Wat is er nieuw

Een voor mij bijzondere corydora...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Salina
  • Startdatum Startdatum
S

Salina

Guest
Beste allemaal,

Al een tijdje ben ik bezig met het kweken van de corydora aeneus.
Dit is mij nu al een aantal keer gelukt en de kweek uiteindelijk ook kunnen verkopen.

Nu zit er echter wel een hele bijzondere tussen !! Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien, en daarom wil ik dit graag met jullie delen. Misschien weten jullie meer of hebben jullie informatie. Ik vindt het in ieder geval erg speciaal.

Uit een van mijn kweken is er een corydora uit gekomen die veel donkerder is dan dat zij normaal zijn !!

245616_0_82_img_0621.jpg


954367_0_82_img_0620.jpg
 
Voor zover ik dat op de foto kan zien lijkt dit op een corydoras venezuela black. Ik kan het verkeerd hebben
 
Klopt dat denk ik ook, maar wie heeft dan een venezuela black bij aeneus gezet, en de aeneus verkocht heeft?
 
heb je foto's van de ouders?
 
Die andere C.Aeneus vind ik er anders ook wel anders uit zien, die is heel licht lijkt het wel, bijna doorzichtig.
 
Dat is indd ook apart Ludger, maar ik merk wel dat de ene corydoras aeneus stam vele malen donkerder is dan de ander. De ene heeft meer een groene gloed en de ander is heel donker, bijna zwart. kijk maar:
564696_0_82_corydoras_aeneus2.jpg

434982_0_82_corydorasaneussluierstaart.jpg

Dit zijn trouwens niet mijn eigen vissen, ik zou nooit voor sluierstaart kiezen.
 
@Algeneter12: Dit komt omdat deze vis in de natuur een zeer groot verspreidingsgebied heeft. Waardoor er veel plaatselijke varianten zijn.
 
O, oke. Ik dacht dat die groene gloed door selectief kweken was ofzo?
 
Ik heb werkelijk geen idee.
ik heb 4 corydora aneus. Die heb ik nu al ruim 4/5 jaar.
Ik heb er 4 in mijn bak zitten, heb ze al vanaf kleins af aan.
Op een gegeven moment kreeg ik opeens eitjes, na zo'n 2 jaar. En daar wilde ik natuurlijk iets mee doen !!
De ouders heb ik gewoon uit een dierenwinkel, pets place. En dit zijn de enige die ik in mijn bak heb.
Overigens ook de enige bodemvissen die ik heb gehad. Dus waar deze kleur vandaan komt... ik heb werkelijkwaar geen idee !!
Die andere lijkt lichter omdat die jonger is. ik heb van verschillende afzettingen eitjes overgehouden.

Hier wel even een foto van de ouders:
986229_0_82_img_0627.jpg


489824_0_82_img_0626.jpg



Nog een foto van de kleine:
226338_0_82_img_0618.jpg


Ben benieuwd !!
Is het nog mogelijk, na al zo vaal afgezet te hebben, dat ik dit exemplaar nog vaker zal zien ?
 
Ik moet helaas mededelen dat het beestje het helaas niet heeft overleefd.
Zojuist in de bak gekeken omdat ik nieuwe foto's wilde maken, en kon hem echt niet meer vinden.
Het kan niet zijn dat hij zich verstopt heeft, aangezien hij in een 20L bak zit met alleen planten.
Jullie zullen wel begrijpen dat ik echt baal als een stekker.. 🙁
 
20 l.bak??? Met of zonder zuurstof?
Was het water ongedraaid?
 
De 20 liter bak wordt dagelijks ververst. wanneer de corydorassen erg jong zijn zit er een zuurstifpomp in.
Zodra de jongen groot genoeg zijn gaat er een normale pomp in om het water te zuiveren.
Wat bedoelt u met wat het water ongedraaid ?
Ik heb wel wat zand omgewoelt maar dat doe ik altijd heel zachtjes. Het kan dus echt niet zijn dat hij er onder is gekomen. Daar ben ik echt zeker van omdat ik altijd heel voorzichtig te werk ga.
 
Foutje, ingedraait water.
Hopen dat hij nog te voorschijn komt.
 
Hallo allemaal !!

Het water is ingedraait. De bak heb ik al een aantal maanden staan.
Staan planten in en een zandbodem. Deze woel ik regelmatig om en iedere dag een water verversing. Niet al te groot natuurlijk.

Tot mijn blijdschap zag ik de kleine donder vanmorgen weer zwemmen. Ik sprong een gat in de lucht, was erg teleurgesteld dat ik hem niet meer zag. Vanavond zal ik wat nieuwe foto's plaatsen die hopelijk wat duidelijker zijn. Hij was in de poseer modus dus heb weer wat plaatjes kunnen schieten.

Zelf vindt ik dit wel erg interessant. Ik heb de ouders namelijk al vanaf kleins af aan, toen ze nog niet geslachtsrijp waren.
Dus ben wel heel benieuwd hoe deze vorm en na zoveel jaren uit kan komen !
Iemand een idee ?

Groetjes,

Salina
 
Hier weer wat foto's !!


483615_0_82_img_0632.jpg


423377_0_82_img_0639.jpg
 
Waar was het beestje al die tijd vraag ik me dan af... 😉
 
Dat vroeg ik me ook af !!
Snap niet dat ik hem echt niet gezien heb ! Maar de volgende ochtend lag hij gewoon in het midden van de bak en zwom heen en weer. Misschien toch goed verstopt vanwege het bezig zijn geweest in de bak.
 
Ik vind juist het ander jong extreem licht van kleur (of is dat geen Aeneus).
Alle jongen van mijn kleinere Aeneussoort hebben deze donkere kleur en lijken inderdaad een tijdje op Venezuelas (die ook was kleiner blijven). Ik vermoed net als Bart zegt dat bepaalde bloedlijnen (er zijn ongeveer 14 soorten C.Aeneus) dicht tegen de Venezuela aanschuren.

Jong ziet er goed uit !

Groet,
Aad
 
Dat jong wat jullie licht vinden is nog vrij jong.
En het heeft ook met de lichtval te maken en van de camera. Bij mij worden de jongen eerst bruin, daarna weer wat lichter en dan krijgen ze de turquoise kleur. Ik zelf ken niet super veel verschillende soorten van de Corydorassen.
Ik ben er nog steeds versteld van dat er nu een zwartje tussen zit. Vindt het wel super schattig.
Ik zal foto's blijven maken om te zien of jullie iets herkennen. Ik heb mijn informatie altijd vooral gefocust op de Aeneus omdat ik die in mijn bak heb zitten.
 
Toch vindt ik het jong niet zwart.
Kreeg van enkelen te horen dat de corydora zou lijken op de Black Venezuela Corydora.
Ik moet zeggen dat hij niet gitzwart is. Hij lijkt mij meer donkerblauw.
Probeer deze dagen nog wat duidelijke foto's te maken van de Corydora.
 
Black Venezuela's zijn ook niet zwart, maar donkerbruin.
 
Zo aan de kleur en ogen te zien is het geen Venezuela black als je het mij vraagt maar wat wel weet ik ook niet.
Heb hier tussen de nakweek Venezuela's ook een wat afwijkende zitten.
 
Fotootje van ��n van mijn eerder Aeneus-jongen. Ziet eruit als een Venezuela (Wat overigens een Aeneus-variant is) maar werd later "doodgewoon" bruin (helaas)

184913_0_82_img_6384.jpg


Zoals eerder aangegeven hebben ze in hun jeugd diverse kleurscharkeringen. Mogelijk te maken met de plekken waar ze zich ophouden en de afkomst / verwantschap.


Groet,
Aad
 
AadMec zei:
Ziet eruit als een Venezuela (Wat overigens een Aeneus-variant is) maar werd later "doodgewoon" bruin (helaas)
Is dat inmiddels duidelijk Aad, dat de Venezuela een Aeneus variant is? Jij hebt daar vast leesvoer over 😉

~ Ivo
 
Laat ik het anders stellen Ivo. De Venezuela behoort tot de Aeneus-groep, net als de green-, goldstripe, goldshoulder, Schultzei. Staat in mijn boek zelfs als Corydoras sp.aff.aneaus "Venezuela". De "Black Venezuela"staat er vermeld als Corydoras Aeneus "black" en is in het buitenland bekend als Corydoras Black Schultzei.
Al deze vissen kruisen met elkaar.

Ik heb dus een kleine soort Aeneus (Panda-formaat), albino, grote "emerald" Aeneus, grote "rode"aeneus en "orange" Venezuela (Die ik persoonlijk het allermooist vind).

Kortom : In mijn slaapkamerbiotoop al 5 verschillende !!!!
 
Vindt het wel allemaal heel boeiend. Het jong wat ik er tussen heb zitten is echt heel donker met een rode gloed in de vinnen.
In de bak valt hij erg op tussen de turqoise andere Aeneus jongen.
Zal snel weer een foto maken om te plaatsen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan