Wat is er nieuw

Een mooie vis, maar wat is de naam?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Displaynaam
  • Startdatum Startdatum
D

Displaynaam

Guest
Beste forum leden,

Daar ben ik weer, dit is de laatste vis die ik bij mijn aankoop van me aquarium kreeg/kocht. En waar van ik de naam niet weet.
Alvast bedankt voor de hulp(alweer):

RdEj96lIPRQakxch1J0nxox1DA3VibN3.jpeg

RdEj96lIPRQakxch1J0nxox1DA3VibN3.jpeg

Het zijn niet echt duidelijke foto's, maar het lijkt wel een meerval soort. Misschien de Synodontis Petricola Dwarf? Ik weet het niet zeker door de kwaliteit van de foto's.

Synodontis petricola inderdaad. Komt uit het Tanganyika meer, dus vereist hard water en een hoge pH.

2 vissen?

GuitarDion: Ik krijg geen kans om een foto te maken waar ze beter op staan. De kwaliteit op ze minst oke.

Bertus: Dank je mooi filmpjes,

Rene B: bedankt voor het bevestigen.

Edite: Bertus, dat is de zelfde vis maar ik heb er twee totaal.

Want nu dat hun naam heb kan ik beter voor ze zorgen, maar misschien verkoop ik ze wel. (i.v.m ruimte maar even afwachten)

Maar nog een vraag(als ik ze niet verkoop): Ik las dat ze met minimaal met 6 gehouden moeten worden? Weet iemand waar ze kan kopen in Rotterdam? Ik ken Wesdijk en 2 andere zaken maar die verkopen ze niet.

Synodontis petricola is nou niet direct een heel obscure zeldzame vis in de aquariumhobby. W�l een mooie, trouwens.
Heb je bij Wesdijk gevraagd of ze ze kunnen bestellen? Het is meer dan waarschijnlijk dat er bij de groothandel nog minstens 4 te halen zijn.

Horen in ander aquarium ,he
Met andere waarden.

Paddy: Dat claim ik ook niet, maar bedankt voor de tip

Bertus: Dit baseer je op? Het gaat al maanden goed en ze zijn al maanden niet gegroeid.(dus aangepast aan het aquarium)
Je geef altijd goed advies maar deze opmerking is ongepast. Grootheid van het aquarium, hardheid van het water en is deels gebaseerd op meningen. En dat niemand het te serieus nemen.

Displaynaam zei:
Paddy: Dat claim ik ook niet, maar bedankt voor de tip

Bertus: Dit baseer je op? Het gaat al maanden goed en ze zijn al maanden niet gegroeid.(dus aangepast aan het aquarium)
Je geef altijd goed advies maar deze opmerking is ongepast. Grootheid van het aquarium, hardheid van het water en is deels gebaseerd op meningen. En dat niemand het te serieus nemen.

Aangepast aan het aquarium qua grootte? groeit al maanden niet meer en dus aangepast zeg je. Met andere woorden, heeft een groeistoornis ontwikkeld door houden in verkeerd formaat bak op verkeerde waterwaarden ( geen mening maar feiten) waardoor de groei van het lijf stagneert, en de organen vrolijk opgestampt in een te klein lijf zitten.

Bedoelde je dat of begreep ik het verkeerd?

Displaynaam zei:

Huh? Deze syno komt (alleen) uit het Tanganyika meer. Daar is het water knoerthard, niet te vergelijken met enig ander biotoop (malawi komt nog het meeste in de buurt). Dat is geen "mening" dat is een biologisch FEIT.

Temperatuur: 24-28�C
pH: 7.5-8.5
Hardheid: 10-35 dH

Het is een groepsvis, dat is ook een FEIT.

Een groep van 13cm grote vissen heeft een aardige bak nodig. Hoe groot die bak dan moet zijn is misschien een mening, maar als een vis gaat vergroeien (dwz aan de buitenkant niet meer groeien maar groeit aan de binnenkant gewoon door = vervorming) dan is de bak dus te klein.

Ah, jij had hetzelfde begrepen...

Tja, displaynaam,

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik het met de vorige sprekers voor een heel eind eens ben.

In het algemeen groeien vissen gewoon zoals ze groeien, ongeacht de omgeving. Maar, m�t wat uitzonderingen.

Natuurlijk groeien vissen die de voor groei noodzakelijke voedingsstoffen niet krijgen ook niet verder. Dat lijkt me duidelijk.
Maar daarnaast is er een ander mechanisme, en dat is denk ik waar jij op doelt. Namelijk: als de ruimte voor fysieke groei ontbreekt, stopt de fysieke groei.

Voor veel (zeker niet alle!) aquariumvissen geldt dit.
Maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling van een vis stopt!
Want ook vissen die stoppen met groeien als de ruimte voor die groei ontbreekt ontwikkelen zich verder. Maar de door de omgeving bepaalde omvang van hun lichaam staat die groei eigenlijk niet toe. En dat leidt dan tot inwendige vergroei�ngen.
En als de inwendige organen van een vis niet meer goed functioneren, trekt dat een h��l zware wissel op het welzijn van de vis.

En een groepsvis is een vis die van nature in een groep leeft, en het daarom ook in jouw aquarium in een groep het best naar zijn zin heeft. Als die groep er niet is, voelt de vis zich niet prettig en kan die afwijkend, en soms agressief, gedrag gaan vertonen.

En als ik je zo eens nalees, is dat h�lem��l niet waar jij op uit bent!

Daarom deze tip: lees je, voordat je een vis koopt, goed in over de eisen die die vis aan het aquarium en de medebewoners stelt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan