een Nieuw begin ....:


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,025
Locatie
Apeldoorn
Na jaren een zeeaquarium te hebben gehad is de afgelopen week toch de keuze gemaakt om weer naar zoetwater te gaan.
Boven hebben we nog een juwel vision 180 draaien met zeewater en deze zal na de zomer vervangen worden door een Trigon 350.

afgelopen week zijn mijn laatste vissen opgehaald.
Dinsdag glas besteld om de sump aan te passen naar een bioloog.
De komende dagen gaan we vooral druk zijn met het schoonmaken van de bak.

hoop van het weekend een start te kunnen maken met de inrichting.
We zullen filterzand nemen van de wildkamp. (Middelste maat waarschijnlijk).
de bak zal ingericht worden met kienhout.
Heb hier ook nog een aantal rifpilaren staan die momenteel gereinigd worden.
Wil eens kijken of ik deze kan beplanten met mos of Anubias beetje afhankelijk wat het met de waterwaardes zal doen.

grootste dilemma is nog wat gaan nemen qua inhoud omdat ik eigenlijk een hoop mooi vind.
mijn bak mag je denk ik best fors noemen 321x80x70 dus we kunnen er een hoop kanten mee op.

Als eerst had ik het idee om er een roofvissenbak van te maken en dan wel met de wat exclusievere soorten piranha’s.
dwergchiclides vind ik ook erg mooi en dan met een grote school roodkopzalmen bijvoorbeeld.

gelukkig hoeven we dat nog niet te beslissen en kunnen we daar nog eens even rustig over nadenken.

hierbij een foto zoals de bak er nu bij staat.
 

Bijlagen

  • 1867FD19-CA02-4B61-9AB5-D58D98A0E89B.jpeg
    1867FD19-CA02-4B61-9AB5-D58D98A0E89B.jpeg
    168.9 KB · Weergaven: 133
Ik ga het volgen Ice maar geven die pilaren niet veel stoffen af die je niet in zoet wil hebben?
 
Ik ga het volgen Ice maar geven die pilaren niet veel stoffen af die je niet in zoet wil hebben?
Ik kan me voorstellen dat het water er misschien iets harder van zal worden.
Wat er verder uit zou kunnen komen weet ik eigenlijk ook niet.
 
Ben benieuwd! wat dacht je van een Malawi aquarium met grote rovers/vrijzwemmers?

ga je trouwens nog wat met je verlichting doen?
 
Ben benieuwd! wat dacht je van een Malawi aquarium met grote rovers/vrijzwemmers?

ga je trouwens nog wat met je verlichting doen?
In verleden al Tanganyika gehad. Vind zelf vooral de combinatie van hout en planten mooi.
cichliden uit zuid Amerika zou dan beter zijn voor mij.
 
Ik kan me voorstellen dat het water er misschien iets harder van zal worden.
Wat er verder uit zou kunnen komen weet ik eigenlijk ook niet.

Ik weet dat het wel fosfaat opslaat als ik het goed heb. Hoeveel invloed dat zal hebben weet ik niet.
 
Ik weet dat het wel fosfaat opslaat als ik het goed heb. Hoeveel invloed dat zal hebben weet ik niet.
Fosfaat lijkt me niet zo heel erg.dat kunnen we er ook wel uitfilteren. Kan me wel voorstellen dat de ph iets hoger zal uitkomen Maar misschien trek je dat weer gelijk met kienhout wat de ph iets zou moeten verlagen .
 
Succes, zou een mooie Altum bak kunnen worden met de planten en kienhout ;))
 
6F4C9004-9220-4F33-92A0-C5A7E962F5EE.jpeg
De keus toch gemaakt om weer piranha’s te gaan houden. Helaas is het door de Corona moeilijk om de vissen te krijgen welke ik graag wil.
De opzet was om een groep pygocentrus cariba te gaan houden. Met veel moeite heb ik er 1 kunnen bemachtigen.
1 vis in een grote bak vond ik toch wel zielig omdat ze graag met meerdere zijn.

Als uitbreiding had ik 16 baby roodbuikjes gehaald van een cm of 4.
Hier zag hij geen soortgenoot in dus dat zijn er op dit moment nog 8☹️.

Vandaag dan maar 2 grote roodbuiken erbij gehaald en daar is hij gelukkig wel blij mee en laat zich nu ook vooral de hele tijd zien.

De piranha’s uit de pygocentrus familie kan je goed samen houden dus dan heb je de pygocentrus nattereri (gewone roodbuik)eigenlijk altijd nakweek , De pygocentrus cariba (wild) en als laatste heb je nog de pygocentrus piraya (wild).

Hou Momenteel diverse sites in de gaten om zo spoedig mogelijk de groep te kunnen uitbreiden.

Momenteel beetje aan het experimenteren met de t5 buizen van Philips. Heb de 830 840 en 865 als aanvulling op mijn jmb led.
Was lastig omdat het hout het water behoorlijk bruin maakte,maar die verkleuring ben ik er nu aan het uitfilteren.

Hierbij een foto van hoe de bak er nu bij staat. Nog niet helemaal naar mijn zin maar het begin is er.
58A10ED4-DE5B-45C5-95C2-18E8BD1744A2.jpeg
 

Terug
Bovenaan