Wat is er nieuw

Een vraag over watertest Salifert

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Een vraag over watertest.
Zijn er verschillen tussen watertest met Salifert, JBL en Colombo voor NO3 en PO4?

Geeft er eentje een nauwkeuriger beeldvorming?

Ja, er zijn duidelijke verschillen tussen de watertesten van Salifert, JBL en Colombo voor NO3 (nitraat) en PO4 (fosfaat), vooral in nauwkeurigheid, afleesbaarheid en meetresultaten in zoetwateraquaria.
Gebruikers melden vaak discrepanties: JBL geeft lagere NO3-waarden (bijv. 3 mg/L vs. 50 mg/L met Salifert), terwijl Colombo druppeltesten consistenter lijken met Salifert. Salifert scoort hoog op precisie voor NO3/PO4, maar vereist strikte timing (bijv. 3-3,5 min wachten). Colombo blinkt uit in heldere kleuren en zoetwaterbereik (NO3 tot 100 mg/L, PO4 tot 5 mg/L).

Nauwkeurigheid per Parameter

n03 verschillenp04 verschillen
SalifertZeer nauwkeurig, maar timing-kritischBetrouwbaar, maar soms minder scherp
JBLVaak lagere waarden, lastiger bij hoge ppmMoeilijk afleesbaar bij lage waarden
ColomboGoede afleesbaarheid, hoger dan JBLNauwkeurig voor zoetwater (0-5 mg/L)

bron; AI
hoop dat je hier wat aan heb

Even dubbelcheck: je hebt wel echt flink lang stevig geschud en 10 minuten gewacht voor aflezen?

De beste sets om te meten zijn van LaMotte of Visocolor.
Welke voor de consument verkrijgbare zou je dan aanraden? En zijn deze ook nog tegen een redelijke prijs verkrijgbaar?

Weet dat je het zo gek kan maken als jezelf wilt, maar om nu een compleet lab in te richten met spectrofotometer, gaschromatograaf etc.
Sommige testsets zijn uitgebreid, maar de prijs is dan ook 'uitgebreid'

Welke voor de consument verkrijgbare zou je dan aanraden? En zijn deze ook nog tegen een redelijke prijs verkrijgbaar?

Weet dat je het zo gek kan maken als jezelf wilt, maar om nu een compleet lab in te richten met spectrofotometer, gaschromatograaf etc.
Sommige testsets zijn uitgebreid, maar de prijs is dan ook 'uitgebreid'
Zekers. Betrouwbare testen zijn duur. Een beetje fotometer voor de hobby kost zo al zo'n 500 euro. Dus voor ons hobbyisten totaal oninteressant.

Maar elke keer komt de vraag voorbij welke hobbyset het 'beste' zou zijn. En ik ben van mening dat die er niet zijn.
Onze testen zijn ontworpen voor hobbybereik, en niet voor precisie. Ze zijn visueel gericht op 'ongeveer goed' i.p.v. exact. Ze voldoen prima om een indicatie te krijgen. Maar een dosering gaan 'bijsturen' aan de hand van de uitkomst van een testkitje vind ik best risicovol

Zekers. Betrouwbare testen zijn duur. Een beetje fotometer voor de hobby kost zo al zo'n 500 euro. Dus voor ons hobbyisten totaal oninteressant.

Maar elke keer komt de vraag voorbij welke hobbyset het 'beste' zou zijn. En ik ben van mening dat die er niet zijn.
Onze testen zijn ontworpen voor hobbybereik, en niet voor precisie. Ze zijn visueel gericht op 'ongeveer goed' i.p.v. exact. Ze voldoen prima om een indicatie te krijgen. Maar een dosering gaan 'bijsturen' aan de hand van de uitkomst van een testkitje vind ik best risicovol
Voor mij, zal bij andere gebruikers niet anders zijn, is het een hulpmiddel /richtlijn maar dan moet het ook zo werken qua goede kleurenkaart en verdeling. Daarom ook de vraag naar de ervaringen met de 3 genoemde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan