Wat is er nieuw

Een manier om schoon te maken en water te verwisselen.

Hans Maks

Well-known member
Lid geworden
13 december 2018
Leeftijd
72
Ik ben gewezen op de jbl Aqua In Out complete set. Zijn er mensen die het gebruiken en/of het een goed of slecht systeem ?

Ik zelf gebruik een lange slang met een JBL inlet, kan ook van een ander merk zijn. Ik zag deze bij LFS andere waren er niet, ik laat deze vol lopen dmv gardena koppeling op de kraan en dan doe ik een kraantje van gardena dicht. Je hebt van die koppelingen die een kraantje heeft. Dicht dan naar de tuin en dan kraantje open. Loopt het door.
Kraantje dicht dan naar keuken lopen koppelen aan kraan, en aan zetten, wel heb er een tussenstuk met zo een temp meter, zodat ik kan zien hoeveel de temp is.

Tussenstuk met thermometer is nieuw voor mij.
heb je meer details? Of een merknaam of linkje op google of zo?
De rest van de methode die je beschrijft is me wel bekend en vrij handig.

Ik ben het sjouwen met 10 emmers elke week zat. Er moet een makkelijker manier zijn. Ik lezen nu tips.

Wij gebruiken een pomp uit een oud juwel aquarium, daar hebben we een tuinslang op aangesloten. Werkt goed.

Voor vullen sluiten we de tuinlang aan op de keukenkraan.

Makkelijk en geen gesjouw meer met emmers, welke kant op dan ook.

Heb zelf een ding geknutseld van PVC.
deze hang je over de rand van de bak heen, op het laatste stukje plaats je de gewenste lengte voor de te verversen hoeveelheid water.
daarop dan weer een T stukje zodat bij het vullen het water niet naar het zand stuift, en een netje erover zodat je geen vissen aan-/opzuigt.

aan de andere kant klik je met een Gardena koppeling een tuinslang erop.

even aanzuigen en hij begint te lopen.
is je water uit de bak? dan prik je m op de kraan en begin je met vullen

20180831_221212.jpg20180831_222429.jpg20180831_221302.jpg20180831_221323.jpg

Je kan m ook supersizen met GEKA koppelingen en een 25mm interne diameter slang, dan haal je ongeveer 500L water uit je bak in 10minuten.

20190609_144056.jpg

Ik gebruik een opvoerpomp met tuinslang eraan. Pomp erin, slang waar je wil lozen en stekker erin,, water eruit. Om te vullen gewoon een tuinslang aan kraan met z on tuinslang douche kop zodat het geen harde straal is en thermometer in aquarium waar douchekop water geeft zodat ik bij kan stellen als te warm/koud word.

Grappig om te lezen dat zo iedereen toch z'n eigen systeem heeft bedacht. Zeulen met emmers hoeft gelukkig niet meer genoeg ideeën hier om zelf iets te maken denk ik zo. Succes!

Ik ben gewezen op de jbl Aqua In Out complete set. Zijn er mensen die het gebruiken en/of het een goed of slecht systeem ?

Ik heb ook de JBl in/out gehad maar vond het niets. Het water wat je wil afhevelen moet hoger zijn dan het punt waar je in loos.

Er zijn veel wegen die naar Rome leidden zie ik. Bij mij zal de slang van dat aquarium naar het bad en de badkraan moeten, de afstand is 8 meter van de bak naar het bad. Ik heb nu zo'n Aquaclean 2.0, maar tussen de kleppen van dat balg ding zitten telkens korrels in. En dat werkt het niet. Die balg moet er tussen uit. Met de berichten op mij gestelde vraag kan ik verder. Dank voor de reactie's.

8 meter is een prima afstand bij mij is het nog wel iets langer. Wel is het zo dat het water bij mij niet zo snel stroomt als dat ik het handmatig met een hevel in een emmer doe. Wellicht komt het omdat de gardena koppelingen wat kleine diameter hebben of dat de afstand te lang is, de optie van RichD1011 is dan slimmer en zal wat meer snelheid geven. Mij persoonlijk maakt de snelheid me niet zoveel uit ik zet het systeem in werking en kom een half uurtje later weer terug en is het gedaan. Dan doe ik met de hand nog even de bodem afhevelen in een emmer. Dit doe ik expres niet met het afhevelsysteem om geen zand in de wasbak te krijgen en zo de boel verstoppen, maar ook omdat de zuigkracht gewoon wat te laag is.

Wij maken onderscheid in een standaard waterwissel en het opzuigen van vuil van bijvoorbeeld de bodem. Die 2 dingen zijn lastig op dezelfde manier te doen.

Dit is het spul wat wij gebruiken:

IMG_20191126_112607.jpgIMG_20191126_112828.jpg

De afvoer is een pomp uit een intern juwel filter dat we niet gebruiken. Dat zit op een stuk tuinslang.
We hangen de pomp op de hoogte in de bak tot waar we het weg willen hebben, brengen de stroming op gang door de pomp in werking te stellen, daarna kunnen we in de meeste gevallen de pomp uitschakelen waarna het water automatisch leegloopt tot op de hoogte waar de pomp hangt. Geen zorgen voor garnalen of vissen door het stukje spons in de inlaat.

Wanneer we de bak willen schoonmaken, vuil willen verwijderen, dan doen we dat met een standaard bodemreiniger (slang met brede tuit die in het zand kan om het schoon te maken), en het water laten we in een witte speciekuip van 45 ltr lopen. Vervolgens kunnen we daar met de pomp weer het water uitzuigen, waarna we uit het restje water makkelijk de eventuele garnalen of vissen kunnen vangen.

Water toevoegen doen wij met deze haak waaraan met Gardena koppelingen een tuinslang is gekoppeld en een afsluiter zodat je bij de bak eenvoudig het water kan stoppen. We gebruiken dat systeem voor veel dingen tegenwoordig omdat het een kraan op afstand is. We hebben bij deze slang aan de kant van de kraan wel een waterslot geplaatst.

Wij hebben de afzuig en de toevoer gescheiden omdat we meerdere bakken hebben, en zo kan je de ene bak leegzuigen en onderhouden terwijl de andere weer volloopt. Dat vinden wij makkelijk. We kunnen met de afsluiter het water ook heel zacht de bak in laten lopen zodat temperatuur zelden een issue is en we er niets onder hoeven te leggen om te voorkomen dat alles opwaait of planten loskomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het vuil verwijderen gebruik ik ook nu een bodemreiniger, maar als ik alles wil moet schoon heb ik toch nog 4 of 5 emmers van 10 liter nodig.

Voor het vuil verwijderen gebruik ik ook nu een bodemreiniger, maar als ik alles wil moet schoon heb ik toch nog 4 of 5 emmers van 10 liter nodig.

Daarom gebruiken wij de witte speciekuipen.
Zijn er in meerdere maten bij verschillende bouwmarkten. Wij gebruiken de rechthoekige, is ideaal. Ook wanneer je je aquarium op de kop wil zetten.

Figuurlijk dan.

Daarom gebruiken wij de witte speciekuipen.
Zijn er in meerdere maten bij verschillende bouwmarkten. Wij gebruiken de rechthoekige, is ideaal. Ook wanneer je je aquarium op de kop wil zetten.

Figuurlijk dan.
Haha, een bak van 120 cm past er niet in.

Ik koppel de klok van de Sera bodemreiniger aan de tuinslang, vul 'm een paar keer met aquariumwater en laat hem doorlopen totdat de stroom op gang komt. Ik was op zoek naar zo'n knijppompje maar die kan ik nergens meer vinden ( Superfish schijnt er eentje te hebben gehad). In elk geval werkt dit ook, ik hoef niet meer aan de slang te zuigen op die manier. Het andere eind van de slang hangt in de tuin. Als de bak 50% leeg is haal ik de klok uit het water, laat hem leeglopen in de tuin. Dan haal ik de klok van de slang, zet het andere eind van de slang met de gardena koppeling aan de kraan in de keuken, steek het open einde van de slang in de kruik die in het aquarium ligt, zet de slang vast met de afsluitdeksel en laat de bak weer vollopen. Geen gesjouw met emmers meer, vinden mijn polsen en knieën wel zo fijn.
Bijgaand filmpje ( met inmiddels verhuisde rineloricaria) had ik al eerder in een vergelijkbaar topic gezet, maar hier kun je goed zien hoe het werkt.

beste,
ik gebruik nu ongeveer een half jaartje de jbl Aqua In Out ! werkt prima dit. alleen gaat het water uithalen niet snel, maar je hoeft zelf niks te doen aan sjouwen en geen gesmeer met water.
tip; water uitzuigen start niet makkelijk op, aansluiten, eerst beetje water in het aquarium laten lopen zodat de lucht uit de slang is, dan kraantje omzetten en het loopt prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan