Wat is er nieuw

Een vraag over de Easy led control 2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sharonav
  • Startdatum Startdatum
S

sharonav

Guest
Sinds vandaag dus in het bezit van een aqualantis 150 x 50 x 70.

Al even aan het prutsen geweest met de verlichting.

Ben er al achter dat deze led controllers oude versies zijn.

Heb 2 led controllers waarmee ik dus 4 lampen kan regelen, kan alleen de tijd van aan en uit bepalen en de lichtsterkte, niet hoe lang het duurt voordat het licht uit is volgens mij.

Nu snap ik alleen 1 ding niet.
Eerst de verlichtingstijd instellen van nummer 1. Dan van nummer 2.
Maar als je dan weer op mode klikt kom je weer bij nummer 1 en moet je weer een tijd instellen.

Zijn het soms 2 intervallen die je kunt instellen voor 24uur?

Kan ik gewoon dezelfde tijden instellen die ik de eerste keer doe?

Ik weet nog niet hoe ik het ga doen qua lampen. Wel van plan om niet alle lampen tegelijk op te laten starten en uit te laten gaan. Wellicht de lampen achter een uurtje eerder aan en uit.

En qua lichtsterkte ben ik ook nog niet uit. Laat ik ze alle 4 op dezelfde sterkte , en hoeveel % is dan verstandig. Word een beplante bak met co2 en drijfplanten denk ik!
 
Heb je de TC420/421?
 
Nee deze
 
Screenshot_20190526-205424_Samsung Internet.jpg
 
Ik adviseer je wel een TC420 of 421 te nemen.
Maar is maar een advies. Is makkelijk en beter
 
Ik wil eerst deze dimmers gebruiken.
Werk nu zonder dimmers dus dit is voor mij al luxe.

Moet nu uitzoeken op hoeveel % en hoe lang het duurt voordat de verlichting uit is.

Ik denk dat ik de lampen per kwartier aan zet en s'avonds ook per kwartier uit. Of per halfuur, maar even uitpuzzelen.

Denk dat ik begin met 7 uren verlichting ( zonder de tijd dat die aan /uit gaat )

Op hoeveel procent zou ik ze moeten zetten,meer mensen met de aqualantis verlichting?
 
Bij de versie die ik had kon je inderdaad twee tijdsintervallen instellen.
De eerste bv op 10-18 uur en de tweede had ik uit staan (geprogrammeerd als 0:00 tot 0.00).

Bij het voorbeeld dat ik hier boven gaf, begon de lamp pas te dimmen om 18 uur, dus de verlichting was dan pas om 18.30 helemaal uit.
En als je de verlichting niet op 100% had branden maar bv op 50%, dan duurde het dimmen ook geen 30 minuten maar 15 minuten.


Ook ik raad je de TC420/21 aan.
 
Hier een instructie; hoe te programmeren.



Ik ben er ondertussen al uit.

Probeer alleen uit te zoeken op hoeveel procent het beste is.
Komen natuurlijk drijfplanten in en veel planten.
 
Als je de verlichting minder fel doet kan je dan de verlichting ook langer aanhouden?
 
Als je de verlichting minder fel doet kan je dan de verlichting ook langer aanhouden?
Sommige planten zijn een bepaalde lichtintensiteit nodig om optimaal te groeien. Ze doen het misschien met wat een wat lagere intensie maar worden dan minder mooi. Voor wat de lichtduur betreft is het in de regel het beste om te kiezen voor zo'n 8 uur exclusief de dim tijd. Maar om precies de vraag te beantwoorden: Lichtduur en lichtintensiteit zijn verschillende zaken.
 
Sommige planten zijn een bepaalde lichtintensiteit nodig om optimaal te groeien. Ze doen het misschien met wat een wat lagere intensie maar worden naar minder mooi. Voor wat de lichtduur betreft is het in de regel het beste om te kiezen voor zo'n 8 uur exclusief de dim tijd. Maar om precies de vraag te beantwoorden: Lichtduur en lichtintensiteit zijn verschillende zaken.

Ik begin denk ik met 7uren exclusief dimtijd per lamp, en dan week erop 7.5 , dan 8 en dan evt omhoog indien nodig.

Heb het nu zo bedacht ;
Lamp 1 linksachter , lamp 2 rechtsachter , lamp 3 rechtsvoor , lamp 4 linksvoor.

16:00 - 2315 Lamp 3
15: 45 - 23:00 lamp 1
15: 30 - 22-45 lamp 4
15 :15 - 22:30 lamp 2

Hoe het eruit gaat zien komen we pas achter als we gaan testen.

Achterin zullen voornamelijk de snelgroeiers komen, maar die planten zijn natuurlijk hoger en krijgen dus sneller voldoende licht.
De voorgrondplanten zitten natuurlijk een heel stuk van de verlichting ( hoogte is 70 )
Maar de meeste zijn wel langzame groeiers en hebben niet veel verlichting nodig.

Heb de lampen nu op 65 % , maar ik twijfel ontzettend over de lichtsterkte.

15589615295738894613088140384861.jpg
 
Alles hangt af van je plantenbestand (én je levende have) dat je uiteraard moet aanpassen aan de mogelijkheden van je hardware. Op dat plantenbestand stel je de belichting in, optimaal dus voor het gekozen bestand. Daaruit volgt dan een CO2 vraag en de overige bemesting.
 
Zodra de plantenbestand is gekozen zal ik het hier melden.

Co2 installatie komt erbij.
 
Eventjes wezen rekenen.

Hoeveel lumen/liter heb ik nodig voor planten met een gemiddelde lichtbehoefte?

De planten die wel veel licht nodig hebben plaats ik in het midden van het aquarium, zodat ze van elke lamp licht krijgen, en dus langer op een dag 🙂

Er zullen ook wel wat planten in komen met een lage lichtbehoefte, die ga ik plaatsen op schaduwplekken en drijfplanten erboven!

15595975768124243922155457805992.jpg
 
Oja en de bak is 70 cm hoog, dus dat zal ook wel meespelen 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan