Een nieuw begin


RDOW

Member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
6
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

ik ben sinds kort actief binnen de hobby en forum (zie hier).

Het leek mij een goed idee om een nieuw topic te starten en mijn ideeën voor te leggen, met name omdat ik het nu goed wil doen!



Op dit moment draait de Qubiq 60 nog met het huidige vissenbestand:
  • 2x Apistogramma macmasteri gold
  • 10x galaxy rasbora

Ik twijfelde wat ik ging doen. Groter, of een nieuw huis zoeken voor het koppeltje apisto's.
Na goed overleg (en een bezoekje aan de Ocean in Burgers zoo) met mijn vriendin, en het plezier dat ik heb aan het aquarium, besloten om over te stappen op een grotere bak.
Ik ga voor een 100x40x50 bak met extern filter.

Ik ben van plan het koppeltje uit te breiden naar een harem. Ik wil me wat meer richten op een zuid-amerika biotoop om het de apisto's zo goed mogelijk naar de zin te maken.
Daarom ga ik, hoe jammer ik het ook vindt want het zijn hele leuke vissen, de galaxies weg doen.

Wat komt er in de nieuwe bak?
  • harem apistogramma macmasteri gold
  • schooltje (bijlzalm/tetra's?? ben een beetje zoekende.)
  • corydoras
  • L-nummer
Genoeg onderzoek te doen!!

Voor nu een paar vragen. Er zullen er meer volgen want na mijn vorige ervaring bij de LFS heb ik daar niet zo veel vertrouwen meer in helaas!!

  1. qua aquarium kom ik al gauw uit op de juwel rio 180. Hebben jullie hier ervaringen mee?
    Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat het licht niet geregeld kan worden. Het binnenfilter dat er standaard in zit gaat er gelijk uit, zonde!
    Wat zijn alternatieven? of kom je dan al gauw uit bij zelfbouw? Dat hoeft geen probleem te zijn.
  2. bestaan er ook garnalen die ik in deze ''biotoop'' kan plaatsen? (ik begrijp dat de apisto's op z'n tijd een garnaaltje lusten, dat vind ik ook niet zo erg. In principe zoek ik een garnaal dat zich makkelijk voorplant en dat de apisto dan af en toe een baby garnaaltje eet vind ik prima)
Tot zover!!
 
Laatst bewerkt:
Met de juwel rio 180 is niks mis mee. Strakke bakken en mooi afgewerkt. Over het filter lopen de ervaringen nog wel uit één. Buitenfilter heeft vaak meer capaciteit , geen filter in het zicht dat zijn wel voordelen. Nadelen voor sommige zijn dat als het gaat lekken dat je natte vloer hebt.
Juwel brengt complete sets op de markt zodat je in 1 klaar bent. Vele zijn hier ook erg tevreden mee.
Er zijn natuurlijk ook nog andere merken die aquariums verkopen in gangbare maten soms ook zonder binnenfilter.

Zelfbouw is natuurlijk prachtig omdat je zelf bepaald hoe het eruit komt te zien maar daar hangt dan ook wel weer een prijskaartje aan.
 
Ik heb de Juwel Ri0 350, en het interne filter voldoet, zolang je niet te veel vissen hebt. Op het moment dat er bijv jonkies in de bak zit, of dat je gewoon wat meer soorten hebt, schiet het tekort. Ik heb daar een oplossing voor bedacht, door er een extern filter bij te hangen. Voordeel van 2 filters is, dat je altijd backup hebt. Nadeel dat het filter er nog in zit. Ik heb er geen last van, maar het is natuurlijk wat ruimte die mist.

Ik ben happy met het licht van de Juwel, mijn planten doen het goed en geen alg. Ik heb geen erg uitdagende planten.

Waarom zou je de kleinere bak niet houden met Rasbora's? Je hebt 'm toch, je hebt de visjes toch, dus waarom daar niet op termijn iets moois van maken?
 
Buitenfilter heeft vaak meer capaciteit , geen filter in het zicht dat zijn wel voordelen. Nadelen voor sommige zijn dat als het gaat lekken dat je natte vloer hebt.

De voordelen wegen voor mij zwaarder dan de nadelen, daarom ga ik voor een extern filter.

Ik ben happy met het licht van de Juwel, mijn planten doen het goed en geen alg. Ik heb geen erg uitdagende planten.

Waarom zou je de kleinere bak niet houden met Rasbora's? Je hebt 'm toch, je hebt de visjes toch, dus waarom daar niet op termijn iets moois van maken?

Dag Lysia,
Leuk je hier ook te zien.

Ik ben allang blij überhaupt 1 aquarium te plaatsen, een tweede krijg ik niet voor elkaar bij mijn wederhelft😂

Ik merk dat ik graag wat speel met de belichting gedurende de dag. Om zo de dag na te bootsen.
 
Zo heeft alles zijn voor en nadelen. Van te voren goed gaan bedenken wat je wil. Als je toch voor een buitenfilter gaat is het misschien beter om te kijken of je iets kan vinden zonder binnenfilter. Betalen voor iets wat je er toch uitsloopt is ook zonde. Zelfde geld voor verlichting wil je dit dimmen moet je ook weer een stukje techniek aanschaffen dit zou misschien ook wel goedkoper kunnen met een losse verlichtingsset.
Denk dat vooral de maat van het aquarium de doorslag zal geven.
100cm is een gangbare maat en door vele fabrikanten te leveren.
Mocht je een afwijkende maat willen dan kom je automatisch bij een bouwer uit.

Over het algemeen is er zoveel keuze op de markt dat je altijd wel zou slagen.
Wil je eens een hoop soorten bakken zien dan zou ik je een uitstapje naar zoo zajac adviseren.
Deze hebben er genoeg staan in vele maten.
 
En houd de tweedehands markt goed in de gaten. Daar kun je soms zomaar een 'all- in' pakket kopen van iemand.
Er staat nu een Juwel 350 met allerlei extra's bij aangeboden op dit forum.
 
Bedankt zover!
De reden dat ik naar de rio 180 keek, is omdat ik overal lees dat het aquarium heel solide is en dat het een mooi geheel is als je de combinatie met meubel koopt.
Is het moeilijk om de bestaande verlichting te vervangen voor iets anders of zijn ze bij juwel slim genoeg om vast te zitten aan eigen producten? Ga vanmiddag langs de lfs om de bak eens goed te bekijken.

De te koop staande juwel 350 is heel mooi maar te groot. Ik zit echt aan de max met een meter.
 
Volgens mij kan lid @Friesian je daar wel iets over zeggen.

Voor het geld is een Juwel best goed maar je ziet wel degelijk verschil met bv een Aquatlantis.
 
 
Ik ben destijds zelf voor een Ciano Pro 100 gegaan.
Deze heeft een iets grotere inhoud dan de Rio 180 (200 ipv 180 liter), door een iets grotere waterhoogte.
Ook vond ik het design van de bak en de kast een stuk mooier.
Er zit meer dan voldoende licht boven, en qua controller kun je er gewoon een TC420 tussen schroeven. Kost je weinig.
 
Een update:

Ik heb knopen door gehakt en heb een volglas 100x40x50 besteld.
Als meubel gebruik ik het onderstel van een rio 180. Mijn lfs heeft een jbl e902 in de aanbieding, dit lijkt mij een geschikt filter.

Qua verlichting neig ik naar de helialux vanwege de uitgebreide mogelijkheden. 2 aparte led bakken van jbl neerhangen lijkt me teveel van het goede.

Nu maar eens nadenken hoe ik de lichtkap ga maken... tips zijn van harte welkom.

P.s. ik vraag mij af of ik wel in de juiste forum sectie heb gepost?
 
Hierbij een update.

Dag 1

Heb het hout 24 uur laten weken maar het kwam alsnog omhoog. De borden gaan er dus nog uit 😉
Ben heel blij met het helialux systeem, maar nog niet zo blij met de plaats van het hout. Morgen weer een dag.
 

Bijlagen

  • 20230303_194103.jpg
    20230303_194103.jpg
    92.5 KB · Weergaven: 63
  • 20230303_222328.jpg
    20230303_222328.jpg
    76.1 KB · Weergaven: 67
Heb je ff met het hout? Kan wel tot 4 weken duren voordat het echt goed vol gezogen is met water.
 
Geduld is een schone zaak👍
 
Bedankt zover!
De reden dat ik naar de rio 180 keek, is omdat ik overal lees dat het aquarium heel solide is en dat het een mooi geheel is als je de combinatie met meubel koopt.
Is het moeilijk om de bestaande verlichting te vervangen voor iets anders of zijn ze bij juwel slim genoeg om vast te zitten aan eigen producten? Ga vanmiddag langs de lfs om de bak eens goed te bekijken.

De te koop staande juwel 350 is heel mooi maar te groot. Ik zit echt aan de max met een meter.
Juwel heeft zo z'n eigen ideeën aangaande verlichting. De maatvoering is dusdanig dat je redelijk vast zit aan het merk. Men heeft verlichting waar men een redelijk hoge kelvin waarde aan toekent. Ik vermoed dat dit een marketing trucje is. Licht met hogere kelvin waarde lijkt, voor ons oog, helder en sterk. Dat ik e.e.a. zo opschrijf heeft een achterliggende gedachte. Gewoonlijk heeft het licht in de natuur overdag in de middag een kleurwaarde van zo'n 5000 kelvin. In de praktijk heeft mijn ervaring me geleerd dat ongeveer deze waarde ook boven onze (planten-)bakken een goede keuze is. Daarom ook zou ik andere verlichting kiezen. Boven mijn Juwel had ik altijd JMB leds hangen. In totaal zo'n 49 lumen per liter. Alles werd aangestuurd door een eigenbouw aquariumcomputer die dus de verlichting, temperatuur en de CO2 waarde regelde.

Het is een goede zaak dat je allereerst je goed laat informeren alvorens te doen. Dat voorkomt teleurstellingen achteraf. Het is ook altijd om m.i. te beginnen bij het begin. Daarmee bedoel ik dit:
Bedenk dat het hebben van een bak duur kan worden bij het foute van foute keuzes of het kiezen voor goedkopere opties waarna later blijkt dat er weer kostbare aanvullingen of vervangingen gedaan moeten worden. Overdenk ook dat je huidige gedachten gang zich kan wijzigen waardoor het zinvol kan zijn om overwaardes in te bouwen bij je beslissingen. Stel dat je een prachtige plantenbak zou willen: Dat begint bij de keuze van planten maar ook én vooral wat deze planten gaan vragen om te kunnen groeien. De eerste vraag van je plantenkeus is licht! En dat licht wordt verdeelt in lichtDUUR en lichtSTERKTE. Dat zijn verschillende begrippen die je vooral niet door elkaar moet halen. Je planten zijn om te überhaupt te kunnen groeien zo'n lichtduur van ca. 8 uur nodig, exclusief eventuele dimtijden, in een voor die planten passende lichtsterkte. De lichtduur bepaalt de tijd dat je planten groei zullen tonen, de lichtsterkte bepaalt de groeisterkte. Dientengevolge bepaalt de groeisterkte de plantenvoedselvraag. Want je kan die groeisterkte dus beïnvloeden door je lichtsterkte. Een hogere sterkte laten je planten binnen een bepaalde grenswaarde sneller groeien maar om dit te kunnen wil de plant ook een hoger voedselaanbod. In dat voedselaanbod hoort trouwens ook CO2. Bij planten, rode planten bijvoorbeeld, wordt een hoge lichtsterkte gevraagd en dat zal bijna altijd ook een hogere CO2 level vragen en dus een extra toevoeging in je bak naast het overige voedselaanbod. Wil je dat (nog) niet dat betekend dat iets voor je plantenkeus! En het weten wat je planten gaan vragen! Vandaar dat dit dus al een begin beslissing wordt. Maar het kan dus wel zijn dat je later bedenkt, heej, dit is toch wel erg mooi. Maar dat houdt in dat je eerdere lichtkeuze dit aan moet kunnen. Daarom schreef ik al dat het goed is om te kiezen voor overwaarde want deed je dit niet moet je mogelijk wéér nieuwe verlichting aanschaffen om juist die planten te kunnen houden wat nodeloos duur wordt. Door dit geschrevene begrijp je misschien ook al dat in een aquarium alles samenhangt in verhoudingen. Onjuiste verhoudingen, met name tekorten t.o.v. je gegeven lichtsterkte resulteren onherroepelijk in een algenprobleem. Veel succes met je nieuwe hobby!
 

Terug
Bovenaan