Wat is er nieuw

Een nieuwe aquariaan met vragen, wie helpt... ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter D.C. Beekman
  • Startdatum Startdatum
D

D.C. Beekman

Guest
Sinds ik ben verhuist heb ik geen plek meer voor mijn 2 cavia's.
maar alleen is ook maar alleen dus ik dacht een kom met goudvissen lijkt me wel wat, echter na het lezen van "ban de kom" lijkt me dat niet eerlijk voor de vissen :thumbs:

Mijn zus had nog een klein tropisch aquarium staan van superfish met 35x22,5x31,5cm als afmetingen.
Ik heb hier zelf een Tetra Tec APS50 luchtpomp bij gekocht met slang en steen.

Nu heb ik echter toch nog een paar praktische vragen voor ik de accesoires en de vissen/planten ga kopen.

- Is dit aquarium wel groot genoeg voor (kleine) goudvissen of kan ik beter andere vissen nemen en welke ?
- Is een filter persee nodig bij goudvissen ?
- Hoe zorg ik ervoor dat de vissen geen "klap" krijgen van het verschil tussen het oude en het nieuwe water tijdens het reinigen ?
- Hoe ik het aquarium moet vullen snap ik nog, maar wat is de beste manier om het water (gedeeltelijk) weer uit het aquarium te krijgen tijdens het reinigen ?

Graag advies van de experts :help:

Ik ben bang dat deze bak ook niet groot genoeg is. Uit mijn hoofd:
Een sluierstaart heeft een bak nodig van min. 1,5 m en 50L per vis nodig.
Een goudvis kun je volgens mij alleen echt goed in een vijver huisvesten.
Een expert op goudvisgebied ben ik niet, wacht de reacties van andere leden even af.

Wat ik je wel kan vertellen is dat deze bak eigenlijk alleen geschikt is voor garnalen of slakken.
Zelfs de hele kleine visjes zoals de boraras briggittae passen eigenlijk niet in de bak vanwege hun vrij actieve zwemgedrag.
Ik heb ze zelf ook in zo'n bak gehad en merk toch dat ze het in mijn sera (linkje hieronder) veel en veel beter doen.
De superfish was door omstandigheden echter tijdelijk voor deze mooie vissen, maar toch zou ik het niet gauw weer doen.
Ze leken gelukkig en waren mooi op kleur, maar eenmaal in de huidige bak zie ik dat het toch beste zwemmers zijn die het fijn vinden in een grote groep gehouden te worden.

Wat betreft jou vragen:
- Is dit aquarium wel groot genoeg voor (kleine) goudvissen of kan ik beter andere vissen nemen en welke ?
Deze bak is eigenlijk alleen geschikt voor garnalen en slakken. Goudvissen of sluiers zou ik dan ook zeker weten afraden, waarbij deze (onder de juiste omstandigheden) volgens mij net zo breed als je bakje kunnen worden..

- Is een filter persee nodig bij goudvissen ?
Ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen: ja. Goudvissen zijn volgens mij best grote vervuilers

- Hoe zorg ik ervoor dat de vissen geen "klap" krijgen van het verschil tussen het oude en het nieuwe water tijdens het reinigen ?
De vissen dienen iig groter gehouden te worden als je superfish, dus dan zit ja al gauw met heel wat meer water.
In mijn tropische bak haal ik altijd een deel van het water uit de bak, waarna ik water op ongeveer dezelfde temperatuur weer toevoeg (in het geval van een tropische bak met een waterverbeteraar)

- Hoe ik het aquarium moet vullen snap ik nog, maar wat is de beste manier om het water (gedeeltelijk) weer uit het aquarium te krijgen tijdens het reinigen ?
Ik hevel altijd af met een slang. Het ene uiteinde in de bak, aan het andere uiteinde zuig je een keer flink en dan loopt het water zo in een emmer oid welke je onder de slang hebt

Ik denk ook dat je beter een leuke soort garnaal in dit bakje kan nemen en niet de gousvissen 😉.
Goed dat je eerst even navraag doet hoor :thumbs:.

Ook een bakje van die maten is te klein , ook voor de kleinste sluierstaart. Dat aquarium van jou is iets meer dan 20 liter, terwijl voor 1 sluierstaart een minimum van 50 liter moet worden aangehouden. Ook een sluierstaart kan gemakkelijk 20 cm worden.

PS

In de tijd dat ik dit zat te tikken zijn er dus al meer antwoorden met dezelfde strekking gekomen. Ik denk dat dit genoeg zegt

Ik was het vergeten aan te geven, maar idd goed dat je eerst even navraagt :thumbs:
Welk kun je hier een hele mooie garnalenbak van maken, waarbij je de luchtpomp aan kunt sluiten op een luchtfilter. Op deze manier verlies je eigenlijk ook geen jonge garnalen doordat ze vermalen worden door een elektrisch filter

@mike

Dank je voor het advies dit help me al een eind op weg.

Het begrip "goudvis" is bij mij erg breed en volgens mij hebben we het dan ook niet over de zelfde vissen.

Worden die krengen echt 30cm groot ? het is niet die ene van de staatsloterij reclame hoor... 🙂

(Edit blijkbaar wel dus)

Zoek dan eens een plaatje op van wat jij verstaat onder goudvis?
Voor de beeldvorming.

~ Ivo

@kellemes ja, dat snap ik 🙂 maar dat ze zo groot werden wist ik dan weer niet.

Wat betreft de vissen die ik bedoel:

NEW164-1.JPG

Zoiets ?

moet toch wel iets in de bak kunnen behalve garnalen ?

is Deze bak bijvoorbeeld beter geschikt dan ? zit een filter in enzo...

Dat worden inderdaad joekels.

Die bak is al een stukje beter geschikt voor visjes (nog steeds niet voor goudvissen en sluierstaarten). Vooral vanwege de de zwemruimte van 50 cm links - rechts. Hij is nog wel erg minimaal qua liters. Veel verder dan een heel klein soortje en een beperkt aantal visjes kom je niet.
De 35 cm is echt minimaal. Enige wat ik daar eventueel in zou houden met garnaaltjes is een trio (1m 2v) Epiplatys annulatus. Voor vrouw, achter man.

Top trouwens dat je vantevoren informeert! :thumbs:

Ben je zo gebonden qua afmetingen? Een standaard 60x30x30 die je met wat geluk voor 2 tietjes van marktplaats plukt kun je al v��l meer mee.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Ben je zo gebonden qua afmetingen? Een standaard 60x30x30 die je met wat geluk voor 2 tietjes van marktplaats plukt kun je al v��l meer mee.

~ Ivo

OMG, gaat dat tegenwoordig zo? 😱

flauw...

Wat mensen vaak onderschatten, is dat die kleine leuke goudvisjes en sluierstaartjes in de winkel, niet zo klein blijven.
Natuurlijk wel als je ze in kom stopt....
En dan zeggen mensen, "kijk hij leeft toch!"
Maar als je ze dan goede verzorging geeft, een groot aquarium oid.
Dan worden ze makkelijk 30-50 cm(goudvissen)
Mijn vrienden hebben ook wat goudjes en sluiertjes in een 25l bakje.. ;(
En dus vroeg ik: " **** hoeveel liter heeft een goudvis nodig?
****; 5 liter toch?Tenminste dat zei de dierenwinkel! "
Daar word ik toch zo verdrietig van....

Ik vind het niet fijn om die persoon zijn naam te noemen zonder zijn toestemming

Oke oke, ik snap het de bak is te klein voor goudvissen want die worden te groot na verloop van tijd.

Ik zal morgen even kijken wat ze bij de dierenwinkel hebben voor aquariums.
Ik zal ook even op marktplaat kijkne hier...

ik laat nog van me horen.

:thumbs:

Morgen wel vooral gaan kijken en nog niets kopen! (Zeker geen vissen tenminste, ook al 'kan dat met dit of dit flesje wonderspul' wel volgens de winkelier).

~ Ivo

ik heb 6 maanden research gedaan voor ik de caafjes kocht, en die waren van een dan van een professionele fokster met stamboom en certificaat van goed leven ofzoiets (lang geleden).

Ik ga zeker niet overhaast te werk, als ik nog even door moet sparen voor een grotere bak dan doen we dat :smitten:

42cm ex staart, inclusief staart rond de 70cm. Dit is een zgn fantail net zoals op jou foto van de kleintjes.
K15sOmmp20DGyJoMgC7G21gQfG9cj2-D.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan