EasyLife Carbo of Tetra CO2 Plus?

Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Zoals het onderwerp al zegt: kan ik beter gaan voor de EasyLife Carbo of de Tetra CO2 Plus als vloeibare CO2? Betere ervaringen met de een of de ander? Zijn ze gelijkwaardig?
 
Een pot nat. Anti algenmiddel.

Waarvoor denk je het nodig te hebben/ wil je het gebruiken. Heb je last van alg groeien je planten niet goed?
 
Ik zou het ook niet gebruiken als co2 bemesting want het voegt amper tot geen koolstof toe voor de planten.
 
Ik weet niet of ik zover wil gaan als niet gebruiken. We hebben het in ons vorige aquariumpje gebruikt met wat plantenvoeding en vrijwel geen algen gehad en de planten groeiden de bak uit.

Tegelijk ons huidige garnalen bakje doen we alleen een heel klein beetje voeding in gaat ook prima.

In de grote bak hebben we laatst een stootkuur easycarbo direct op de alg gedaan omdat we wat penseelalg op het hout hadden zitten en dat lijkt wel geholpen te hebben..

Dus het heeft wat mij betreft zeker zijn meerwaarde maar of het altijd nodig is om rotzooi in je bak te gooien kun je je afvragen. Een paar pillen bij de wortels / wat voeding in het water doet meer voor de groei van je planten dan een paar ml vloeibare ''c02"

Boven de meeste bakken zonder c02 hangt ook geen verlichting die planten die aanvullende co2 nodig hebben..
 
Ik weet niet of ik zover wil gaan als niet gebruiken
Ik moet bekennen het ook wel te hebben gebruikt maar je hoort vaak geluiden dat het wellicht op de lange termijn schadelijk kan zijn voor de bewoners. Of dat kan en in welke mate is volgens mij nog nooit wetenschappelijk onderbouwt maar als je het alleen als koolstofbron wil gebruiken dan kun je denk ik beter het voor de zekerheid laten staan.

Een stootkuur heb ik inderdaad ook weleens gebruikt en nooit geen nadelige gevolgen gezien. Maar goed dat wij dat niet zien dat zegt ook niet alles.
 
Zoals het onderwerp al zegt: kan ik beter gaan voor de EasyLife Carbo of de Tetra CO2 Plus als vloeibare CO2? Betere ervaringen met de een of de ander? Zijn ze gelijkwaardig?
Geen van beide.
Als we @Cornelius moeten geloven is de enige goede vloeibare koolstof bron die van seachem omdat die gecheleerd is en dus langer/beter werkt.

Verder is het in de basis allemaal glutaaraldahyde, een uiterst vervelend goedje voor mens en dier maar o zo geschikt om bomen mee te laten groeien of algen te bestrijden
 
Als we @Cornelius moeten geloven is de enige goede vloeibare koolstof bron die van seachem omdat die gecheleerd is en dus langer/beter werkt.
Langer werken is dan een pluspunt maar bevat het ook meer koolstof dan de andere producten want anders is het nog een druppel op een gloeiende plaat volgens mij. Carbo is snel "uitgewerkt"en daarom moet je het dagelijks toevoegen maar ja de meerwaarde is zo goed als nihil en ik vraag me dan af of die Corne noemt meer bruikbare koolstof bevat.
 
Als ik mij goed herinner:
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dat het schadelijk (kan) zijn voor de bewoners wist ik niet, dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling! Ik heb nog wat last van alg en de planten groeien langzaam. Bij een ander topic kwam ik een mooie bak tegen waar de planten het erg goed deden waar ook geen CO2 werd toegevoegd. Daar werd dus gebruik gemaakt van vloeibare carbo waardoor ik dus op het idee kwam dat dat wellicht voor mij ook een goede optie kan zijn. Maar als ik jullie verhalen zo lees dan wijk ik toch maar van dat plan af. Gezonde vissen heeft prioriteit.

Ik heb laatst een drijfplant toegevoegd, die ga ik lekker een groot deel van de oppervlakte laten bedekken, wellicht dat dat al gaat helpen tegen de algen. Even aankijken zo nog dus!
 
Je kan eens kijken of je geen tekorten in de bak hebt momenteel want ook moet je bv voldoende nitraat en fosfaat hebben alsmede genoeg sporenelementen. Je kan altijd hier de waterwaarden even posten met een foto van de bak en wat info over het licht.
 
CO2 is geen wondermiddel tegen algen. Welk type alg heb je? Wat voor bak, wat voor licht, wat voor planten, wat voor bodem, wat voeg je toe, etc etc zijn vragen waarop wij graag het antwoord zien als je wil dat we met je meedenken :)
 
Wel is het nodig om tekorten te voorkomen :DD
Net als nitraat, fosfaat, kalium, magnesium en ga zo maar door.

CO2 word vaak verkocht als een alles omvattende oplossing waarmee je op magische wijze van al je algen afkomt.
Wat ook niet zo is zoals we inmiddels weten
 
Helemaal juist Wouter en het is nodig net als alle voedingsstoffen. Je kan er algen mee voorkomen en er voor zorgen dat de alge geen ideale omstandigheden meer hebben.
 
CO2 is geen wondermiddel tegen algen. Welk type alg heb je? Wat voor bak, wat voor licht, wat voor planten, wat voor bodem, wat voeg je toe, etc etc zijn vragen waarop wij graag het antwoord zien als je wil dat we met je meedenken :)

Ik snap dat jullie graag zo veel mogelijk info willen zien, maar ik was dit topic enkel gestart met de vraag welk merk vloeibare CO2 jullie voorkeur had, dus het raakt een beetje off-topic nu :p.

Mocht het met de nieuwe drijfplantjes niet verbeteren (de alg situatie), dan zal ik daar even een nieuw topic voor starten en daar wel alle info bij zetten :).

Edit: neemt niet weg dat ik jullie meningen/ervaring hier waardeer! Dank daarvoor! Zo leer is steeds meer :). Ik ga met wat ik nu heb gelezen even aankijken hoe het zich ontwikkeld in mijn bak, en dus geen vloeibare CO2 aanschaffen.
 
Ik snap dat jullie graag zo veel mogelijk info willen zien, maar ik was dit topic enkel gestart met de vraag welk merk vloeibare CO2 jullie voorkeur had, dus het raakt een beetje off-topic nu :p.

Mocht het met de nieuwe drijfplantjes niet verbeteren (de alg situatie), dan zal ik daar even een nieuw topic voor starten en daar wel alle info bij zetten :).

Edit: neemt niet weg dat ik jullie meningen/ervaring hier waardeer! Dank daarvoor! Zo leer is steeds meer :). Ik ga met wat ik nu heb gelezen even aankijken hoe het zich ontwikkeld in mijn bak, en dus geen vloeibare CO2 aanschaffen.
Vloeibare CO2 kan je prima aanschaffen en gebruiken.
Zolang het maar in een gekeurde gasfles zit en je een geschikt reduceertoestel gebruikt
 
Ik snap dat jullie graag zo veel mogelijk info willen zien, maar ik was dit topic enkel gestart met de vraag welk merk vloeibare CO2 jullie voorkeur had, dus het raakt een beetje off-topic nu :p.

Mocht het met de nieuwe drijfplantjes niet verbeteren (de alg situatie), dan zal ik daar even een nieuw topic voor starten en daar wel alle info bij zetten :).

Edit: neemt niet weg dat ik jullie meningen/ervaring hier waardeer! Dank daarvoor! Zo leer is steeds meer :). Ik ga met wat ik nu heb gelezen even aankijken hoe het zich ontwikkeld in mijn bak, en dus geen vloeibare CO2 aanschaffen.
Even on-topic dan. Ik heb een 70L bakje en gebruik Easy Carbo (1ml per dag) en Easylife Profito (1ml per dag) en voor mij werkt dit prima. Ik weet dat het geen CO2 is maar het helpt zichtbaar bij de groei van de planten. Ik heb het gevoel dat doordat de planten iets harder groeien zij de voedingsstoffen van algen afpakken waardoor het dus minder wordt. Ik heb gewoon een simpele Superfish set, dus mijn aquarium heeft geen sterke belichting o.i.d.
 
Ik heb het gevoel dat doordat de planten iets harder groeien zij de voedingsstoffen van algen afpakken waardoor het dus minder wordt
Algen hebben heel erg weinig voeding nodig dus ik denk dat het met die concurrentie in een goed draaiende bak wel zal meevallen. Algen krijg je door tekorten maar dat beetje carbo wat je geeft kan net voldoende zijn om de planten wat beter te laten groeien. Corne heeft dat mooi uiteengezet.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dat het schadelijk (kan) zijn voor de bewoners wist ik niet, dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling! Ik heb nog wat last van alg en de planten groeien langzaam. Bij een ander topic kwam ik een mooie bak tegen waar de planten het erg goed deden waar ook geen CO2 werd toegevoegd. Daar werd dus gebruik gemaakt van vloeibare carbo waardoor ik dus op het idee kwam dat dat wellicht voor mij ook een goede optie kan zijn. Maar als ik jullie verhalen zo lees dan wijk ik toch maar van dat plan af. Gezonde vissen heeft prioriteit.

Ik heb laatst een drijfplant toegevoegd, die ga ik lekker een groot deel van de oppervlakte laten bedekken, wellicht dat dat al gaat helpen tegen de algen. Even aankijken zo nog dus!
Uit ervaring kan ik melden dat slakken het niet goed doen op EasyCarbo. Ik heb het vooral gebruikt in mijn 20liter tegen de alg, maar echte vooruitgang zag ik niet. Dode slakken des te meer helaas. Wat voor effect het heeft op visjes durf ik zo 1-2-3 niet te zeggen.
 
Ik heb weleens een stootkuur toegepast en ook jaren het gebruikt op de kleine bakjes maar nooit dode slakken waargenomen en ik had er snel teveel ondanks de carbo.

Als ik me niet vergis heeft @biljoenblik ooit ergens gepost hoeveel bacterien en bewoners kunnen verdragen maar dat is een vage herinnering.
Aanbevolen dosering is 1 ml per 50 liter en pas op bij garnalen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Terug
Bovenaan