Wat is er nieuw

Een meter met maronii's.. (van Lars.)

lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
.. maar nu nog zonder maronii's.

Ik geniet van de foto's van aquaria van andere leden van dit forum en daarom wil ik in dit topic graag de ontwikkeling van mijn recent opnieuw opgestarte meterbak bijhouden. Ik zit nog een beetje te puzzelen (zie dit onderwerp) qua visbestand maar de hoofdbewoners zullen sleutelgatcichliden zijn. Het is niet de bedoeling dat het een echte 'takkenbak' wordt maar er moet nog wel hout bijkomen. De bak mag van mij ook aardig volgroeien met groen. De planten/vissen probeer ik zo veel mogelijk Zuid-Amerikaans te houden.

De bak draait nu sinds 20 december. Ik heb de planten beetje bij beetje bijeen gesprokkeld. Gisteren heb ik de (voorlopig) laatste planten toegevoegd. Komende week wil ik LED-verlichting plaatsen omdat de huidige verlichting (2x 30W T8) naar mijn smaak te fel is om de hele dag te branden. Als de waterwaarden volgende week stabiel zijn (bak draait nu drie dagen met turf), wil ik vrijdag of zaterdag de eerste vissen plaatsen.

Overzicht (het grootste stuk hout drijft nog niet):
P1098525_zps551c65f1.jpg

De bak zelf is een Akvastabil van 100x40x45. Ik heb in deze bak een tijd Channa gachua gehouden (al twijfel ik nog steeds of het geen C. orientalis waren) en daarna een bescheiden Aziatisch bestand. Van dat bestand is nog een vijftal cardina japonica over. Deze bevolken op dit moment de bak. Ik ben niet van plan om de garnalen elders te plaatsen.

Garnaal:
P1098520_zps551c65f1.jpg

Qua planten zit er nu het volgende in (vlnr):
- Vallisneria sp.
- Hydrocotyle leucocephala (achter het hout)
- Echinodorus uruguayensis
- Echinodorus latifolius
- Cabomba (?)
- Ceratopteris siliquosa
- Echinodorus major/martii
- Limnobium laevigatum
- Rode lotus (tweemaal, zoeken nieuw huis)
Ik denk dat ik de latifolius helemaal naar rechts ga verplaatsen.

Qua vissen wil ik dit:
- 4-5 Cleithracara maronii (een groep jonge dieren om een koppel te laten vormen)
- 5 Cardina japonica (omdat ze er nog zijn)

Verder overweeg ik:
- Hyphessobrycon amandae (een school)
- Corydoras panda (even aankijken hoe veel bodemruimte de maronii's 'gebruiken')
- Kleinblijvend L-nummer (ook hier geldt: even maronii's aankijken)

Ik vind een meterbak eerlijk gezegd aan de zeer krappe kant voor de Cleithracara maronii

Een koppel zou wel kunnen.

Succes met verder opbouwen en bestand bij elkaar zoeken. Denk dat een koppel wel gaat in deze bak maat enkel rekening houden dat je niet te veel bodem gerichten vissen toevoegt en wat betreft combi met cory's geen idee of dit kan ja of nee

Het worden vrij forse vissen maar zijn geen grote zwemmers is mijn ervaring. Persoonlijk denk ik dat je best 4 stuks jonge Maronii's in een meterbak kunt plaatsen mits de inrichting daarop is ingesteld en je rekening houdt met het overige bestand.

Panda's en Maronii's zullen elkaar niet in de weg zitten.

Hou er wel rekening mee dat de Maronii's je plantjes kunnen lostrekken. Dit deden ze iig bij mij wel tot vervelends aan toe. Het zijn ook best wel grote eters dus flinke vervuilers...

Voor de rest ziet je bak er al leuk uit. De planten moeten uiteraard nog flink groeien maar dat komt als het goed is vanzelf goed. Maronii's kunnen best schuwe vissen zijn en verstoppen zich graag als ze dat nodig vinden. Ik mis daarom nog wat zichtbrekers. Echinodoras Bleheri of Vallisneria Gigantea zou ideaal zijn om achter te verstoppen.

Gr Robin

Dank voor de reacties/input!

@Aquavisie: Waarom is een meterbak aan de krappe kant? Wat ik van mensen hoor is dat het redelijk vreedzame vissen zijn (behalve tijdens het broeden) die niet heel erg veel zwemruimte nodig hebben. En de meningen verschillen er ook over of ze de vaak aangegeven lengte van 15 cm wel echt halen. (Misschien ten overvloede: ik ben niet van plan om een volwassen groep te gaan houden. Ik begin met jonge dieren met de bedoeling hier een koppel uit te laten vormen. De andere dieren breng ik dan elders onder. Ik heb al een adres.)

@mss: Meningen over cory's/maronii lopen ook uiteen voor zo ver ik zie/lees. Ik kijk eerst maar een tijd aan hoe de maronii's zich gedragen. Als ze zich vooral rond de bodem ophouden zie ik af van de cory's. Better safe than sorry.

@Robin-S: De planten moeten inderdaad nog flink groeien. De Echinodorussen worden (als het goed is) nog een flink stuk groter. Voor nu zet ik vooral in op de Ceratopteris siliquosa. Dat is een snelle groeier en moet flinke bos worden. Deze dient dan voor nu als zichtbreker. Rond het hout aan de linkerkant zijn nu al een aantal schuilplaatsen.

AquaVISie zei:
Ik vind een meterbak eerlijk gezegd aan de zeer krappe kant voor de Cleithracara maronii

Mijn broer heeft ze, ze zijn wel vrij fors, maar ook vrij 'bang'. Ze hebben hier regelmatig eitjes in een bak met een stuk of 30 corydoras panda. Gaat altijd nog goed. Denk dat dit wel kan. Al zou ik in dit formaat toch gaan twijfelen om er corydoras bij te doen (aangezien er wel uitgehaald werd zodat de corydoras op een afstandje bleven) maar zoals de TS gelukkig zegt gaat hij eerst kijken hoe het gaat 🙂.

Leuke bak!

lars. zei:
@ En de meningen verschillen er ook over of ze de vaak aangegeven lengte van 15 cm wel echt halen.
Ik heb ze ��n keer gezien (en later ook gemeten) van die maat en deze hadden een jaar in een meterbak gezeten. Waar ze elke dag meermaals levend en/of diepvries voer kregen. Ze kunnen het dus wel degelijk halen.

Maroniis zijn prachting vissen. Zelf heb ik er ooit 2 in een bak van 100x 50 x55 gehad, maar na verloop van tijd werd er 1 continue naar een hoek boven in de bak gedreven, waarin hij nauwelijks vandaan kon komen en de ander hield hem ook steeds in de gaten of joeg hem op. Dat is geen leuk gedrag / gezicht.
Ik had zeer waarschijnlijk geen koppel dus dat kan schelen. Misschien kan een koppel werken, maar toch zou ik ze nooit meer in een meter bak zetten.
Leuk zijn ze zeker en voor mijn huidige bak heb ik zeker getwijfeld om ze weer te nemen.
Als je er toch voor gaat zou ik zorgen voor heel veel zichtbrekers en wat rommel (takken bladeren) op de bodem. Hier zijn ze dan steeds mee aan te slepen om voedsel te zoeken.

Cowboynl zei:
Als je er toch voor gaat zou ik zorgen voor heel veel zichtbrekers en wat rommel (takken bladeren) op de bodem. Hier zijn ze dan steeds mee aan te slepen om voedsel te zoeken.

+1 Vooral het laatste wat je aanhaalt is erg leuk om te zien!

Gr Robin

Ik vind ze erg mooi en heb ze ook gehad. Maar ik zag ze vrij weinig. Overgegaan op de Curviceps en die zijn wel de hele dag in beeld en erg actief.
Maar de Maroni vond ik wat mooier moet ik bekennen.

De hoofdbewoners zijn er alvast. Vier stuks van ongeveer 4-5 centimeter. Die van het kwartet waren snel gewend. Eentje hing een tijdje met 'schrikkleuren' tussen de planten maar sloot zich na een tijdje aan toen zijn vriendjes kwamen langszwemmen. Nu zijn ze gegroepeerd de bak aan het verkennen.

Een van de dieren heeft een beschadigde staart en een ander heeft zo op het eerste oog last gehad van vinrot. Ze hebben de bak alleen en ik ga er vanuit dat die kleine gebreken snel genezen.

Voor goede foto's heb ik beter licht (het was nu gedimd en de kleuren zijn nog niet goed ingesteld) en meer tijd nodig (en iets meer talent zou ook geen kwaad kunnen.

Eerst eentje ter indicatie van de grootte. Het logo linksonder is 5 cm lang:
P1158577_zps0ce91ebd.jpg

En de enige goede foto:
P1158574_zpsa74a17ba.jpg

Ik hoop heel erg dat er een koppeltje bij zit. Maar voorlopig moeten ze vooral flink groeien.

Toppie hoor. Geweldige vissen !!

Leuke dieren, maar deze lijken wel heel erg grote ogen te hebben? Dit kan duiden op een groeiachterstand. Heb op een blauwe maandag nog wel eens 6 wildvang sleutelgaten gehad, deze waren volledig volgroeid maar daar had het lichaam/oog een hele andere verhouding. Zou even aanhoren wat andere mensen zeggen, want het zijn super mooie dieren, op latere leeftijd wel wat schuw 🙂

Dank allen! Ben er ook erg blij mee.
Intercooler zei:
Leuke dieren, maar deze lijken wel heel erg grote ogen te hebben? Dit kan duiden op een groeiachterstand. Heb op een blauwe maandag nog wel eens 6 wildvang sleutelgaten gehad, deze waren volledig volgroeid maar daar had het lichaam/oog een hele andere verhouding. Zou even aanhoren wat andere mensen zeggen, want het zijn super mooie dieren, op latere leeftijd wel wat schuw 🙂

Het was me nog niet opgevallen, maar nu je het zegt. Is hier nog iets aan te doen?

Idd de ogen zijn wel erg groot. Hier is niet aan de doen helaas.

Komen deze van een particuliere kweker?

Ik heb ze gewoon van bij een aquariumzaak gehaald. Ik weet eerlijk gezegd niet waar hij ze vandaan heeft. In deze winkel komen sommige vissen direct van particuliere kwekers en sommigen van groothandels.

Groeitekort.. Dat komt door slechte filtratie of ondervoeding?

Dit zijn zo te zien geen groothandels vissen. Of ze hebben al heel lang daar gezeten maar dat kan ik me niet voorstellen.

De oorzaak ligt aan beiden.

Ja ik vind de ogen ook wat groot naar verhouding hoor. Maar ze zijn zeker mooi ja.
Kan best dat een partikulier ze heeft ingeleverd bij de winkel en dat ze te klein hebben gezeten.

Heeft het er niet mee te maken dat het jonge beestjes zijn waar de verhoudingen nog niet kloppen + de manier van fotograferen. Heb laatst jonge Corys gefotografeerd, die ook huge ogen leken te hebben. Was niets mee aan de hand.

Dat zou ik niet durven te zeggen Aad.
Op die ena laatste foto herken ik ook wel wat de grote ogen hoor.
En of dat bij het uitgroeien bijtrekt is voor mij ook een vraag.

Ik betwijfel of er veel mis aan is.

Misschien ligt het aan de fotografie. Maar die ik destijds voor jou uitkoos hadden echt niet van die grote ogen Aad.

De tweede foto vertekent iets. Op de eerste foto en op de tweede foto linksachter krijg je een beter beeld van de verhoudingen. Op die foto's zie ik inderdaad dat ze wel iets grotere ogen hebben dan volwassen dieren die ik via Google op foto's zie.

Ik ben geen kenner, maar zou het kunnen dat ze naar verhouding iets grotere ogen hebben als ze jong zijn? Omdat de ogen minder snel groeien dan de rest van het lichaam? (zoals Aad ook oppert)

En wat betekent dit voor de vissen? Zullen ze wel mooi uitgroeien (tot zeker 10cm)?

Botia zei:
Misschien ligt het aan de fotografie. Maar die ik destijds voor jou uitkoos hadden echt niet van die grote ogen Aad.

Da's waar, maar vergis je niet in de invloed van de donkere streep ed.
Ik bedoelde eigenlijk dat het lichaam wat "achter" zou kunnen blijven op de ogen, maar ik kan me vergissen.

Ik had toen zelf van die grote ogen Bart omdat ik ze zo mooi vond.
Dat is ook goed gekomen hahaha.

Goed voer, veel verversen Lars.

Haha dat was ook heel goede kwaliteit. Heb je ze nog?

Heb je ook nog die hele grote gezien van 15cm die hij ooit had?

AadMec zei:
Goed voer, veel verversen Lars.

Ik doe m'n best, maar dan loert het gevaar van overvoeren weer natuurlijk. Ik voer nu tweemaal daags, een keer droogvoer (granulaat/vlokken/JBL Novotab) en een keer diepvries of vers (rode, witte, zwarte mug en daphnia). Verversen gebeurt eenmaal per week ongeveer 20%. Dit mag vermoedelijk nog wel iets vaker.

De maronii's waren de eerste twee dagen nog wat bangig maar inmiddels zijn ze de hele dag de bak aan het afspeuren naar eten. Als er iemand langs het aquarium loopt schieten ze weg maar ze zijn ook zo weer terug.

Ik vind corydoras erg leuk en ik heb getwijfeld om een klein groepje bij de maronii's te zetten (zie dit onderwerp). Maar als ik ze nu zie hoe zeer de cichliden op de bodem gericht zijn kan ik me voorstelen dat mensen dat afraden. Ik ben zelf ook vooral gecharmeerd van de Corydoras panda maar die lijkt qua tekening wel erg op de sleutelgaatjes. Dat plan is van de baan nu. Zou ik er eventueel wel L-nummer (specifieker: enkele ancistrus of L201/L134) bij kunnen houden of stuit ik dan op dezelfde problemen?

Eerder deze week zag ik het topic van Lurenzz66. Hij heeft ook sleutelgatcichliden. Op de derde pagina van dat onderwerp staan de dieren als ze jong zijn ( KLIK) en op de vierde pagina zijn de dieren al een flink stuk gegroeid ( KLIK ). Als ik de jonge dieren zie vind ik de ogen ook wat groot overkomen, hoewel de verhouding nog iets beter lijkt dan bij mijn dieren. Maar op de vierde pagina lijken ze aardig te zij 'opgedroogd'. De verhouding oog/lichaam is in ieder geval veranderd. Misschien is er dus nog hoop voor mijn sleutelgaatjes.

En omdat dit topic in het 'fotoalbum' staat nog een foto. Hij is niet helemaal scherp maar de verhouding oog/lichaam is goed te zien. Foto vertekent niet.
P1188619_zps0955cfcd.jpg

Ik zag dat Lurenzz66 ook nog een paartje ramirezi's in dezelfde bak houdt. Gaat er toch bij mij ook weer iets kriebelen. Misschien een koppel Dicrossus, ooit?

De ogen lijken iets aan de grote kant in verhouding tot het lichaam. Maar het zijn jonge vissen die nog uit moeten groeien. Waarschijnlijk valt het wel mee. Goed blijven voeren en veel verversen, meer kun je niet doen. Behalve dan natuurlijk genieten van je bak!

Mooie beestjes zijn het! dat oog/groeiachterstand trekt wel weel recht hoor.

Ik zou me er niet zo druk over maken hoor! Ze zien er prima uit. Bij mij waren de ogen ook wat groter. De verhouding lichaam/ogen is wat raar met jonge maroni's.

100% Corys eronder Lars !!!! No Cory no Glory. In mn 90 cm. zitten ca. 18 Corys (tsjaaaa ben een Coryfanaad) en geen centje pijn met Sleutelgatjes. Ik heb ze nog Bart, alleen heeft er ��n gatenziekte grrrrrr.
Die grote kan ik me ook herinneren Bart !!!

AadMec zei:
100% Corys eronder Lars !!!! No Cory no Glory. In mn 90 cm. zitten ca. 18 Corys (tsjaaaa ben een Coryfanaad) en geen centje pijn met Sleutelgatjes. Ik heb ze nog Bart, alleen heeft er ��n gatenziekte grrrrrr.
Die grote kan ik me ook herinneren Bart !!!

Hebben ze ook al eens eitjes gehad? Dan zijn sleutelgaten ook geen lieverdjes meer 😉. (De sleutelgaten hier leggen om de paar weken eitjes in de rio 400)

O, die van mij zijn tijdens de broedzorg alleen agressief tegen soortgenoten. Voor de rest van de vissen zijn ze naar mijn smaak eigenlijk te lief. Ze mogen het legsel best wel wat beter verdedigen. Ik heb ook nog nooit problemen ondervonden met de combi sleutelgaten en Cory's. Zo zie je maar weer. Geen vis is hetzelfde... Veel plezier met je sleuteltjes! Dat het maar mooie grote vissen mogen worden 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan