Wat is er nieuw

Een heel laag aquarium

roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Leeftijd
42
Hallo,

Ons sluier aquarium draait en is eigenlijk wel zo'n beetje af, en ik begin me een beetje te vervelen, dus ik speel met het idee van een tweede aquarium. Het punt is, de enige plek waar we een tweede aquarium
zouden kunnen plaatsen (en waar het me wel tof lijkt) is onder ons tv, ter vervanging van ons videomeubel dat eigenlijk alleen maar voor opslag wordt gebruikt. Onze tv hangt aan de muur en we hebben een
center speaker die zou ook aan de muur kunnen, dan lijkt het me wel een leuk idee om daaronder een aquarium te plaatsen, echter, de afstand totaan de grond zal dan heel klein zijn, anders komt ie immers
voor de tv, en dat wordt een beetje lastig met externe filtratie. We hebben geen kelder dus het zal wel echt in de woonkamer moeten gebeuren, en er zal ook wel behoorlijk wat filtratie moeten zijn want dan
zou ik voor een 2 meter bak willen gaan, op een zelfgemaakt frame van ongeveer 10/15cm hoog. Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja, hoe zouden jullie dit aanpakken?

thnx!

Ik weet niet hoever de tv van je eventueel aquarium komt te hangen, maar een aquarium verdampt altijd water, en als je tv te dicht er boven hangt weet ik niet of dat nou zo goed is voor je tv.
En bedoel je dat je aquarium 10 tot 15cm hoog wordt, of het frame waar hij op komt te staan?

Ik heb mijn tweede bak op de grond gehad met het potfilter ernaast. Het filter blies ongeveer elk half uur lucht in de bak, heel vervelend geluid. De bak 50 cm hoger dan het filter gezet en het probleem was over. Misschien een idee om dit vooraf even uit te zoeken

Ik weet niet hoever de tv van je eventueel aquarium komt te hangen, maar een aquarium verdampt altijd water, en als je tv te dicht er boven hangt weet ik niet of dat nou zo goed is voor je tv.
En bedoel je dat je aquarium 10 tot 15cm hoog wordt, of het frame waar hij op komt te staan?

Oh dat is ook nog wel iets om rekening mee te houden ja, waterdamp. Op zich lijkt me dit redelijk op te vangen zijn met een plaat tussen het aquarium en de tv, waar dan meteen onze receiver, centerspeaker en een plantje of iets dergelijks op kan komen. De 10/15cm zou de hoogte van het frame zijn, zodat de bak niet zomaar op de grond staat.

Zou dan een bioloog als filter nemen die kun je vrij laag maken en net zo lang als de bak

Wel vrij laag, maar niet zo laag dat ie in een frame van 15cm hoog past vrees ik. Ideaal voor ons zou zijn een extern filter ernaast, en ik had al gelezen dat dit met de meeste potfilters problematisch is, maar ik hoopte dus eigenlijk op een creatieve oplossing hiervoor (wellicht iets uit de vijverwereld, waar filters ook niet onder de vijver geplaatst worden?).

Je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste.
Meeste die ik voorbij heb zien komen hadden het filter verwerkt in de zij/achterwand of een extern filter ernaast.
Ventilatie zou je aan de voor of zijkant kunnen realiseren zodat de waterdamp minder de tv in trekt.
Maar dan nog moet het geen probleem zijn, meeste electronica kan 80% luchtvochtigheid hebben zolang het niet neer kan slaan

Je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste.
Meeste die ik voorbij heb zien komen hadden het filter verwerkt in de zij/achterwand of een extern filter ernaast.
Ventilatie zou je aan de voor of zijkant kunnen realiseren zodat de waterdamp minder de tv in trekt.
Maar dan nog moet het geen probleem zijn, meeste electronica kan 80% luchtvochtigheid hebben zolang het niet neer kan slaan

hey tuinkabouter, thnx voor je reactie. Heb jij toevallig suggesties voor types filter dat geschikt zijn voor verwerking in de achterwand, of externe filters die ernaast geplaatst kunnen worden?
Voorkeur gaat wel sterk naar extern filteren, gezien de ruimte aan de achterzijde beperkt zal zijn, en het ook met schoonmaken geen handige plek is als er een plank bovenkomt waar een aantal
zaken op komen te staan.

Ik heb in het zoeken naar een tweedehands kweekstelling in elk geval wel meermaals bakken voorbij zien komen met een "ingebouwd bioloog". Feitelijk gewoon een vak aan een zijkant of over de hele achterkant die min of meer als een bioloog opgebouwd is en aan de ene kant het water er in gaat en aan de andere kant er weer uit terug het aquarium in.

Iets wat ik zelf met een lage bak nu wel merk is dat ik de mogelijkheid van makkelijk kunnen hevelen wel mis om even snel wat troep van de bodem weg te zuigen. Niet onoverkomelijk (ik doe de waterwissels gewoon met een opvoerpomp en je hebt bodemstofzuigers op stroom zodat je geen hevel nodig hebt), maar allicht iets om bij stil te staan.

Ik heb in het zoeken naar een tweedehands kweekstelling in elk geval wel meermaals bakken voorbij zien komen met een "ingebouwd bioloog". Feitelijk gewoon een vak aan een zijkant of over de hele achterkant die min of meer als een bioloog opgebouwd is en aan de ene kant het water er in gaat en aan de andere kant er weer uit terug het aquarium in.

Iets wat ik zelf met een lage bak nu wel merk is dat ik de mogelijkheid van makkelijk kunnen hevelen wel mis om even snel wat troep van de bodem weg te zuigen. Niet onoverkomelijk (ik doe de waterwissels gewoon met een opvoerpomp en je hebt bodemstofzuigers op stroom zodat je geen hevel nodig hebt), maar allicht iets om bij stil te staan.

Hey marlies, dank voor het meedenken. Een ingebouwd bioloog zou idd een optie zijn ja, ik ben zelf helaas niet zo technisch aangelegd, maar dat zouden we kunnen laten maken wellicht. Goed punt van het niet kunnen hevelen, dat merk ik inderdaad ook bij onze quarantainebak die op de grond staat en waar geen vacuüm te trekken valt. Dat zal dan idd elektrisch moeten gaan gebeuren.

Zelf nog een beetje aan het speuren, voor de eheim classic 600 staat in de manual: Place filter underneath aquarium – it must be below water level.
Zou daarmee het bovenste level, of het onderste level bedoeld worden? Doordat de classic de intake onderaan heeft, scheelt dat sowieso al ten opzichte van veel filters die de intake op de bovenkant hebben zitten.

Dit is trouwens de huidige situatie, de onderkant van de tv hangt momenteel op 64cm hoogte van de grond. Het aquarium dat ik in eerste instantie op het oog heb, de akvastabil 200 is toevallig ook 64cm in hoogte. De tv zou wat ons betreft 30cm hoger kunnen komen te hangen, ik kom dan alleen met mn centerspeaker wat in verdrukking vermoed ik. hmmz

20210713_092334.jpg

een dekruit kan nooit kwaad bij een laag aquarium in ondiep water is de kans op springers toch al wat groter, en om spatwater tegen te houden. Damp zou ik me niet zo druk om maken,

kwa filtering is een interne bioloog het meest voor de hand liggend, potfilters moeten altijd onder de bak staan om voldoende aanvoer van water te krijgen. Hob filters zijn wat klein voor dit formaat.

hey tuinkabouter, thnx voor je reactie. Heb jij toevallig suggesties voor types filter dat geschikt zijn voor verwerking in de achterwand, of externe filters die ernaast geplaatst kunnen worden?
Voorkeur gaat wel sterk naar extern filteren, gezien de ruimte aan de achterzijde beperkt zal zijn, en het ook met schoonmaken geen handige plek is als er een plank bovenkomt waar een aantal
zaken op komen te staan.
Dan zou ik gaan voor een potfilter gaan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan