Eden 511 t1


B

Bastafari

Guest
Hi allen,

Zijn jullie bekend met de Eden 511 t1 externe filter? Ik heb in mijn superfish 60 de behulzing en interne filter verwijderd omdat ik het ontzettend veel loze ruimte vond en dit filter geen biologische media had. Nu heb ik relatief goedkoop de Eden op de kop getikt, waarbij de heater ook in het filter zit. Opzich is het een aardig lange 'bar' waar gaatjes in zitten en aardig veel stroming geeft in het aquarium, waardoor ik 'm wat meer naar boven heb gemikt zodat ie op het oppervlakte klapt ipv de straal in het midden vh aquarium. Is dit oké? Opzich zie ik wel wat plantjes die lager in het aquarium zitten wel een beetje heen en weer bewegen, maar ik weet niet of hij op deze manier genoeg doorstroom geeft. Ook als ik zodirect CO2 ga toevoegen denk ik dat door de oppv. stroming veel co2 verloren zal gaan.. En nog belangrijker, de heater (van 100W), staat ondertussen op 32(!) graden, omdat het in de bak maar 20 graden werd, na 24 uur tollen. Het lijkt alsof het water niet lang genoeg in het filter zit om goed warm te worden oid? De heater wordt wel loeiheet in een emmertje water, dus daar ligt het niet aan. Ik heb nu dus maar een extra 50w heater in de bak gehangen die van origine bij het aquarium hoorde en nu zit 'ie wel op een steady 24 graden, maar eigenlijk wil ik zo min mogelijk techniek in de bak, maargoed.. Is dit iets wat vaker voor kan komen met externe filters die een heater hebben?
 
De gaatjes van je spraybar kan je, wanneer je spraybar vlak onder het wateroppervlak op de achterwand zit, lichtjes naar onder richten. Er ontstaat dan een kaatsing met de voorruit die de stroming naar onderen dwingt en over de bodem terug laat keren waar het weer boven komt voor een volgende duw. Je ziet zich dan een spiraalvormige stroming richting je aanzuiging vormen. Dit is vaak ook een goede manier om je contacttijd CO2 met het water zo lang mogelijk te laten zijn wanneer je een diffuser zo dicht mogelijk bij de bodem onder je spraybar zet. Zodra de belletjes bijna bovenaan zijn worden ze namelijk nogmaals meegenomen door de stroming en dus in eerste instantie weer naar onderen gedrukt. Als diffuser kan ik een bazooka achtig type aanraden die een zeer fijne bellenstroom kent maar ook zelf klein is en dus onopvallend is te plaatsen. Tante Ali verkoopt ze voor een euro of vier. Je stroming is wel altijd mede afhankelijk van obstakels als decoratie en planten.
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg

Over het heater verhaal kan ik weinig zeggen, ik heb nooit heaters in filters gehad. Mede door mijn voorkeur om alles apart te hebben.
 
Ik ben me toevallig op de oase versie aan het orienteren. Hier mijn overwegingen waar je misschien ook iets aan hebt:

Ik heb een bruto 54 liter bakje waarop ik een zelfgebouwde externe filter heb aangesloten. Deze zou onder ideale omstandigheden 700ltr per uur verplaatsen, met filtermateriaal en ruim 2mtr slang kom ik in de bovenste uit op een netto verplaatsing van 240liter per uur en in de onderste bak van 320liter per uur.

Ik zou persoonlijk graag iets meer willen, het liefste 6 keer de tankinhoud per uur, maar de vraag is of ik dat met een oase filtosmart 200 ga redden. Heeft leeg een verplaatsing van 800 liter hper uur gemeten aan de in en uitgang. Ik denk dat ik hier netto dus niets mee zou winnen. De eerst volgende oplossing zou dan de biomaster 250 zijn.

Wat betreft de verwarming maak ik gebruik van een diy inline heater, dit werkt ongeveer hetzelfde als wanneer ik deze in de filter van eden of oase zou steken. Het systeem werkt voor mij echt perfect, ik gebruik een juwel heat 100 watt. Is die van jou misschien al iets ouder?

Noujah een heel verhaal, misschien haal je er iets uit 👍
 
De gaatjes van je spraybar kan je, wanneer je spraybar vlak onder het wateroppervlak op de achterwand zit, lichtjes naar onder richten. Er ontstaat dan een kaatsing met de voorruit die de stroming naar onderen dwingt en over de bodem terug laat keren waar het weer boven komt voor een volgende duw. Je ziet zich dan een spiraalvormige stroming richting je aanzuiging vormen. Dit is vaak ook een goede manier om je contacttijd CO2 met het water zo lang mogelijk te laten zijn wanneer je een diffuser zo dicht mogelijk bij de bodem onder je spraybar zet. Zodra de belletjes bijna bovenaan zijn worden ze namelijk nogmaals meegenomen door de stroming en dus in eerste instantie weer naar onderen gedrukt. Als diffuser kan ik een bazooka achtig type aanraden die een zeer fijne bellenstroom kent maar ook zelf klein is en dus onopvallend is te plaatsen. Tante Ali verkoopt ze voor een euro of vier. Je stroming is wel altijd mede afhankelijk van obstakels als decoratie en planten.
Bekijk bijlage 311719

Over het heater verhaal kan ik weinig zeggen, ik heb nooit heaters in filters gehad. Mede door mijn voorkeur om alles apart te hebben.
Hi Ben, heb de spraybar meteen versteld en zie inderdaad al de spiraalvormige stroming! Heb toevallig al een nano diffusertje, mede omdat ik deze voor een prikkie heb overgenomen met een boel ander spul.. maar weet nog niet hoe deze zodirect gaat werken dus het is fijn om een alternatief achter de hand te hebben ;) bedankt voor de info iig!
 

Bijlagen

  • 61yd11i0KWL._AC_SL1500_.jpg
    61yd11i0KWL._AC_SL1500_.jpg
    45 KB · Weergaven: 69
Ik ben me toevallig op de oase versie aan het orienteren. Hier mijn overwegingen waar je misschien ook iets aan hebt:

Ik heb een bruto 54 liter bakje waarop ik een zelfgebouwde externe filter heb aangesloten. Deze zou onder ideale omstandigheden 700ltr per uur verplaatsen, met filtermateriaal en ruim 2mtr slang kom ik in de bovenste uit op een netto verplaatsing van 240liter per uur en in de onderste bak van 320liter per uur.

Ik zou persoonlijk graag iets meer willen, het liefste 6 keer de tankinhoud per uur, maar de vraag is of ik dat met een oase filtosmart 200 ga redden. Heeft leeg een verplaatsing van 800 liter hper uur gemeten aan de in en uitgang. Ik denk dat ik hier netto dus niets mee zou winnen. De eerst volgende oplossing zou dan de biomaster 250 zijn.

Wat betreft de verwarming maak ik gebruik van een diy inline heater, dit werkt ongeveer hetzelfde als wanneer ik deze in de filter van eden of oase zou steken. Het systeem werkt voor mij echt perfect, ik gebruik een juwel heat 100 watt. Is die van jou misschien al iets ouder?

Noujah een heel verhaal, misschien haal je er iets uit 👍
Ja heb de foto's van jouw filter etc gezien inderdaad ;) uit dezelfde overweging waar je nu mee zit heb ik die Eden overgenomen, schijnt verstelbaar te zijn tussen de 300 en 600 lph, hij staat bij mij nu iets hoger dan het minimum, wat er daadwerkelijk netto overblijft durf ik echt niet te zeggen. Omdat het een occasion filtertje betreft - excl het bio filtermateriaal, die heb ik toch maar wel even vervangen, zou het goed kunnen dat de heater wel wat ouder is, ondanks geen enkel gebruikersspoor. Toch krijgt 'ie de emmer wel echt vlot op 24 graden maar via het filter lukt het niet zonder de extra heater in de bak.. vind ik toch wel apart.. Heb daardoor ook al zitten stoeien met de in en outflow om te kijken dat wanneer de outflow lager staat het water in principe net iets langer in het filter zit en warmer zou worden, maar tot op heden merk ik nog geen verschil. Ook dacht ik dat als de heater in de bak het water eenmaal op 24 krijgt, de heater in de externe filter (die ook gewoon t.a.t. aanstaat) het wel over kon nemen, maar ook dat niet. Koelt vrij snel weer af naar 20 graden..
 
Dat is inderdaad vreemd, ik. Heb er verder ook geen verklaring voor. Ik denk trouwens wel dat het niet uitmaakt hoe snel het water langs de verwarming gaat, het duurt dan ook langer voordat al het water in het aquarium door de pomp is gegaan.

Ik kan je mijn oplossing in ieder geval van harte aanbevelen 🤣👍
 
Die heater gaat aan of uit, het is niet zo als je hem hoger zet dat ie dan harder gaat verwarmen of zo.
Er zit geen proportionele regelaar op dus stel hem maar gerust in op je gewenste temperatuur, als hij het niet redt zou ik een zwaardere aanschaffen.
 
Hi Fred, ik was in de veronderstelling dat hij aan gaat tot hij de temperatuur heeft bereikt waar 'ie op staat en dan weer uit gaat? Dus dan zou je zeggen dat als ie op 28 staat hij langer verwarmd om die temp te bereiken? Dat is weliswaar anders dan harder verwarmen, maar of het nou langer of harder verwarmen is maakt me eigenlijk niet zoveel uit, als hij maar op 24 komt in de bak.. Terwijl de 50w die in de bak hangt volgens mij de bak in zn uppie wel zou kunnen handelen (nog niet geprobeerd, staat nu samen aan met de heater in het filter)..maargoed ik zou best een 200W in het filter kunnen proberen.. Maar vind 100W eigenlijk al vrij veel voor een 60L bakje
 
ik was in de veronderstelling dat hij aan gaat tot hij de temperatuur heeft bereikt waar 'ie op staat en dan weer uit gaat?
Dat is ook zo en is ook wat Fred wil zeggen denk ik. Verwarming hoger zetten wil niet zeggen dat hij harder gaat verwarmen maar alleen pas af slaat als de hogere temperatuur is bereikt. Net als dat het in de zomer niet helpt om de stekker uit de verwarming te halen, het wordt dan niet koeler (in tegenstelling wat je wel eens leest haha). Een 100W verwarming zal indien die aan slaat altijd 100W verbruiken / verwarmen. Jullie zeggen denk ik hetzelfde maar begrijpen het anders ;)

50W voor een 60L bakje moet in principe voldoende zijn voor een verschil van zo'n 5c. Dus in de kamer van 20c naar 25c zou moeten lukken. Lukt dat in een kleine emmer wel en in het aquarium niet dan gebruikt die verwarming geen 50W en is het gewoon een prut ding.
 
Dat is ook zo en is ook wat Fred wil zeggen denk ik. Verwarming hoger zetten wil niet zeggen dat hij harder gaat verwarmen maar alleen pas af slaat als de hogere temperatuur is bereikt. Net als dat het in de zomer niet helpt om de stekker uit de verwarming te halen, het wordt dan niet koeler (in tegenstelling wat je wel eens leest haha). Een 100W verwarming zal indien die aan slaat altijd 100W verbruiken / verwarmen. Jullie zeggen denk ik hetzelfde maar begrijpen het anders ;)
Haha ja ik vermoedde al wel een beetje dat we hetzelfde bedoelden inderdaad ;)
Lukt dat in een kleine emmer wel en in het aquarium niet dan gebruikt die verwarming geen 50W en is het gewoon een prut ding.
Het gaat hier dan wel om de 100W versie, die in een emmer prima heet wordt maar in het filter nog te wensen overlaat, maar tussen neus en lippen door;
Dus in de kamer van 20c naar 25c zou moeten lukken.
dit is wel een goed punt. En daar heb ik nog niet zo bij stil gestaan, het aquarium heeft geen kap en ik denk dat ik wel aardig onder de 20 graden zit in huis, ben geen grote stoker, niet met mensen en niet met het gas, haha. Woon in een monumentaal pandje, dus het is wel aardig op de tocht. Dat zou best wel eens die 2/3 graden kunnen zijn waar ik extra voor verwarm. Neemt niet weg dat ik het alsnog gek vind dat de 100w op de max van 32 graden staat in het filter(!)
 
Ja een 100W verwarming zou 10c moeten kunnen. Al gaat het verdampen (en daarmee verlies aan warmte!) in een open bak in een onverwarmd huis ook snel. Mijn 5c 'regel' op 1W per liter gaat dan niet meer op vrees ik. Mogelijkheid om een afdekplaat te gebruiken? Zal wat energieverbruik al behoorlijk wat schelen.
 
Ja mogelijk is dat wel iets wat op termijn zou kunnen.. zal dan wel een DIY plexiglas(?) projectje worden door het hout wat de bak uit gaat en had het liever zonder gewild maar met oog op het energieverbruik geen slecht idee.
 

Terug
Bovenaan