Wat is er nieuw

Een filmpje opgenomen bij een goede kennis van me.Orinoco Altums!

• Onderwerp starter Onderwerp starter uaruman
  • Startdatum Startdatum
U

uaruman

Guest
Was gisteravond bij een kennis van me.Heeft Orinoco Altums zwemmen.Niet normaal wat een prachtvissen.

Heb een fimpje gemaakt.Ja ja je hebt Eimekeis en ALTUMSSSS :thumbs:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Icpai84KepI[/video]

:thumbs:

Heel erg mooi. Het valt mij alleen gelijk op dat er maar 1 discus in de bak zit. Zaten de anderen toevallig buiten beeld of heeft hij er maar 1 in zitten? Discussen zijn net als maanvissen groepsdieren, als ie daar in zijn eentje zit is dat best zielig.

Heel erg mooi! Ik ben niet de grootste fan van maanvissen, maar vindt dit wel erg mooi!

Prachtige vissen ja. Mooi gefilmd ook, zou bijna denken dat het in de amazone zelf is.
Prachtige schittering hebben ze ook.

Thnx heren.

@Sterrekind😀ie ene discus zwemt inderdaad alleen
Is een overblijvertje van zijn vader.Hij gaat hem binnenkort verkopen zodat hij binnenkort weer in een groep zwemt.

Alweer een reclamefilmpje voor het houden van maanvissen. Want wees nu eens eerlijk: wie vind dit niet mooi? Prachtige Altums. Ik blijf de Eimekeis nog mooier vinden maar dat heeft met hun kleuren te maken.

Weet je toevallig iets over de waterwaarden waarop deze Altums zitten?

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos Hut:Eimekeis zijn mooi maar vind deze Altums het summum.Vissen zitten zelfs nog in de groei.

Wat betreft de waterwaardes.Hij heeft wel een automatisch verversingssysteem maar verder alleen kraanwater met een Ph van 7,3-7,4.Kweken zal denk ik niet lukken op deze Ph.
Ook al gaan er op termijn 7 van de 11 vissen de bak verlaten.

Dank jullie.

Had nog een paar foto's gemaakt maar door de weerkaatsing van licht op het aquariumglas niet te pruimen.
Heb hier nog twee redelijk aan te gluren fotookes:

ryFml0AhcJINkf8kzoDyjyLSj95yzGE_.jpeg

ryFml0AhcJINkf8kzoDyjyLSj95yzGE_.jpeg

Beeldschoon
Ik vind de visjes op de achtergrond met de zwart witte staartjes ook erg fraai, welke soort is dit?

Hoi Sterrekind.Is een heel leuk visje.Leuk alternatief om een groepje van deze vissen te houden in plaats van de afgezaagde corydorassen.
Visje heet dianema urostriata.

Ik vraag me af of je de echte Altums op leidingwater moet willen houden met een PH van 7,4. Het is een keuze maar ik zou ze liever houden op een PH die rond de 6 ligt. Die PH heeft weer consequenties voor de groei van planten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik meen me te herinneren dat Joost zijn orinoco' s op een ph van 5 had zitten.

Kweken met orinoco's schijnt trouwens zeer moeilijk te zijn.

De oorzaak zit hem vooral erin dat je een hele lage PH moet hebben in combinatie met een hele lage geleidbaarheid. Denk hierbij aan een PH van 5 en een geleidbaarheid van minder dan 50 microsiemens.
Er is een kweker die een succesvolle kweek met Altums heeft gehad. Hij had van plastic stroken nepplanten gemaakt. Denk hierbij aan Vallisneria gigantea.

In ons land is de kweek inmiddels meerdere keren gelukt.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos Hut:Waarschijnlijk is dat geen kweek geweest van wildvang Altums denk ik?
Deze goede kennis heeft een aparte grote bak waarin ie als er zich een hecht koppel heeft gevormd deze vissen daarin te plaatsen en dan geleidelijk dit koppel op bovenstaande waterwaardes te laten zwemmen.Deze vissen zijn overigens wel wildvang dus vandaar wil ie er alles aan doen ze tot een goede kweek te brengen. :thumbs:

Jij dan mooie nakweek van Eimekeis,Red backs en Peru Altums.
Hij van Orinoco Altums (MOCHT HET LUKKEN)

Voor zover ik weet was dat een kweek van wildvang Altums. In Duitsland worden Orinoco Altums regelmatig gekweekt. Www.scalarezucht.de, kijk maar eens op die site.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
De oorzaak zit hem vooral erin dat je een hele lage PH moet hebben in combinatie met een hele lage geleidbaarheid. Denk hierbij aan een PH van 5 en een geleidbaarheid van minder dan 50 microsiemens.
Er is een kweker die een succesvolle kweek met Altums heeft gehad. Hij had van plastic stroken nepplanten gemaakt. Denk hierbij aan Vallisneria gigantea.

In ons land is de kweek inmiddels meerdere keren gelukt.

Hobbygroet,
Jos Hut
Op Finarama had men het zelfs over het in verregaande mate nabootsen van de seizoenen om de dieren in de juiste gemoedstoestand te krijgen.
Spelen met de combinatie van waterstand, waterhardheid (met hogere geleidbaarheid, minimaal verschil weliswaar) temperatuur en alle veranderingen daarvan en dan ook nog in de juiste tijd van het jaar.
Bepaald geen sinecure.

uaruman zei:
@Jos Hut:Waarschijnlijk is dat geen kweek geweest van wildvang Altums denk ik?
Deze goede kennis heeft een aparte grote bak waarin ie als er zich een hecht koppel heeft gevormd deze vissen daarin te plaatsen en dan geleidelijk dit koppel op bovenstaande waterwaardes te laten zwemmen.Deze vissen zijn overigens wel wildvang dus vandaar wil ie er alles aan doen ze tot een goede kweek te brengen. :thumbs:
Fingers crossed dan dat het hardere water waarin ze een tijd hebben gezwommen er niet voor zorgt dat de voortplantingsorganen 'bekalkt' raken, in het bijzonder bij de dames. Is iets waar bij Heckels wel eens aan wordt gedacht als de kweek niet wilt lukken.

~ Ivo

Auruaman, ik ben een tijd geleden (iets van 2jr geleden) bij Alfred in Assen geweest (ook actief geweest op ORF).
Bij hem in de bak zwommen wildvang Altums en zijn eigen nakweek Altums. Moet wel eerlijk zeggen dat hij zijn systeem zo had, dat er zeer zacht en zuur water met een zeer lage geleidbaarheid de bak in kwam. Planten kon hij niet houden vanwege de zuurgraad van het water.

Altums zijn echt prachtige maanvissen. Ik stond toen echt versteld van de zeer forse formaat dat ze bereikten.
Hij had een bak van 70cm hoog, maar zelfs dat vond hij gewoonweg te klein voor ze.

Hoi Gert.Altums zijn zulke mooie vissen.Bedoeling van deze kennis is om er een of twee koppels uit te halen en die dan in een andere hogere bak te zetten en dan zijn waardes voor kweek te optimaliseren.Rest van de vissen gaan dan naar zijn vader in een 310x70x70 cm bak

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan