Tja, displaynaam,
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik het met de vorige sprekers voor een heel eind eens ben.
In het algemeen groeien vissen gewoon zoals ze groeien, ongeacht de omgeving. Maar, m�t wat uitzonderingen.
Natuurlijk groeien vissen die de voor groei noodzakelijke voedingsstoffen niet krijgen ook niet verder. Dat lijkt me duidelijk.
Maar daarnaast is er een ander mechanisme, en dat is denk ik waar jij op doelt. Namelijk: als de ruimte voor fysieke groei ontbreekt, stopt de fysieke groei.
Voor veel (zeker niet alle!) aquariumvissen geldt dit.
Maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling van een vis stopt!
Want ook vissen die stoppen met groeien als de ruimte voor die groei ontbreekt ontwikkelen zich verder. Maar de door de omgeving bepaalde omvang van hun lichaam staat die groei eigenlijk niet toe. En dat leidt dan tot inwendige vergroei�ngen.
En als de inwendige organen van een vis niet meer goed functioneren, trekt dat een h��l zware wissel op het welzijn van de vis.
En een groepsvis is een vis die van nature in een groep leeft, en het daarom ook in jouw aquarium in een groep het best naar zijn zin heeft. Als die groep er niet is, voelt de vis zich niet prettig en kan die afwijkend, en soms agressief, gedrag gaan vertonen.
En als ik je zo eens nalees, is dat h�lem��l niet waar jij op uit bent!
Daarom deze tip: lees je, voordat je een vis koopt, goed in over de eisen die die vis aan het aquarium en de medebewoners stelt!