Wat is er nieuw

Echinodorus met groene punt algen

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Beste,

Heb nog steeds last van groenepunt algen op alleen de echinodorus.
Er wordt vaak gezegd dat de oorzaak meestal een co2 tekort is.
Nu zijn mijn dropcheckers allebei licht groen en mijn ph computer geeft 6,45 aan en staat ingesteld op 6,5.
Hoe kan ik nu meer co2 toevoegen zonder dat ik de vissen vergas?

Hoe hoog is je fosfaat? Kan ook daar een tekort aan hebben.

Deze plant is ook een vrij langzame groeier en zou volgens mij minder voeding nodig hebben dan snelgroeiers.

Groene puntalg heeft inderdaad meestal met fosfaat tekort te maken.
Meten is weten. ?

Beste,

Heb nog steeds last van groenepunt algen op alleen de echinodorus.
Er wordt vaak gezegd dat de oorzaak meestal een co2 tekort is.
Nu zijn mijn dropcheckers allebei licht groen en mijn ph computer geeft 6,45 aan en staat ingesteld op 6,5.
Hoe kan ik nu meer co2 toevoegen zonder dat ik de vissen vergas?

Je zou voor dat je iets anders doet even moeten kijken of je dropchecker overal de goede kleur aangeeft. Dus het ding op verschillende plekken in je bak plaatsen. Daarbij niet vergeten om dit ook op verschillende hoogtes te doen. Het kan namelijk heel goed zijn dat je waterdistributie verbetering behoeft en je bemesting gewoon niet overal komt. Groene puntalg ontstaat overigens bij een tekort aan CO2 en een te laag fosfaat gehalte.

Heb net fosfaat getest.
2,0 mg/l
Zondag(gisteren) 50 % water gewisseld en alle macro's toegevoegd.
Getest met een wespro koffer.
De dropcheckers hangen ieder aan een kant van de bak, de ene hoog de andere laag en zijn allebei licht groen.
Mijn co2 fles is wel bijna leeg maar er komen nog steeds bellen uit dus dat moet ook goed zijn.

Vreemd, heb net weer de fosfaat gemeten nu een week later is het nog steeds 2,0 mg/l
Hoe zou dit kunnen komen?

Vergeet niet dat je bak ook fosfaat aanmaakt.

Vanuit het voer komt er ook fosfaat in je bak en de no3 krijg je door de nitrificatie waarbij uiteindelijk no3 overblijft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan