Wat is er nieuw

Een 'tweedehands' sluier voor bij mijn telescoopoog. Is dat verstandig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowdy
  • Startdatum Startdatum
R

Rowdy

Guest
Ik heb sinds ongeveer anderhalvemaand een mooie zwarte telescoopoog sluier. Het is een vrouwtje, ze heeft heel lang in een veel te klein kommetje gewoond en woont nu bij mij in een aquarium. Ik las hier dat je sluiers niet alleen hoort te houden. Ik wil er dus graag eentje bij nemen. Ik heb bedacht dat ik liever niet een visje bij de dierenwinkel ga halen maar dat er misschien nog wel ergens een sluier in een te klein kommetje zit. Die wil ik dan graag ook een beter leven bieden.

Mijn vraag is: is dit verstandig? Ik wil namelijk wel graag een sterke vis die gezond is en mijn eigen vis niet ziek maakt. Waar moet ik op letten? Moet het een mannetje of een vrouwtje zijn of maakt dat niet uit? ( Ik wil liever geen jongen) Hoe maak ik de goede keuze voor de vis die ik nu al heb?

Ik hoop dat iemand hier advies heeft voor me. Mijn vis doet het nu hartstikke goed, is heel sociaal en het klinkt misschien gek maar volgens mij ziet ze er echt blij uit 🙂 dat wil ik graag zo houden.

Hoe groot is het aquarium waar het visje in zit?
Sluiers hebben wel een aquarium van minstens 100cm nodig en nog liever minstens 120cm.

Uiteraard zal je sluier een vriendje waarderen, en als je zeker weet dat je een vrouwtje hebt dan zou ik voor een mannetje gaan. Als het vrouwtje dan paarrijp is, heeft ze in ieder geval de mogelijkheid om haar eitjes kwijt te raken. Als er eitjes gelegd worden, en je laat ze gewoon zitten, worden ze vaak door de ouders wel weer opgegeten.

Heel nobel van je dat je er eentje uit een kom wil helpen. De kans is natuurlijk aanwezig dat een visje uit een kom al vergroeid is, dus in dat opzicht waarschijnlijk ook wat minder sterk. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n visje niet nog een poos mee kan 😉 (een gezonde sterke vis kan ook ineens dood gaan door ziekte...)

Let er op hoe de vis gedraagt: zwemt hij vrolijk rond, staan de vinnen mooi rechtop? Dan zal het beestje zich wel goed voelen (geeft natuurlijk geen garantie) of hangt hij stil op de bodem? Schuurt hij of knippert hij met zn vinnen? Dan is hij hoogstwaarschijnlijk ziek..

Ik heb nu een aquarium van 80 cm maar wil op zoek naar een maatje groter. De vis komt uit een kommetje van 3,5 liter dus het is in ieder geval nu al een grote vooruitgang. Maar ik wil graag dat ze het goed heeft en zal dus zoeken naar de ideale omstandigheden. Het is ook echt een leuk beest! ;-)

Ik neem aan dat het een vrouwtje is omdat ze eieren heeft gelegd. In haar eentje dus, voor een groot deel heeft ze ze opgegeten en ik heb wat ik vond eruit gehaald. Hoe vaak kunnen ze eitjes leggen?

Ik begrijp dat een vis die in slechte omstandigheden gehouden is ook zwakker kan zijn, betekent dit dat je zou aanraden om een vis uit de winkel te kiezen?
Dank voor je advies!

Graag gedaan 😉 Een maatje groter qua aquarium is een goed idee! Ook zwarte telescoopogen kunnen nog behoorlijk groot worden. Hoe vaak ze eitjes kunnen leggen weet ik niet. Bij mij is het in de winter altijd rustig en in de lente en zomer kan ��n vrouw best een paar keer eitjes werpen/leggen.

Je moet doen wat je gevoel zegt 😉 Het is moeilijk te zeggen welk visje uiteindelijk sterker blijkt te zijn. Je kan een visje uit een kom redden en die gaat nog een paar jaar mee, en een visje uit een winkel die je door bijv ziekte of hartaanval, maar een half jaar hebt. En andersom kan ook: een visje uit een kom die nog maar een half jaar leeft en een vis uit een winkel die nog jaren mee gaat.

Ik heb ooit eens met een vreselijke parasietuitbraak gezeten en het medicijn wat ik toen gebruikte bleek niet goed te zijn (lang verhaal). De enige sluier die het overleefde was een mager klein visje die ik nog niet lang daarvoor uit een winkel had meegenomen, al mijn grote, gezonde vissen gingen dood...

En mijn telescoopoog alleen houden is geen goed idee? Dat is natuurlijk ook een optie.

Ik denk niet dat je je vis daar een plezier mee doet. Sluiers zijn echt sociale dieren die het gezelschap van soortgenootjes echt op prijs stelt! Als ze hun leven alleen moeten blijven kunnen ze wegkwijnen...

Ok, dan moet ik er dus inderdaad een bij nemen.

Als laatste dan, hoe introduceer ik de nieuwe vis op de juiste manier? En welke soort sluierstaart kan ik het beste nemen: qua formaat en temperament, of maakt dat niet veel verschil?

Bedankt voor alle tips. Als je het leuk vindt zal ik laten weten hoe het gaat 🙂

Als je een nieuwe sluier gewoon rustig overwent zal het vast goed komen 😉
Qua soort maakt het niet zoveel uit, een andere telescoopoog is misschien leuk of een Oranda. Houdt er wel rekening mee dat ze groot worden hea, 20cm is voor een oranda makkelijk haalbaar (mits niet erg vergroeid)

Altijd leuk als je ons op de hoogte wil houden, misschien kun je een fotoalbum aan maken in het goudvisdeel?

Wat versta je onder rustig overwennen?
En wordt een telescoopoog of 'gewone' sluier ook 20cm?

Foto's volgen.

Zo'n beetje alle soorten sluiers kunnen 20cm of groter worden. Alleen bubbelogen en hemelkijkers blijven vaak ietsje kleiner 😉

Rustig overwennen: De vis niet gelijk in het aquarium doen, maar eerst beetje bij beetje wat aquariumwater bij de zak met de vis in doen, zodat de vis alvast kennismaakt met de nieuwe waterwaarden. Dit herhaal je een paar keer, en als het water dezelfde temperatuur heeft als in het aquarium kun je hem overzetten.

Dank voor de info. Ik heb een leeuwekop gevonden, mooie combi met mijn telesscoopoog hoop ik, ik hoop dat het klikt 🙂 hij komt volgende week. Ik ga ook kijken voor een grotere bak voor ze.

Goed bezig Rowdy!
Ze zullen vast een goed plekje bij je vinden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan