Wat is er nieuw

Een bak met heel veel alg, waar ga / moet ik beginnen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Suzarno-34
  • Startdatum Startdatum
S

Suzarno-34

Guest
Vandaag thuis gekomen van 1 week vakantie trof ik mijn aquarium zo aan:


266861_0_82_20150309_17.jpg


984723_0_82_20150309_17.jpg


842116_0_82_20150309_17.jpg


929825_0_82_20150309_19.jpg


Voordat ik wegging was er nog niks aan de hand, had een heel klein beetje last van bruine alg maar dat had ik tijdens het water verversen redelijk weg gekregen.

Vanmiddag gelijk mijn waterwaardes gemeten met druppeltest:
ph 7.0
kh 6
gh 7
fe 0,5
n02 0
no3 0
nh4 0
po4 0,25
Co2 27
Temp 23,5

Co2 is bio co2 en morgen ga ik 1 van de 2 flessen vernieuwen

Visbestand
10 kardinaaltetra's
6 corydoras aneus
Wordt het tijd voor algeneters?

Het aquarium draait vanaf 15 januari 2015
De planten zijn wel heel flink gegroeid want had ze allemaal terug gesnoeid voordat ik wegging en nu zijn alweer aan het water oppervlakte.

Ik heb geen voederautomaat maar had het voer voor de vissen had ik per dag in bakjes klaarstaan dus ze hebben niet teveel kunnen krijgen.

Hoe moet ik dit morgen gaan aanpakken? Ik ga sowieso de ramen poetsen.
Maar moet ik ook water verversen? Wat doe ik met die planten waar de alg heel dik op zit?
Wie heeft advies om deze plaag de kop in te drukken?

Groetjes Suzanne
 
Kun je de alg voelen als een vettig laagje en zo schoonwrijven??
Heb je onlangs nog iets in je bak gedaan met het filter of de bodem??
Dit is wel extreem in 1 week zeg.

Je bak draait nog niet zo erg lang en ik denk dat het de bekende opstsrtalg is.
 
Sowieso ruiten en bladeren schoon maken en dan water verversen om het alg wat je los poetst af te voeren.

Wat hierna te doen kunnen mijn mede forumers wel uitleggen 🙂
 
Liefst met 1 hand de bladeren schoonpoetsen en met de andere hand met de slang erbij afzuigen als dat lukt.
 
Bedankt voor de snelle reacties..

De alg voelt op de co2-continue test wat stroef, droog en korrelig aan, moet daar flink moeite doen om het met mn nagels eraf te kunnen krabben.
Op de ruit is het er makkelijker af te krijgen maar voelt het nog wat stug en niet vettig maar eerder droog aan.

Ik voor de vakantie 2 lavastenen met mos in mijn bak geplaatst.
Heb de stenen een aantal dagen in het water laten weken en goed uitgespoeld.

Ik heb voor ik wegging de ramen gepoetst en de bodem schoongemaakt met een hevelaar. Waar ik wel per ongeluk een kleikegel mee omhoog kreeg. Maar ik heb nog niks met het filter gedaan. Moet ik daar nu wel wat aan gaan doen?
En ik voeg soms profito en easycarbo toe.
Voor de vakantie was alleen de po4 weer zo hoog dat ik hem niet gemeten kreeg en nu is die weer 0,25. Dat snap ik soms niet. Kan dat daar aan liggen?

Groetjes Suzanne
 
Als je bak nog niet echt lang draait kun je beter zo min mogelijk doen waardoor je bactreien verspeelt.
Dus de bodem en filter lekker eerst met rust laten.

Als het opstartalg is dan moet je het vrij makkelijk van de bladeren af kunnen wrijven met de vingers.Klopt dat??
opstartalg is in de regel een bacterieprobleem. dat wil zeggen dat er nog niet voldoende bacterien aanwezig zijn om alles af te breken. Daar profiteert deze alg van.
 
De verhouding NO2 - PO4 is zoek, zie onderstaand schema
lVIAzkne5XcPk0JUO94rQcZlFWmi3O1T.png


Als je die zaken recht trekt dan zullen die algen naar alle waarschijnlijkheid ook verdwijnen
 
Mijn po4 is al vanaf het begin heel hoog of heel laag.
Zodra is easycarbo en profito toevoegd dan stijgt de po4 naar een waarde die niet te meten is zodra ik daar mee stopt dan zakt die compleet in.
Hoe kan ik de fosfaat stabiel krijgen?

Begrijp ik ook uit je verhaal dat ik morgen dan beter geen waterverversing kan toepassen vanwege de bactieren?
De alg is inderdaad makkelijk van de bladeren af te vegen.
 
Suzarno-34 zei:
Mijn po4 is al vanaf het begin heel hoog of heel laag.
Zodra is easycarbo en profito toevoegd dan stijgt de po4 naar een waarde die niet te meten is zodra ik daar mee stopt dan zakt die compleet in.
Hoe kan ik de fosfaat stabiel krijgen?
Dat is wel heel vreemd.
Is er verschil in groei van de planten in deze 2 scenario's?
Zolang er meetbaar fosfaat is zou ik mij niet teveel aantrekken van hoe hoog/laag die waarde is.
Hebben je planten nog een goede kleur, dus geen bladeren die geel worden?
Hoe staan de oude bladeren erbij, worden die geel?

Suzarno-34 zei:
Begrijp ik ook uit je verhaal dat ik morgen dan beter geen waterverversing kan toepassen vanwege de bactieren?
De alg is inderdaad makkelijk van de bladeren af te vegen.
Je hebt duidelijk diatomen, dus dan zijn er meer waterwissels nodig. Begin eens met 3 x 30% in de week.
Hoeveel ververs je nu?
 
Na het toevoegen hebben mijn planten altijd wel een groeispurt. Zonder dan groeien ze minder hard.

Waterverversingen heb ik nog niet zoveel gedaan.
Eens in de 2 a 3 weken deed ik dat omdat de waardes goed bleven en de planten goed groeiden. En ik deed ook geen 30% omdat ik dacht dat de belangrijke bacterieen dan verloren gingen.
Ik heb nog geen gele bladeren ontdekt in mijn aqaurium.
Voor de bruine alg zagen al mijn planten er mooi groen uit.
Ik heb 1 plantje gehad wat is doodgegaan maar die had ik te diep gepland. De anubius bonsai was dat.

Dan ga ik morgen flink wat water eruit halen.
 
Dan zou ik het blijven toevoegen. Met carbo wel wat opletten, dat is eigenlijk een goedje waar niet alle levende wezens goed op reageren.

Verversen kan je beter altijd doen. De zaken waarom je ververst kan je niet zomaar meten.
Bacteri�n gaan daar niet door verloren.

De Anubias moet je niet in de grond steken. Als er iets van de stam in de grond zit begint die te rotten.
 
Ik wil niemand tegen het zere been schoppen maar het lijkt me sterk dat je bak er na 1 week ZO aan toe is. Er moet anders toch wel iets serieus mis zijn in je aquarium.

Gr Robin
 
backplay zei:
Dan zou ik het blijven toevoegen. Met carbo wel wat opletten, dat is eigenlijk een goedje waar niet alle levende wezens goed op reageren.

Verversen kan je beter altijd doen. De zaken waarom je ververst kan je niet zomaar meten.
Bacteri�n gaan daar niet door verloren.

De Anubias moet je niet in de grond steken. Als er iets van de stam in de grond zit begint die te rotten.

Eens met Backplay. De verhouding nitraat/fosfaat is minder van belang zolang je er maar voor zorgt dat beide stoffen voldoende aanwezig zijn in je water.
Dat mag gerust een andere verhouding zijn dan de RR aangeeft.
Als je bak goed is ingedraaid zal het vast beter gaan.
 
Ik heb toch nog een vraagje.....

Ik ga zometeen voor de 3x in 1 week tijd 30% water verversen om de bruine alg de kop in te drukken. Maar sommige dingen snap ik niet.

Mijn waterwaardes zijn goed.
ph 6,5
gh 9
kh 6
no2 0
no3 10 inmiddels, niks aangedaan
co2 74
po4 is meer dan 10
fe 0,5

Ik ga nu op sommige bladeren blauwgroene alg krijgen.
En nu drijven er witte vlokjes in mijn aquarium net zoals in het topic van aquaman:3 in plagen.
Hoort dit allemaal bij het opstarten van het aquarium?
Er wordt in het vorige stukje geschreven dat ik nitraat/fosfaat moest hebben in mijn bak. Maar ik heb eigenlijk altijd begrepen dat nitraat niet in je bak mag zitten. Hoe zit dat dan? En moet ik nitraat toe gaan voegen??
Zijn die witte vlokken een rest verschijnsel van de bruine alg? Bladeren zitten onder, vanuit mijn mos stijgen de witte vlokjes op.
Mijn planten groeien nog steeds onwijs hard. Ik kan nu weer planten snoeien.

Kortom, ik twijfel heel erg of ik het wel goed doet en wat ik er aan moet doen om het weer goed te krijgen.
Hoe nu verder?
 
Je bak is nog vrij vers en je hebt daarom nog niet voldoende bacteriecultuur. Dit kom je regelmatig tegen bij net opgestarte bakken. Het is een kwestie van geduld en dan gaat in de regel de alg/bacterie weer weg.
Ik zou het zoveel mogelijk met de hand weghalen voor het verversen.
 
Ik zal proberen geduldiger te worden :sorry:
Maar wil niet de ellende die ik in het verleden heb gehad met mijn aquarium.

Moet ik wel door blijven gaan met 1x per 3 dagen 30% verversen of kan ik over na 1x per week 30% verversen?

En inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat mijn witte puntjes springen. En wat ik op internet begreep zijn dat witte vlooien?
Kan dat kloppen? En dat kan toch geen kwaad?
Lusten mijn tetra's en corydorassen die vlooien niet?

Bedankt voor het geduldig uitleggen van alles!
 
Verversen is op dit moment het beste wapen tegen diatomen. Je moet er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk organisch afval is, want dat is een oorzaak van diatomen.
Als je merkt dat ze minder worden kan je het verversen afbouwen. Dit kan wel even duren.
Wat minder voeren helpt ook wel. Als je geen jonge vissen of grote eters hebt kan je gerust telkens een dag overslaan.
 
Ik denk niet dat dat watervlooien zijn. Ik heb ze bij de garnalen gehad en ze kunnen geen kwaad hoor.
 
Ik weet de naam weer.
Ik denk aan mosselkreeftjes namelijk. Google daar maar eens op.
 
Of springstaartjes?
 
Ik denk dat google de uitkomst kan brengen voor de TS 😉.
 
Algeneters zijn niet de oplossing
Algeneters helpen je bij het schoon Houden van je aquarium
Maar zijn niet de oplossing
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan