Wat is er nieuw

Eden 501 knijpen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Saibot
  • Startdatum Startdatum
S

Saibot

Guest
Sinds kort heb ik een Eden 501 filter op mijn bettabakje (daarvoor Dennerle hoekfilter intern) met een spraybar. Ik heb op een ander iets groter bakje een JBL e401. Deze kan ik knijpen zodat hij minder hard stroomt. Maar kan dit ook met de Eden? Ik zie het niet in de handleiding staan. Ik heb dan weliswaar een plakkat, maar hij moet aardig zwemmen en daarnaast wordt zijn schuimnestje telkens "weggeblazen".

Ik las al iets over grotere gaten maken in de spraybar?

Sinds kort heb ik een Eden 501 filter op mijn bettabakje (daarvoor Dennerle hoekfilter intern) met een spraybar. Ik heb op een ander iets groter bakje een JBL e401. Deze kan ik knijpen zodat hij minder hard stroomt. Maar kan dit ook met de Eden? Ik zie het niet in de handleiding staan. Ik heb dan weliswaar een plakkat, maar hij moet aardig zwemmen en daarnaast wordt zijn schuimnestje telkens "weggeblazen".

Ik las al iets over grotere gaten maken in de spraybar?
De Eden is niet te knijpen, maar grotere gaten kan, wat ik in mijn garnalenbak doe is de spraybar naar de achterruit richten, een beetje naar onder.
Dan verlies je geen debiet of filtering maar de dieren hebben er minder last van.

Spraybar naar beneden richting ipv naar voren werkt hier voor de betta's erg goed. Dan heb je bovenin en langs de voorruit een lage stroming.

Wij hebben hier dan wel last van een minimale kaamlaag. Dat lossen we op door het bijplaatsen van een mini hob filter.

Bedankt iedereen, ik ga dit eens proberen. Ik was altijd in de veronderstelling dat het voor de stroming het beste is als je de spraybar richting de voorruit plaatst vandaar dat ik dit nog niet geprobeerd heb.

Bedankt iedereen, ik ga dit eens proberen. Ik was altijd in de veronderstelling dat het voor de stroming het beste is als je de spraybar richting de voorruit plaatst vandaar dat ik dit nog niet geprobeerd heb.
Dit is idd de beste manier om oppervlaktestroming te krijgen en zo een maximum aan zuurstof in het water te krijgen.
Echter is dit voor een betta geen noodzaak.

Of stroming van achter naar voren loopt of andersom is voor de flow (doorstroming) geen probleem,.
Laat je ervaring weten graag.

Dat lossen we op door het bijplaatsen van een mini hob filter.
Ik vind HOB filters zo lawaaiig, kaamlaag wordt meestal wel gebroken bij mij door de drijfplantjes (die door het nieuwe filter nog nooit zo snel door het bakje zijn gegaan maar dat terzijde ;))

Ik vind HOB filters zo lawaaiig, kaamlaag wordt meestal wel gebroken bij mij door de drijfplantjes (die door het nieuwe filter nog nooit zo snel door het bakje zijn gegaan maar dat terzijde ;))

Ieder heeft z'n eigen voorkeuren met filters 🙂
Het mini hob filter dat wij gebruiken hoor je in principe niet. Alleen wanneer het water verdampt en het waterpeil lager wordt, dan hoor je wat gekletter.
We gebruiken het hier dubbel, ook om een iets te grote co2-productie af te voeren. Iedere situatie is anders 🙂

Een leuke bijkomstigheid van het veranderen van de stroomrichting, kan zijn dat je betta ineens meer tegen het oppervlak en de voorruit te vinden is. Hier wel tenminste.

Succes ermee 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan