Wat is er nieuw

Een nieuwe hobby

Accuarium

Member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
5
Leeftijd
30
Hallo allemaal 🙂

Mijn naam is Stefan en ik ben nieuw in deze hobby sinds mijn ouders twee dagen geleden het gekke idee hadden om mij een aquarium te geven voor mijn verjaardag (aangezien het voorheen nooit wenselijk was vanuit hun kant).
Allemaal tof natuurlijk, was ik superblij mee aangezien ik sinds kinds af aan al een fanatieke visser ben, maar ze helaas nooit in huis mocht halen, alleen merkte ik wel gelijk dat ze helaas niet genoeg onderzoek hadden gedaan voordat ze het kochten.
Dit neem ik ze uiteraard niet kwalijk, simpelweg omdat het allemaal met goede bedoelingen was, en dat weegt bij mij zwaarder dan een (veel voorkomend) foutje die vooral vaak door beginners wordt gemaakt. Enfin.,

Het is een aquarium (met deksel) met een inhoud van netto 40 liter van het merk Superfish (Start 50 Tropical kit) met afmetingen 44,4 x 27 x 37,6 cm (3x raden waar vandaan). Bar klein dus, maar na dagenlang onderzoek te hebben gedaan, heb ik geleerd dat het niet onmogelijk is om er vis in te houden, je wordt alleen heel erg beperkt in je keuzevrijheid qua soorten vis, de aantallen, en is het over het algemeen moeilijker om alles stabiel te houden in kleinere bakken waardoor het voor beginners vaak beter is om groter te beginnen (dit snappen mijn ouders helaas niet), maar ik hou wel van een goede uitdaging met hopelijk wat hulp vanuit jullie kant, vandaar dat ik ook heb besloten om het niet om te ruilen. Sinds ik het aquarium heb gekregen ben ik dag en nacht obsessief bezig geweest met onderzoek doen naar deze geweldige nieuwe hobby en wat wel en niet mag/kan. De meeste dingen snap ik ondertussen wel, maar zit ik met het volgende,

-Na inrichten/vullen van het aquarium had ik de Bacto en Aqua Start toegevoegd van het merk Colombo om alles ''op gang'' te brengen. Een dag later had ik uit nieuwsgierigheid het water getest met een teststrip van Tetra, en tot mijn grote verbazing zag ik dat de waardes allemaal goed waren met zelfs geen een spoortje nitraat/nitriet/ammonia, vandaag ook weer getest, precies hetzelfde. Wat is er aan de hand? Doe ik iets verkeerds? Enige wat soms schommelt is de PH waarde (tussen de 7.6 en 8.4). Gisteren werd mijn aquarium een beetje ''mistig'' of ''melkachtig'' maar dit is inmiddels weer weggetrokken. Ik begreep dat dit normaal was en dat het hoorde bij de ''cycle'' , maar snap dan nog steeds niet waarom mijn waardes telkens aangeven dat alles goed zit. (Ja ik ben ongeduldig en kan niet wachten om de eerste bewoners te introduceren, maar ik wil ze absoluut niet laten lijden en/of pijnigen wat dus wel het geval is als je te vroeg bent met het toevoegen van vis) en ik weet dat ik zo'n test strip niet volledig kan vertrouwen. Is het een idee om misschien een twee/drietal visjes er in te doen of zal ik daar nog mee wachten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Welkom op het AF Stefan.

Het indraaien van een aquarium duurt gem 4 weken. Doorgaans heb je in je 3de week je ammonium/nitriet piek.

Een aquarium indraaien met vis kan (wordt vis in cycle) genoemd, maar vergt veel meer van de hobbyist. De eerste weken dagelijks water verversen en iedere meten met druppeltests geen strips. De laatste zijn onbetrouwbaarder.

Of je moet een goed ingedraaid filter hebben vanuit een ander aquarium en daar medium van overzetten in je nieuwe filter of dat betreffende filter aansluiten. Meestal gebeurt dat als de hobbyist groter gaat 😉.

Ik zou in jou geval voor het eerste kiezen en veel blijven lezen en vragen in de betreffende topics.

Ook leuk misschien om een topic te openen in Foto album. Zou kan je altijd je voortgang terug lezen.

Veel plezier in ieder geval.

Gr. Ed
 
Indraaien betekent eigenlijk het opstarten van de bacteriën voor de stikstofcyclus. Wat doet die?
Rottend materiaal zoals vissenpoep en dode blaadjes van planten valt uit elkaar en geeft dan NH3/4. Dat is niet gezond voor vissen. Filterbacteriën vormen dit om tot NO2, wat ook giftig is. Gelukkig zijn er dan weer andere bacteriën die daar weer NO3 van maken. Dat wordt weer geconsumeerd door je planten en zo is het kringetje weer rond.

Wat jij nu meer is eigenlijk gewoon kraanwater. Daar zit nauwelijks iets van deze stoffen in.
Om het proces om te starten moet er eerst iets gaat rotten. Meestal wordt dan een beetje visvoer gegeven. Na een paar dagen zou je dan NH3 kunnen gaan meten. Dat is een teken dat er voedsel is voor de bacteriën. Pas dan beginnen die met groeien. Als er genoeg zijn dan ga je NO2 meten. Dan is er dus genoeg voedsel voor de tweede groep bacteriën en beginnen die te groeien. Als die volwassen zijn dan ga je NO3 meten.
Wanneer weet je nu of het klaar is?
Dan meet je dus wel NO3 en geen NH3 en NO2 meer.

Dat hele proces heeft dus tijd nodig. Die potje bactostart ed hebben vooral effect in je portemonnee. Het gaat er niet echt sneller van. Gewoon nog even volhouden dus.
 
Welkom Accuarium!

Inderdaad een mooie hobby en er zijn inderdaad wel een paar opties voor je bakje. Heb je zelf al ideeën?

Wel lief van je ouders!
 
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor het warme welkom 🙂 Het geeft altijd een goed gevoel om als nieuweling goed opgevangen te worden in een omgeving waar zo veel kennis van onschatbare waarde rond gaat, dus dank daarvoor.
Ik heb inmiddels een paar leuke vissen gezien die ik zou willen houden maar aangezien ik het voor nu even met een 40L moet doen zal ik het (vooral in het begin) zeer beperkt houden qua aantallen.
Dus misschien klein beginnen en als ik merk dat alles goed loopt, dan pas geleidelijk aan meer vissen toevoegen tot de maximum hoeveelheid is bereikt, wat met mijn aquarium ongetwijfeld rap zal gaan.

Ik heb al een paar soorten op het oog die niet te veel ruimte vragen, maar hier moet ik nog even goed over nadenken, ideeën zijn altijd welkom! Rasboras(vooral de galaxy), tetra, oto's, betta, garnalen/slakken zijn ook interessant. Apistogramma vind ik ook een super mooie vis maar helaas niet echt geschikt voor een 40L..
Ik zit erover te denken om morgen even langs de winkel te gaan om in ieder geval wat meer (echte) plantjes te halen voor mijn aquarium zodat ik uiteindelijk dat plastic meuk weg kan doen 🙂, en ik twijfel of ik mijn huidige filter ga vervangen door een sponsfilter want die schijnen wel wat beter te zijn. Nu is het zo'n aquaflow 100 (internal) die bij het aquarium inbegrepen zat die gebruik maakt van die filter cartridges die je iedere maand weer opnieuw moet kopen (wat dus irritant is), dus suggesties zijn zeer welkom.

Verder merk ik op dat er een soort van witte wazige streep ontstaat ongeveer in het midden van het glas (ook aan de zijkant) iemand enig idee? Aquarium draait nu een week. Tests laten zien dat de nitraat en nitriet waardes omhoog aan het gaan zijn waarbij nitriet harder lijkt te stijgen terwijl nitraat een beetje ''neutraal'' onder de grens blijft, alle andere waardes zijn verder goed. Een beetje spijt dat ik geen andere bodem heb gebruikt, dus moet ik het maar doen met plantjes die op fijn grind kunnen. Schroom niet om met suggesties te komen 🙂 alvast bedankt en een fijne avond iedereen!
 
