Wat is er nieuw

Een exotisch potje vissen in Cambodja

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,772
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Vandaag regende het buiten en ik dacht: waarom niet eens lekker op de bank liggen rotten om wat te youtuben. Kijken jullie met me mee?

Eerst kwam ik een video tegen over genetisch gemodificeerde zebradanio's (een type "glofish"), die het blijkbaar erg goed doen de laatste jaren in Brazilië. Best wel opvallend. Schrikbarend ergens, maar als "fout" uit de aquariumhobby ook weer geen onverwachte ontwikkeling.

Ik zocht door op invasieve goudvissen. Filmpjes genoeg te vinden van over de hele wereld. Deze (klik) vond ik wel mooi gefilmd. Niet dat ik verder een fan van hengelen ben, maar goed.

Zat ik nog eens te denken.... Je hebt tegenwoordig pleco's rondzwemmen in florida, gourami's in het amazonegebied en kardinaaltetra's geloof ik in de Mekongdelta... wat zou er nog meer zijn? Nouja, onder andere dit dus:




(Ik heb hem even een stuk doorgespoeld.) Die vent staat in een droogvallend rijstveld. Moet je kijken wat hij uit het water schept: afrikaanse cichliden. En een stukje verderop een maanvis! Van de betta's keek ik niet direct op, ook al leken er kweekvormen tussen te zitten. En goudvissen zag ik in een andere video van hem ook al voorbijkomen, notabene dikke sluierstaarten in een vlot stromend riviertje...... Dan kun je nog denken dat die zijn vrijgelaten door een lokale kwekerij of zo. Maar zelfs afrikaanse cichliden??

Ook in onderstaand filmpje, in een andere droogvallende waterloop, vinden ze afrikaanse cichliden. En daarnaast een tetra, opnieuw goudvissen en.... koikarpers, ja hoor. Dat schijnt daar ook gewoon rond te zwemmen.



Ik neem aan dat er in de grotere stromen meer roofvissen rondzwemmen die de populaties beperkt houden, maar toch: wow. Dit laat wel zien dat het einde voor wat betreft invasieve soorten allang zoek is. In ieder geval in tropische gebieden. Niet een hele goede zaak natuurlijk, maar ik moet bekennen dat ik het tegelijk reuze interessant vind allemaal. Hoe zulke dingen zich ontwikkelen.
 
Heb je dit filmpje ook al eens gezien?



Met waterplanten schijnt het nog veel erger te zijn. Hier zit de lokale visvijver vol met rode rivierkreeften en er zwemmen ook wat waterschildpadden die het toch al behoorlijk lang uithouden. In de stad hiernaast zit de gracht vol met goudvissen en karpers, die zijn er ook niet vanzelf ingezwommen.
 
Heb je dit filmpje ook al eens gezien?



Met waterplanten schijnt het nog veel erger te zijn. Hier zit de lokale visvijver vol met rode rivierkreeften en er zwemmen ook wat waterschildpadden die het toch al behoorlijk lang uithouden. In de stad hiernaast zit de gracht vol met goudvissen en karpers, die zijn er ook niet vanzelf ingezwommen.

Schildpadden en amerikaanse rivierkreeften heb ik ook al op veel plekken in NL gezien ja. En goudvissen in het "stadskanaal" van Veenendaal. Een van de verhalen was dat die door een dierenzaak uitgezet zijn, ik weet niet wat daarvan klopt. Ze moesten er op een gegeven moment weer uit worden gehaald, maar ik vraag me af of dat gelukt is.... Het is me een werkje. Ook het feit dat de oranje/gele goudwindes mochten blijven zitten, maakt zo'n zoektocht er niet makkelijker op.

Anyhoo. Die Duitse guppenbron ziet er wel heel cool uit! Ik ga eens uitzoeken waar dat is. Als het te bereizen is, sluit ik een bezoek op een dag niet uit. 🙂
 
Schildpadden en amerikaanse rivierkreeften heb ik ook al op veel plekken in NL gezien ja. En goudvissen in het "stadskanaal" van Veenendaal. Een van de verhalen was dat die door een dierenzaak uitgezet zijn, ik weet niet wat daarvan klopt. Ze moesten er op een gegeven moment weer uit worden gehaald, maar ik vraag me af of dat gelukt is.... Het is me een werkje. Ook het feit dat de oranje/gele goudwindes mochten blijven zitten, maakt zo'n zoektocht er niet makkelijker op.

Anyhoo. Die Duitse guppenbron ziet er wel heel cool uit! Ik ga eens uitzoeken waar dat is. Als het te bereizen is, sluit ik een bezoek op een dag niet uit. 🙂
oh hoef je nie voor naar duits land biesbos energie centralen zitten ze ook heb der wellis gevist vroeger
 
Is het niet gewoon gemaakt?
ik bedoel misschien zijn die vissen in dat rijstveld wel voor het filmpje losgelaten?
 
Is het niet gewoon gemaakt?
ik bedoel misschien zijn die vissen in dat rijstveld wel voor het filmpje losgelaten?
Die gedachte is ook wel bij mij opgekomen. Ook omdat ik dezelfde soort tetra (een of ander lichtroze geval) en dezelfde soort afrikaanse cichliden ook in een ander filmpje zag. Maar als je kijkt naar wat ze allemaal online hebben staan.....? Dat zijn een hoop vissen om uit te zetten.
 
Is het niet gewoon gemaakt?
ik bedoel misschien zijn die vissen in dat rijstveld wel voor het filmpje losgelaten?
Dat was ook mijn eerste gedachte want dit is wel heel toevallig en opvallend allemaal. Soms doen mensen er veel voor om een "leuke" video te maken. Toen ik die Maanvis zag dacht ik bij mezelf dat beest kan niet eens normaal zwemmen in dat lage water.
Misschien dat we deze mensen binnenkort terugzien met een video waarop ze een baby Orca eruit vissen😆
 
Is het niet gewoon gemaakt?
ik bedoel misschien zijn die vissen in dat rijstveld wel voor het filmpje losgelaten?

Ja dat vraag ik me ook af als ik die filmpjes zie. Sommige filmpjes zijn wel heel overdreven. Maar ik geloof best dat er veel mensen zijn die hun aquariumvissen gewoon ergens in een slootje dumpen, en als de omstandigheden dan goed zijn.
 
Als dit allemaal klopt is het wonderlijk hoe goed die soorten die verschillende waterwaardes nodig hebben floreren in een rijstveld waar natuurlijk ook nog bestrijdingsmiddelen gebruikt worden...
...
 
Als dit allemaal klopt is het wonderlijk hoe goed die soorten die verschillende waterwaardes nodig hebben floreren in een rijstveld waar natuurlijk ook nog bestrijdingsmiddelen gebruikt worden...
...
Daarbij zie ik prachtige Betta s wat volgens mij kweekvormen zijn die niet in de natuur voorkomen.
 
Als het wel waar is heb je als lokale LFS niet zoveel te verkopen.......als je wat visjes wil ga je gewoon 5 min scheppen.....
 
Als het wel waar is heb je als lokale LFS niet zoveel te verkopen.......als je wat visjes wil ga je gewoon 5 min scheppen.....
Ik verwacht in en bij die rijstvelden ook niet echt een lfs😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Schildpadden en amerikaanse rivierkreeften heb ik ook al op veel plekken in NL gezien ja. En goudvissen in het "stadskanaal" van Veenendaal. Een van de verhalen was dat die door een dierenzaak uitgezet zijn, ik weet niet wat daarvan klopt. Ze moesten er op een gegeven moment weer uit worden gehaald, maar ik vraag me af of dat gelukt is.... Het is me een werkje. Ook het feit dat de oranje/gele goudwindes mochten blijven zitten, maakt zo'n zoektocht er niet makkelijker op.

Anyhoo. Die Duitse guppenbron ziet er wel heel cool uit! Ik ga eens uitzoeken waar dat is. Als het te bereizen is, sluit ik een bezoek op een dag niet uit. 🙂
Als ik het goed heb is dat de Gillbach, die koelwater krijgt van een energiecentrale: https://en.wikipedia.org/wiki/Gillbach
 
Mijn vader vertelde mij ooit dat er hier in het Noordzeekanaal ook Guppy’s zwommen, het water was daar een beetje warmer vanwege het koelwater van de Hoogovens zoals het in die tijd heette, of van de papierfabriek van Van Gelder ernaast. Menig IJmuidens jongetje heeft daar met een schepnetje visjes gevangen als ik op zijn verhalen af moet gaan…
 
Mijn vader vertelde mij ooit dat er hier in het Noordzeekanaal ook Guppy’s zwommen, het water was daar een beetje warmer vanwege het koelwater van de Hoogovens zoals het in die tijd heette, of van de papierfabriek van Van Gelder ernaast. Menig IJmuidens jongetje heeft daar met een schepnetje visjes gevangen als ik op zijn verhalen af moet gaan…

Klopt, heb hier ons lid @Bertus ook over gehoord in het verleden (of de beste man nog actief en/of in leven is durf ik niet te zeggen).
 
(of de beste man nog actief en/of in leven is durf ik niet te zeggen)
Ik denk dat hij niet meer onder ons is want ik had vaak wel even via FB contact met hem en hij reageerde altijd en de laatste tijd hoor ik niets meer en zie ook geen nieuwe posten meer.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan