Wat is er nieuw

Een Vijver bouwen, hoe wie wat waar?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppie82
  • Startdatum Startdatum
G

Guppie82

Guest
Wij gaan dit voorjaar een terras vijver bouwen voor mijn sluiers. Het word dus een vijver boven de grond van ca 50 a 60 cm hoog, ca 2 meter lang en ca 1 meter breed (dat kan op t moment van bouwen misschien nog wel wat veranderen, er staat nog niets vast.)

Het word in elk geval een rechthoekige bak. Maar goed, het idee is leuk... Maar nu nog in elkaar zetten. Gelukkig heeft mijn man gouden handen dus over de bouw van de vijver maak ik me geen zorgen, maar hoe zit het met de techniek? Wat hebben we allemaal nodig aan pompen, filters enz enz?

Het is vooral voor de warme maanden, als t te koud word gaan ze lekker terug naar binnen, dus met de winter maanden hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Dat kan je het best bij een tuincentrum bekijken.
Hebben ze alles bij de hand.

Eerst bouw tekening maken.met ruimte waar de techniek komt te staan.

kan je alles bekijken,en meten.

Door die gouden handjes,zat ik 40 jaar in de bouw.

Ik zou graag een boodschappenlijstje willen hebben van wat we nodig hebben, er staat zoveel..

We hebnen nog een pomp staan van een zwembad, zou dat ook als filter kunnen werken voor de vijver?

Een bak in die maten kun je kopen is van dik kunstof en heb je voor een paar honderd euro.

Een voorbeeld met een net iets andere maat http://link.marktplaats.nl/765230569

Of deze

HDPE vijverbak 200x100x80cm (1110 ltr) kost je 735 euro voordeel als je hem zat bent kun je hem zo weer verkopen want dit is oerster materiaal.

Of een bak van vijverbak polyester 200x110x80cm (1400 ltr) 500 euro

Kost wat maar weinig kans op lekkage

We gaan voor vijverfolie, deze prijzen gaan me een beetje te ver 😉

Wij hebben deze pomp nog staan, zou die als vijverpomp kunnen functioneren?

jgieLR8OfLYR92ll7rc_sb3LPUHiDB6B.jpeg

Denk dat ik m gewoon kan vullen met filterwatten enz.

Nee, daar ben je er niet mee.

Vijverwater filter je anders dan dit geval.
Daar heb je een pomp en filterbak voor nodig.
Waar het water in gefilterd wordt.

Aangezien jullie vanuit het maaiveld gaan werken, moet het filter hoger staan.
Anders loopt het nietrug de vijver in.

Als Filter zou een rechthoekige bak,of een rond vat goed kunnen werken.

Bedankt voor de tips, ondertussen zijn we bezig alles bij elkaar te hamsteren 😉 de pomp staat al klaar, een filter maken we zelf en de folie hebben we ook al gehaald.

De plek in de tuin is ook uitgezocht..nu moeten we het nog even eens worden over hoe hij er uit komt te zien (man en ik hebben allebei een ander idee 😛 ) en dan kunnen we beginnen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan