Wat is er nieuw

Een aquarium vol kersenbuiken...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Samanthax
  • Startdatum Startdatum
S

Samanthax

Guest
Ik heb niet alle gegevens zoals waterwaarde e.d. maar ben opzoek naar advies over wat ik nu het beste kan doen in mijn situatie:

Ik heb in maart een aquarium met vissen overgenomen van iemand. Het ging ons eigenlijk om het aquarium maar de vissen die er al in zaten kregen we erbij. De vissen die we meekregen waren:

- 8 (!) volwassen kersenbuiken (3 koppels + 2 vrouw)
- 4 x hoogvinkarpers

Het aquarium heeft een apart formaat, namelijk: 45x45x50, oftewel een vierkant blok.
Wat die mensen van plan waren met die 8 kersenbuiken is mij ook een raadsel.

Ik heb na de hele verhuizing eerst de bak opgezet met allerlei holletjes e.d. om de kersenbuiken enigszins tegemoet te komen en dat ging ook even goed.
Na ongeveer een maand begonnen de mannen elkaar steeds meer uit te dagen en de 2 single vrouwen waren het ongelukkigst van allemaal. Om weer wat rust in het aquarium te krijgen heb ik besloten als eerst 1 koppel kersenbuiken te verkopen.

Dit viel overigens vies tegen. Heb alles eruit moeten halen om de juiste kersenbuiken te kunnen vangen.. Maar het was wel weer iets rustiger geworden. Al duurde dat niet lang dus besloot ik daarna de 2 ongelukkige vrouwtjes te verkopen samen met de hoogvinkarpers. Het moest maar.

Er bleef alleen weinig leuks over om naar te kijken. Dus heb ik Platy’s erbij gekocht omdat die altijd zo leuk voor het raam zwemmen, dwergalgenters voor de algen en een paar kardinaal tetra’s omdat die leuk in een schooltje zwemmen.

Mijn huidige visbestand is:

2x Otocinclus affinis /dwerg algeneter
6x kardinaal tetra’s
4x kersenbuik (2 koppels, waarvan 1 koppel met 6 jongen van ongeveer 1week oud)
6x Platy’s (1 man)
1x appelslak + kleinere soorten slakken

De bak is ingericht met in 2 uiterste hoeken een hol omringt door wat plantjes en in het midden hout, planten en een soort muurtje. Het geeft elk koppel kersenbuiken ongeveer evenveel territorium waarbij ze elkaar vrijwel niet zien of tegen hoeven te komen. Al begrijp ik dat ze een groter territorium willen/nodig hebben..

Tot nu toe leek iedereen redelijk gelukkig. Tot mijn verbazing zag ik vorige week opeens baby kersenbuikjes zwemmen. Had dat totaal niet verwacht na alle ellende. Want ik was nog van plan 1 koppel te verkopen omdat het aquarium gewoonweg te klein is.

Maar ik weet nu even niet zo goed wat ik het best kan doen. Ik durf nu niet weer het hele aquarium overhoop te halen om die 2 kersenbuiken eruit te vissen, zeker niet nu dat andere koppel jonkies heeft.
Alleen als ik nu nog langer wacht, heb ik straks 2 koppels met jonkies … 0_o
En de huidige jonkies beginnen steeds verder van het hol af te zwemmen dus vrees voor een oorlog.

Moet ik wachten tot de huidige jonkies iets gegroeid zijn? Of moet ik zo snel mogelijk het andere koppel verkopen en maar hopen dat de jonkies het overleven?
Heeft iemand misschien ervaring hebben met meerdere koppels kersenbuiken op een klein oppervlakte? Want hoelang kan dit nog goed gaan?

Tot nu toe is er nog geen vis gestorven dus moet toch iets goed hebben gedaan haha maar zit te twijfelen over hoe nu verder…

Je zou met een vissen val mogelijk ze eruit kunnen krijgen zonder heel je bak te slopen.

Soms werkt het ook om je netje in de bak te zetten. Dan wennen ze er aan, zwemmen er in een er uit en op een gegeven moment als jij toe. Wel een niet te klein met gebruiken is mijn ervaring

Er zijn wel van die glazen hevelklokken te krijgen om ze uit te vangen. Althans die had je vroeger veel.

Het vervelende is alleen dat mijn aquarium iets hoger is dan gemiddeld. Ik kan wel een netje erin zetten maar dan is die geheel onder water..
Zodra ik dan mijn hand erin doe om het net te pakken zijn alle vissen al gevlogen.
En omdat kersenbuiken van holletjes houden is het vrijwel onmogelijk om ze actief te vangen zonder alles eruit te halen...
Daar kwam ik achter toen ik die 2 vrouwtjes moest hebben.. Ik had bijna alles eruit gehaald maar kon 1 van de 2 nergens meer vinden. En dat voor zo'n grote vis in zo'n klein aquarium haha
Die hoogvinkarpers had ik zo te pakken maar kersenbuiken zijn echt van een ander kaliber.

En ik heb totaal geen ervaring met vallen.. Want hoe zorg ik ervoor dat ik alleen het koppel in die val krijg? En niet de iets minder intelligente platy's?

Maar jullie hebben geen advies betreft de jonkies? Hoe lang zou ik ongeveer moeten wachten voor ze zo'n drastische herinrichting van het aquarium overleven?

misschien ga ik iets heel geks zeggen hoor.. maar dit zal niet de laatste keer zijn dat je jonkies krijgt van je kersenbuiken, met een beetje pech ga je omkomen in de jongen.

ik zou de bak toch nog 1x op de kop zetten en de jongen + 1 van de koppels uitvangen zodat je nog maar 1 koppel overhoud.. weet je hoe de profs jongen uit de bak krijgen? ze zuigen ze op met een stuk slang zo een emmer in 🙂 overleven ze wel hoor.

Zelf gebruik ik vaak 2 netjes. Met de een jaag ik ze op naar het andere netje en zo vang ik ze dan. Rich heeft gelijk dat je waarschijnlijk nog vel meer nestjes gaat krijgen dus dan zou ik het ook gelijk goed aanpakken.

Heb al een paar jaar geen babyvisjes meer gehad vandaar 😉
Het is ook geen drama hoor maar wil ze wel een kans geven.
Maar ik laat die jonkies en de ouders met rust. Ik wil alleen die andere 2 te pakken zien te krijgen.
Het liefst nog voordat die ook nog jongen krijgen, want dat vrouwtje begint zich al uit te sloven..

Ik denk dat ik er maar aan moet geloven en er maar vanuit moet gaan dat mams en paps het kroost wel beschermt, en anders is het pech.

Bedankt voor alle tips!

Kersenbuiken zijn hevige territorium verdedigers das geweten maar dat het bij jou in zo'n kleine bak überhaupt zo goed gaat das echt wel zeldzaam.

Ja dat vond ik zelf ook wel verbazingwekkend! Anders had ik veel eerder maatregelen genomen,
Maar ik let ook echt op ze hoor. Ze hebben per koppel een even groot territorium, duidelijk afgebakend door een muurtje en planten.
Heb een foto toegevoegd van het koppel dat achter het muurtje hun territorium hebben:

Bekijk media item 283
Moet wel zeggen dat als dat muurtje er niet stond ik wel een groot probleem had gehad.
Het verdient ook geen schoonheidsprijs maar volgens mij zijn de vissen er blij mee.

Ik weet overigens niet zeker of de volwassenen al familie van elkaar waren..
Ze hadden wel allemaal een totaal andere tekening: de 4 vrouwen hadden 1, 2, 3 of meerdere stippen en 1 van de 3 mannen had een duidelijke stip op de staart.
Of zegt dat helemaal niets?
(Ik weet dat het heel dom was om dat niet te vragen, maar bij het overnemen van het aquarium ging alles heel snel, voor ik wist zaten we in de auto met een aquarium en een emmer vol vissen haha)

Cocosnoot erin zetten met 1 ingang, zodra de vis in de cocosnoot zet de ingang blokkeren, en met je andere hand van onderen dicht houden.

o heb ik al veel visjes kunnen vangen.

Ze hadden wel allemaal een totaal andere tekening: de 4 vrouwen hadden 1, 2, 3 of meerdere stippen en 1 van de 3 mannen had een duidelijke stip op de staart.

Ik heb een andere soort uit de familie (zie handtekening) en mij viel deze week ineens op dat de tekening in de start volledig veranderd is. Op de foto's in mijn album kun je zien dat hij zwart slangetje heeft. Op dit moment heeft hij 4 duidelijk gescheiden zwarte vlekken. Bij het vrouwtje was het me al eerder opgevallen dat ze soms wel, een dan weer een poosje geen zwarte stippen op de dorsale vin heeft.
Ik denk dus dat tekening niet echt wat zegt over verwantschap.

.
k weet overigens niet zeker of de volwassenen al familie van elkaar waren..
(Ik weet dat het heel dom was om dat niet te vragen, maar bij het overnemen van het aquarium ging alles heel snel, voor ik wist zaten we in de auto met een aquarium en een emmer vol vissen haha)
Er zijn diverse soorten Kersenbuiken. In de zgn aquariumstammen is dat allemaal door elkaar heen gekruist en zijn ze niet meer uniform van tekening en kleur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan