Wat is er nieuw

Een meter met maronii's.. (van Lars.)

AadMec zei:
100% Corys eronder Lars !!!! No Cory no Glory. In mn 90 cm. zitten ca. 18 Corys (tsjaaaa ben een Coryfanaad) en geen centje pijn met Sleutelgatjes. Ik heb ze nog Bart, alleen heeft er ��n gatenziekte grrrrrr.
Die grote kan ik me ook herinneren Bart !!!
Jammer dat diue ene gatenziekte heeft en ikhoop dat je hetkan genezen.

Die grote zijn naar mijn oude basisschool gegaan, waar de Man enkele weken later overleed.

Dank voor de reacties en input!
emve zei:
Behalve dan natuurlijk genieten van je bak!
Dat sowieso natuurlijk!
Markvk zei:
Mooie beestjes zijn het! dat oog/groeiachterstand trekt wel weel recht hoor.
Lurensz66 zei:
Ik zou me er niet zo druk over maken hoor! Ze zien er prima uit. Bij mij waren de ogen ook wat groter. De verhouding lichaam/ogen is wat raar met jonge maroni's.
Ik hoop het. Ik krijg inmiddels ook een beetje het beeld dat het niet zo erg is als ik in eerste instantie dacht. Zie de verhouding wel bij meer jonge dieren nu.
AadMec zei:
100% Corys eronder Lars !!!! No Cory no Glory. In mn 90 cm. zitten ca. 18 Corys (tsjaaaa ben een Coryfanaad) en geen centje pijn met Sleutelgatjes.
Ik vind het ook geweldige vissen maar je ziet dat je hier ook weer meteen commentaar op je comment krijgt Aad! Voorlopig doe ik het nog even niet denk ik.
el-grillo zei:
O, die van mij zijn tijdens de broedzorg alleen agressief tegen soortgenoten. Voor de rest van de vissen zijn ze naar mijn smaak eigenlijk te lief. Ze mogen het legsel best wel wat beter verdedigen. Ik heb ook nog nooit problemen ondervonden met de combi sleutelgaten en Cory's. Zo zie je maar weer. Geen vis is hetzelfde... Veel plezier met je sleuteltjes! Dat het maar mooie grote vissen mogen worden 😀
Mooi zijn ze al. Ik ben er erg blij mee. Groot zullen ze ook wel worden 🙂.

Wellicht heb ik binnen afzienbare tijd een aantal Corys voor je (kleine Aeneus-variant). Heb zo'n 30 jongen. Hoop dat ik er een aantal kan grootbrengen.
Dan kan je het proberen hahaha.

AadMec zei:
Wellicht heb ik binnen afzienbare tijd een aantal Corys voor je (kleine Aeneus-variant). Heb zo'n 30 jongen. Hoop dat ik er een aantal kan grootbrengen.
Blijven die echt klein? Ik vind corydoras van 7 cm wat aan de grote kant voor deze bak. Ik had mijn oog zoals gezegd op de (kleinere) panda laten vallen.

lars. zei:
AadMec zei:
Blijven die echt klein? Ik vind corydoras van 7 cm wat aan de grote kant voor deze bak. Ik had mijn oog zoals gezegd op de (kleinere) panda laten vallen.

Yep. Panda-formaat. Vrouwtjes iets groter. Superleuke actieve visjes.

Heb zelf ca. 30 volwassenen, zitten er 8 in de "wachtkamer" voor iemand anders en heb dus ca. 30 iniminis. Maar zoals gezegd moet ik ze eerst groot zien te krijgen!!

Tijd voor een update.

Overzicht, niet veel veranderd. Echinodorus martii naar voren gehaald voor iets meer diepte, latifolia helemaal rechts in de hoek geplaatst. Ben aan het knutselen met de LED-verlichting in de kap, vandaar dat er even tijdelijke verlichting boven hangt. Vind het eigenlijk wel mooi.
P2118690_zps9c37f6ed.jpg

Toen de maronii�s net in de bak zaten waren ze erg schrikachtig. Telkens als er iemand voor e bak langs liep schoten ze weg. Dit was na een week echter voorbij en inmiddels zou ik ze niet meer als verlegen vissen omschrijven. Ik vind het eerlijk gezegd best brutale baasjes. Ze zwemmen veel met z�n vieren door de bak maar als ik voer proberen ze elkaar met wijd gespreide vinnen af te troeven. Twee van de vier krijgen dan ook al een hele duidelijke �sleutelgat�-tekening op hun achterlijf. De grootste vis is duidelijk de baas.

Toen ze zo schrikachtig waren, durfde ik er eigenlijk geen vissen bij te zetten. Daarna heb ik ook nog een tijdje getwijfeld omdat ik bang was dat ze opnieuw schuw zouden worden. Maar begin deze week toch de knoop doorgehakt. Tijdje getwijfeld over cory�s en verschillende soorten zalmachtigen (Nannostomussoort, rode/zwarte minor of bloedvlektetra�s�). Uiteindelijk is het een klein groepje (12 stuks) �good old� kardinaaltetra�s geworden. Stond me eerst een beetje tegen dat ze zo algemeen zijn maar elke keer als ik ze zag zwemmen vond ik het toch wel een mooi gezicht. Erg blij dus dat ze nu hier in de bak zwemmen.

Eigenlijk koop ik het liefste vissen bij een echte aquariumzaak maar het kwam nu toevallig uit om bij Ranzijn langs te gaan (voordeel van algemene vissen). Ik heb door de jaren heen op internet al heel wat slechts over Ranzijn gelezen maar ik moet zeggen dat deze vestiging (in Alkmaar) een goed verzorgde aquariumafdeling heeft. Tegen mijn verwachting in ook een aantal soorten L-nummers. Even ergens gaan zitten met de telefoon een Google en uiteindelijk een L340 meegenomen. Prachtig beest! Hij is zo�n 4/5 cm en verstopt zich de hele dag. �s Avonds scharrelt hij voorzichtig door de bak.

Visbestand is nu:
- 4x Cleithracara maronii (Zodra zich een koppel vormt gaan er twee naar een nieuw huis)
- 12x Paracheirodon axelrodi
- 5 Cardina japonica (omdat ze er nog zijn)
- 1x L340

De garnalen zien we overigens nauwelijks nog. Als ze zich laten zien pesten de maronii's ze (uit nieuwsgierigheid denk ik) snel weer weg.

Ik overweeg nog een groepje Endlers voor de bovenlaag. Ik wil alleen wel eerst zeker weten dat mijn Maronii�s het aantal jongen in toom kunnen houden (iemand ervaring?). Een stuk of 6 guppen lijkt me leuk, maar als je ze hun gang laat gang loopt het snel uit de hand is mijn ervaring. Verder zou ik nog wel een ander L-nummer erbij willen.

De bak gaat verder goed. Alles groeit (langzaam) en nog geen alg. Even een beginnetje van baardalg maar ik heb gewoon de intensiteit van de verlichting iets teruggeschroefd en nu is het weg. Ik wil er nog wel meer hout in en het moet verder ook nog flink groeien allemaal.

Maronii. Volgens mij hebben ze het erg naar hun zin. Ze krijgen ook al wat kleur (blauw en iets oranje-achtigs) in de vinnen.
P2118709_zps976d253b.jpg

Even wat voer in de bak voor de 'sleutelgat'-tekening.
P2118717_zps867a398d.jpg

Verlegen L340.
P2118719_zps32dec4d0.jpg

Leuk!

Sleutelgaten kijken niet om naar endler jongen. Mijn broer heeft endlers samen met ze gehouden maar alleen onze laeteraca dorsigera was een guppen opruimer.

Prachtige maronii's heb je en een heerlijke bak voor ze.
Het zijn zeker schitterende vissen waar je, onder de juiste omstandigheden, nog een hoop kleur op kunt ontdekken is mijn ervaring. Letterlijk en figuurlijk. 😉

Zo, het leek me wel weer eens tijd voor een update. De bak heeft lange tijd rustig gedraaid. Geen spoortje alg (ik ben erg blij met LED verlichting) en weinig veranderingen. De grootste wijzigingen zijn een nieuw stuk hout, vijf nieuwe kardinalen om uitval te compenseren en de introductie van drie endlers (mvv) geweest.

Recent is er meer veranderd. Wij zijn verhuisd van Heiloo naar Hilversum en de martini�s zijn natuurlijk mee. De verhuizing is niet helemaal vlekkeloos gegaan. Twee kardinaaltjes, de volwassen endlers en de L340 hebben het niet gered. Wat er precies is misgegaan weer ik niet maar ik vermoed dat de vissen iets te lang in de zakken hebben gezeten. De sleutelgatcichliden hebben de reis gelukkig wel overleefd.

De verhuizing heeft -noodgedwongen- ook geleid tot een nieuwe inrichting. Dit is hoe de bak er nu bij staat:
PA119059_zpslsglpvnh.jpg

Met verhuizen heb ik niet alle planten meegenomen. We hadden natuurlijk veel aan ons hoofd en ik kon me er niet toe zetten elk sprietje zorgvuldig in te pakken. Na de herinrichting ben ik direct nieuwe planten gaan kopen. Nieuw (van links naar rechts): E. bleheri, E. tennellus en Hydrocleys nymphoides. Ik heb ook wat Vallisneria bijgekocht om snel een volle bak te hebben. Het volledige plantenbestand is nu:
- Vallisneria sp.
- Echinodorus bleheri
- Echinodorus martii/Major
- Echinodorus uruguanesis
- Echinodorus tennellus
- Hydrocleys nymphoides
- Limnobium laevigatum (heel weinig)

De sleutelgatcichliden zijn uiteraard gegroeid sinds mijn laatste foto�s. Ze groeien naar ons idee echter niet heel erg hard en ik heb echt geen idee van de man/vrouw verhouding. Misschien zijn ze ook nog te jong om daar iets zinnigs over te zeggen. Als ik met een meetlint in de buurt van de bak kom houden ze zich schuil maar ik schat ze op ongeveer 6 cm. Met de nieuwe inrichting van de bak zijn er iets meer schuilplaatsen ontstaan en de maronii�s zijn duidelijk meer te zien. Als ik zo naar de oude foto's kijk zijn de vinnen wel duidelijk gegroeid. Foto's vind ik nog steeds lastig maar dit geeft een beeld:
PA119064_zps6spasoxq.jpg

Ook het visbestand is zoals gezegd iets gewijzigd sinds mijn laatste posts. De volwassen endlers, een aantal kardinalen en de L340 zijn uitgevallen. Een van de endlerdames is tussen de introductie en de verhuizing wel bevallen. Er zwemmen nu dus zo�n 15 jongen guppen rond. Ongeveer anderhalve week na de verhuizing, toen de bak weer goed draaide, hebben we twee L010a�s gekocht om het gemis van de L340 op te vangen. Erg leuke vissen die we een stuk meer zien dan de L340. Het visbestand is nu als volgt:
- Cleithracara maronii (4 stuks)
- Paracheirodon axelrodi (~ 13 stuks)
- Poecilia wingei (~ 15 jonge dieren)
- Rineloricaria sp. / L010A (2 stuks)
- Cardina japonica (5, want die zijn nog steeds over)

Toen ik gisteravond foto�s zat te nemen bleek de accu van de camera al vrij snel leeg. Deze zit nu in de lader, binnenkort meer plaatjes.

Het zijn en blijven hele mooie vissen. Jammer dat ze slecht tegen de EI kunnen want ik had ze graag willen hebben.

nette bak! en je sleutels zien er mooi uit!
Misschien dat je wat bladeren (catappa, eiken, beuk) op de bodem kan leggen, zullen de L010a, sleuteltjes en garnalen wel waarderen denk ik. Voor de eventuele toekomstige Dicrossus zijn takjes en blaadjes op de bodem een must wat mij betreft.

Het zijn inderdaad hele mooie vissen John. Ik kende ze van foto's maar de eerste keer dat ik ze 'live' zag zwemmen in mijn LFS was ik direct verkocht. Nog geen moment spijt van gehad.

Dank Mark. Er liggen nu al wel wat takjes op de grond waar de sleutels regelmatig mee slepen. Maar het mag inderdaad nog veel meer. Binnenkort maar eens het bos in om wat dood blad bijeen te rapen.

En belofte maakt schuld. Meer plaatjes. Dit is de brutaalste en dominante sleutel (herkenbaar aan de stip links op de onderlip). Een man?
PA149083_zps4pkbm3ou.jpg

L010A. De meervallen zijn veel te zien, ook redelijk actief overdag. Alleen over voeren maak ik me nog wat druk. Komkommer en courgette raken ze niet aan, en ik zie ze ook niet echt eten samen met de andere vissen. Iemand ervaring met voer dat ze graag pakken? En maak ik me terecht zorgen?
PA149092_zpsdhqqamjr.jpg

Scherper dan dit ga ik de kardinalen niet vastleggen
PA149115_zpsz5rwwisi.jpg

Vaak zijn ze toch nog wat schuw. Zodra je een halve meter naar achteren gaat komen ze weer snel tevoorschijn
PA149142_zpsfr2gbjck.jpg

PA149172_zpsd5cwkham.jpg

Mooie bak hoor...en mooi die sleutels!

Over die het eten van de meervallen zou ik me niet te veel zorgen maken, die L010a ziet er mooi vol uit, die vind genoeg zo te zien.
Hebben de sleutels al koppels gevormd? of gaat het nog prima met z'n vieren?

erg mooie vissen.. worden alleen maar mooier!

@Markvk: Tot voor kort absoluut geen enkel spoor van koppelvorming. Vorige week heb ik de thermostaat een paar graden lager gezet (van 25 naar 22 graden) en nu roeren de maronii's zich iets meer. Twee van de vier laten bijna de hele dag de karakteristieke sleuteltekening op het achterlijf zien en zijn opeens erg fel naar elkaar. Twee mannen? Ik heb goed hoop dat tenminste een van de andere dieren een vrouwtje is. Maar voorlopig nog geen nestplaatsen poetsen of echte koppelvorming. Ik vind het een beetje vreemd, ik dacht altijd dat vissen voortplantingsdrang kregen van een temperatuursverandering de andere kant op.

De volle l010a kwam zo uit de winkel, dus zegt niet per se iets over hoe veel ze vinden in de bak. Maar ik ben er inmiddels wel iets geruster op. Qua eten dan, want volgens seriouslyfish.com zitten ze nu wel iets te koud.

@mausalicious: Dat is zeer de ervaring tot nu toe! En als ik foto's van volwassen exemplaren exemplaren zie gaat dat mooier worden inderdaad nog wel even door.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan