Wat is er nieuw

Een jong begin.

• Onderwerp starter Onderwerp starter themigeco
  • Startdatum Startdatum
T

themigeco

Guest
Hallo mede aquarianen!

Ik ben weer op zoek naar jullie hulp, tips, kritiek en ervaring!
Laat ik jullie dan nu al vooraf bedanken voor eventuele reacties 🙂

Het betreft het volgende;

Mijn 400 liter bak netjes ingedraaid,
Waardes op orde en aangevuld gaande weg met 75 kardinalen,
Algeneters en vervolgens als laatste toevoeging 5 discus jongen van om en nabij 5 cm.

Nu is het de tweede dag en ze zijn nog steeds vrij schuw,
De verkoper gaf aan ze met de hand te voeden, zodra ik dit met alle geduld doe schieten ze weg, naderhand eten ze het marginaal op van de grond (hetgeen wat overblijft hevel ik af)

Maar toch, aangezien ze minimaal drie keer per dag gevoerd moeten worden maak ik me toch enigszins zorgen..

Ik kan begrijpen dat de omgang van een bak vol discussen broertjes en zusjes naar Kardinaal-stad het een en ander teweeg brengt.. Maar vraag alsnog jullie hulp,

Ben ik te bezorgd, moet ik het even op beloop laten of moet ik BIJVOORBEELD nog een 5tal bijkopen zodat ze een school vormen en misschien sterker in hun vinnen gaan staan?

Ik hoor graag van jullie en nogmaals,
Bij voorbaat dank!

Mike

75 kardinalen,als je de 1 cm vis per liter hanteert zit jouw bak al vol met ze! 😉
Denk zelf dat je de discussen nog ff de tijd moet geven om te laten wennen idd maar ben benieuwd wat de kenners zeggen.

Niets bijplaatsen nu. Laat de vissen eerst rustig wennen aan hun situatie. Het is een enorme omslag van opkweekbak naar gevuld nieuw aquarium.

Blijf de visjes rustig voer aanbieden, 3 keer per dag is te weinig voor jonge discussen, voer het op naar minstens 5 keer per dag en hevel hetgeen overblijft af zodat er geen voer blijft liggen.

Ik gaf mijn discussen niet uit de hand de eerste weken. Ze wennen snel genoeg aan je handen met een verversingsbeleid van 2 keer per week. Pas toen ze echt goed gewend waren , gingen ze uit de hand eten. En mij constant lastig vallen bij het schoonmaken van de bak

Ondertussen heb ik een 700 liter bak aanschaft van Trofis, ik ga deze woensdag ophalen!

Bedankt voor jullie reacties,
Ik doe iedere dag water verversen en veelvuldig voeden,
De discussen blijven volgens mij een schrikkerig/schuwe vis maar desalniettemin eten ze nu heel goed, gulzig zelfs en zijn ze steeds nieuwschieriger.

Dit maakt het tot een regelrecht feest, want er is niks zo moois als een 'band' te kunnen opbouwen!

Ik ga jullie op de hoogte houden van de bak en de vissen, gauw ga ik proberen hier foto's te uploaden!

Het word een amazone meets iwagumi inrichting met een centerpiece aan spiderwood en breuksteen!

Groet
Mike

themigeco zei:
Ondertussen heb ik een 700 liter bak aanschaft van Trofis, ik ga deze woensdag ophalen!

Bedankt voor jullie reacties,
Ik doe iedere dag water verversen en veelvuldig voeden,
De discussen blijven volgens mij een schrikkerig/schuwe vis maar desalniettemin eten ze nu heel goed, gulzig zelfs en zijn ze steeds nieuwschieriger.

Dit maakt het tot een regelrecht feest, want er is niks zo moois als een 'band' te kunnen opbouwen!

Ik ga jullie op de hoogte houden van de bak en de vissen, gauw ga ik proberen hier foto's te uploaden!

Het word een amazone meets iwagumi inrichting met een centerpiece aan spiderwood en breuksteen!

Groet
Mike

Wow, 700 liter, daar gaat heel wat in!
Heb ook gelezen dat je nog andere grote exemplaren hebt, dus ben zeker benieuwd wat er van gaat komen!

Nee C�dric, nog niet, lijkt me wel leuk, sowieso straks met de nieuwe bak, bij welke rubriek doe ik dat,
Heb jij er ook een dan?

Groet
Mike

Bij de rubriek met de naam Fotoalbum 😉

themigeco zei:
Nee C�dric, nog niet, lijkt me wel leuk, sowieso straks met de nieuwe bak, bij welke rubriek doe ik dat,
Heb jij er ook een dan?

Groet
Mike

Nee, ik heb er nog geen.

Heb je een foto van je aquarium? Volgens mij is het meer een scape of niet? Als de vissen weinig beschutting hebben, boven een witte ondergrond en vol in het licht zwemmen, dan zullen ze schuw blijven.

Ik herleid dit even uit jouw foto's uit een ander topic. Aan de hand van foto's is meer te zeggen.

Jeppo zei:
Heb je een foto van je aquarium? Volgens mij is het meer een scape of niet? Als de vissen weinig beschutting hebben, boven een witte ondergrond en vol in het licht zwemmen, dan zullen ze schuw blijven.

Ik herleid dit even uit jouw foto's uit een ander topic. Aan de hand van foto's is meer te zeggen.

Jeppo heeft gelijk. Ik weet niet hoe jouw bak is ingericht en natuurlijk zie je op Google regelmatig plaatjes voorbij komen waar discussen hun pracht tentoon spreiden in een bak die Jeppo bedoelt, maar het is echt een feit dat discussen van oudsher tussen de overhangende takken aan de rand van een rivier in het Amazonegebied leven. Daarvoor zijn ze ook gebouwd en daarvoor is, als het er inmiddels niet is uitgekweekt, hun natuurlijke kleuropbouw en "striping" voor bedoeld; zich ophouden waar ze niet opvallen, want het blijven relatief kleine cichliden en dus ook vatbaar voor rovers.

Ik begrijp dat je naar een bak wilt kijken, waar je gelukkig van wordt, maar probeer de discus te begrijpen en in ogenschouw te nemen wat ze uiteindelijk willen en pas, indien mogelijk in jouw beleving, de bak daar op aan.

Mee eens Discussen houden van gedemt licht ze voelen zich veiliger en zullen dus minder schrikkerig zijn

Ben het volledig met jullie eens hoor,
Je wilt hoe dan ook een win win situatie behalen, zonder dat de discus hier de dupe van word, ik heb onlangs op het andere topic, tips bij een nieuwe bak, foto's toegevoegd van de nieuwe bak,

Die overigens nog niet af is, ben nog op zoek naar mooie slagtanden of lang mooi wortelhout .

themigeco zei:
Heb jij er ook een dan?

Groet
Mike

Is zeker heel leuk, hoor 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan