Een hele domme vraag


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo allemaal,
Ik heb misschien een vrij domme vraag, maar ik kon niet echt een concreet antwoord vinden.
Als men een extern filter heeft zitten er vaak kraantjes op zoals bij bijvoorbeeld een eheim. Welke voordelen hebben deze kraantjes? Er zijn ook dubbele en enkele kranen en wat maakt het verschil hier dan weer in?

Alvast bedankt
 
Dat ligt eraan wat je kiest en domme vragen bestaan niet. Bij een Eheim 2213, 2215, 2217 bijvoorbeeld zijn 2 dubbele kranen uiterst handig
Bij bijvoorbeeld een JBL 702, 902, 1502 zijn geen dubbele kranen nodig net als bijvoorbeeld een eheim 2073. omdat die filters uitvoeringen al kranen hebben.

Bij het gebruik van dubbele kranen heb je ook het voordeel dat je gemakkelijk het filter kunt loskoppelen.
 
Dat ligt eraan wat je kiest en domme vragen bestaan niet. Bij een Eheim 2213, 2215, 2217 bijvoorbeeld zijn 2 dubbele kranen uiterst handig
Bij bijvoorbeeld een JBL 702, 902, 1502 zijn geen dubbele kranen nodig net als bijvoorbeeld een eheim 2073. omdat die filters uitvoeringen al kranen hebben.

Bij het gebruik van dubbele kranen heb je ook het voordeel dat je gemakkelijk het filter kunt loskoppelen.
hey! ik zou dna inderdaad naar een kleinere serie Eheim kijken. Waarom is een dubbele bij die extra handig?
 
Je hebt op de aanvoer en terugvooer eerst een stukje slang, dan de dubbele kraan en weer een slang naar de bak.
De 2 dubbele kranen sluit je en dan kun je in het midden de wartel losdraaien. Het filter neem je er dan tussenuit. Kijk bij een een eheim 2213 dan naar de plus versie. Dan heb je meteen 2 dubbele kranen.

Maar zoals gezegd, bij bijvoorbeeld een JBL 702 heb je ze niet nodig. En bij een filter zou ik altijd kiezen voor een wat grotere capaciteit.

 
Laatst bewerkt:
De kranen zijn nodig om de pomp weg te halen zonder dat er water uit de pompkop loopt of uit je aquarium.
Je hebt op de aanvoer en terugvooer eerst een stukje slang, dan de dubbele kraan en weer een slang naar de bak.
De 2 dubbele kranen sluit je en dan kun je in het midden de wartel losdraaien. Het filter neem je er dan tussenuit. Kijk bij een een eheim 2213 dan naar de plus versie. Dan heb je meteen 2 dubbele kranen.

Maar zoals gezegd, bij bijvoorbeeld een JBL 702 heb je ze niet nodig. En bij een filter zou ik altijd kiezen voor een wat grotere capaciteit.

De reden van mijn vraag is eigenlijk dat ik een beetje aan het oriënteren ben op een extern filter. Ik heb nu gewoon een superfish aquaflow 300, maar deze raakt snel verstopt elke 1,5 week~ moet ik hem weer verlossen van vuil zodat de kracht toeneemt.....
Ik heb natuurlijk een 70 liter bak bruto dus netto zal het nog minder zijn misschien 50~?.
Ik zit niet zo ruim in budget, dus het zoeken is ook niet super makkelijk! :D. Ik had een aantal filters genoteerd waarvan ik dacht dat deze geschikt waren,

Eheim classic 150 (2211)
Eheim 2213
JBL cristal profi e402
JBL cristal profi e702

Als ik eerlijk ben denk ik dat het ideale filter de Cristalprofi e702 is. Ik moet even kijken of dat qua prijs gaat lukken.
 
Kijk ook naar de Eheim 2213 dat is een classic filter en erg goed, geen snufjes maar doet wat hij moet doen en een van de weinige filters waar al het water door het filter gaat.
 
Ik heb vandaag een heleboel Eheim 2211 en -13 op Marketplace van FB zien staan.
Vanaf€25,-

Uitstekende pompjes.
Mijn 2211gaat al een jaar of 20 mee.
 
Is dit een heel oud model? Ik kan namelijk wel wat vinden over de 701 en 702 maar niks voor een 700 series? Alvast bedankt voor de hulp!
pomp.png


@Guppeman @Friesian @biljoenblik @RichD1011 @TonHageraats
 
Is dit een heel oud model? Ik kan namelijk wel wat vinden over de 701 en 702 maar niks voor een 700 series? Alvast bedankt voor de hulp!
Bekijk bijlage 324489

@Guppeman @Friesian @biljoenblik @RichD1011 @TonHageraats

Nouja heel oud... wel een (flink) aantal jaartjes, dit is de "originele" versie, de /1 & /2 zijn later uitgebrachte nieuwe versies daarop :))
Want wat is heel oud, en zijn Eheim classics van 20-30jaar terug die nog draaien.
Tijd zal uitwijzen of JBL dat ook kan waarmaken.

Kan overigens niet terugvinden wat de productiedatum was van de originele E700 versie... maar ik kom berichten terug tot 2010.
 
Laatst bewerkt:
Nouja heel oud... wel een flink aantal jaartjes, dit is de "originele" versie :))
Want wat is heel oud, en zijn Eheim classics van 20-30jaar terug die nog draaien.
Tijd zal uitwijzen of JBL dat ook kan waarmaken.
Ah oke ik zat er namelijk mee dat dit miss een goede optie is, maar het zou fijner zijn als het natuurlijk een 701 of 702 is haha 😅
ik kwam deze 2e hands tegen namelijk vandaar
 
Ah oke ik zat er namelijk mee dat dit miss een goede optie is, maar het zou fijner zijn als het natuurlijk een 701 of 702 is haha 😅
ik kwam deze 2e hands tegen namelijk vandaar

Persoonlijk zou ik even verder kijken, hoeft uiteraard niks mis te zijn met het filter in kwestie maar zou zelf op zijn minste een /1 willen.
 
Persoonlijk zou ik even verder kijken, hoeft uiteraard niks mis te zijn met het filter in kwestie maar zou zelf op zijn minste een /1 willen.
Dat dacht ik zelf dus ook, maar het is altijd relax om even ervaringen en meningen te vragen en delen.
 
Bij jbl zou ik wel voor de laatste versie gaan want daar is het voor en eind filter (waar de watten in komen) groter dan bij de eerdere versies.
 
Ah oke ik zat er namelijk mee dat dit miss een goede optie is, maar het zou fijner zijn als het natuurlijk een 701 of 702 is haha 😅
ik kwam deze 2e hands tegen namelijk vandaar
Ik zou ook naar minimaal een 701 serie kijken.
Je kunt voor de 01 serie een upgrade kit kopen. Dan is het gelijk een 02 serie.
Deze kit heeft andere voorfilter bakjes. En je moet de verdeelplaat eruit halen. Heel makkelijk.
 
Nouja heel oud... wel een (flink) aantal jaartjes, dit is de "originele" versie, de /1 & /2 zijn later uitgebrachte nieuwe versies daarop :))
Want wat is heel oud, en zijn Eheim classics van 20-30jaar terug die nog draaien.
Tijd zal uitwijzen of JBL dat ook kan waarmaken.

Kan overigens niet terugvinden wat de productiedatum was van de originele E700 versie... maar ik kom berichten terug tot 2010.
Je moet wel opassen met dit vergelijk.
De classics zijn zo eenvoudig opgebouwd dat deze heel lang mee kunnen gaan. Weinig slijtage onderhevige onderdelen.

De niewere filters met ontkoppelkranen en primer knoppen, daar verwacht ik niet zulke goede levensduur van.
Deze hebben teveel slijtage gevoelige dichtingen in zich.

En met name de nieuwe Eheim series, kun je deels niet zelf vervangen.
 

Terug
Bovenaan