Wat is er nieuw

Een zelfbouw achterwand, waar moet ik op letten?

Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
36
Locatie
Heerlen
Morgen kan ik hoogst waarschijnlijk een begin gaan maken aan mijn zelfbouw achterwand. Ik wil deze gaan maken met tempex (piepschuim), tegellijm, acrylverf en epoxy.

Ik wil de aanzuiging van de externe filter zoveel mogelijk tot helemaal in de achterwand verwerken. Probleem is alleen dat wanneer ik aan de achterkant een opening uitsnijd voor de buis van de aanzuiging ik bang ben voor 'stilstaand' water aan de achterkant. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen zou ik een ronde opening door de achterwand kunnen maken waar de buis precies door past, alleen hoe maak ik deze opening zonder de tempex te slopen?

De achterwand zelf moet er zo natuurlijk mogelijk uitzien, wat voor mij neerkomt op een soort 'aarde look'. Hoe ik dit precies ga bereiken weet ik nog niet dus tips zijn zeer welkom. Ik heb vooral gekeken naar terrariums waar ze turf e.d. gebruiken in combinatie met elastopur.
Omdat voor het aquarium epoxy een veiligere optie blijkt te zijn wil ik dit risico niet nemen en gaan voor de combinatie zand en epoxy. Waar ik bang voor ben is dat de epoxy het te veel laat glinsteren. Hoe kan ik dit, zo veel mogelijk, voorkomen?

En last but not least, eventueel wil ik ook hout laten uitsteken uit de achterwand. Ik zie mensen dit steeds vaker doen, en dit draagt uiteraard bij aan de 'natuurlijke look' van de achterwand. Ik wil dit doen door het hout vast te 'purren' tegen de tempex en wanneer dit uitgehard is er tegellijm, acrylverf en uiteindelijk epoxy op aan te brengen (op de pur ter verduidelijking, niet het hout zelf). Ik ben hier alleen weer bang dat naar verloop van tijd het hout misschien los zal laten en de tempex binnenkant zichtbaar wordt en er eventueel onwenselijke stoffen het aquarium in komen. Hoe kan ik dit (als dit al een risico is) zoveel mogelijk voorkomen?

Hopend op wat meer inzicht en hulp. Alvast bedankt voor de reacties en wijsheid! :thumbs:
 
Oh, en kan ik de tempex platen gewoon aan elkaar vast plakken met de aquariumkit? Of heb ik hier speciale lijm voor nodig?
 
Izomo, pur, kurkdroge aarde, epoxy

 
@schildpad dat is niet helemaal wat ik zoek. Hoewel dit uiteraard wel natuurlijk oogt, is het voor mij wat te massief en zwaar.

Helaas bied dit filmfragment ook geen antwoorden op mijn vragen, als iemand kan helpen, graag :thumbs:
 
Zojuist de tempex passend gemaakt, past perfect misschien hier en daar een paar mm speling, maar dit is minimaal.
Nu is alleen de vraag, kan ik de losse stukken achterwand aan elkaar kitten met de aquarium siliconenkit? Of moet dit met iets anders?
Hier een foto om een beeld te krijgen van wat ik bedoel:
Bekijk media item 1554
 
Volgens mij moet aquariumkit prima werken.

Althans glas -> piepschuim werkt gewoon.
 
Volgens mij moet aquariumkit prima werken.

Althans glas -> piepschuim werkt gewoon.

Bedankt. En, misschien een stomme vraag, de zijkanten van de achterwand, behandel ik deze ook met tegellijm en epoxy? Of kit ik de randen straks af?
Ik wil de zijkanten namelijk wel graag verven omdat ik vanaf de zijkant ook tegen de achterwand aankijk.
 
Ik loop een beetje vast met het wegwerken van de instroom van de filter.
Het idee was dat ik aan de voorkant alleen een roostertje in de achterwand had zitten.

Aan de achterkant wil ik dan een stuk eruit snijden waar de instroom van de filter in past.

Alleen vraag ik mij nu af, het rooster dat op de instroom zit (uiteinde van het buisje) hangt dan 'tussen' de tempex binnenkant van de achterwand. Kan dit geen kwaad?
Of moet ik de gehele binnenkant ook bewerken met tegellijm en epoxy?
 
Bedankt. En, misschien een stomme vraag, de zijkanten van de achterwand, behandel ik deze ook met tegellijm en epoxy? Of kit ik de randen straks af?
Ik wil de zijkanten namelijk wel graag verven omdat ik vanaf de zijkant ook tegen de achterwand aankijk.

Alles waar verf opzit dient te worden behandeld met epoxy! dus ook de zijkanten in dit geval!
je kan ook aan de buitenzijde van de bak dit beplakken, maar net wat je mooier vind.
aan weerszijde van mijn bak is dit beplakt met de formica waar ook de kap en meubel mee zijn gemaakt.

Ik loop een beetje vast met het wegwerken van de instroom van de filter.
Het idee was dat ik aan de voorkant alleen een roostertje in de achterwand had zitten.

Aan de achterkant wil ik dan een stuk eruit snijden waar de instroom van de filter in past.

Alleen vraag ik mij nu af, het rooster dat op de instroom zit (uiteinde van het buisje) hangt dan 'tussen' de tempex binnenkant van de achterwand. Kan dit geen kwaad?
Of moet ik de gehele binnenkant ook bewerken met tegellijm en epoxy?

je vraag is mij niet helemaal duidelijk?
 
je vraag is mij niet helemaal duidelijk?

Sorry, wanneer ik de buis van de instroom in de achterwand wil verwerken, snijd ik aan de achterkant van de achterwand een stuk open.
De buis van de instroom kan dan achter de achterwand lopen. Omdat er wel water bij moet kunnen wil ik een ronde opening maken met wederom een roostertje erin.

De vraag is nu, moet ik de binnenkant achter het roostertje (dus waar de buis in zit) ook bewerken met tegellijm en epoxy?
Ik denk van wel, maar wilde dit voor de zekerheid even checken.
 
piepschuim zelf geeft geen stoffen oid af, dus alles wat je ziet behandel je met de lijm en epoxy, en wat je niet ziet is niet nodig
 
Waar ik bang voor ben is dat de epoxy het te veel laat glinsteren. Hoe kan ik dit, zo veel mogelijk, voorkomen?
Beetje zand eroverheen. Was hier ook bang voor, maar als het klaar is, glinstert het helemaal niet meer.

Ik ben hier alleen weer bang dat naar verloop van tijd het hout misschien los zal laten en de tempex binnenkant zichtbaar wordt en er eventueel onwenselijke stoffen het aquarium in komen. Hoe kan ik dit (als dit al een risico is) zoveel mogelijk voorkomen?
Met pur, tegellijm en hout zit dat hout harstikke goed vast😀

Je kunt ook zwarte vijverpur gebruiken, dat is veilig voor dieren, dus dan weet je 100% zeker dat er niks gebeurt.

Of moet ik de gehele binnenkant ook bewerken met tegellijm en epoxy?
Nee hoor, piepschuim is niet giftig.


De laatste laag tegellijm kun je ook mengen met verf(bijv van de action) om er een kleurtje aan te geven. Vind ik mooier dan over de tegellijm heen te verven.

Denk er wel aan dat er aan de zijkant tegellijm en epoxy bijkomt(bij mij iig), waardoor de achterwand iets dikker wordt. Hier ben ik de fout in gegaan, hierdoor kon de orginele intake van het filter er niet meer achter😳😀
 
Sorry, wanneer ik de buis van de instroom in de achterwand wil verwerken, snijd ik aan de achterkant van de achterwand een stuk open.
De buis van de instroom kan dan achter de achterwand lopen. Omdat er wel water bij moet kunnen wil ik een ronde opening maken met wederom een roostertje erin.

De vraag is nu, moet ik de binnenkant achter het roostertje (dus waar de buis in zit) ook bewerken met tegellijm en epoxy?
Ik denk van wel, maar wilde dit voor de zekerheid even checken.

Dan niet, daar achter de achterwand waar de intake komt te zitten gebeurd toch niks aan tegellijm ect?

als het alleen pieperdepiepschuim is, hoeft er verder geen behandeling plaats te vinden.
 
Dan niet, daar achter de achterwand waar de intake komt te zitten gebeurd toch niks aan tegellijm ect?

als het alleen pieperdepiepschuim is, hoeft er verder geen behandeling plaats te vinden.

Ja, ik twijfelde omdat het wel in contact staat met het water. Ik denk sowieso dat ik het eerste deel wel bewerk aangezien je dat misschien kan zien vanuit de voorkant. Ik zal straks of morgen wat nieuwe foto's plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.
Super bedankt voor jullie tips en hulp tot dusver!
 
Oké, ben nog even gaan knutselen. Ik heb eerst aan de achterkant een opening gemaakt waar de buis van de filter in past.

Hierna heb ik meteen even gekeken of het ook wel allemaal paste.

Hierna heb ik het gat aan de voorkant van de wand opgevuld met een roostertje:

De vraag die ik stelde gaat om de binnenkant achter dit roostertje, dus waar de filterbuis zit.

Moet ik dit deel ook afsmeren of kan ik dit gewoon zo laten? Hier komt uiteraard water in te staan.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie denken dat deze 'constructie' kan, gaat dit geen problemen opleveren? FYI, aan de bovenkant kan ik de filterbuis wel eruit halen en reinigen. Hoewel de speling erg beperkt is.
 
Volgens mij heb je al 2 of 3 x het antwoord gehad
en anders "baat het niet, schaad het niet"

Oké bedankt, in dat geval doe ik het onderste stuk meesmeren. Dan weet ik ook zeker dat je niets kan zien van de tempex, zelfs niet door het roostertje.
Ik wil het allemaal zeker weten, zou jammer zijn als ik hem dadelijk weer eruit moet slopen omdat ik iets over het hoofd heb gezien.
 
je hoeft het wiel ook niet uit te vinden, maar een beetje logisch denken is nooit verkeerd
 
Toch maar even wat op papier gezet voordat ik daadwerkelijk begin met snijden etc. Let niet op mijn 'tekenkunsten' het gaat vooral om een eerste idee te krijgen.
Ik heb er nog aan gedacht om het rooster uit het zicht te halen door een 3D tak te laten uitsteken, maar ik ben bang dat me dit te veel belemmerd met 'scapen' en ook de instroom verminderd.
Bekijk media item 1566
 
Vanaf vanochtend al druk aan het werk. Na wat te hebben 'getekend' vooral om mij zelf te dwingen na te denken en niet zo maar in het diepe te springen...
ben ik begonnen aan het vormgeven van de achterwand.
Als eerst heb ik een vorm van een boomtak/wortel proberen na te bootsen. Deze heb ik vervolgens met een elektrische polystyreen (tempex) snijder vormgegeven.
Hierna heb ik de stukken tussen de takken/wortels aangetekend omdat ik meer diepte wilde. Op een broodmes heb ik een diepte van 2cm aangetekend zodat ik wist hoe diep ik kon snijden... Amateur hé

Hierna heb ik de rest van de achtergrond (alles links van de boomstronk) een stuk dunner gemaakt door steeds meer polystyreen weg te snijden/branden. Ik wilde bewust geen stenen maken omdat ik bang was dat dit te nep zou uitzien en het te druk zou worden. De rommel was ongekend, wat een slachtveld...
Een half uur opruimen later kon ik aan de uitstekende takken en wortels beginnen die ik met vijverfoam heb vastgezet. Eerst even wat passen en meten en daarna op de definitieve plaatsen een stukje uitgesneden.

Een rookie mistake, nooit met je vingers even de foam bijwerken. Alleen met je handschoenen aan...

En zie hier het eindproduct voor vandaag, straks of morgen is het tijd voor een eerste laag tegellijm.

Laat me horen wat je er van vind en of ik niets vergeten ben 😀
 
Meteen ook nog even een vraag. Ik heb tegellijm liggen en ik weet dat er speciale pigment poeders zijn.
Ik hoorde iemand zeggen dat je ook 'normale' acryl verf door de tegellijm kan mengen? Klopt dit en in welke verhouding doe ik dit, of doe ik dat op gevoel?
 
Laag 2 zit er op, ik heb ook wat wortels hier en daar toegevoegd. Ik heb de tegellijm er bewust overheen gesmeerd zodat ik straks hetzelfde met de epoxy kan doen en de 'wortels' dus onderdeel worden van de wand en niet uitsteken.
Bekijk media item 1585

Morgen bij laag 3 doe ik er acrylverf doorheen mengen om een basiskleur aan te brengen. Ik ben van plan om twee soorten bruin te maken. Een donker bruin voor de aarde en een lichter bruin voor de boomstronk.
 
Ik hoorde iemand zeggen dat je ook 'normale' acryl verf door de tegellijm kan mengen? Klopt dit en in welke verhouding doe ik dit, of doe ik dat op gevoel?
Jep, zo heb ik het gedaan iig. Gewoon net zo veel erdoorheen totdat jij bet een mooie kleur vind

Ziet er al goed uit!
 
Zojuist is me een tak afgebroken. Hoewel dit per ongeluk gebeurde terwijl ik met de derde laag tegellijm bezig was, moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet eens storend vind.
Bekijk media item 1589
De achterwand met bruine basiskleur (hoewel dit nog niet echt te zien is...)
Bekijk media item 1591
Edit: Aan de bovenkant bij de 'boomstam' heb ik bewust een 'tak' afgezaagd. Deze vond ik niet mooi.
 
Nog even een belangrijke vraag voordat ik aan de epoxy ga beginnen. Dit achterwandje is 52cm x 58cm. Niet heel groot dus. Ik heb een pakketje van 375 gram epoxy gekocht, is dit voldoende voor 2 of zelfs 3 lagen?
Anders zal ik moeten bij bestellen. Ik kon nergens zo snel terugvinden hoeveel epoxy is moet aanmaken per vierkante meter...

Edit: Heb net even gekeken op de FAQ van Mr. Boat. Daar staat dat je met 1,5kg epoxy zo'n 6 vierkante meter doet.

Ik heb 0,52x 0,58 = 0,3 vierkante meter. Wat 20 keer zo weinig is.
1500 gram : 20 = 75 gram epoxy per laag.

Klopt dit of heb ik iets gemist? 😀
 
Nog even een belangrijke vraag voordat ik aan de epoxy ga beginnen. Dit achterwandje is 52cm x 58cm. Niet heel groot dus. Ik heb een pakketje van 375 gram epoxy gekocht, is dit voldoende voor 2 of zelfs 3 lagen?
Anders zal ik moeten bij bestellen. Ik kon nergens zo snel terugvinden hoeveel epoxy is moet aanmaken per vierkante meter...

Edit: Heb net even gekeken op de FAQ van Mr. Boat. Daar staat dat je met 1,5kg epoxy zo'n 6 vierkante meter doet.

Ik heb 0,52x 0,58 = 0,3 vierkante meter. Wat 20 keer zo weinig is.
1500 gram : 20 = 75 gram epoxy per laag.

Klopt dit of heb ik iets gemist? 😀
:thumbs::thumbs:
 
Zojuist de kleur van de boomstronk veranderd naar donkerbruin, hoop dat het niet al te veel veranderd van kleur naar mate die opdroogt.
De vorige kleur was donkergroen, een mooie kleur, maar vond het niet erg natuurlijk.

Bekijk media item 1595
 
De nieuwe achterwand zit momenteel in de eerste laag epoxy:
Achtergrond_V2.8.jpg

De glinstering vind ik erg storend en onnatuurlijk. Nu lees ik dat dit voor een groot deel verdwijnt wanneer ik de laatste laag epoxy instrooi met filterzand.
Geen probleem, alleen als ik de hele achterwand ga instrooien zie ik natuurlijk niets meer van de verf en heb ik een en al zand over de achterwand.

Hoe kan ik de glinstering voorkomen zonder de hele achterwand met een laag zand te bedekken?
Voor alle duidelijkheid, ik vind het toepassen van zand geen probleem, maar wil wel graag de kleuren van het 'hout' en de 'wortels' blijven zien.

Alvast bedankt voor de tips!
 
De achterwand zit op zijn plaats gekit in het aquarium. Mag er water achter de achterwand komen? Ik heb namelijk een opening waar de filter komt en de randen van de tempex zijn niet afgekit (hier kom ik ook niet bij), kans is dus groot dat hier water bij komt. Is dit erg?
 
Als het water erachter maar in beweging kan blijven zodat je geen stilstaand water krijgt. Ben wel benieuwd naar een :foto:
 
Oké nog een laatste vraag over de 'bouw'. Ik heb de achterwand op dit moment in het aquarium gekit.
A.s. dinsdag kan het water er in voor de eerste test. Wanneer adviseren jullie dat ik de aarde, hout en planten eraan toe voeg?
Kunnen de aarde en het hout er bijvoorbeeld nu al in? Of is het juist slim om eerst een keer te verversen?
Moet ik de filter al aansluiten en laten draaien?

Alvast bedankt!

Achtergrond_V2.10.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan