Een malawi Cichliden bestand voor mijn Juwel 260 bak


P

p.lankhaar

Guest
Geachte vissenvrienden en forum genoten,

Dit is een vervolg topic op
https://aquaforum.nl/threads/mijn-j...an-best-advies-gebruiken.100097/#post-1510013

Er staat hier in mijn woonkamer een Juwel Vision 260 met afmetingen 121 x 46 x 64 cm die ik helemaal vanaf het absolute begin opnieuw op wil gaan bouwen.
En dat wil ik graag nu in één keer goed doen. Degenen die me nog kennen van vorig jaar weten waarschijnlijk nog wel dat ik me toen heb laten verleiden door een paar handelaren die klinkende munt wilden hebben, en in no-time zat ik met een multi culti bak en een lege portemonnee.

Die portemonnee zal nu ook wel weer leeg gaan, maar dan nu op de goede manier.

Al heel lang droom ik ervan om een bak met Malawi Cichliden te maken. Ik ben een enorme liefhebber van deze prachtige en sierlijke vis, vooral om zijn felle kleuren. Fel rood, blauw, geel, dat spreekt me aan.

Nu ben ik eens aan het rondneuzen gegaan, en met dank aan de website cichlidenkwekers.nl heb ik nu een prachtig excel bestand in elkaar gezet met maar liefst 40 soorten die ik een kwalificatie heb gegeven. Zeer mooi, mooi en redelijk.
Van de zeer mooie vissen heb ik er een stuk of 8 soorten paars gemarkeerd. Dat zijn de vissen die eigenlijk echt niet mogen ontbreken. Ook heb ik geprobeerd om hun temperament erbij te zoeken, hoe groot de bak is die ze nodig hebben en welke temperatuur die beesten tof vinden.

Voor de geïnteresseerden, het document is hier als PDF terug te vinden:
http://www.getros.nl/Aquaria/Malawi-Cichliden-Bestand.pdf

Ik ben er dus al door iemand op attent gemaakt dat mijn bak nog niet al te groot is voor de Aulonocara vissen. Alleen heb ik daar een beetje mijn zinnen op gezet omdat ik het zo'n sierlijk en geweldig mooi soort vind.

Maar mogelijk zijn er nog meer soorten met dergelijke kleuren?

Mocht ik bijvoorbeeld voor de Aulonocara gaan, passen deze dan allemaal bij elkaar? Of zijn er soorten die elkaar onderling weer niet verdragen? En hoeveel zou ik er dan gaan houden?

De inrichting: een malawi is dol op stenen. Dus er gaan veel stenen in de bak komen.
Verder heb ik van iemand gehoord dat planten geen goed idee is. Een Cichlide zou toch door het wroeten steeds de planten lostrekken.
Welke bodembedekking ga ik aanhouden? Waarschijnlijk zand? Of kan ik ook fijn grind pakken?

Een corydora is niet te houden bij een cichlide, heb ik in het andere topic gelezen. Mogelijk past er een algeneter bij? Of echt alleen een cichlide?

En als de bak helemaal ingericht en klaar is, moet ik op zoek naar een goed en betrouwbaar adres hier in Noord-Brabant (omgeving Den Bosch / Waalwijk) waar ik dergelijke cichliden kan kopen.
Maar dan zijn we al wel weer een paar weken verder! Eerst die bak maar eens in orde.
 
Alleen die website ziet er al heel gaaf uit! Dat adres ga ik zeker in gedachten houden.
Dat forum heb ik me gelijk eens op aangemeld. Zal daar dezelfde vraag eens neerleggen als dat ik hier gedaan heb.
In ieder geval bedankt voor de info!
 
Aolonocara heb je in veel verschillende karakters... welke soort(en) had je in gedachten. All male of ook vrouwtjes? Wil je meerdere soorten gaan houden of 1 harem.
 
Aolonocara heb je in veel verschillende karakters... welke soort(en) had je in gedachten. All male of ook vrouwtjes? Wil je meerdere soorten gaan houden of 1 harem.


Daar was ik intussen al wel achter.
De volgende soorten heb ik geselecteerd die ik interessant vind:

Aulonocara sp. Eureka
Aulonocara sp. Rubin Red
Aulonocara Albino Varianten
Aulonocara gertrudae
Aulonocara hansbaenschi
Aulonocara baenschi
Aulonocara Sp. Fire Fish
Aulonocara Coral Red

Deze vissen zou ik graag willen houden.
Zowel mannetjes als vrouwtjes. Alleen wat kan er bij elkaar?
 
Mooie beesten inderdaad! Je bent je goed aan het voorbereiden.

Met Aulonocara ( en malawi in het algemeen ) heb je in een 120 een beperkte keuze. Zoals je in je eigen pfd al aangeeft is van je bovenstaande lijstje eigenlijk alleen de Rubin red geschikt.
Misschien is het een idee om naar de Mbuna soortjes te kijken? Daar zou je wel zon 3 soortjes van kunnen huisvesten. Bij veel soorten kleuren de mannen en vrouwen anders. De saulosi bijvoorbeeld blauw om geel. Je kan dan aardig wat kanten op qua kleur. Wel altijd 1 man met 2 of 3 vrouwtjes houden of in een groepje met minimaal 3 mannetjes. Bij 2 mannen gaat de minste het loodje leggen.

Als laatste tip: kijk ook eens op het malawifreaks forum, daar kan je ook goed geholpen worden met het samenstellen van een bestand.
 
Daar was ik intussen al wel achter.
De volgende soorten heb ik geselecteerd die ik interessant vind:

Aulonocara sp. Eureka
Aulonocara sp. Rubin Red
Aulonocara Albino Varianten
Aulonocara gertrudae
Aulonocara hansbaenschi
Aulonocara baenschi
Aulonocara Sp. Fire Fish
Aulonocara Coral Red

Deze vissen zou ik graag willen houden.
Zowel mannetjes als vrouwtjes. Alleen wat kan er bij elkaar?

De Aulo's die je kiest zijn allemaal (op de A. baenscho na) erg fel en met 120cm. ben je beperkt in de keuze.
Ik denk dat je op MF inderdaad ook extra advies krijgt.
 
Ik wil ook graag zo'n bak beginnen dus ben heel benieuwd hoe het nu bij de TS gaat met zijn bak en wat de keuzes zijn geworden..
 
en de P. saulosi ? Een mooie groep van 12 stuks en dan nog een andere soort de P.socofoli of de P. acei. stuk of 6 stuks
het zijn wel net konijnen
 
Hier zou ik toch heel graag een vervolg op lezen van hoever het nu gesteld is want ik ben ook aan het overstappen naar deze cichliden dus zou heel graag dit topic verder blijven opvolgen.
 
Hier zou ik toch heel graag een vervolg op lezen van hoever het nu gesteld is want ik ben ook aan het overstappen naar deze cichliden dus zou heel graag dit topic verder blijven opvolgen.
Ts is laatst gezien op 26 april, zou niet te hard hopen op een vervolg :juggle:
 

Terug
Bovenaan