En wat fotoalbum betreft, zal ik vanzelf posten op het forum zodra alles is zoals het moet zijn!
 
ik twijfel of ik mijn huidige filter ga vervangen door een sponsfilter want die schijnen wel wat beter te zijn. Nu is het zo'n aquaflow 100 (internal) die bij het aquarium inbegrepen zat die gebruik maakt van die filter cartridges die je iedere maand weer opnieuw moet kopen (wat dus irritant is), dus suggesties zijn zeer welkom.
Hoi @Accuarium - Stefan.

Allereerst welkom op het AF en ik moet zeggen dat je jezelf goed aan het voorbereiden bent! Veel plezier en succes met je kado en de hobby!

Middeltjes zoals voor bacteriën, watervoorbereider heb je idd niet nodig. Wel vloeibare plantenvoeding en bemesting voor bij de wortels van de planten.

Het filter cartridge van Superfish hoef je echt niet maandelijks te vervangen. De spons in het filter hoef je alleen uit te spoelen in aquariumwater bij minder doorstroming. Alleen een spons heb je nodig. De koolstof en dergelijke wat in de spons van jouw filter zit heb je niet nodig.
 
Bedankt, moet goed komen 🙂!

Ik heb vandaag alle plastic plantjes vervangen door echte, die volgens de jongens in de winkel geen voedingsbodem of bemesting nodig hebben. Had ook specifiek gevraagd om plantjes die op grind e.d kunnen aangezien ik bij het vullen van het aquarium een week geleden geen voedingsbodem er in heb gedaan en het op dit moment niet zo zag zitten om het hele aquarium leeg te halen en opnieuw te beginnen 🙁

Potjes en steenwol kon ik volgens hun gewoon laten zitten tot de wortels er duidelijk uit beginnen te komen, daarna pas planten in het grind. Daarnaast heb ik een 5 tal garnaaltjes gekocht die nu nog even aan het wennen zijn aan mijn aquarium voordat ik ze los laat. Als ik merk dat alles goed gaat zal ik geleidelijk aan meer vis toevoegen, maar voorlopig zijn de garnaaltjes de enige bewoners 🙂

Verder heb ik een sponsfilter gehaald van het merk Superfish (Bio air filter S) met wat bio rings die ik er eventueel in kan doen, want ik heb werkelijk geen idee of mijn huidige filter garnaalveilig is. Wat ik mij ook afvraag is of ik het zomaar kan vervangen zonder dat ik het water te veel verstoor aangezien alle bacterien e.d op mijn huidige filter zitten.
 
Helaas zijn de antwoorden die je bij je Local Fish Store krijgt op je vragen niet altijd accuraat. Haal de planten wel uit de potjes met steenwol. Soms zit er ook nog lood onderin die potjes. Dat moet er ook uit. Het is schadelijk voor je dieren die je hebt en/of later krijgt. Je zal ontdekken dat je planten voeding nodig hebben via de waterkolom maar ook via de bodem. Dus de opmerking dat planten geen bemesting nodig hebben.... Hoeveel voeding er via de bodem opgenomen wordt of via de waterkolom kan per plantensoort verschillen. Als bodemvoeding kan je bijvoorbeeld kleibolletjes gebruiken . Voor de waterkolom zijn er veel soorten beschikbaar. Wil je voordelige voedingssoorten gebruiken kijk dan eens bij aquariumbemesting.nl. Zij bieden poeders aan die je eenvoudig met wat aanlengt.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home
 
Hoi @Accuarium - Stefan.

Ik zou je willen adviseren om even wat foto's te maken en te plaatsen. Dan kan er een algemeen beeld gevormd worden.
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan