Wat is er nieuw

Echinodorus tenellus verslijmt/ verdwijnt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy233
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy233

Guest
Heb dit plantje ( Echinodorus tenellus ) nu 2 dagen in mijn aqua staan.
Opgedeeld in kleinere stekjes.
Echter is deze plant sinds gister begonnen met eerst gelig worden en dan doorzichtig en dan is alleen het geraamte zeg maar nog over en dat verslijmt dan.
Dit proces gaat vrij snel, binnen een dag is dit alles gebeurd.

Is dit normaal bij deze plant?
Er zitten kleibolletjes bij.
En ik gebruik Profito.

Moet ik hem nu verwijderen of kan ik de plantjes rustig laten staan en groeien er vanzelf nieuwe scheutjes uit de bodem die het wel goed zullen doen?

Het aquarium waar dit plantje in staat, is sinds enkele dagen opgestart, dus nog niet volledig ingedraait.

Verlichting brand 10 uur per dag en ik gebruik een reflector.
Verlichting: 1x TL8 Juwel Daylight.

Volgens mij heb ik die ook gehad en werd die ook snel gelig. Wel vermeerderde hij en die kleine plantjes gingen goed verder. Kan met de overgang naar je bak te maken hebben en dat hij nog moet aanslaan. Ik zou de plantjes dus niet te snel eruit doen hoor.

Zal waarschijnlijk komen omdat de plant boven water is gekweekt en naar z'n onderwatervorm aan het veranderen is dus zou h'm gewoon laten staan.

Seabait zei:
Zal waarschijnlijk komen omdat de plant boven water is gekweekt en naar z'n onderwatervorm aan het veranderen is dus zou h'm gewoon laten staan.

:thumbs:
En met zo n dubbel "John" advies kun je toch haast niet anders he 😉.

Haha nou idd dat moet wel goed zitten! 😉

Ok, bedankt allen 🙂

In het begin leek het zo mooi, maar omdat sommige blaadjes nu weg zijn of afsterven, krijgt het ineens een hele andere kijk en is er een deel van het leuke effect weg van het inrichten/aanblik aqua.
Men krijgt dan al snel de neiging om er een nieuwe plant in te zetten zodat het weer mooi lijkt.

Maar ik begrijp dus dat dat geen zin heeft en de betreffende Echinodorus tenellus het wel gaat redden, omdat hij zijn knolletjes onder de grond aanmaakt?
Deze zie ik dan wel weer ergens verschijnen en als die wat gegroeid zijn kan ik ze altijd weer verplaatsen naar de gewenste plek.

En omdat hij dus zijn knolletjes onder de grond aanmaakt, heb ik ook kans dat ik binnen een bepaalde tijd een leuke grasmat heb, toch?
Lijkt me erg leuk om te zien, oogt wel mooi in een aqua 🙂

Als het plantje aanslaat dan kan dat snel gaan ja. Bij de meeste planten moet je er rekening mee houden dat ze een gewenningsfase doormaken zeg maar. Dat komt wel weer goed hoor.

Deze plant heeft geen knolletjes maar gewoon een wortelstelsel van waaruit de bladeren groeien,als het plantje het naar z'n zin heeft in je bak zal deze zeker flink gaan vermeerderen.

Heel veel planten worden boven water gekweekt waardoor de oude bladeren in het aquarium afsterven en is dan heel normaal maar als je dat niet weet zou je idd geneigd zijn om nieuwe te kopen.
Geduld is zoals veel dingen met deze hobby ook in dit verhaal het toverwoord! 😉

Ik moet toegeven dat ik me ook vaak eraan erger hoor dat ze emers zijn en dan eerst bijna afsterven. Maar ja dat hoort erbij denk ik dan maar. Als ik weer een nieuwe plant koop vraag ik ook of ze voor 0,50 euro geduld erbij kunnen verkopen 😉

Seabait zei:
Deze plant heeft geen knolletjes maar gewoon een wortelstelsel van waaruit de bladeren groeien,als het plnatje het naar z'n zin heeft in je bak zal deze zeker flink gaan vermeerderen.

Heel veel planten worden boven water gekweekt waardoor de oude bladeren in het aquarium afsterven en is dan heel normaal maar als je dat niet weet zou je idd geneigd zijn om nieuwe te kopen.
Geduld is zoals veel dingen met deze hobby ook in dit verhaal het toverwoord! 😉

Deze plant had allemaal kleine knolletjes in de wortels zitten waar kleine scheutjes inzaten.
met verwijderen van het staalwol wat om de wortels zat, is het meste er helaas van afgevallen.
Maar dat komt wel weer terug.

Op internet las ik ook dat de Echinodorus tenellus wel van die knolletjes in zijn wortels heeft en/of aanmaakt.
Of heb ik dat verkeerd gelezen dan?

Ik heb het zelf ook gezien bij die plant, want heb hem in een aqua staan.

of heb ik nu een hele andere soort dan en klopt de naam niet?
Ik heb hem onder die naam gekocht namelijk, kaartje zat er ook bij in.

jessicapilon zei:
Dit is hem en ik heb hem laatst ook gekocht. Ik heb niet echt knolletjes gezien maar via uitlopers vermeerderd hij vrij snel. De lelijke moederplantjes heb ik weggedaan van dat potje, maar ik had wel.rond de 15 nieuwe kleine plantjes ervan dus.

http://www.cichlidenkwekers.nl/echinodorus-tenellus

Bij mij zaten er echt van die rondjes/knolletjes in de wortels en daaruit groeiden hele kleine stekjes.
Jammer genoeg bijna alles eraf gevallen omdat dat wol er eerst af moest en dat zat goed vast.

Mocht het echt heel lelijk worden,... uiteindelijk verslijmt/verdwijnt de plant vanzelf wel en word wel opgegeten door de Torenslakjes en Poelslakjes welke in de bak kruipen.
De eventueel ondergronds gevormde stekjes komen vanzelf wel boven en met die zal het vast stukken beter gaan, hoop ik dan 🙂

Heb net de link gelezen van jessicapilon en ik las dat het een Moerasplant is.
Dan is het denk ik meer dan logisch dat hij eerst afsterft en dat het nieuwe blad het wel goed doet, toch?

Is lang geleden dat ik de plant hebt gehad maar kan me geen knolvormige dingen herinneren maar zou kunnen dat er iets van knolachtige vormen in de wortels van de moederplant zitten alleen is de plant geen offici�le knolplant iig.

Seabait zei:
Is lang geleden dat ik de plant hebt gehad maar kan me geen knolvormige dingen herinneren maar zou kunnen dat er iets van knolachtige vormen in de wortels van de moederplant zitten alleen is de plant geen offici�le knolplant iig.

Klopt, er zaten knolachtige vormen in de wortels van de moederplant.
Deze lieten vrij makkelijk los toen ik het steenwol eraf haalde.
Uit die knolletjes zag ik hele kleine stekjes komen.

Als je nog eens glaswol van worteltjes moet halen kan je dit onder stromend water doen en met een tandenstoker lospeuteren,zo laat het wol makkelijker los zonder dat er worteltjes afbreken.

Seabait zei:
Als je nog eens glaswol van worteltjes moet halen kan je dit onder stromend water doen en met een tandenstoker lospeuteren,zo laat het wol makkelijker los zonder dat er worteltjes afbreken.

Het ergste deed ik eerst met de hand en de restjes in een emmer water voorzichtig lospeuteren.

Dat blijft toch altijd ��n van de minst leuke dingen aan plantjes, hahaha 🙂

Seabait zei:

STEENWOL.!!!
Echinodorus tenellus - Hobbykwekers

Een van de meest gehouden aquarium voorgrond planten: Echinodorus tenellus.
Ze vormen een dicht en laag veldje in het aquarium.
www.hobbykwekers.nl/planten/.../1054-ec ... s-tenellus

Wat is het verschil tussen steen of glaswol Bertus?

Steenwol houd vocht langer vast.

Isover glaswol is eenvoudig te verwerken | Isover

Isover glaswol is licht in gewicht, flexibel, veerkrachtig en vormvast. Door de
flexibiliteit worden oneffenheden in een constructie gemakkelijk opgevangen.
www.isover.nl/waarom.../isover-glaswol- ... erwerken-/

Als je dit snijd,vliegen de vezels in het rond.

Bij steenwol minder schadelijk.

Geen dank, wel dagen met jeuk gelopen,na verwerking.

Voordeel is, vocht er sneller uit.

Steenwol blijft lang nat.

Hoi...

Mij is ooit verteld dat je tennelis het beste kan planten als de bak goed ingedraaid is, dus na een half jaar.
Dan groeit het het beste, als het goed gaat wordt het een heel "grasveld" die niet hoger wordt dan 7 tot 10 cm.
Maar het is niet de makkelijkste plant.

Suc6.

Gr. Rob.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan