Echinodorus blijft maar uitlopers krijgen


Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
119
Leeftijd
22
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn aquariumplant.
Mijn echinodorus had +/- 4 weken geleden een uitloper gekregen. Die werd langer en langer en op een bepaald moment kwam hij boven mijn wateroppervlakte terecht.
Die had ik dus gwn boven mijn aquarium gehangen. Maarrr nu heeft ie zijn 2de uitloper gekregen, ook die heb ik boven mijn aquarium gehangen.
Mijn vraag is nu: die 2 uitlopers blijven maar groeien en groeien. Is dat nu normaal? Want zijn knoppen blijven precies klein. Of had ik het toch beter onder mijn water gehouden?

Alvast bedankt

Grt

Hier nog een foto


20220526_120213.jpg
 
Meestal bloeit hij eerst en dan komen de jonge plantjes 😉. Deze plantjes maken dan blad aan wat gericht is op een leven boven het water. Later kan je deze plantjes, mits groot genoeg in je aquarium herplanten (het betreffende plantje(s) moet zich wel weer aanpassen qua blad op een leven onder water) of planten in een vochtig substraat buiten je aquarium al zou je dat willen. Heb zelf op deze manier met succes Echinodorus bleheri gestekt en herplant in 1 van van aquariums.

Gr. Ed
 
Meestal bloeit hij eerst en dan komen de jonge plantjes 😉. Deze plantjes maken dan blad aan wat gericht is op een leven boven het water. Later kan je deze plantjes, mits groot genoeg in je aquarium herplanten (het betreffende plantje(s) moet zich wel weer aanpassen qua blad op een leven onder water) of planten in een vochtig substraat buiten je aquarium al zou je dat willen. Heb zelf op deze manier met succes Echinodorus bleheri gestekt en herplant in 1 van van aquariums.

Gr. Ed

Danku Ed :)

Maar is het een probleem als ik de uitlopers nu volledig onder water plaats?
Zo zijn de plantjes vanaf hun begin gewend aan water. Of toch best boven water houden.

grt
 
Je kan ze ook in je water terug steken, maar deze uitlopers zijn eigenlijk meer gemaakt voor boven water.

Dit is eigenlijk een natuurlijk overlevings instinkt van deze planten. Via deze uitlopers zijn ze opzoek naar de oevers, waar jonge planten kunnen wortelen en floreren. Dit ff als extra info 😉.

Gr. Ed
 
In habitat van de zwaardplant worden de adventen door wateroverstekende dieren, terug de bodem ingetrapt , wellicht niet uber estetisch.
Maar leid wel tot volle groene bossen.
 
Normaliter komen daar jonge plantjes aan maar boven het water wellicht niet.
oei dus moet ik die terug onder water stoppen??
Meestal bloeit hij eerst en dan komen de jonge plantjes 😉. Deze plantjes maken dan blad aan wat gericht is op een leven boven het water. Later kan je deze plantjes, mits groot genoeg in je aquarium herplanten (het betreffende plantje(s) moet zich wel weer aanpassen qua blad op een leven onder water) of planten in een vochtig substraat buiten je aquarium al zou je dat willen. Heb zelf op deze manier met succes Echinodorus bleheri gestekt en herplant in 1 van van aquariums.

Gr. Ed
In de natuur gaat dit als volgt en ook in je bak kan dit gebeuren. Bij mij in elk geval. De stelen groeien uit met jonge plantjes. De aangehechte plantjes worden groter én zwaarder. Hierdoor zakt de steel, eigenlijk de navelstreng van de moederplant, naar beneden waar ze uiteindelijk de bodem bereikt en gaat wortelen. De "navelstreng" sterft af en we hebben een of meer jonge plantjes in de bodem!
 
Ik vond het verhaal over dieren die plantjes de grond in stampen wel mooier 🤣

Daarom is de Afrikaanse savanne ook bezaaid met bossen bomen. Olifanten kunnen heel hard stampen 😉
 
Volgens mij waren het toch Nijlpaarden Niels.

In de natuur gaat dit als volgt en ook in je bak kan dit gebeuren. Bij mij in elk geval. De stelen groeien uit met jonge plantjes. De aangehechte plantjes worden groter én zwaarder. Hierdoor zakt de steel, eigenlijk de navelstreng van de moederplant, naar beneden waar ze uiteindelijk de bodem bereikt en gaat wortelen. De "navelstreng" sterft af en we hebben een of meer jonge plantjes in de bodem!
Ook dat gebeurt idd Ben 😊.
 

Terug
Bovenaan