Een nieuwe poging door Crash Cowboy


Nog steeds 'as de brandweer'. Even rust na een avond Rammstein.

Van de zijkanten, deze keer.

20220705_183155.jpg


20220705_183227.jpg


20220705_183212.jpg
 
Onderhoud, na ruim twee weken in plaats van een week. Gaat prima, scheelt weer een plens water in deze droge tijden. Ik vervang 50% water, dat is toch al gauw 250 liter.
Ik hoefde alleen maar een laag groene algen van de voorruit te wrijven met een dot filterwatten.

Nu eens kijken hoe snel e.e.a. opwarmt met de hitte van de komende dagen. De temperatuur in mijn bak is normaal 25 °.

20220717_172737.jpg
 
Ik was wel benieuwd hoe snel de temperatuur van het aquariumwater stijgt als de kamertemperatuur hoger wordt dan de temperatuur in het aquarium (25° bij mij). Ik ging er altijd van uit dat het best lang zou duren voordat zo'n plens water (iets van 450 liter bij mij) opgewarmd zou worden.

Dat is dus niet zo: het water wordt bijna net zo snel warm als de temperatuur in de kamer. Vandaag was die bij mij 28° C, en dat is de temperatuur in het aquarium nu ook. Weer wat geleerd.

Overigens heb ik nog nooit maatregelen genomen als het water echt te warm wordt. In het verleden is mijn Rio 125 wel eens een paar dagen ongeveer 30° geweest (bij een ingestelde temperatuur van 24°), maar de vissen hadden daar toen ogenschijnlijk geen last van.
 
Ik was wel benieuwd hoe snel de temperatuur van het aquariumwater stijgt als de kamertemperatuur hoger wordt dan de temperatuur in het aquarium (25° bij mij). Ik ging er altijd van uit dat het best lang zou duren voordat zo'n plens water (iets van 450 liter bij mij) opgewarmd zou worden.

Dat is dus niet zo: het water wordt bijna net zo snel warm als de temperatuur in de kamer. Vandaag was die bij mij 28° C, en dat is de temperatuur in het aquarium nu ook. Weer wat geleerd.

Overigens heb ik nog nooit maatregelen genomen als het water echt te warm wordt. In het verleden is mijn Rio 125 wel eens een paar dagen ongeveer 30° geweest (bij een ingestelde temperatuur van 24°), maar de vissen hadden daar toen ogenschijnlijk geen last van.

Bijzonder eigenlijk hoe snel die temperatuur meestijgt, zeker in kweekkamers wordt vaak een verwarmde kamer gebruikt ipv individueel verwarmde bakken, zelfs als ze daar met een koude plons water verversen is de temperatuur vrij vlot weer zoals die moet zijn. de grootte van de bak bepaald wel wat, maar zelfs 1000L+ bakken gaan relatief snel mee met de temperatuur.

en die max temperaturen.. ik heb hier malawi's en zuid-/midden amerikanen op 32 graden gehad, geen enkele vis die ik tot nu toe heb gehad heeft daar veel last van gehad (de malawi's werden wel wat lomer), zolang het maar niet al te lang duurde (paar dagen kan prima). bij die extreme temperaturen zorgde ik wel voor een verhoogde wateroppvervlakte beweging dmv luchtpompen maar tot 30graden denk ik daar niet eens aan.

Je hebt mensen die schieten al in paniek als de bak een keer 26graden is ipv de standaard 24 :DD
 
Bijzonder eigenlijk hoe snel die temperatuur meestijgt, zeker in kweekkamers wordt vaak een verwarmde kamer gebruikt ipv individueel verwarmde bakken, zelfs als ze daar met een koude plons water verversen is de temperatuur vrij vlot weer zoals die moet zijn. de grootte van de bak bepaald wel wat, maar zelfs 1000L+ bakken gaan relatief snel mee met de temperatuur.
Ik ververs altijd met water met dezelfde temperatuur als het aquariumwater (25° dus). Koud kraanwater is tussen de 18 en 22 graden geloof ik. Zou het kwaad kunnen om de helft van het water te verversen met gewoon koud kraanwater ? Daarmee zou de temperatuur tijdelijk dan maximaal een graad of 3 à 4 zakken, maar de temperatuur is dan dus gauw weer op kamertemperatuur. Als die kouder is dan 25° moet de verwarming in be bak de rest doen. Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, en ook wel een beetje om gas te besparen in deze woelige tijden. Het bijvullen van 225 liter water duurt hier al gauw een half uurtje, waarin de geiser dus permanent loeit. Dat is toch een keer of 6 kort douchen.

Ik vond dit nog:

Screenshot_20220725-183339_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ververs altijd met water met dezelfde temperatuur als het aquariumwater (25° dus). Koud kraanwater is tussen de 18 en 22 graden geloof ik. Zou het kwaad kunnen om de helft van het water te verversen met gewoon koud kraanwater ? Daarmee zou de temperatuur tijdelijk dan maximaal een graad of 3 à 4 zakken, maar de temperatuur is dan dus gauw weer op kamertemperatuur. Als die kouder is dan 25° moet de verwarming in be bak de rest doen. Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, en ook wel een beetje om gas te besparen in deze woelige tijden. Het bijvullen van 225 liter water duurt hier al gauw een half uurtje, waarin de geiser dus permanent loeit. Dat is toch een keer of 6 kort douchen.

Ik vond dit nog:
Totaal achterhaald en onnodig, het temperatuursverschil hebben vissen juist nodig, in de natuur regent het ook geen warm water en met het regenseizoen kan er binnen notime een temeratuurdrop zijn van meer dan 5 graden en daar houden de vissen echt niks aan over
 
Nou wil ik het ook weer helemáál perfect hebben. Weet iemand een oplossing om de groene algaanslag op de voorruit weg te houden ? Het is geen groot probleem hoor, maar na een week zit er over de voorruit een laag. Ik ververs en reinig nu iedere 2 weken. Die laag is tijdens het onderhoud makkelijk weg te wrijven met een dotje filterwatten, maar hij beperkt de inkijk nogal. Hoe hou ik die alglaag weg ? Ik zorg al dat er geen (tot nauwelijks) direct zonlicht op het aquarium valt.

20220728_181821.jpg


20220728_181840.jpg
 
Wekelijks onderhoud doen. Ruiten schoonmaken en 50% ww doen. Je hebt een grote (prachtige 😉) groep vervuilers rondzwemmen. Groter kans dat je na een week of 3 a 4 al amper algen meer op je raam hebt.
 
Dank je, Ed !

Ik kan nu net zonder problemen toe met 1 x in de twee weken onderhoud (incl. 50% water verversen en schoonmaak). Dat spaart water en moeite uit, en de planten en vissen doe het daar prima mee. Enig 'probleempje' is dus de aanslag op de ruit. Die kan ik er natuurlijk ook gewoon iedere week of zo afvegen, maar ik vroeg me in al mijn luiheid af of die aanslag niet gewoon te voorkomen is, zodat ik altijd een mooie heldere ruit heb.
 
Ik schat in dat dit lastig wordt 😅. Je bak geeft eigenlijk aan met de hoeveelheid aanslag op de ruit dat het niet in balans is. Vind je 1x in de 2 weken onderhoud doen prima, dan hoort daar ramen lappen bij (tevens dan ook weer een toevoeging van rotzooi in je bak).

Je kan je plantenbestand aanzienlijk vergroten, omdat deze in verhouding met je vissengroep ook wat scheef zit schat ik zo in. Zo zal je meer balans gaan krijgen in je bak.

Maar het beste blijft als je niet meer planten wilt wekelijks onderhoud in jou situatie 😉.

Gr. Ed
 
Dank je !

Ik denk dat de vissen de grootste oorzaak van de vervuiling zijn. Het zijn er 27, en ze blijven lekker doorgroeien. De dame van wie ik ze over heb genomen heeft 6 volwassen exemplaren in een tweemeterbak, samen met wat andere grote vissen. Bij haar zijn ze echt groot: iets van 15 cm schat ik. Op termijn moet ik het vissenbestand in mijn bak dus flink inkrimpen denk ik; iets van 12 volwassen vissen is meer dan genoeg.
De voornaamste oorzaak van de alg op de ruit is volgens mij toch de plaatsing van de bak, dwars op invallend, maar afgeschermd zonlicht.

Overigens is het kardinaaltetra-experiment inmiddels een 'zachte dood' gestorven: ze waren echt klein toen ik er enige tijd geleden 11 kocht, en ik denk dat ze nu allemaal zijn opgevreten door de dawkinsia's.

NB: De planten beginnen flink te woekeren ! Ik zal binnenkort weer wat foto's maken (als de ruit schoon is, hihi).
 
Als je wat otosinclussen in je bak doet of wat ancistrussen heb je nooit groene aanslag
Ook bedankt ! Het lijkt net of ik al jullie tips afwijs, maar dat is niet mijn bedoeli g hoor. Maar:

Otocinclussen heb ik in mijn vorige lay-out ooit een stuk of 8 gehad, maar het effect van die kleine visjes was minimaal. Verder ben ik bang dat ze ten prooi zullen vallen aan de dawkinsia's.
 
Ook bedankt ! Het lijkt net of ik al jullie tips afwijs, maar dat is niet mijn bedoeli g hoor. Maar:

Otocinclussen heb ik in mijn vorige lay-out ooit een stuk of 8 gehad, maar het effect van die kleine visjes was minimaal. Verder ben ik bang dat ze ten prooi zullen vallen aan de dawkinsia's.
Dan 2 vrouwtjes of 2 mannetjes ancistrussen nemen, die houden de boel goed schoon, gene koppel nemen want ze fokken als konijnen
 
Ik heb voor de eerste keer gesnoeid in deze layout. Er kwam al gauw een halve emmer uit, vooral van de vaantjesplant die gaat als de brandweer.
Verder heb ik wat verschillende anubia's geplant.

20220804_185128.jpg


20220804_185144.jpg


20220804_183132.jpg


20220804_183128.jpg
 
Ik snap dat wel, je hebt het teveel gecentraliseerd, zelf denk ik als je het wat meer verspreid ook naar de zijkanten en niet alles in het midden, je al veel beter uit bent
Dat kan ja ... het oorspronkelijke idee was om een soort 'eiland' te maken, en niet het hele oppervlak vol te zetten. Dat is een beetje het aparte aan deze lay-out, maar of het werkt ...
 
Het idee is leuk en het eiland is heel mooi uitgevoerd, maar er lijkt iets te missen inderdaad. Ik vind vooral de linkerhoek wat kaal. Ik vind het contrast met rood altijd wel spannend, dus als je daar iets vlammends roods links er achteruit laat steken is wel leuk misschien. Ander idee is een veldje vallisneria links of wat drijplanten daar of anders misschien toch iets in je zand wat een beetje naar voren komt, steentjes of hout of wat laagblijvende plantjes.
 
Misschien wat extra takken toevoegen die je wat meer naar de zijkant laat lopen, misachien nog een beetje beplanting erbij, bv wat Amir oppert.
 
Ik zou toch is kijken naar slakken om het glas schoner te houden. Voor mij hebben ze echt wonderen verricht. 5 stuks in een meter bak en ze gingen meteen aan het werk. Volgens mij had ik neritina pulligera.
 

Terug
Bovenaan