Wat is er nieuw

Een nieuwe periode, een nieuw begin (juuth)

• Onderwerp starter Onderwerp starter juuth
  • Startdatum Startdatum
J

juuth

Guest
Omdat ik een tijd afwezig ben geweest door priv� omstandigheden is het aquarium ondertussen flink veranderd. De manen kregen onderling ruzie en hebben een nieuw huisje gekregen.

Verder ook nog genoeg verandert omdat de bak door de nodige situaties wat minder zorg en aandacht kreeg dan ik zou willen.
De corydoras aeneus groep die we hadden begon bijna met bosjes te overlijden,dus die is inmiddels door opvangen van visjes uit een lek aquarium aangevuld met paleatus en ik gok paleatus albino.

Visbestand:
- 2 colisa lalia (koppel)
- 12 kardinaaltetra's
- 3 neontetra's (ook door opvang, kwam er pas achter toen ik ze hier in t aquarium deed. Zolang ze relaxed zijn en lekker met de kardinalen mee zwemmen, ga ik ze er nog niet uit vangen)
- 15 cory's
- 2 Tylomelania sp. Orange (1 van de kleintjes is overleden)
- 1 tylomelania sp white spotted
- 1 L240
- 1 Ancistrus albino man
- 5 bijlzalmpjes (wordt nog uitgebreid)

QmYYjb_SpA8EyrRKewCo-y0XWse1JHb0.jpeg

Vandaag net een nieuwe blauwe lamp er weer in gezet, na de foto. En morgen ga ik nog wat plantjes bij halen 🙂

en de tafel niet meer tegen de bak staan??

hahaha ik ook ff niet, had verbouw zin lol

oh nee hij staat er nog steeds hoor! Weinig keuze, haha. Maar de tafel even weggeschoven voor de hele verbouwing, haha. We hadden er een jaar geleden een voedingsbodem in gedaan dus die moest u ook wel bijna verschoond worden. Dus alles omgewoeld om die voedingsbodem naar boven te halen en alles handmatig te filteren met een heel fijn schepnetje, hahaha.

Tafel staat nu net weer terug, en kan morgen weer aan de kant als ik weer plantjes heb 😛

hahaha ik ga dan gewoon op de tafel staan kan ik er nog beter bij, ben maar klein he

Haha zo stevig blijkt onze tafel helaas niet (fineer laat al na 6 maanden los?) Dus maar vast beginnen met sparen voor weer een nieuwe eettafel. Grrrr..

Nouja, morgen eerst nieuwe plantjes in elk geval, haha. Zoiezo wat grotere plantjes voor links. Het open veld verder worden denk ik vooral kleine zodenplantjes (HM?)

Nieuwe plantjes 😀
1x Ludwiia glandulosa, 2x pogostemon stellatus, 1x echinodorus radicans en 1x eleocharis acicularis.

Totaaltje
9Ug6pOnT-r8pZcnUCjPmoeFQ-5kXLbvS.jpeg

Links

Midden

Schuilplekje van de albino ancistrus 😛

Rechts, met de 2 tylomelania sp. Orange slakjes 😀

is nog wel erg kaal, maar het begin is er!

ik weet niet of ik het goed zie, maar heb je in het midden eikenbaldvaren staan?

Nee dat is hygrophila difformis 🙂 de eikenbladvaren hangt bovenin als drijfplant. Volgende maand ga ik weer plantjes bestellen. Zoiezo nog 2 potjes lileanopsis novazaelandie en een bakje phyllanthus fluitans. En verder wil ik nog wat planten voor de linkerkant en ik twijfel nog over 1 plantje waarvan ik de naam zo niet meer uit mijn hoofd weet 😛

Ik ben een beetje aan het twijfelen dus graag een beetje advies 🙂

Ik twijfel of ik de cory's wel wil houden. Ik vind ze heel leuk, maar ik baal er een beetje van dat ze m'n planten telkens er uit trekken.

Dus ik twijfel of ik er ook een groepje acanthopsis choirorhynchus in zou kunnen houden? Ik heb er nog steeds 1 in zitten die ik niet te pakken kreeg en ik vind hem enorm leuk eigenlijk. Maar hij mag eigenlijk wel wat vriendjes hebben denk ik dan. Ze worden vrij groot, dat weet ik. Daarom twijfel ik ook nog...

Eigenlijk heb ik een aantal tips voor je..

Waarom heb je de planten zo netjes in een rijtje geplant? Het komt heel statisch en onnatuurlijk over..
Verder vind ik het ook erg kaal, wat meer hout of stenen zouden er absoluut wel bij mogen. Als je voor stenen gaat, check dan eerst of de stenen kalkhoudend zijn. Witte maansteen is sowieso niet heel geschikt.
Mooiste zijn gladde stenen die iets afgerond zijn. Ik heb zelf bruinachtige gladde stenen bij de dierenwinkel gekocht. Maar je kunt ook maaskeien nemen.
Kienhout of moorkien hout is ook erg geschikt...
Het biedt de visjes ook meer schuilplaatsen.

Ik zou de corydoras niet weg doen. Het zijn hele goede opruimers, erg leuk gedrag en een vrij makkelijke vis om te houden. De plantjes komen nu telkens omhoog omdat ze nog geen wortels hebben... daardoor komen ze telkens los.
Even geduld dus!

En succes...

Weet ik, weet ik, en weet ik 😉

Ik heb net alles omgegooid, dus het is u nog vrij leeg inderdaad. Voornamelijk omdat ik alles wat meer op elkaar gezet heb ipv heel breed uitgezet en ik een aantal planten in mijn kleinere bak heb geplant die ik hier niet vond passen. Daar komen ook nog wel foto's van als ik die bak de moeite waard vind om op de foto te zetten 😛

Links komen dus nog planten, maar ik heb helaas nog steeds geen ongelimiteerd budget, dus dat komt vanzelf wel. Stenen hoef k niet, heb ik veel gehad en het is niet echt mijn ding. Hout mag ik 6 maart ophalen dus dat komt ook nog 🙂 Dan kan ik de planten daar weer een beetje op rangschikken want zoals je zelf al zegt lijkt het nu wel erg onnatuurlijk, voornamelijk links. Rechts ook, maar dat heb ik voor nu even expres gedaan omdat ook rechts nog niet helemaal klaar is.

En met de cory's en de planten klopt inderdaad dat de planten nog niet vast staan, maarja als ze er continu uit worden getrokken gaat dat ook niet gebeuren natuurlijk.. En daar baal ik een beetje van. Misschien ook nog niet eens alle cory's maar in elk geval de paleatussen die we er bij hebben. De aeneusjes vallen behoorlijk mee hoe die met de plantjes om gaan, zijn ook gelijk een stuk kleiner.

Maar dus vooralsnog de vraag of de acanthopsisjes in de bak kunnen (evt. samen met de corydora's aeneus) ?

Vandaag nieuwe plantjes en 3 acanthopsis choirorhynchos gehaald 🙂

Gelijk de kleine bak ook even aangepakt. Is nu 1 rommelbakje maar groeit wel goed 😛 Enkel een paar kleine stukjes in geplant die in de grote bak zwommen en echt niet in de grond bleven zitten.

Grote bak, met de nieuwe mosbal, een extra potje lileanopsis novazaelandie om het veldje mee te vullen en een potje rotala wallichi voor rechts achter in het hoekje. Daar komen dus ook nog meer planten, wat ik links wil wordt denk ik ook gewoon een veldje, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.
Xm9KfHY0JhVajpky7HVRuP-Zd4CF7lez.jpeg

��n van de nieuwe acanthopsisjes. We hebben er 4 en ze heten Carl, Klaasje, Koen en Katrien. Welke van de 3 welke naam heeft hebben we geen idee van. Carl hebben we al langer, dus die weten we wel 😛

En dan natuurlijk de "kleine" bak even herintroduceren. Deze wordt net als de vorige keer dat we hem hadden ingericht met en voor Honinggoerami's. Al zal dat door de weinige planten nog wel even duren 😛
Er zitten nu 10 vuurgarnaaltjes en 1 Afrikaans blauwoogje in die nog moet verhuizen. De bak is 50 x 50 x 70, met een waterhoogte van 60 cm.

Toekomstig visbestand:
- x vuurgarnalen
- slakjes (weet nog niet wat)
- 2 of 3 Honinggoerami's (koppel of harem)
- een groepje rasbora's waarvan ik er nog niet uit weet welke het precies wordt.

Hier komt nog een drijfplantje in ook voor de goerami's, maar eerst maar eens zorgen dat de plantjes groeien en dan zien we wel weer verder.

Zo, de kleine bak gaat vandaag leeg. Mijn vriend wil al heel lang een koppeltje madagaskar daggekko's en na lang inlezen ed. mag hij dan eindelijk zijn terra gaan inrichten.

De vuurtjes gaan gewoon over naar de grote bak waar we eerder ook al een paar garnaaltjes in hadden gedaan, maar waar nog maar 2 van over waren. De plantjes uit de kleine bak gaan ook gewoon mee over.

Ik ga zometeen weer wat plantjes ophalen en misschien nog 2 of 3 paardenkopjes bij halen. De corydora's hebben al een nieuw huisje in zicht, die verhuizen als het mee zit over een weekje misschien iets langer. Misschien nog wat hout bij halen, als ze een leuk stuk hebben bij de LFS.

Foto's volgen 🙂

Dankje!

Vandaag 2 potjes HC geplant, 1 Hygrophila polysperma en een hygrophila guanensis 🙂 Lijkt gelijk heel anders nu, maar op foto is het bijna niet te zien, dus dat show ik wel een keer als het allemaal gegroeid is.

De vuurtjes uit de kleine bak (die weg gaat) overgezet en 3 paardenkopzandhappers gekocht, dus dat staat nu totaal op 6 🙂

Foto's 🙂

Ib0nsljNPlGqMy6Hzt1C7czxSAt5UxWl.jpeg

Linkerkant met de nieuwe HC en een steen met Javamos. Plantjes achteraan een beetje anders neergezet want het zinde me niet. Hout en Crypto uit de kleine bak ook geplant.

Midden, nog steeds het zelfde 😛

Rechterkant iets anders ingericht. Hygrophila polysperma & guanensis geplant, hout met Anubias en Javavaren uit de kleine bak neergezet en de Crytpo en zo wat anders neergezet. De rotala wallichi groeit best goed..

E�n van de twee zwangere vuurgarnalen 🙂

Vergelijkingsfoto van 25 februari en nu.
Vanmiddag de losse plantjes en houtstukjes enzo weer even goed zetten. in de hoop dat de hc met rust gelaten gaat worden...
Prnb6iwbgM0bdk6TATeOGlAdocSnUEbA.jpeg

Ziet er al mooi uit, ben benieuwd hoe het eruit ziet als we n maandje of 2 verder zijn!

Kleine tip...ik zou de algenmagneet eruit halen als je m niet gebruikt. Hij zit zo laag bij het zand dat je uit moet kijken met korrels die ertussen komen. Sonde als er krassen in de ruiten worden getrokken. 😉

Ziet er al weer wat vrolijker en frisser uit. Alleen de zwarte letters op de achterwand vind ik persoonlijk minder goed bij het geheel passen.

Ik gebruik de magneet regelmatig. Normaal hangt hij achter de thermometer zodat hij minder opvalt. 🙂
En Cidaan, je moet iets he als je niet veel meer hebt dan Paint om mee te werken 😛

Kqn ze ook oranje of blauw maken hoor als je dat liever ziet 😛

Oh, de letters krijgen later een ander kleurtje, dan heb ik niets gezegd.
PS - 😀

Hahaha, ik kan ze ook weghalen door 😀

Zo, vandaag het aquarium weer even in ere hersteld nadat de helft van de planten de boelen uit is gewoeld (voornamelijk de HC, die het verbazingwekkend goed volhoudt..)
Ook de mosbal open geknipt en aan 1 tak van de hangende boomstam vastgemaakt. Leek me wel een leuk idee om te proberen en valt me eigenlijk helemaal niet tegen, haha.

Nu nog wat phyllanthus in de bak en nog een plantje links, en maar gewoon afwachten hoe de rotala wallichii gaat groeien.. Misschien nog 1 of 2 potjes extra HC er bij, want er is vandaag wel wat verloren gegaan :s

(en wat een flutfoto.... naja..)
1T3KMkri9l1B3bzXExkk-UyyUbowHQuG.jpeg

Ziet er goed uit ') jammer dat er een hc is gesneuveld.

Mwa, ik was er vanuit gegaan dat de HC het uberhaupt niet zou overleven dus dit is nog een meevaller. Haal wel een keer 1 of 2 potjes extra op. 🙂

Groot deel van de planten verslijmden inmiddels, dus de bak maar weer aangepast. De planten die het wel goed deden bleven er gewoon in, en wat stenen er in gedaan (vooraf getest met kalk natuurlijk).
daar is dit nu uit gerold 🙂

10172626_665468076859405_2059212704125944624_n_zps1449d8cb.jpg

Visbestand wordt ook aangepast. Het stond me �cht niet aan, die amerikaantjes....
Dus we gaan gewoon terug naar een aziatisch bestandje waar ik me veel fijner bij voel om naar te kijken.

Dit is het bestandje nu:
6 paardenkopzandhappers
1 L240
2 tylomelania sp orange
1 tylomelania sp white spotted
6 japonica garnalen
12 vuurgarnalen (waaronder een stuk of 5 zwangere dames)
2 aziatische waaierhandgarnalen

Dit wordt het ongeveer. nog niet zeker, dus tips zijn welkom.
3 honinggoerami�s
40 Rasbora briggittae/galaxy OF 20 van elk (?)
6 paardenkopzandhappers
1 L240
4 tylomelania orange
1 tylomelania white spotted
6 japonic garnalen
Vuurgarnalen
2 aziatische waaierhandgarnalen

-----
EDIT:
ik weet echt niet wat het is, maar die telefooncamera is echt niks meer waard..
De bak is in werkelijkheid nog steeds een stuk voller...
Moet alleen de Belgisch groen nog even snoeien, want die heeft nu meer steel dan blad.
Verder is er in de hele baak geen enkele open plek zonder planten. alleen is de lileanopsos novazaelandie niet echt een snelle groeier, vandaar de open plek vooran dus..

Zal donderdag of vrijdag met nieuwe camera betere foto's proberen te maken...

Ga je ook af en toe stiekem (het is geen terra forum) een foto van de voortgang van jullie kleine terra bakje posten? Ben wel nieuwsgierig 😉

27e post je nog "stenen zijn niet mijn ding" en opeens liggen er wel stenen in. Past er wel goed bij hoor.

Met betrekking tot je rasbora keuze: de galaxys zijn over het algemeen bijna een keer zo groot als de briggittae, misschien iets om rekenschap mee te houden mbt vulling. Beiden zijn wel een mooie keuze, maar persoonlijk lijken mij die galaxys wel erg mooi.

Ziet er goed uit! Ik zou alleen voor je school vis maar 1 soort doen.

vind die stenen niet misstaan juuth
een mooie grote school brigitae vind ik wel heel erg supper mooi in een grote bak

Stenen zijn ook niet mijn ding nee, maar je kunt altijd een poging wagen toch? Overal staan nog weer planten tussen en in het echt geeft dat best een leuk effect.
Zal inderdaad ook even nieuwe foto's van het terra bakje posten, want het beeste zit er inmiddels al sinds 13 april in 😉

De schoolkeuze ben ik nog niet over uit wat het gaat worden. Ik vind brigittae's erg leuk doordat ze lekker klein zijn, maar langs de andere hand vind ik galaxy's ook geweldig...
En inderdaad wat je zegt An, super veel in een grotere bak vind ik ook geweldig.. maarja die keuze he 😛

Even nieuwe foto's gemaakt 🙂 Nu zie je de voorgrondplantjes ook wat beter. Moet het Belgisch groen nog even snoeien vanmiddag ofzo 😛

Hele bak:
DSC00105_zpsbf6ba31d.jpg

Links:
DSC00107_zpse85db96c.jpg

Midden:
DSC00109_zps88468f71.jpg

Rechts:
DSC00111_zps78eeb1b0.jpg

Foto's zijn nog niet geweldig, maar moet nog een beetje wennen aan de nieuwe camera 😛 Je zit nu in elk geval de Lileanopsis novazaelandie een stukje beter en als je goed kijkt ook de dwergnaaldgras wel 😛 Dat groeit allemaal gestaag door.

Maandag komen de nieuwe tylo slakjes er bij, en volgende maand komen de eerste nieuwe visjes er in. Zoiezo een harem Honinggoerami's, en daarnaast een schooltje. Maar weet nog steeds niet of ik de rasbora galaxy of de brigittae neem...

Ik zou nog wachten met snoeien van het Belgisch groen, zo groot is het bos nog niet.

Nee dat komt, de planten hebben door de plaating van de lichtbalken de neiging om meer steel te vormen dan blad.
Toen ik dat doorkreeg heb ik de planten verder net voren gezet zodat ze echt weer blad gaan maken.
Maar ik heb ze er bij het verbouwen gewoon zo weer ingezet ipv eerst even die lange stelen af te halen 😛

Dus het onderste deel is nu alleen maar steel, en bovenaan allemaal blad 😛

Plantjes groeien gestaag door en met wat vertraging net toch het Belgisch groen gesnoeid.
DSC00604_zps1cb054b0.jpg

En eindelijk heb ik ��n van de 6 Acanthopsis choirorhynchus op de foto kunnen zetten! 😀
Ze groeien geweldig goed en zie ze regelmatig in de hele groep de bodem af zoeken naar eten, leuk gezicht.
DSC00628_zpsc21a6f80.jpg

ik twijfel trouwens nog of ik nog elzenproppen oid wil gaan gebruiken om het water wat donkerder te maken. Lijkt me wel fijner voor de Honinggoerami's die er volgende maand gaan komen.

Ziet er weer netjes uit Juuth 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan