Wat is er nieuw

Een bak van een meter.(iTom)

iTom

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 april 2020
Leeftijd
78
Vandaag de bestelling ontvangen op wel een hele warme dag.
Juwel Rio 180 met onderkast.
De delen van de kast vast uitgepakt en gesorteerd want zo werkt dat het beste.
Waarom ik dat weet, heb in mijn 50 jarige loopbaan al zoveel van dit soort kastjes in elkaar gezet (maar meestal laten zetten ;))) Zoals Dressoirs,commodes enz. enz,.
Als alle onderdelen kloppen en niet beschadigd zijn dan even de handleiding doornemen, die zit er ook niet voor niets bij.

_DSC9692.JPG

Dan de eerste zijwand monteren, inbussleuteltje werkt wel maar die leg ik wel opzij.
Truc is meestel om de houtschroef even beetje te smeren, als je nog haar op je hoofd hebt haal dan de schroef er even doorheen en daarna draai je die er in als een warm mes door de koude boter. Vervolgens alle schroeven zo er in draaien en je haar weer netjes in model kammen.

_DSC9693.JPG

Volgende delen samen voegen.

_DSC9694.JPG

En dan verder met de schroeftol, stukje gereedschap wat het werken makkelijker maakt dan de bijgeleverde inbushaakseschroevendraaier.

_DSC9695.JPG

Legplankje er in, past ook precies en makkelijk om straks daar wat bakjes op te zetten met allerlei spullen die we nodig hebben.

_DSC9696.JPG

Dan zet ik het op zijn plek, kijken of dat een beetje smoelt.
Van veraf maar ook van dichtbij.

_DSC9697.JPG

Scharniertjes bevestigen en deurtjes afhangen.

_DSC9698.JPG

_DSC9699.JPG

_DSC9701.JPG

Nu even pauze, morgen komt kleinzoon me even helpen om de bak uit de doos te tillen en op de onderkast te plaatsen.

_DSC9703.JPG

En dan nu een koud biertje, voetjes op de bank en verder niets doen tot het eten wordt gebracht.

Veel plezier met de bak Tom.

• Leuk
Waarderingen: iTom
Ik zou de doos op de hoeken gewoon tot onderaan insnijden en dan uitvouwen. Til je de bak er makkelijker vanaf dan aan de bovenzijde vast te pakken. Doos met de bak even op een tafel zetten in de ruimte dan hoef je ook niet zo te bukken.

succes.

Zorg dat je nu test of je kast waterpas staat. Dat is makkelijker pas stellen, dan met een bak met water er boven op.....En zorg dat er absoluut niets boven op je kast ligt, nog geen zandkorrel. Dat kan genoeg zijn om je glazen bak te breken.

Succes verder!

(Enne, nog wat: misschien toch wat vaker je haar wassen? Die haartruc werkt bij mij niet....)

• Leuk
(Enne, nog wat: misschien toch wat vaker je haar wassen? Die haartruc werkt bij mij niet....)
Dan moet je het maar eens aan de kapper vragen.
Misschien gebruik je de verkeerde shampo :DD

Zorg dat je nu test of je kast waterpas staat. Dat is makkelijker pas stellen, dan met een bak met water er boven op.....En zorg dat er absoluut niets boven op je kast ligt, nog geen zandkorrel. Dat kan genoeg zijn om je glazen bak te breken.

Succes verder!

Die Juwel bakken zweven. Glas ligt niet vlak op de onderplaat dus die zandkorrel doet niks.

Die Juwel bakken zweven. Glas ligt niet vlak op de onderplaat dus die zandkorrel doet niks.
Dat dacht ik ook al maar goed een gewaarschuwd mens gaat liggen voor hij valt.

Ok, ik heb er zelf ook eentje, maar had er bij het installeren niet op gelet. Misschien daarom wel.

• Wow
Ik had hulp en probeerde me er niet al te nadrukkelijk tegen aan te bemoeien, ook omdat ik toen nog niet wist hoe goed je op moet letten op onregelmatigheden. Dat heb ik pas later geleerd op het forum.

Ik had hulp en probeerde me er niet al te nadrukkelijk tegen aan te bemoeien, ook omdat ik toen nog niet wist hoe goed je op moet letten op onregelmatigheden. Dat heb ik pas later geleerd op het forum.
En dan ga je er van uit dat iedereen niet weet waar hij of zij op moet letten terwijl jezelf dat niet wist.
Ik heb in mijn leven meer slaapkamerkasten, commode's, wandmeubelen, tafels enz. enz, in elkaar gezet dan jij ooit zal gebruiken.
Daarbij heb ik heel lang geleden een MTS opleiding Meubelmaker met goed gevolg afgesloten dus weet echt wel waar ik mee bezig ben.
Verder vraag ik wel advies als ik iets niet weet want ik weet namelijk ook niet alles maar om te laten zien hoe men zo'n kast monteerd leek het me wel nuttig om dat te laten zien a.d.h.v. enkele foto's.
Op wijneuzen zit ik niet te wachten daar heb ik er genoeg van meegemaakt in mijn leven.

Vandaag komt kleinzoon even helpen om de bak op de onderkast te plaatsen.
Daarna ga ik eerst de boel waterpas stellen.
In de lengte (100cm) staat het al zuiver maar in de breedte mag nog wel iets onder de pootjes komen.
Ik had nog een strook MDF van 2mm liggen en dat blijkt voldoende.
Maar ja om nu zo;n strook onder de voorste pootjes te schuiven is ook geen gezicht.
Ik ga daar zo rondjes uitzagen met de gatenzaag.
Dan met dubbelzijdig tape onder de pootjes plakken zo dat de bak waterpas komt te staan.
Maar eerst ga ik dan nog de achterwand er op plakken.
Gewoon zwart plakplastic en ga ik nu eens proberen met de zogenaamde zeepsop methode om het folie er mooi strak op te krijgen.
Best nog veel werk weer en er moet ook nog een bakje 56 liter leeg geheveld worden en daar zand voor gewassen worden.
Het leven ven een gepensioneerde valt niet mee hoor. :DD

Succes Tom en vooral met de achterwand want dat is hier altijd een ramp.

Het leven ven een gepensioneerde valt niet mee hoor.
Nou daar gaat mn mooie vooruitzicht voor over 10 jaar dus weer:DD

Tom je kunt ook een paar Euromunten onder de poten leggen. Die ‘werken’ niet in tegenstelling tot MDF.

En als tip voor de poster. Inderdaad flink natmaken en met een raamwisser de poster er op vegen. Dat werkt bij mij altijd super

Toch weer zonde van die paar euro's, ik doe altijd van die ringen.
Bij de Hornbach iets van 3 cent per stuk of zo.

Carrosserieringen.jpg

Kijk, zo komen de goeie ideeën naar boven maar MDF gaat ook prima hoor.
Eerst de ringen gezaagd.

_DSC9704.JPG

Dan waterpas stellen.

_DSC9705.JPG

_DSC9706.JPG

_DSC9707.JPG

En zo staat de bak en kast waterpas.
Moet ik zelf ook af en toe maar eens proberen want geloof dat ik ook niet altijd waterpas sta.

_DSC9708.JPG

Dan de folie er op, geloof niet dat het een echt succes is geworden.
Paar dagen aankijken en anders potje schoolbordenzwart halen en er op kledderen.

_DSC9709.JPG

Glad strijken met een wisser geeft wel redelijk resultaat.

_DSC9710.JPG

Maar vanaf de andere kant, van veraf maar ook van dichtbij schrok ik er wel een beetje van.
Wel artistiek maar of het wat gaat worden weet ik niet.

_DSC9711.JPG

_DSC9712.JPG

Nu even de knop PAUZE ingedrukt.
Laterrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Na de PAUZE de achterwand geschilderd met schoolbordenzwart.
Morgen nog een keer dekkend aflakken dan vind ik het wel ok.

_DSC9714.JPG

Die bubbels zouden gewoon wegtrekken na een paar dagen.
Maar nu alles eraf en geverfd dus?

• Leuk
Met een creditcard gaat het beter dan met een trekker. Je kan meer kracht zetten en zo de bubbels beter wegvegen.
Soms is het nodig met een speld de bubbels door te prikken.

• Leuk
Met een creditcard gaat het beter dan met een trekker. Je kan meer kracht zetten en zo de bubbels beter wegvegen.
Soms is het nodig met een speld de bubbels door te prikken.
Dat wilde ik eigenlijk ook wel proberen maar had mijn creditcard al te veel gebruikt :cooll: en mijn andere pasjes gaven aan onbekende pas dus pas op. :DD

Inderdaad met een speld bubbel doorprikken werkt ook goed maar helaas vond het er niet geweldig uit zien alhoewel het wel een erg creatieve achterwand was geworden. Maar dat zoek ik niet, wilde voor de diepte werking gewoon simpel een egaal zwarte achterwand.

Ja zoiets had ik ook altijd en daarom zei ik al hier was het ook geen succes.

• Leuk
Na de PAUZE de achterwand geschilderd met schoolbordenzwart.
Morgen nog een keer dekkend aflakken dan vind ik het wel ok.

Bekijk bijlage 361926
Laat je de binnenfilter zitten? Ik pak de zijkant waar de filter zichtbaar is ook altijd mee met verf, zodat de alg e.d. wat zich erachter ophoopt niet zichtbaar is.
Dan krijg je dus dit als resultaat:
IMG_2358.jpeg

Dan moet je het maar eens aan de kapper vragen.
Misschien gebruik je de verkeerde shampo :DD
Over schroeven en haarvet, ik leerde op school dat je schroeven ook even over een waxinelichtje kan halen. Wel het aluminium cupje er even afhalen. 🙂 Als je met een handzaag aan de gang gaat helpt het ook als je dat waxinelichtje even over de zaag haalt.

• Leuk
Laat je de binnenfilter zitten? Ik pak de zijkant waar de filter zichtbaar is ook altijd mee met verf, zodat de alg e.d. wat zich erachter ophoopt niet zichtbaar is.
Dan krijg je dus dit als resultaat:
Bekijk bijlage 361929
Kijk, dat is weer een waardevolle tip, bedankt @Aqua Betta
Zal dat ook zeker gaan doen want binnenfilter blijft er in en ga ik gebruiken.

Ben je daar zeker van Tom want een buitenfilter heeft wel voordelen. Maar goed je weet vast wat je doet en het is jouw keuze😉

Voorlopig wel John.
Had eigenlijk de bak achteraf moeten bestellen zonder binnenfilter maar heb er totaal niet aan gedacht.
In het verleden ook een zelfde bak gehad met binnenfilter.
Later het binnenfilter er uit gesloopt en verder met een extern filter.
IK wacht nu het resultaat gewoon af, voorlopig staat de bak op zijn plaats en zal nog wel even duren voor ik daar mee verder ga.

Nu eerst eens achter de traplift aan want dat gaat me toch veel te lang duren allemaal.
Met dat warme weer was het echt een grote beproeving voor mijn vrouw om boven te komen, koste heel veel energie.

Ja zo n lift regelen kost vaak ook de nodige moeite. Succes daarmee Tom.

Je bent goed bezig Tom.
Ik ben benieuwd wat je van deze bak gaat maken. 😊

@Deesje ik ben zelf ook wel benieuwd maar voorlopig even rust.
Mijn zakgeld is voorlopig op :help:

Er gaat in ieder geval een school Desmopuntiius pentazona (vijfstreepbarbeel) in komen want die vind mijn vrouw heel erg leuk.
Eigenlijk vind ze Sumatraantjes nog veel leuker maar dat zijn wilde brassen en dat past niet meer bij ons :pp wij hebben de wilde jaren al een tijdje achter de rug,
Wat er verder nog bij gaat komen weten we nog niet, kunnen kardinaaltertra's zijn maar ook andere vissen vinden we leuk.
Rustig aan op zoek en tegen die tijd zal het wel goed komen.
Ga nu voorlopig beginnen om iedere dag een deel zand te wassen want er zal zeker 25 kilo in moeten en met 9 kilo had ik al een dagtaak voor het 54 liter bakje.

Lukt het allemaal een beetje Tom?

Ben van plan om vandaag de eerste 9 kilo zand te gaan wassen.
Verder doe ik het even rustig aan, schiet een beetjde door mijn zakgeld en budget heen. 🙈

@Deesje ik ben zelf ook wel benieuwd maar voorlopig even rust.
Mijn zakgeld is voorlopig op :help:

Er gaat in ieder geval een school Desmopuntiius pentazona (vijfstreepbarbeel) in komen want die vind mijn vrouw heel erg leuk.
Eigenlijk vind ze Sumatraantjes nog veel leuker maar dat zijn wilde brassen en dat past niet meer bij ons :pp wij hebben de wilde jaren al een tijdje achter de rug,
Wat er verder nog bij gaat komen weten we nog niet, kunnen kardinaaltertra's zijn maar ook andere vissen vinden we leuk.
Rustig aan op zoek en tegen die tijd zal het wel goed komen.
Ga nu voorlopig beginnen om iedere dag een deel zand te wassen want er zal zeker 25 kilo in moeten en met 9 kilo had ik al een dagtaak voor het 54 liter bakje.

Dat vind ik altijd het voordeel van filterzand 🙂 Dat hoef je niet of nauwelijks te wassen.

Dat, plus het feit dat het bijna niets kost en erg goed werkt, maar het ging hier over wassen 🙂

Verder doe ik het even rustig aan, schiet een beetjde door mijn zakgeld en budget heen.
Dat komt vast ook omdat je net als mij een tweede dure hobby hebt Tom. Wij hebben naast onze bakken nog een vrouw en die..................................😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan