Echinodorus bleheri doet het niet zo goed.


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Mijn Echinodorus bleheri is nog zowat de enige plant die het niet zo goed doet in mijn bak.

echinodorus_bleheri.JPG
 
Deze plant heeft een duidelijk te kort aan voeding bij zijn voeten,
Wat kleibollen er bij doen en hopelijk knapt hij er weer van op.
 
Ik zou ook wat voeding in de bodem stoppen maar toch de plant ook met de bladeren voeding moeten kunnen opnemen. Vaak alleen wat lastiger.
Heb je voldoende voeding in je bak verder en doen de andere planten het wel goed?
 
Waarom zelf maken? Neem eens contact op met Backplay ;)! voor die prijs denk ik dat je niet veel zelf kan doen! :) +punt Backplay is Belg dus verzendkosten zijn minimaal!
 
Ik zou ook wat voeding in de bodem stoppen maar toch de plant ook met de bladeren voeding moeten kunnen opnemen. Vaak alleen wat lastiger.
Heb je voldoende voeding in je bak verder en doen de andere planten het wel goed?
Ik dien voldoende voeding toe, al mijn andere planten doen het goed.
 
Waarom zelf maken? Neem eens contact op met Backplay ;)! voor die prijs denk ik dat je niet veel zelf kan doen! :) +punt Backplay is Belg dus verzendkosten zijn minimaal!
Backplay (Stefaan) ken ik inderdaad, ik heb al eens een lijst gevraagd met wat hij allemaal heeft.
Dan ga ik hem eens contacteren. ;)
 
Het is bijna je buurman Cedric:D;). Hij verkoopt echt goede capsules voor in de bodem. Ik gebruik ze dus ook.
 
Niet te lang mee wachten anders is het niet meer nodig en kan je de resten in de gft bak doen.
 
Backplay verzend super snel per gewone post en de verzendkosten zijn ook erg weinig naar NL, dus in Belgie nog weiniger.
 
Hij verzend via Kiala dacht ik of per DPD. Dat is het goedkoopste zover ik weet. In overleg is veel mogelijk denk ik.
 
Niet ver! :p Ik heb met hem afgesproken om mijn voeding in poedervorm te versturen! voor 1 € heb ik dan 500ml donkere fles in de apotheek gehaald en zelf alles gemixt met demi water! scheelde mij de verzendkosten want nu kon het in een envelop toe!
 
Wel ja, als ik het precies wist, kan ik het misschien bij hem gaan afhalen. Maar ik kan het hem ook gewoon even vragen in de Pb natuurlijk. ;)
 
Cédric, naast het mogelijke voedingstekort...
Je bleheri staat ook veel te diep in de bodem.
Trek hem gerust een 2 cm omhoog.
Verwijder ook maar eens een stuk of 6 van de buitenste bladeren.
Gewoon onderaan eraf trekken.

Dan kan de plant in elk geval weer ademen ;)
 
Zoals San al aangeeft kun je beter de niet mooie bladeren eraf halen want die herstellen toch niet en kosten wel de plant weer energie. Dat kan hij dan beter in nieuwe bladeren steken.
 
Niet ver! :p Ik heb met hem afgesproken om mijn voeding in poedervorm te versturen! voor 1 € heb ik dan 500ml donkere fles in de apotheek gehaald en zelf alles gemixt met demi water! scheelde mij de verzendkosten want nu kon het in een envelop toe!

Ik weet niet wat je hebt gekocht maar plantenvoeding moet je niet mengen met de nitraat of fosfaat.
 
Ik weet niet wat je hebt gekocht maar plantenvoeding moet je niet mengen met de nitraat of fosfaat.
Backplay bied een "Compleet" aan waar ik volgende in lees:
Complete: 1 Liter = 9 euro
Bevat alle macro en micro elementen voor een goede plantengroei.
Het ijzer is gecheleerd met sterke chelaten waardoor het ook goed werkt in water met
een hoge hardheid en pH.
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Fosfaat, Magnesium, Ijzer (DTPA, EDDHA), Mangaan (EDTA), Boor,
Zink (EDTA), Koper (EDTA), Molybdenum, Kobalt, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml per 100L.
10ml op 100L:
NO3 = 6,1 mg/l
K = 4,7 mg/l
PO4 = 0,4 mg/l
Mg = 0,4 mg/l
Fe = 0,12 mg/l
Mn = 0,040 mg/l
B = 0,026 mg/l
Cu = 0,003 mg/l
Zn = 0,003 mg/l
Mo = 0,002 mg/l
Co = 0.001 mg/l

Meer ken ik er ook niet van hoor! ;)
 
Je hebt 2 soorten Aquarium planten, echte waterplanten en Moeras planten die we gebruiken in het aquarium.

Waterpest en Cabomba, Hoornblad zijn echte waterplanten die voeding opnemen via het blad en maken ook weinig of geen wortels aan.
Moerasplanten kunnen ook onderwater goed groeien onder bepaalde voorwaarden dat je of een voedingsbodem hebt of bij de wortels voeding toedient.

Vooral Echinodorus soorten moeten bij gemest worden in de bodem vooral de soorten met rode bladeren hebben zelfs extra ijzer/ferro nodig om rood te blijven.
Maar de Echinodorus lust ook graag Co2 om goed te groeien en groen en fris te tonen, als deze plant het naar zijn zin heeft dan gaat hij ook nieuwe stekken maken op een stengel die bij goede omstandigheden zelfs bovenwater uit komen !

Dus goede tips van vele gebruikers hier, kleibollen/tabletten of capsules bij de wortels stoppen en het liefst met veel ijzer/ferro bijmesten.

En wees niet bang dat je over bemest in de bodem 3maanden gemiddeld moet je vaak alweer extra bijmesten in de bodem omdat bij goede groei Echinodorus behoorlijk wat lust aan voeding.

Tipje van mij.. ik spuit met een injectie vloeibare voeding en ferro met ongeveer 2-4ml elke week in de bodem direct bij de planten en gegarandeerd dat Echinodorus dat heel erg lekker vindt en stukken beter groeit.
 

Terug
Bovenaan