Een nieuwe poging door Crash Cowboy


De strijd gaat voort. :)

Crypto's teruggezet, en de wekelijkse schoonmaak. Ik heb nog weinig te doen behalve waterverversen, alleen zit er al wekenlang een flinke kaamlaag op het water die ik er iedere week afschep. Verder zit er (vanwege de plaatsing van het aquarium) altijd hier en daar groene algaanslag op de ruiten, maar die is met een dotje filterwatten zo weer weg. De dawkinia's vinden het allemaal prachtig. Wat een eigenwijze, leuke visjes zijn dat ! Zijn er eigenlijk meer mensen hier met deze vis ?

20220508_152115.jpg


20220508_152127.jpg


20220508_152155.jpg


20220508_152220.jpg


Weer klaar voor deze week.

Mijn Estimative Index schema:

Dag 1
15 ml nitraat
15 ml fosfaat
10 ml Easycarbo

Dag 2
20 ml sporen of Profito

Dag 3
15 ml nitraat
15 ml fosfaat

Dag 4
20 ml sporen of Profito

Dag 5
15 ml nitraat
15 ml fosfaat

Vanaf dag 7 (soms pas na een week of twee): 50% waterverversen

20220508_160156.jpg


20220508_160214.jpg
 
Laatst bewerkt:
De strijd gaat voort. :)

Crypto's teruggezet, en de wekelijkse schoonmaak. Ik heb nog weinig te doen behalve waterverversen, alleen zit er al wekenlang een flinke kaamlaag op het water die ik er iedere week afschep. Verder zit er (vanwege de plaatsing van het aquarium) altijd hier en daar groene algaanslag op de ruiten, maar die is met een dotje filterwatten zo weer weg. De dawkinia's vinden het allemaal prachtig. Wat een eigenwijze, leuke visjes zijn dat ! Zijn er eigenlijk meer mensen hier met deze vis ?

Bekijk bijlage 343492

Bekijk bijlage 343493

Bekijk bijlage 343494

Bekijk bijlage 343495

Weer klaar voor deze week.

Mijn Estimative Index schema:

Dag 1
15 ml nitraat
15 ml fosfaat
10 ml Easycarbo

Dag 2
20 ml sporen of Profito

Dag 3
15 ml nitraat
15 ml fosfaat

Dag 4
20 ml sporen of Profito

Dag 5
15 ml nitraat
15 ml fosfaat

Vanaf dag 7 (soms pas na een week of twee): 50% waterverversen

Bekijk bijlage 343496

Bekijk bijlage 343497
De visjes kende ik nog niet, ik heb zelf de nannostomus beckfordi, dit zijn ook erg leuke, nieuwsgierige visjes 😊. Mooi aquarium zo trouwens! Ikzelf heb het glas waar lichtinval van buiten komt afgeplakt, scheelt enorm tegen de alg!
 
Aangezien je ook van planten houd buiten het aquarium.

Zou het misschien een idee zijn om die planten tafel haaks op de muur te zetten. Dan geven de planten wat schaduw op de bak.
En kun je de co2 fles daar ook achter kwijt.

Het is maar een ideetje.
 


De visjes kende ik nog niet, ik heb zelf de nannostomus beckfordi, dit zijn ook erg leuke, nieuwsgierige visjes 😊. Mooi aquarium zo trouwens! Ikzelf heb het glas waar lichtinval van buiten komt afgeplakt, scheelt enorm tegen de alg!
Ik zou de zijruit af kunnen plakken, maar de voorruit vangt ook veel licht; in de avond zelfs direct zonlicht. Ik kan met de EI methode de algen weghouden, behalve wat aanslag op de ruiten, maar da's gewoon een kwestie van iedere week even wegwrijven.
 
Aangezien je ook van planten houd buiten het aquarium.

Zou het misschien een idee zijn om die planten tafel haaks op de muur te zetten. Dan geven de planten wat schaduw op de bak.
En kun je de co2 fles daar ook achter kwijt.

Het is maar een ideetje.
Is het overwegen waard, maar dan staat alles wel voor mijn balkondeuren.
De 10 kilo CO2 fles staat nog buiten het onderstel (waar ook al jaren nog deurtjes in moeten ...) en ik zou eigenlijk een gat in de bodem van het onderstel moeten maken om de fles in te zetten. Die past niet op de plank.
 



Ik zou de zijruit af kunnen plakken, maar de voorruit vangt ook veel licht; in de avond zelfs direct zonlicht. Ik kan met de EI methode de algen weghouden, behalve wat aanslag op de ruiten, maar da's gewoon een kwestie van iedere week even wegwrijven.
Dat heb ik ook, maar dan doe ik de rolgordijnen dicht, het is toch avond 😆😆
 

Het slechte nieuws: er worden nog steeds crypto's uit de bodem getrokken.

Het goede nieuws: het lijkt maar om één soort te gaan; van de rest blijven de dawkinsia's af.

Ik heb geprobeerd de crypto's die nu steeds weggeplukt worden wat beter te verankeren met een stukje houten tandenstoker. Ben benieuwd !

20220510_193620.jpg
 
Laatst bewerkt:
Suffe foto, maar de crypto's zitten nog in de grond.

20220512_193329.jpg


Crash Cowboy 1, dawkinia's 0.

:D:D:D
 
Nog een experiment. Ik heb vandaag 10 kleine kardinaaltetra's in de bak bijgezet. Ik vind kardinalen al sinds mijn jeugd de mooiste aquariumvisjes, en ik hoop dat ze wat extra kleur in de bak gaan brengen.
Ze zijn nog wel erg klein vergeleken met de dawkinsia's, die langzaam maar gestaag steeds groter worden. Maar de kardinalen zullen ook nog groeien, en in alle beschrijvingen die ik kan vinden staat dat dawkinsia's vredelievende vissen zijn.
Op termijn, als de dawkinsia's nog groter worden (max 15 cm ...), heb ik denk ik wel teveel vis in mijn bak. Tegen die tijd zal ik een schooltje dawkinsia's (stuk of 10, 12) aan een goede en geïnteresseerde aquarist weggeven. Hou dus maar in de gaten als je interesse hebt, en als je een aquarium hebt van minstens 250 liter !

Foto's van de mini kardinalen zijn lastig te maken; hier zitten ze nog in de zak.

20220514_131804.jpg


NB: De crypto's zitten nog vast.
 
Laatst bewerkt:
De keuze van de plantjes lijkt nu voor het grootste deel prima. De meeste planten beginnen nu aardig te groeien, en ik zie zelfs weer mooie uitlopers van de vallisneria.
Wel zie ik op veel bladeren een bruinige algaanslag.

De niewe kardinalen zwemmen soms mooi in een schooltje boven in de bak, maar zitten ook vaak verstopt in de planten. Ik krijg ze nog niet op de foto.

20220516_143551.jpg


Vallisneria:
20220516_143545.jpg


Cryptocoryne:
20220516_143556.jpg


20220516_143627.jpg
 
Tijd om de ruiten te poetsen. ;)
 
Heb je alleen de uitstroom via de korte spraybar want ik zie wel in elke hoek een afzuigpijp namelijk. Ik denk zelf dat met een lange spraybar je een betere circulatie krijgt dan nu.
 
Heb je alleen de uitstroom via de korte spraybar want ik zie wel in elke hoek een afzuigpijp namelijk. Ik denk zelf dat met een lange spraybar je een betere circulatie krijgt dan nu.
Voor de kijker links zit een spraybar op mijn JBL filter, van achter naar de voorruit. Rechts zit een uitstroompijpje van mijn Eheim. Daar heb ik nog ergens een spraybar voor, die zal ik eens opzoeken.

Links aan het oppervlak, op de zijruit, zit ook nog een waterpompje met een flinke straal net onder het oppervlak. Dat heb ik er bijgezet omdat ik steeds een flinke kaamlaag krijg.
 
Wat een gave visjes zijn het! Succes met de veldslagen om de planten op de juiste plek te houden :)
 
Mooie vissen, ook aan gedacht destijds. Waar ligt de oorzaak van de kaamlaag denk je?
Ik heb ook last gehad in het verleden van een groene kaamlaag. Leek bij mij door het telkens weghalen van algen te komen die dan hechten en groeien in die laag ofzo. Elke keer als ik het filter schoonmaakte en water verversen bij onderhoud ging de gehele laag weg. Toen besloten om minder licht uren te doen en toen is het nooit meer teruggekomen
 
Ik kom niet goed achter de oorzaak van die kaamlaag. Het grind op mijn bodem wordt snel vuil, ik woel het voor het waterverversen wel eens om, om zo het fijne vuil voor een deel uit het water te hevelen. Verder zit er iedere week wel hier en daar groene aanslag op de ruiten, die ik wegpoets met een dotje filterwatten. Gaat er makkelijk af.
De kaamlaag is vettig en lichtgroen, en die schep ik voor het waterverversen voorzichtig van het oppervlak, en gooi ik dan weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de Crash Cowboy gaat winnen. De crypto's en de andere planten blijven zitten. Er drijven nog wel aangevreten blaadjes aan het oppervlak, vooral van de vaantjesplant, maar de planten groeien nou lekker door. Er ontkiemen zelfs nieuwe vallisneria's, en de echinodorus bleheri doet ook pogingen om nieuw blad te maken.
De kardinalen doen het ook goed, en schuilen steeds minder tussen de beplanting.

Afkloppen.

20220520_171916.jpg


Het is lastig foto's maken met de dawkinsia's. Ze zijn zo nieuwsgierig dat ze permanent voor de camera zwemmen.

20220520_171906.jpg


20220520_171923.jpg


20220520_171932.jpg


20220520_172006.jpg
 
Laatst bewerkt:
De aanhouder wint en des te beter de planten wortelen des te beter het zal gaan.
 
Nog even om de vraatzucht van de dawkinia's te laten zien:

Dit was eind november vorig jaar; de dawkinia's zaten hier een weekje in het aquarium, en de vallisneria goeit mooi tot op het wateroppervlak.

20211128_161431.jpg


En dit is half januari van dit jaar, nog geen twee maanden later. De vallisneria is voor de helft opgevreten. Ik had toen geen idee hoe dat kwam, want er dreef nooit blad in het water, en vallisneria heeft het bij mij altijd goed gedaan.

20220113_153855.jpg


Maar het lijkt erop of ik (voorlopig ?) heb gewonnen.
:LOL::LOL::LOL:
 
Laatst bewerkt:
Hm. Ik zie sinds een dag of twee steeds minder kardinaaltjes zwemmen. Of ze verstoppen zich heel goed, of de dawkinsia's hebben een nieuw doel gevonden.
De dawkinia's staan in diverse beschrijvingen omschreven als 'vredelievend'. Ik zal zo de waterwaarden even meten.
 
Vredelievend/vraatzuchtig, begint alletwee met een v en een r. :deal:
 
Stavaza van vandaag, na waterverversen en kaamlaag wegscheppen. Ik zag vanmorgen toch weer een schooltje met 6 kardinalen, dus ik denk dat ze zich de neeste tijd verstoppen. De dawkinia's zijn ook wel enorme druktemakers.

Er is één cryptosoort die in de smaak ligt bij de druktesmakers. Die dreven weer aangevreten aan het oppervlak; die heb ik maar weggegooid.

20220524_202111.jpg
 
Laatst bewerkt:
... en toen lag er ineens een scheepswrak tussen mijn vissen ...

20220527_190851.jpg

(Spiegeling in de aquariumruit van een model van het poolschip Endurance dat ik aan het bouwen ben)
 
Eindelijk is de Titanic weer gevonden;)
Bijna goed. Maar ook een spectaculaire vondst: dit wrak werd een paar maanden geleden teruggevonden op de bodem van de Zuidelijke Poolzee ! Het is daar een paar jaar na de ondergang van de Titanic gezonken.


Dit is mijn model-in-wording van het schip:

20210629_190224.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan