Wat is er nieuw

Echinodorus planten

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik was benieuwd naar het volgende:

Er is nog ruimte in mijn aquarium voor een mooie plant.
Mijn oog is gevallen op een Echinodorus met rode accenten/bladeren.

Alleen is die open plek moeilijk te bereiken omdat er o.a hout in de weg zit, ik kan mijn arm niet ver genoeg tot de bodem krijgen.

Kan je de Echinodorus ook verzwaren met een steentje en hem dan met de wortels tot op de bodem laten zinken?
Dat de wortels dan uiteindelijk vanzelf de bodem in groeien?

Of moet je de Echinodorus echt een stukje in de bodem drukken?

Heb je niet een lange pincet? Heb er zelf van ~44cm met boogje misschien dat het daarmee lukt. Wortels kun je een groot stuk van wegknippen (tot ~3cm) en dan klein beetje het zand induwen.

Waarschijnlijk gaat je plan met steentje ook wel werken maar zal het langer duren voordat hij zover is dat alles goed groeit

Ze halen graag voeding met de wortels uit de bodem dus het beste is in de bodem met een voedingsbol/capsule.

Heb je niet een lange pincet? Heb er zelf van ~44cm met boogje misschien dat het daarmee lukt. Wortels kun je een groot stuk van wegknippen (tot ~3cm) en dan klein beetje het zand induwen.

Waarschijnlijk gaat je plan met steentje ook wel werken maar zal het langer duren voordat hij zover is dat alles goed groeit

Ik heb eerder al geprobeerd om met een pincet te werken.
Maar de plant kwam gelijk weer los.
Op de één of andere manier kan ik niet overweg met een pincet op deze manier.

Ze halen graag voeding met de wortels uit de bodem dus het beste is in de bodem met een voedingsbol/capsule.

Uiteraard probeer ik het eerst om de Echinodorus met wortels in de bodem te krijgen.
Voor zover ik weet zijn niet alle Echinodorussen even groot bij de webshop.
Dus ik hoop niet dat ik een klein exemplaar krijg
Dan kan ik er helemaal niet bij 🙈

Heb meerdere plantjes die ik nog wil bestellen, deze komen op de voorgrond.
Dus daar kan ik gelukkig makkelijk bij.

Ik hanteer de volgende werkwijze:
Kort de wortels in.
Ga op zo'n laag trapje staan.
Pak de wortels vast met de pincet met de gebogen kant naar boven.
Neem de plant mee naar beneden en graaf met de pincet met daarin de plant een eindje naar beneden. (meer dan nodig voor de plant).
Draai de pincet met planteen halve slag.
Open de bek van pincet voorzichtig, terwijl je deze een beetje beweegt zodat het substraat terugvalt.
Gebruik de pincet om een klein heuveltje rond de voet van de plant te maken.
Trek de plant heel langzaam (eventueel met pincet zo dicht mogelijk bij de grond met de gebogen kant naar beneden) een beetje omhoog tot de gewenste hoogte. (Als je hardnekkig geval van opstijgeritits hebt, wacht je daar een dag of 5 mee, zodat het substraat nog wat steviger rond de wortels zit.

Het is even oefenen, en handig mee worden, maar ik zou mijn pincet niet meer willen missen.

Het kan prima met een pincet maar met een laag trapje kan ik tot bij de bodem komen en plant ze dan met de hand omdat ik zelf vindt dat je dan wat meer gevoel hebt dan met een pincet.

Ik gebruik ook een keukentrapje als er planten in de bodem gezet moeten worden.ook met ramen poetsen enz. Hoe hoog is je bak als je er niet bij kunt komen? Met waterwissels en een trapje moet het toch meestal wel lukken? Je ziet tegenwoordig steeds vaker hogere en diepere bakken. Soms zie ik ze langskomen van 80 of 90 hoog en diep. Dan kom je er zonder trap echt niet bij. Of je moet rondom de bak toegang hebben en anders zul je zwemvliezen en een duikuitrusting moeten kopen… 😉

anders zul je zwemvliezen en een duikuitrusting moeten kopen
Dance Fish GIF by JustViral.Net

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan