Zo, het leek me wel weer eens tijd voor een update. De bak heeft lange tijd rustig gedraaid. Geen spoortje alg (ik ben erg blij met LED verlichting) en weinig veranderingen. De grootste wijzigingen zijn een nieuw stuk hout, vijf nieuwe kardinalen om uitval te compenseren en de introductie van drie endlers (mvv) geweest.
Recent is er meer veranderd. Wij zijn verhuisd van Heiloo naar Hilversum en de martini�s zijn natuurlijk mee. De verhuizing is niet helemaal vlekkeloos gegaan. Twee kardinaaltjes, de volwassen endlers en de L340 hebben het niet gered. Wat er precies is misgegaan weer ik niet maar ik vermoed dat de vissen iets te lang in de zakken hebben gezeten. De sleutelgatcichliden hebben de reis gelukkig wel overleefd.
De verhuizing heeft -noodgedwongen- ook geleid tot een nieuwe inrichting. Dit is hoe de bak er nu bij staat:
Met verhuizen heb ik niet alle planten meegenomen. We hadden natuurlijk veel aan ons hoofd en ik kon me er niet toe zetten elk sprietje zorgvuldig in te pakken. Na de herinrichting ben ik direct nieuwe planten gaan kopen. Nieuw (van links naar rechts): E. bleheri, E. tennellus en Hydrocleys nymphoides. Ik heb ook wat Vallisneria bijgekocht om snel een volle bak te hebben. Het volledige plantenbestand is nu:
- Vallisneria sp.
- Echinodorus bleheri
- Echinodorus martii/Major
- Echinodorus uruguanesis
- Echinodorus tennellus
- Hydrocleys nymphoides
- Limnobium laevigatum (heel weinig)
De sleutelgatcichliden zijn uiteraard gegroeid sinds mijn laatste foto�s. Ze groeien naar ons idee echter niet heel erg hard en ik heb echt geen idee van de man/vrouw verhouding. Misschien zijn ze ook nog te jong om daar iets zinnigs over te zeggen. Als ik met een meetlint in de buurt van de bak kom houden ze zich schuil maar ik schat ze op ongeveer 6 cm. Met de nieuwe inrichting van de bak zijn er iets meer schuilplaatsen ontstaan en de maronii�s zijn duidelijk meer te zien. Als ik zo naar de oude foto's kijk zijn de vinnen wel duidelijk gegroeid. Foto's vind ik nog steeds lastig maar dit geeft een beeld:
Ook het visbestand is zoals gezegd iets gewijzigd sinds mijn laatste posts. De volwassen endlers, een aantal kardinalen en de L340 zijn uitgevallen. Een van de endlerdames is tussen de introductie en de verhuizing wel bevallen. Er zwemmen nu dus zo�n 15 jongen guppen rond. Ongeveer anderhalve week na de verhuizing, toen de bak weer goed draaide, hebben we twee L010a�s gekocht om het gemis van de L340 op te vangen. Erg leuke vissen die we een stuk meer zien dan de L340. Het visbestand is nu als volgt:
- Cleithracara maronii (4 stuks)
- Paracheirodon axelrodi (~ 13 stuks)
- Poecilia wingei (~ 15 jonge dieren)
- Rineloricaria sp. / L010A (2 stuks)
- Cardina japonica (5, want die zijn nog steeds over)
Toen ik gisteravond foto�s zat te nemen bleek de accu van de camera al vrij snel leeg. Deze zit nu in de lader, binnenkort meer plaatjes.