Wat is er nieuw

een vraagje over filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter malawi22
  • Startdatum Startdatum
M

malawi22

Guest
goeienavond leden

Ik heb een vraag over mijn filter probleem

Het gaat om een Ecco pro 250 van eheim daarbij heb ik de installatie set 1 en 2 bij gekocht, hij draait op een juwel lido 120L.

Als achterwand heb ik een juwel graniet stone in de aquarium hangen.

Het eerste probleem is dat de sproeibuis aan de voorkant van zij ruit heb kunnen vast zetten met zuignap aan het raam, maar de achterkant heb dus niet aan de ruit kunnen vast zetten dus deze staat beetje verwijderd van de ruit. Zou dit te maken hebben met de achterwand.

Maar het storend probleem is dat als ik de filter schoonmaak helemaal, dat hij na 3 dagen terug helemaal geen stroming geeft bijna dat er zo druppel gewijs nog uitstroomt als je hem beetje boven het water hangt.

Aan wat zou dit hangen hoe kan dit opgelost worden dat de filter toch meer dan week of 2 dezelfde stroming blijft geven want is toch niet normaal denk dat na week al helemaal terug moet schoonmaken?

Mvg

Er zijn 3 redenen te bedenken waarom je filter zo snel zijn debiet verliest:

1) de AANVOER slang raakt verstopt ( zeefje dicht of slang "dichtgegroeid"?
2) nadat je de filter hebt teruggeplaatst, komt er een slang bij een (scherpe) bocht
letterlijk in de knel en drukt bij elkaar waardoor de doorstroom opening erg klein
wordt.
3) je gebruikt zeer fijn filtermedium dat razendsnel dichtslibt, veel mensen doen, (is
verkeerd!) gezien vanaf de inlaatzijde, eerst de fijnste media in de filter en dan
steeds grovere. maar het moet juist andersom

Probeer eens deze oorzaken eens uit te sluiten en post hier de resultaten!

Greetzz Bigsmoke

als filter materiaal gebruikt

Dit zit in nog een klein filterhuis wat in de pomp zelf zit
lijken zwarte pijpjes
dan kleine witte bolletjes
dan een witte spons en een zwarte spons er boven op

en dan helemaal vanboven boven het filterhuis zit nog een ronde blauwe spons

Zelf heb ik het wel eens als ik te overenthousiast de filterpot heb volgegooid met massa 😉
Alles losjes erin, eventueel een beetje eruit als het te vol zit.

Hoe zou het dan beste oplossen als nu de witte spons van onderzet en de zwarte buisje nu als eerst zet in filterhuis zou dat mogen dan heb dan meer stroming

Dan ben je verkeerd bezig.
Grof onder , fijn boven.
En je filter niet helemal schoonmaken.

Geen water? zit er lucht in.

Na schoon maken, zorgen dat hij bijna vol staat. dan de kop erop. Doek op de in-uit. dicht doen.
AAnsluiten, allebei openen.
starten.

Zie je in de pot water lopen.

hoe kom het dat er zoveel zweefvuil rond zweeft in de aqua vooral vanonder is het omdat er geen stroming genoeg is in de bak door de filter die vaak na week ineens helemaal verminderd debiet heeft of is er ergens anders een oorzaak?

Als nu een stromingspomp bij koopt zou dit ook al iets oplossen of wat zou de oplossing zijn een veel straffer filter aanschoven?

weet het ook niet meer.

ik ga mij een jbl greenline 700 bij aan schaffen en samen met de eheim 2034 laten draaien op de bak zou dit al zorgen dat de bak een deel proper er is dan nu misschien?

Het idee is goed! Maar koop voor een paar euri meer een wat zwaardere pomp! Je kuinyt namelijk NOOIT teveel filteren.

Als de inhoud van je bak 3 tot 4 keer per uur oor de filters MET filtermedia stroomt, is dat goed voor je vissen ( Veel beweging) en tevens voor de planten, omdat er steeds nieuwe en vers water voorbij stroomt.

Inlaat nieuwe pomp zo ver mogelijk van inlaat oude pomp en UITLAAT nieuwe pomp
zo dicht mogelijk bij oude pomp uitlaat in elk geval aan die zijde.

Neem een sproeibuis en boor de gaatjes op tot 4-5 mm. dan spuit het niet zo hard en richt de sproeibuis zo, dat de waterstroom een heel klein beetje omhoog richting wateroppervlak stroomt.

Nog een tip, als je werkelijk kristalhelder water wil, schaf dan een zakje Purigen aan,
je zult versteld staan van het resultaat!

Greetzz BigSmoke

Of je niet teveel kan filteren is hier in een topic dacht ik al eens aan de orde geweest 😉
ik ben het er verder wel mee eens dat je beter overcapaciteit kan hebben waardoor de planten ook mooi in de stroming wat meebewegen.
Zo weet je dat je een goede verspreiding hebt van de voedingsstoffen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan