Een frisse nieuwe start!! (smidsy)


S

smidsy

Guest
Hallo iedereen,
Zoals misschien iedereen inmiddels al weet begin ik maar eens opnieuw met de opbouw van mijn aquarium, omdat achteraf gezien tanganyika niet echt mijn ding is. Ik wil nu een Zuid-Amerika bak in gaan richten...
En hierbij wil ik een foto album bijhouden, dus bij deze...
Zo zag hij er 2 weken geleden nog uit:
IMG_20190605_202725.jpg


Met deze bewoners:
IMG_20190607_175259.jpg

IMG_20190506_202727.jpg



Inmiddels is de bak leeg gehaald, en heb ik de achterwand verwijderd omdat ik deze zwart wil gaan maken aangezien dan de kleuren van de vissen naar mijn mening mooier uit komen.
IMG_20190812_203324_1.jpg




IMG_20190823_194842.jpg


En leeg....
IMG_20190823_203930.jpg


Tot de volgende update!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja toen ik het zand en alles eruit had voelde ik dat de achterwand al wat bewoog... dus ik dacht dan kan hij ook niet helemaal vast gekit zijn... En wat bleek.... hij zat door t zijwandje vast geklemd tegen de achterkant... en de zijwand kon ik zo loshalen... de achterkant zit dus niks van kit aan.... dat was een meevaller.
Tegen de zijkanten wil ik denk ik nog wel aan de binnenkant wat plaatjes in t zwart er tegen aan maken, want nu kijk ik tegen de kit aan van de plaatjes die er aan de buitenkanten tegen aan zitten....
 
Ooh oké,

Ja die plaatjes kunnen prima, ga je die dan ook als achterwand gebruiken? is wel mooi want dan heb je geen reflectie.
 
Ja, kan ook, maar persoonlijk vind ik het wel mooi als je van de zijkant ook in de bak kunt kijken, ligt er ook aan waar de bak staat natuurlijk.
 
Ja, kan ook, maar persoonlijk vind ik het wel mooi als je van de zijkant ook in de bak kunt kijken, ligt er ook aan waar de bak staat natuurlijk.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant weet ik niet of ik de zijkant netjes schoon krijg en ben ik aan de andere kant ook wel wat bang voor alg....
 
Ooh oké,

Ja die plaatjes kunnen prima, ga je die dan ook als achterwand gebruiken? is wel mooi want dan heb je geen reflectie.
Ik wil de achterkant schilderen... anders kan ik niet mooi om de uitsparingen heen..
IMG_20190824_091205.jpg


Ook kan een achterwand er niet in een geheel in en een naad vind ik niet mooi...
 
Ik volg, en ben echt benieuwd hoe je de achterkant mooi zwart krijgt.
Is een zwarte poster geen optie?
 
Domme vraag misschien, maar die verf komt aan de buitenkant neem ik aan. En hoe verwijder je die dan als het nodig is?
 
Ik wouheb de achterkant idd ontvetten (waarmee kan ik dit t beste doen?)
En daarna in meerdere dunne lagen schilderen... mijn slangen komen wel tegen de achterkant dus daar wil ik nadat het geschilderd is een stukje tocht band tegen aan doen zodat ze t geschilderde niet weg schrapen...
 
Ik zou ontvetten met instanet.
En nadien goed met een droge doek opwrijven.
Als je dat 2-3 keer doet zit dat wel goed.
 
Nu nog even over de bodem...
Ik had in mijn vorige bak vijferfolie maar hier zijn dode donkere vlekken op gekomen zag ik... ik heb hem gedroogd, zou ik deze zo weer kunnen gebruiken? Ondanks dat ik niet echt zware stenen stapels ga maken wil ik toch wat bescherming op de bodem in de zin van piepschuim...
Ik heb altijd filterzand gebruikt,maar ik twijfel of ik deze keer voor t zwarte zand ga van de hornbach, wat denken jullie, zwarte achtergrond, en zwart zand wordt dat een beetje teveel van t goede, of springen de vissen en planten er daardoor juist meer uit...?
 
Ik heb in de Home80 zwarte bodem en zwarte achtergrond.
Kleuren springen er niet perse meer uit. Wel de felle kleuren zoals wit en rood/oranje, maar blauw valt bv erg weg.
Rasbora amandae vielen niet erg op wel de Trichonostigma espei heel mooi uit komen.

Kan je geen foto's laten zien, crappy camera is te langzaam voor de espei.

Het maakt de bak ook veel donkerder.
 
Ik zou ontvetten met instanet.
En nadien goed met een droge doek opwrijven.
Als je dat 2-3 keer doet zit dat wel goed.
Ik ken Instanet zelf niet. Zou het doen met St. Marc.
De Glasreiniger die ik ken laat een 'vettig' laagje achter op het glas (daarom gebruik ik het niet), vandaar dat ik zelf weg zou blijven bij glasreinigers.
 
Zwart zand is mooi! Ik wil dat ook.

Ik denk er aan om in een tegelwinkrl of bouwhandel zwart basaltzand te gaan halen. Dat moet goed zijn en ook afgerond.
 
Ik ken Instanet zelf niet. Zou het doen met St. Marc.
De Glasreiniger die ik ken laat een 'vettig' laagje achter op het glas (daarom gebruik ik het niet), vandaar dat ik zelf weg zou blijven bij glasreinigers.
St marc laat geen waas achter? Ik heb ook gehoord dat aceton zou werken, weet iemand dit?
 
St marc laat geen waas achter? Ik heb ook gehoord dat aceton zou werken, weet iemand dit?
Aceton werkt zeker, maar is gevaarlijk want enorm brandbaar.
Instanet bevat alcohol. Dat laat bij mij geen waar achter als je het juist gebruikt.
Eerst gewoon op de ruit sprayen, en met een vochtige microvezeldoek eens goed overgaan.
Dan nog eens sprayen, en met een door microvezeldoek alles goed opwrijven.
Zo doe ik dat in de auto, en dat werkt prima.
 
Zoals jullie hebben kunnen lezen zag ik wat water uit de kop van mijn filter komen, ik weer nog niet echt of t uit t filterhuis kwam dit zal ik nog verder onderzoeken.
Wel heb ik gelezen dat ik van mijn 901 een 902 kan maken door deze manden aan te schaffen, moet ik als ik dat gedaan heb de verdeelplaat eraf laten?

Ik zag ook wat vuiligheid bij de rotor, hoe maken jullie deze schoon?
 
Ik zag ook wat vuiligheid bij de rotor, hoe maken jullie deze schoon?
De rotor (plastic) met een afwasborsteltje o.i.d., het metalen gedeelte met de hand in het water en in het gat van de rotor met een vinger in stromend water. ( doe wel even de stop in de wasbak, er zit onderin een klein rubberdopje waar het asje in past, deze wil je niet wegspoelen)
 
Ik doe dat altijd met een (nieuwe) tandenborstel of zo'n rag voor het schoonmaken van je aquariumslang.
 
De rotor (plastic) met een afwasborsteltje o.i.d., het metalen gedeelte met de hand in het water en in het gat van de rotor met een vinger in stromend water. ( doe wel even de stop in de wasbak, er zit onderin een klein rubberdopje waar het asje in past, deze wil je niet wegspoelen)
Dan open je dus de hele filterkap om de roter er uit te halen?
 
Dan open je dus de hele filterkap om de roter er uit te halen?
Nee, aan de onderkant (achter de verdeelplaat) zit een schijf die je er met een kwart (? halve?) slag af kunt draaien. Dan kun je bij de rotor.
 
Nee, aan de onderkant (achter de verdeelplaat) zit een schijf die je er met een kwart (? halve?) slag af kunt draaien. Dan kun je bij de rotor.
Top!!
Iemand toevallig nog t antwoord op de vraag van de mandjes en de verdeelplaat??
 
Dan open je dus de hele filterkap om de roter er uit te halen?
Wel nee, bij de JBL zie je deze zitten onder de ronde knop welke je met een kwartslag eraf kan halen, dan het hele rotor met het asje eruit, schoonmaken en terug.
 

Terug
Bovenaan