Wat is er nieuw

Een aantal dingen die ik graag wil weten.

Lientjepientje

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2022
Berichten
72
Leeftijd
23
Ik zal bij het begin beginnen.
Het begon vanmiddag toen er ineens 1 gup (vrouw) stil lag op de bodem... ze bewoog niet meer enzo dus ik heb haar maar door gespoeld. Toen ik terug ging naar mijn bak zag ik 1 baby gupje (ze was zwanger maar ik dacht dat ze nog niet zo ver was) heel vervelend. Maar toenn begon er een mannetje raar te doen. Eerst zakte die naar de bodem en kon nog wel omhoog zwemmen enzo. Maar dat werd steeds minder. Ik heb hem toen even apart gedaan en wat vers water hij leefde even op. Maar toen ik 5 minuten later keek was hij dood. Ik heb toen een deel van mijn water verpest en het filter even gespoeld (met aquarium water) en net kijk ik weer en ik zie dat ze moeilijk naar boven zwemt ze hangt daar en kwam in het stroompje van de filter en dood was ze ze bewoog niet meer. Maar deze overleden vissen hebben we 4 dagen. En we hebben ook nog 3 black mollys en nog een paar andere guppen. Die doen het allemaal top. Maar nu zit ik te kijken want er komen nog 2 guppe uit die winkel. En 1 heeft gewoon geen goeie staart valt me erg op. (Ik plaats een foto en filmpje) en ik vind dat het andere guppie er ook een beetje apart uit ziet. Ze is niet zwanger dus misschien dat het ook daarvan komt maar ook dat vind ik gek dat ze niet zwanger is. Het is geen jonkie ofzo.
Het misvormde gupje valt je vast gelijk op dus die spreekt voor zich.
Voor de andere gup is het de gene met de meeste kleuren in d'r staartje en die niet op beeld wilt😅






Dan heb ik nog een paar andere vragen
Mijn guppies zwemmen soms tegen de plantjes aan en dan schieten ze zo snel erlangs ofzo (het lijkt alsof ze het leuk vinden),
Ook zwemmen ze soms ineens tegen de stroming in ? Is dit normaal
En hoelang is een black molly zwanger en gaat dat het zelfde als bij een gup ?
En kunnen black mollys een setje zijn? Ik heb vanaf het begin 2 black mollys een man en vrouw. Ze zwemmen altijd samen en ze is ook zwanger. Vorige week hebben we er nog 1 blavk molly bij gekregen ook een man ze zijden dat we een vrouw hadden gekregen.. maar het nieuwe mannetje valt het vrouwtje totaal niet lastig. Ook zwemmen ze gewoon met xn 3e. Maar het lijkt echt alsof die andere 2 een setje zijn.
En ik las net ergens een reactie dat als je echte planten in je bal hebt dat je dan niet perse zuurstof hoeft toe te voegen (Ik heb een filter waar ook zuurstof uitkomt belletjes ) maar de stroom is niet erg hard maar hij kan zachter maar dan zet ik de zuurstof uit. Dus mijn vraag is of dit kan?
 

Bijlagen

  • 20220310_173053.jpg
    20220310_173053.jpg
    72.8 KB · Weergaven: 97
  • 20220310_172943.mp4
    59.8 MB
  • 20220310_172146.mp4
    10.2 MB
  • 20220310_172138.jpg
    20220310_172138.jpg
    129.5 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
Ik heb toen een deel van mijn water verpest
Ververst bedoel je denk ik. Als de zieke en dode vissen uit de winkel komen dan zou ik denken dat ze niet goed zijn geweest bij de aankoop. Hoelang draait je bak en zijn alle waterwaarden goed?
Die binnenfilters waar zuurstof uit kan komen kun je ook prima zonder zuurstof gebruiken en dat deed ik ook met de mini pat. Heb je een totaaltje van de bak?
 
Ververst bedoel je denk ik. Als de zieke en dode vissen uit de winkel komen dan zou ik denken dat ze niet goed zijn geweest bij de aankoop. Hoelang draait je bak en zijn alle waterwaarden goed?
Die binnenfilters waar zuurstof uit kan komen kun je ook prima zonder zuurstof gebruiken en dat deed ik ook met de mini pat. Heb je een totaaltje van de bak?
Ja ik bedoel ververst. Ja voor zover ik weet is alles goed. En de vissen die ik al had die doen het allemaal prima. Ik heb hem nu denk ik 3 weekjes wel eerst 3 weken ook ingedraaid. Ik zal even wat fotos hierbij plaatsen van mijn bak en wat er in zit kwa vis.
7 guppen vrouwen
4 mannen guppen ( Ik weet van de verhouding maar het gaat erg goed ze zijn niet constant bezig met de vrouwen dus we wachten af op de uitbreiding van hun zelf inplaats van nog vrouwen kopen)
3 black mollys 2 man 1 vrouw
7 killivisjes ringbandsnoekje
Ongeveer 14 garnalen
2 slakken
En 2 verschillende algen eters (nog klein)
De planten weet ik de namen niet van
 

Bijlagen

  • 20220310_180207.jpg
    20220310_180207.jpg
    382.3 KB · Weergaven: 107
  • 20220310_180215.jpg
    20220310_180215.jpg
    237.8 KB · Weergaven: 105
  • 20220310_180221.jpg
    20220310_180221.jpg
    254.1 KB · Weergaven: 109
  • 20220310_180225.jpg
    20220310_180225.jpg
    290.3 KB · Weergaven: 109
  • 20220310_180306.jpg
    20220310_180306.jpg
    419.6 KB · Weergaven: 109
Ik vind dat de huidige vissen uit de lfs,s zowieso te becultiveerd zijn tijdens hun opkweek om vervolgens nog een redelijke levensspanne in onze aquas te beleven.
Hier wordt het dan weer leuk om met eigen kweek uit levendbarenden, om te gaan.
Je vissen zijn duidelijk ziek hoor, zo horen ze er niet uit te zien en niet bij te zwemmen.
Schimmels , slijmhuidaantasting. Daar kan zo een kilo zeezout per honderd l. bijtoegevoegd wellicht zaten ze bij de producent ook al op zo een zouttoevoeging.
Tervoorkoming van latent aanwezige ziekte.
En dat weten wij niet van tevoren.
 
Hoelang draait je bak momenteel? Vissen die herhaaldelijk ergens langs schieten is niet goed. Ze doen dit niet voor de lol. Je water vind ik er ook erg mistig uit zien, is dit standaard zo? Of heb je onderhoud gedaan?

Ik zou het volgende in ieder geval voor nu adviseren:
- Je filter lekker laten draaien en als de uitstroom minder wordt dan pas sponsen uitspoelen in aquarium water, niet in je aquarium maar in een emmer met opgevangen aquarium water (advies op basis van de info die je ook in het aquacafé gaf).
- Een waterwissel van 50% doen, het is heel goed mogelijk dat je een Amonium of Nitriet piek te pakken hebt. Dit zal je over 2 a 3 dgn moeten gaan herhalen. Daarna 1 x per week een 50% waterwissel meenemen in je onderhoud. Zo hou je alle waterwaardes op peil en gezond voor je vissen.

Het kan zijn dat ze al ziek waren, maar wat ik zo zie is die kans kleiner geworden.

Gr. Ed
 

Ik vind dat de huidige vissen uit de lfs,s zowieso te becultiveerd zijn tijdens hun opkweek om vervolgens nog een redelijke levensspanne in onze aquas te beleven.
Hier wordt het dan weer leuk om met eigen kweek uit levendbarenden, om te gaan.
Je vissen zijn duidelijk ziek hoor, zo horen ze er niet uit te zien en niet bij te zwemmen.
Schimmels , slijmhuidaantasting. Daar kan zo een kilo zeezout per honderd l. bijtoegevoegd wellicht zaten ze bij de producent ook al op zo een zouttoevoeging.
Tervoorkoming van latent aanwezige ziekte.
En dat weten wij niet van tevoren.
Zo horen xe er niet bij te zwemmen? Wat dan?
Hoelang draait je bak momenteel? Vissen die herhaaldelijk ergens langs schieten is niet goed. Ze doen dit niet voor de lol. Je water vind ik er ook erg mistig uit zien, is dit standaard zo? Of heb je onderhoud gedaan?

Ik zou het volgende in ieder geval voor nu adviseren:
- Je filter lekker laten draaien en als de uitstroom minder wordt dan pas sponsen uitspoelen in aquarium water, niet in je aquarium maar in een emmer met opgevangen aquarium water (advies op basis van de info die je ook in het aquacafé gaf).
- Een waterwissel van 50% doen, het is heel goed mogelijk dat je een Amonium of Nitriet piek te pakken hebt. Dit zal je over 2 a 3 dgn moeten gaan herhalen. Daarna 1 x per week een 50% waterwissel meenemen in je onderhoud. Zo hou je alle waterwaardes op peil en gezond voor je vissen.

Het kan zijn dat ze al ziek waren, maar wat ik zo zie is die kans kleiner geworden.

Gr. Ed
Ik heb vandaag water ververst na het overlijden van de 2 vissen ze doen het ook niet herhaaldelijk soms is een keertje
Filter spoel ik ook idd in aquarium water. Maar zal er nu langer tussen laten zoals u adviseerd!
Maar zijn ze allemaal niet goed ? Want voor mij ogen ze juist erg blij... ik zal een beter filmpje maken het water is al minder minstig
 
Ik vind dat de huidige vissen uit de lfs,s zowieso te becultiveerd zijn tijdens hun opkweek om vervolgens nog een redelijke levensspanne in onze aquas te beleven.
Hier wordt het dan weer leuk om met eigen kweek uit levendbarenden, om te gaan.
Je vissen zijn duidelijk ziek hoor, zo horen ze er niet uit te zien en niet bij te zwemmen.
Schimmels , slijmhuidaantasting. Daar kan zo een kilo zeezout per honderd l. bijtoegevoegd wellicht zaten ze bij de producent ook al op zo een zouttoevoeging.
Tervoorkoming van latent aanwezige ziekte.
En dat weten wij niet van tevoren.
Ik heb ze uit d'r dierenwinkel.... waar ik vissen er sws nooit goed uit vind zien. Ik kocht ze allemaal bijna kleurloos... daarom koos ik ze omdat ik weet dat het dan echt niet goed is. Ze hebben nu allemaal kleur terug geen kapote staarten. Ja 1tje maar die had dat al toen we hem kochten en die is er pas 4 dagen.. hier een ander filmpje


Maar wat zou ik dan nu moeten doen?
 

Bijlagen

  • 20220310_193456.mp4
    98 MB
Hoelang draait je bak momenteel? Vissen die herhaaldelijk ergens langs schieten is niet goed. Ze doen dit niet voor de lol. Je water vind ik er ook erg mistig uit zien, is dit standaard zo? Of heb je onderhoud gedaan?

Ik zou het volgende in ieder geval voor nu adviseren:
- Je filter lekker laten draaien en als de uitstroom minder wordt dan pas sponsen uitspoelen in aquarium water, niet in je aquarium maar in een emmer met opgevangen aquarium water (advies op basis van de info die je ook in het aquacafé gaf).
- Een waterwissel van 50% doen, het is heel goed mogelijk dat je een Amonium of Nitriet piek te pakken hebt. Dit zal je over 2 a 3 dgn moeten gaan herhalen. Daarna 1 x per week een 50% waterwissel meenemen in je onderhoud. Zo hou je alle waterwaardes op peil en gezond voor je vissen.

Het kan zijn dat ze al ziek waren, maar wat ik zo zie is die kans kleiner geworden.

Gr. Ed
En hij draait nu ongeveer 3 weekjes met vissen erin. Ervoor 3/4 weken ingedraaid
 
Jammer dat ik reacties krijg dat mijn vissen niet gezond zijn... maar vervolgens geen antwoord krijg waarom of wat ik eraan kan doen. Ik vind m'n vissen gezond ogen m'n slakken zijn lekker bezig m'n qlgeneters ook en m'n garnalen ook die zelfs al gegroeid en verveld zijn. Ik heb idd 2 guppen die ik er zelf ook niet normaal gezond uit vind zien. Vandaar dat ik het vroeg.. ik ben hier gekomen omdat ik het beste wil voor m'n guppen ze zijn namelijk niet van mij maar van mijn bijna 2 jarige zoontje die ze geweldig vind. Dus ja ik wil het beste voor ze. En dan vind ij het vervelend dat ik wel een reactie krijg dat ze allemaal erg ziek zijn maar dan vervolgens niet wat of hoe. Of waar het aan te zien is

Ik ben dankbaar voor de gene die de tijd nemen het allemaal te lezen en na te denken. Maar wil graag antwoorden waat ik iets aan heb en iets mee kan. Je vissen zijn erg ziek daar heb ik niks aan.
 
Als ik het goed begrijp zitten de problemen alleen bij de nieuwe vissen uit de lfs? In dat geval denk ik dat ze ziek waren bij aankoop en daarom ook niet goed op kleur.
Wat ze kunnen hebben dat durf ik niet te zeggen en soms is dat ook erg lastig te bepalen.
 
Volgens mij heb je van @Ed Tensen een aantal aanbevelingen gekregen die je kunt opvolgen waarmee je de omstandigheden zo gunstig mogelijk maakt voor je vissen. Meer kun je op dit moment wellicht niet doen. Als je vissen in een winkel koopt waar ze er meestal niet goed uitzien zoals je schrijft ben ik bang dat je een keus hebt gemaakt voor minder gezonde vissen. Dat is verdrietig maar niet veel meer aan te doen. Overigens denk ik dat de vissen zich prettiger voelen als de planten wat meer gegroeid zijn en voor de Epiplatys annulatus zijn meer drijfplanten wel fijn.
 
Jammer dat ik reacties krijg dat mijn vissen niet gezond zijn... maar vervolgens geen antwoord krijg waarom of wat ik eraan kan doen. Ik vind m'n vissen gezond ogen m'n slakken zijn lekker bezig m'n qlgeneters ook en m'n garnalen ook die zelfs al gegroeid en verveld zijn. Ik heb idd 2 guppen die ik er zelf ook niet normaal gezond uit vind zien. Vandaar dat ik het vroeg.. ik ben hier gekomen omdat ik het beste wil voor m'n guppen ze zijn namelijk niet van mij maar van mijn bijna 2 jarige zoontje die ze geweldig vind. Dus ja ik wil het beste voor ze. En dan vind ij het vervelend dat ik wel een reactie krijg dat ze allemaal erg ziek zijn maar dan vervolgens niet wat of hoe. Of waar het aan te zien is

Ik ben dankbaar voor de gene die de tijd nemen het allemaal te lezen en na te denken. Maar wil graag antwoorden waat ik iets aan heb en iets mee kan. Je vissen zijn erg ziek daar heb ik niks aan.
We snappen dat de emoties hoog op kunnen lopen in een geval zoals waar je nu mee te maken hebt, maar houd wel rekening met de andere gebruikers. We zitten niet 24/7 te wachten tot het volgende bericht geplaatst wordt.
Iedereen heeft het beste met je en je visjes voor, en zal je heus adviseren waar mogelijk.

Zelf heb ik al meer dan vijftien jaar geen guppen meer, dus ik heb niets in te brengen buiten: Houd nieuwe aankoop een paar weken apart van je andere vissen. Als deze zieken vissen van de winkel iets bij zich droegen is er een goede kans dat je andere vissen het hebben opgelopen. Kan catastrofaal misgaan als je geen quarantaine in acht houdt!
 
We snappen dat de emoties hoog op kunnen lopen in een geval zoals waar je nu mee te maken hebt, maar houd wel rekening met de andere gebruikers. We zitten niet 24/7 te wachten tot het volgende bericht geplaatst wordt.
Iedereen heeft het beste met je en je visjes voor, en zal je heus adviseren waar mogelijk.

Zelf heb ik al meer dan vijftien jaar geen guppen meer, dus ik heb niets in te brengen buiten: Houd nieuwe aankoop een paar weken apart van je andere vissen. Als deze zieken vissen van de winkel iets bij zich droegen is er een goede kans dat je andere vissen het hebben opgelopen. Kan catastrofaal misgaan als je geen quarantaine in acht houdt!
Nee ik bedoel het ook helemaal niet gemeen if iets! Maar het is vervelend als er een reactie komt dat al m'n vissen ziek zijn en niet gezond zijn en dat ze alles doen wat niet hoort. Maar thats it dan als er bij zou staan wat er verleerd is of wat ik moet of kan doen dan is de reactie ook van meerwaarde want ik kan niks met je vissen zijn ziek alleen. Bedankt voor je reactie ik zal voortaan m'n nieuwe apart houden. Al ga ik alleen nog 2 black molly vrouw kopen en voor de rest wacht ik af. Mijn andere vissen lijken gelukkig nog erg gezond doen wat ze altijd deden heb gister gelijk het water ververst voor 50%
 
Op een forum mag iedereen reageren, dus ook mensen die wellicht niet meteen een oplossing hebben. Als ik jou was zou ik nu eerst eens de planten laten groeien en geduld oefenen voor je weer naar de dierenwinkel gaat om nieuwe vissen te kopen. En dan bedoel ik echt een week of drie vier wachten. Dan weet je zeker dat er geen ziekte in je aquarium zit. Vissen houden vraagt geduld, hoe lastig ook. Naast geduld is het voornaamste dat je de omstandigheden zo goed mogelijk maakt, dan kunnen de vissen gezond worden.
 
Als ik het goed begrijp zitten de problemen alleen bij de nieuwe vissen uit de lfs? In dat geval denk ik dat ze ziek waren bij aankoop en daarom ook niet goed op kleur.
Wat ze kunnen hebben dat durf ik niet te zeggen en soms is dat ook erg lastig te bepalen.
Ja precies. De overleden guppen en de 2 misvormde van onder mijn bericht komen uit een andere winkel als de guppen die het helemaal prima doen. Mijn vriend had ze gekocht en mee genomen. Maar zoals de foto's hier boven lijken de 2 overlevende gupjes van die winkel ook niet oke.maar de rest doet ehet echt prima. Vandaag of morgen komen er denk ik ook baby gupjes. Moeders is veel aan het hangen en verstoppen

Volgens mij heb je van @Ed Tensen een aantal aanbevelingen gekregen die je kunt opvolgen waarmee je de omstandigheden zo gunstig mogelijk maakt voor je vissen. Meer kun je op dit moment wellicht niet doen. Als je vissen in een winkel koopt waar ze er meestal niet goed uitzien zoals je schrijft ben ik bang dat je een keus hebt gemaakt voor minder gezonde vissen. Dat is verdrietig maar niet veel meer aan te doen. Overigens denk ik dat de vissen zich prettiger voelen als de planten wat meer gegroeid zijn en voor de Epiplatys annulatus zijn meer drijfplanten wel fijn.
Ja de planten moeten natuurlijk nog groeien. En het zijn alleen de guppen die dood zijn of in de filmpjes onder mijn topic bericht staat. De rest is gezond zag er goed uit ij de winkel en de bakken waren ook goed schoon enzo. Dus het ligt sws aan de winkel waar m'n vriend de andere vandaan heeft. Maar nu wil ik maar al te graag die winkel bellen want straks verkopen ze nog meer zulke zieke of misvormde vissen.
 
Het kan zijn dat de Guppen iets bij zich hebben gedragen wat de ellende veroorzaakt.
 
Op een forum mag iedereen reageren, dus ook mensen die wellicht niet meteen een oplossing hebben. Als ik jou was zou ik nu eerst eens de planten laten groeien en geduld oefenen voor je weer naar de dierenwinkel gaat om nieuwe vissen te kopen. En dan bedoel ik echt een week of drie vier wachten. Dan weet je zeker dat er geen ziekte in je aquarium zit. Vissen houden vraagt geduld, hoe lastig ook. Naast geduld is het voornaamste dat je de omstandigheden zo goed mogelijk maakt, dan kunnen de vissen gezond worden.
Ik wil helemaal geen nieuwe vissen kopen alleen 1 black molly vrouw omdat er nu 1 black molly man alleen is. Maar ik weet nu wat ik moet doen. Planten laten groeien en geduld.
 
Het kan zijn dat de Guppen iets bij zich hebben gedragen wat de ellende veroorzaakt.
Ja de rest (uit andere winkel) doen het nog allemaal prima zwemmen lekker rond lekker eten zoeken enzo. M'n garnaaltjes zijn er 2 van verveld. Dus ik hoop dat het goed gedaan heeft het water gelijk te verversen ennu de plantjes lekker laten groeien (ookal worden ze ook deels opgegeten) en wachten tot de baby's geboren worden
 
Vis eet vis, ze produceren in feite meestal teveel nageslacht op een walvis, dolfijn of orka nagelaten. Dat zijn eigenlijk zoogdieren.
Ik heb mijn kleine dochtertje zo vaak gezegd ,van dat is niet erg! Als er een visje sterft
tja die was dan niet sterk genoeg
Gezellig terug naar de winkel voor een zakje nieuwe.
Op een dag hadden we geen ziektes meer en worden er veel kleintjes volwassen met mooie kleurtjes.
 
Vis eet vis, ze produceren in feite meestal teveel nageslacht op een walvis, dolfijn of orka nagelaten. Dat zijn eigenlijk zoogdieren.
Ik heb mijn kleine dochtertje zo vaak gezegd ,van dat is niet erg! Als er een visje sterft
tja die was dan niet sterk genoeg
Gezellig terug naar de winkel voor een zakje nieuwe.
Op een dag hadden we geen ziektes meer en worden er veel kleintjes volwassen met mooie kleurtjes.
Ja zo denken wij ook wel. Hij heeft ze uit gezwaaid en zelf door gespoeld.vandaag geen gekke dingen in de bak en er zijn weer een paar jonge gupjes geboren. Bak weer mooi helder (was gister mistig door onderhoud) nu maar hopen dat m'n plantjes lekker snel gaan groeien en dat ze blij zijn
 
Ik heb even gekeken naar je hele verhaal hier. Ik denk dat je met 3 weken indraaien en best wel veel vissen er meteen in je bak een beetje overbelast hebt. 21 Vissen in een keer erin als ik het goed begrijp, met een aquarium wat net 3 weken ingedraaid is. Best kans dat je een nitrietpiek hebt gehad waardoor de zwakste vissen het niet gered hebben. Mistig door onderhoud... Dat gebeurt alleen als je enorm in de bodem gaat zitten woelen, anders zou dat echt niet moeten gebeuren, en zelfs in de bodem woelen in een nieuwe bak zou niet zoveel troebelheid moeten veroorzaken. Dan zou het bacteriebloei moeten zijn, wat ook weer wijst op de een of andere onbalans in je aquarium. Alles met aquariums heeft tijd nodig, zeg maar. 😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan