker.

Zoals gezegd : Het is een chemische koolstofvervanger.

Over wat voor vissen praten we? Vissen kunnen natuurlijk reageren op iedere "nieuwe" stof in het water. Zelfs op gewone bemesting.

ik zou wel plantenvoeding gebruiken want als de groei stokt dan hebben de algen nog meer kans.
Als je al co2 gebruikt waarom gebruik je dan ook Carbo??

Waarschijnlijk om algen te bestrijden John.
TS gaf aan dat de vissen wellicht een feestje bouwen, omdat de algen binnenkort weg zijn 😉

Ik gebruik de carbo er bij om nu gewoon ene keer helemaal van de algen af te zijn, daarna ga ik de carbo afbouwen en proberen alles onder controle te houden met alleen CO2 en planten voeding.
Maar nu even carbo er bij want andere dingetjes hebben tot nu toe niet geholpen...

Ik heb destijds een stootkuur gebruikt. De eerste 2 dagen 2x de dosis en dan 2 dagen 3x de dosis en dan 2 dagen 4x de dosis en dan 2 dagen 5x de dosis.
Voor carbo worden algen soms resistent als je het lang gebruikt.
Vandaar dat mij destijds een "stootkuur" is geadviseerd.

Dus ik moet nu eerst over doseren en dat dan afbouwen?

Je kan in het topic in de link precies zien wat me destijds is geadviseerd en zo heb ik het ook uitgevoerd.

edit:
volgens mij klopt er iets niet met de link en de inhoud.
Via google krijg ik deze info over een "stootkuur" :

In mn vorige bak heb ik ze wel gehad maar een stootkuur carbo hielp goed. Eerste dag 4x de dosis en de 3e dag 3x de dosis enzovoort.

Ik heb dacht ik 5x de dosis gedaan. En ik heb de hoeveelheden steeds 2 dagen toegevoegd ipv 1.
Dus dan krijg je 2 dagen 4x de dosis en daarna 2 dagen 3x de dosis enzovoorts.

Oke dus 2 dagen 4, dan 2 dagen 3, dan 2 dagen 2 en dan 2 dagen 1. En ben je daarna klaar of moet je doorgaan met 2 dagen 3 ofzo tot er geen algen meer zijn en daarna afbouwen?

Voor alle zekerheid zou ik het zo doen zoals in de topics staat beschreven.
Dus 1 dag 4x de dosis
1 dag 3x de dosi
1 dag 2x de dosis
En dan de gewone dosis toepassen vanaf de volgende dag. Ik ben er bijna zeker van dat ik steeds 2 dagen hanteerde maar om risico te vermijden kun je het beter zo doen als is aangegeven in de topic en zoals ik net beschreef.
Daarna zou de alg moeten gaan verkleuren en doodgaan. Hou wel deze dagen even goed de vissen in de gaten. Ik heb zelf niks anders waargenomen dan de andere dagen, maar goed opletten kan geen kwaad natuurlijk.

Ik heb net de eerste grote dosis toegevoegd, de vissen reageerde er niet op. Maar hou ze nu goed in de gaten.

Hopelijk gaat het werken. Mag pas een grote verbouwing doen als bijna alle algen weg zijn. (Ouders vinden dat ik te veel tijd en geld in mijn aquarium stop)

Tja een hobby kost vaak geld hoor, maar ja ik begrijp je ouders wel hoor.
Ik hoop dat je algen zullen verdwijnen.
Omdat je morgen weer toevoegt wordt dan de hoeveelheid in het water meer en daarom is het zaak het goed in de gaten te houden. Maar zoals ik al zei heb ik al 2 of 3x een kuur toegepast in het verleden en geen rare dingen meegemaakt hoor.

Kan ik eigenlijk gewoon de grote schoonmaak houden tijdens de kuur of moet ik even wachten tot hij klaar is?
Eigenlijk moet ik morgen de grote schoonmaak doen.

Goede vraag. Ik denk dat als je water gaat verversen ook een deel van de carbo dus verwijderd, al is dat in de regel niet zo heel veel denk ik.
Maar misschien kun je ook een paar dagen wachten.Maar ja a;s je bv 20% morgen ververst dan gaat er een klein deel verloren en niet alles natuurlijk. Ik zou zelf denk ik even wachten tot na de kuur.

Dan doe ik morgen een klein deeltje van het water.
En dan volgende week of zo de grote schoonmaak.
Sorry visjes geen stofzuigerpret deze week (ze zijn dol op de stofzuiger, laten zicht graag half opzuigen zwemmen er weer uit en weer in en achtervolgen hem de hele tijd)
Volgens mij zijn mijn vissen echt gek... 😀

Hier schieten ze weg voor de stofzuiger hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan