Wat is er nieuw

Een vraag over de inlaat en uitlaat van een extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter BigSalami
  • Startdatum Startdatum
B

BigSalami

Guest
Ladies en Gents,

Ik ben van plan om mijn externe filter van mn Juwel Rio180 om te zetten.
Mijns inziens is dit een stuk mooier, heb iets meer aquarium en qua onderhoudt van het filter is dit ook een stuk makkelijker.

nu is mijn vraag: wat is de beste plek voor de inlaat van het filter in de aquarium?
is dat aan de zelfde kant van de filteruitlaat zoals de in- en uitlaat van de ingebouwde filter, of aan de andere kant van de bak tov de filteruitlaat?

Daar had Sanne (@Sanneke80 ) een heel mooi plaatje van:
water-circulatie.jpg

Beter dus om ze allebei op dezelfde plek te hebben, zoals op het tweede plaatje🙂

Ruben,

Hartstikke bedankt.
Duidelijker kan niet 😎😎:petjeaf::thumbs:

Een duidelijk plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Ik heb de spraybar aan de achterwand zoals voorbeeld 1, ik heb alleen een verlengstukje moeten gebruiken omdat de spraybar van JBL daar te kort voor is.

Naar mijn mening is de stroming onderin de bak op deze manier beter.

med.jpg

Komt het vuil wat op de bodem ligt met situatie 1 dan niet minder goed bij de inlaat naar de filter toe? Ik zou denken dat het zo moeilijk naar de hoek toegat.

Correct, de stroming van jouw afbeelding 1 is inderdaad ideaal, zo niet de afvoer van het vuil. Dat werkt weer beter zoals in de tweede afbeelding van @Ruben01

Ik denk dat dat wel meevalt. Omdat het water beter in beweging blijft verdaagt het vuil uiteindelijk toch richting de inlaat.

Er zijn inderdaad veel leden die de uitstroom zo hebben al denk ik zelf dat langs de zijruit beter werkt en zo heb ik het hier dus ook in de bakken.

Uiteraard is geen enkele bak hetzelfde, dat is het leuke aan onze hobby 😀 Een kwestie van proberen en kijken wat voor jou het beste werkt

Er zijn inderdaad veel leden die de uitstroom zo hebben al denk ik zelf dat langs de zijruit beter werkt en zo heb ik het hier dus ook in de bakken.
Dat kan werken natuurlijk, maar als je bak groter is dan +/- een meter zal de stroming zo sterk moeten zijn dat er aan de andere kant ook nog wat overblijft, alleen is de stroming aan de spraybar kant dan veel te veel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan