Echinodorus plant

J

JJ1823

Guest
Iemand enig idee wat dit is/hoe het komt? Zit slechts op 1 blad, namelijk het grootste blad.
het gaat om de Echinodorus plant.

aquarium staat inmiddels een maand, dit is nu sinds een weekje bezig, niet echt het idee dat het zich verder of snel verspreid
 

Bijlagen

  • 8720AC25-0DE8-4E12-AC6E-3456E0FD904F.jpeg
    8720AC25-0DE8-4E12-AC6E-3456E0FD904F.jpeg
    181.5 KB · Weergaven: 146
Ik vind het een beetje lijken op groene puntalg: de algen die na verloop van tijd ook op de ruiten verschijnen. Meeste algen slaan toe bij een slechte balans tussen licht, nutriënten en CO2.
Groeit de echinodorus zelf wel goed? Ligt er iets van een voedingsbodem onder? Zo niet, dan zou ik wat klei bij de wortels stoppen en de hoeveelheid licht terug brengen. Kan zowel door de plant in de schaduw te zetten of de lichturen te verminderen.
 
Dat is inderdaad puntalg en wat zijn je waterwaarden en wat voeg je aan voeding toe en gebruik je bemesting bij de wortels?
 
Heb er een voedingsbodem in en voor de rest groeit de plant ook goed met een heldere kleur.
Krijgen licht van 11:00-22:00, het is wel een van de planten die het dichtst bij het wateroppervlak zit, kan het daar ook mee te maken hebben?
waterwaades vorige week getest, en toen was alles zo goed als het zou moeten zijn, morgen doe ik een nieuwe test.
voor planten voeding gebruik ik profito van het merk easy-life.
 
Ik vind het een beetje lijken op groene puntalg: de algen die na verloop van tijd ook op de ruiten verschijnen. Meeste algen slaan toe bij een slechte balans tussen licht, nutriënten en CO2.
Groeit de echinodorus zelf wel goed? Ligt er iets van een voedingsbodem onder? Zo niet, dan zou ik wat klei bij de wortels stoppen en de hoeveelheid licht terug brengen. Kan zowel door de plant in de schaduw te zetten of de lichturen te verminderen.
Bij dit advies zou ik toch een opmerking willen plaatsen. De hoeveelheid licht terugbrengen, een veel voorkomende reactie (!), zonder te weten hoe het plantenbestand vind ik niet juist. Algen ontstaan ook niet door teveel maar door te weinig, tekorten dus. Puntalg heeft als mogelijke oorzaken; een CO2 tekort, fosfaat tekort en/of een minder goede waterdistributie. Op zich houden Echonodorussen van een gemiddelde lichtsterkte, hoewel de tolerantie erg groot is, maar mogelijk heeft Ts. andere plantensoorten in z'n bak die wel een sterkere lichtintensiteit nodig zijn. Het is volkomen juist dat een Echinodorus bodemvoeding nodig is. Inderdaad kleibolletjes e/of capsules. Hierom zou ik me aansluiten bij het advies van @jessicapilon. Let op, dit is niet bedoelt als kritiek op een advies, wel als een aanvulling.
 
waterwaades vorige week getest, en toen was alles zo goed als het zou moeten zijn

Ik ben benieuwd wat die dan zijn want zoals Ben al aangeeft is alg een gevolg van tekorten en/of slechte circulatie.
 
Bij dit advies zou ik toch een opmerking willen plaatsen. De hoeveelheid licht terugbrengen, een veel voorkomende reactie (!), zonder te weten hoe het plantenbestand vind ik niet juist. Algen ontstaan ook niet door teveel maar door te weinig, tekorten dus. Puntalg heeft als mogelijke oorzaken; een CO2 tekort, fosfaat tekort en/of een minder goede waterdistributie. Op zich houden Echonodorussen van een gemiddelde lichtsterkte, hoewel de tolerantie erg groot is, maar mogelijk heeft Ts. andere plantensoorten in z'n bak die wel een sterkere lichtintensiteit nodig zijn. Het is volkomen juist dat een Echinodorus bodemvoeding nodig is. Inderdaad kleibolletjes e/of capsules. Hierom zou ik me aansluiten bij het advies van @jessicapilon. Let op, dit is niet bedoelt als kritiek op een advies, wel als een aanvulling.

Ik ben het hier deels mee eens, maar het is ook kort door de bocht om te zeggen dat algen alleen door tekorten worden veroorzaakt. We vinden toch vooral dat Oligotrofe (nutriëntarme) milieus het water kraakhelder is, terwijl in eutrofe (nutriëntrijke) omgevingen algen toeslaan. Zie bijvoorbeeld de problemen rondom blauwalgen in Nederlandse meren elke zomer: die ontstaan wanneer de hoeveelheid zonlicht toeneemt in combinatie met de te hoge toestroom van nutriënten uit de omgeving.
Dat betekent overigens niet dat Benvo ongelijk heeft, maar ik zou eerder spreken over een disbalans dan een tekort. Het gaat erom hoeveel tekort er in CO2 en fosfaat is ten opzichte van andere voedingstoffen zoals nitraat en ten opzichte van hoeveel licht de planten krijgen.

Je zei dat je waterwaarden zijn zoals ze zouden moeten zijn, maar wat houdt dat in? Want dat hangt dus af van hoeveel/welke planten je hebt, hoeveel licht je hebt, hoeveel vissen etc. Zelf vindt ik het licht van 11-22 uur best een lange tijd, vooral omdat er in de ochtend misschien ook nog zonlicht invalt. Daarbij kan het dus ook zo zijn dat je planten met zoveel licht zo hard groeien dat er tekorten ontstaan zoals Ben eerder zei.
 
Blauwalg is geen alg maar een bacterie en dat is denk ik een heel verschil ;)
 
Klopt, maar het zijn beide fotosynthetiserende micro-organismen en het onderliggende principe is hetzelfde als met "echte" algen. Ik noem blauwalg als makkelijk voorbeeld omdat het regelmatig in het nieuws voorkomt, maar de waardes voor groene algen schieten ook de lucht in als je metingen doet in deze wateren.
 
Ik ben het hier deels mee eens, maar het is ook kort door de bocht om te zeggen dat algen alleen door tekorten worden veroorzaakt. We vinden toch vooral dat Oligotrofe (nutriëntarme) milieus het water kraakhelder is, terwijl in eutrofe (nutriëntrijke) omgevingen algen toeslaan. Zie bijvoorbeeld de problemen rondom blauwalgen in Nederlandse meren elke zomer: die ontstaan wanneer de hoeveelheid zonlicht toeneemt in combinatie met de te hoge toestroom van nutriënten uit de omgeving.
Dat betekent overigens niet dat Benvo ongelijk heeft, maar ik zou eerder spreken over een disbalans dan een tekort. Het gaat erom hoeveel tekort er in CO2 en fosfaat is ten opzichte van andere voedingstoffen zoals nitraat en ten opzichte van hoeveel licht de planten krijgen.

Je zei dat je waterwaarden zijn zoals ze zouden moeten zijn, maar wat houdt dat in? Want dat hangt dus af van hoeveel/welke planten je hebt, hoeveel licht je hebt, hoeveel vissen etc. Zelf vindt ik het licht van 11-22 uur best een lange tijd, vooral omdat er in de ochtend misschien ook nog zonlicht invalt. Daarbij kan het dus ook zo zijn dat je planten met zoveel licht zo hard groeien dat er tekorten ontstaan zoals Ben eerder zei.

In aquariums hoort een balans te zijn. Alle elementen zouden in een goede verhouding moeten staan tot elkaar. Mijn reactie is zo gegeven omdat elke plant als eerste vraagt om licht om groei mogelijk te maken. En wij weten niet welke planten Ts. precies heeft. Daar kunnen er ook tussen zitten met een intense lichtvraag. De planten die wij in onze bakken hebben zijn voor het merendeel moerasplanten uit gebieden waar de lichtsterkte vele malen hoger is dan wij in onze bakken kunnen realiseren. Dat licht wordt daar gefilterd door overige begroeiing en de waterdoordringbaarheid. Maar, als gezegd, het begint bij het licht en daar leiden wij de benodigde CO2 maar ook overige bemesting vanaf die ook weer een onderlinge samenhang ofwel verhouding kennen. Hier zijn de wetten van de tekorten uit ontstaan. Blauw, overigens geen alg maar Cyanobacterie ontstaat ook niet door een teveel aan licht maar ook weer door een onderliggende disbalans die je zelf al aangaf. Je ziet dat bij langere periodes met sterke zonneschijn er geen blauwalg is maar juist daarna wanneer er, bijvoorbeeld, door regenbuien vervuiling ontstaat door inspoeling van onder meer meststoffen. Bacteriën kunnen zich, in tegenstelling tot hogere plantensoorten, razendsnel aanpassen aan een veranderende omstandigheid. Ook hier zie je dat de oorzaak niet direct ligt bij de lichtsterkte. Overigens heb ik zelf een bak met een intense lichtsterkte zonder alg problemen.
 
De zogenoemde "algal blooms" komen hier voornamelijk voor vanaf de lente tot begin herfst: wanneer de dagen warmer en langer zijn dus. Zelfs tijdens een regenachtige winter als deze zullen er geen blooms zijn omdat er niet genoeg zonlicht is.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10452-015-9537-0 In dit artikel wordt ook uitgelegd dat een methode om de blooms tegen te gaan is om het water artificieel te mixen. Een gevolg van dat mixen is dat de normaliter drijvende algen naar beneden worden gemixt waardoor ze minder licht krijgen en dus minder groeien.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2486.2007.01510.x In dit artikel wordt gebrek aan bewolking ook als een van de oorzaken genoemd voor algengroei in de zomer.
Blooms worden inderdaad niet veroorzaakt door een teveel aan licht, maar door een combinatie van veel licht en teveel nutrienten. Periodes van warmte en sterke zon hebben desondanks zeker een grote invloed op het ontstaan van blooms.

Maar we gaan een beetje van het onderwerp af zo. Het hoeft niet perse de hoeveelheid licht te zijn natuurlijk en ik denk dat we erover eens zijn dat we voor de oorzaak meer moeten weten over het bestand in het aquarium en meer over hoeveel er van wat in het water zit.
Ik neem aan dat dit de enige plant is met puntalg? En hij groeit ook het dichtste bij het oppervlak, dus vandaar dat ik denk dat het licht daar zo sterk is dat deze alg hier groeit en niet op de andere planten. Echinodorus gebruikt vooral nutrienten uit de bodem en de puntalg uit het water, dus bij een disbalans van nutrienten in het water zou ik juist eerder verwachten dat de niet-moeras planten groeiproblemen en alg krijgen. Als er bij het oppervlak van dit blad meer dan genoeg licht valt en er een klein overschot is aan nitraat ten opzichte van fosfaat kan daar puntalg groeien denk ik.
 
Terug
Bovenaan