Wat is er nieuw

Echinodorus bleheri halveren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joooke
  • Startdatum Startdatum
J

Joooke

Guest
Ik heb een echinodorus staan die wat te groot raakt...
is er een mogelijkheid deze plant te halveren in formaat?
Mag je er bv heel veel bladeren afknippen in de hoop terug een kleiner plantje te hebben of zal dit fout aflopen?
Hij krijgt geen nieuwe scheut, anders zou ik daar mee verder doen... deze weggooien en een andere kopen is ook zo jammer...
Maar zoals hij er nu bij staat neemt hij teveel plaats in (en ik heb een aantal weken terug al een blad of 10 verwijderd om hem wat te beperken qua formaat)
341684joooke_0_82_dsc06940.jpg

Je kan deze eruit halen en de buitenste bladeren er vanaf "pellen".

is het goed als er nog een blad of 5 overblijven of is dit te drastisch?

Snoeien doet groeien,maar het duurt wel even voordat de plant weer zo groot wordt.
Of het aangezicht daar mooier van wordt? Ik zou het iets minder drastisch aanpakken.

Op je foto te zien, hebben een aantal buitenste bladeren bruine punten, zou beginnen met die eraf te halen en dan te kijken. Dus beginnen met enkel de buitenste ring bladeren bij de rozet.

Belangrijker dan het aantal bladeren is dat de rozet intact blijft. Er zit iets van een kern in die belangrijk schijnt te zijn voor de groei (en het leven) van de plant. Wel eens een filmpje gezien waar ze die kern lieten zien, kan ik helaas niet meer terugvinden. Wel is van deze volle plant naar 5 bladeren misschien best drastisch qua aangezicht in het aquarium?

~ Ivo

IK knijp ze gewoon bij de wortel af, met duimnagel.
Die van mij is wel 50 cm breed bovenin.

Die bruine bladen heb ik gekregen nadat ik hem verplante, een paar maand terug. Daarom dat ik al wat bladeren verwijderde...
Als ik veel blad verwijder heb ik idd nog een paar grote bladeren over, zal hoe dan ook anders ogen dan een kleine plant h�.
Misschien dan wel in stapjes inperken. Als ik ze zou kunnen afknijpen zonder hem uit de bodem te halen zou dat dan niet beter zijn? (aangezien hij de vorige keer al zo afzag na het verplanten)

Niet uit de bodem halen, is idd beter.

Het is dus niet zo dat er ��n of andere handeling is die ervoor zorgt dat de plant terug wat kleinere bladeren aanmaakt (zoals wel schijnt te kunnen bij de lotus door het inkorten van de wortels)?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan