Een Zuid-Amerikaans visbestand voor 150x50x60


C

Chef

Guest
Goedenavond forum,

Allereerst mijn excuses, ik lees erg veel op het forum maar post eigenlijk nooit wat haha.

Nu is het zo dat ik enkele weken een nieuw Zuid-Amerikaans aquarium heb draaien. De afmetingen zijn 150x50x60 (Trofis Colisa 1500).
De techniek bestaat uit:
- 2x Eheim 2217
- 1x 250 Watt Eheim Jager
- 1x 120 CM LED bar + controller

Ik heb ruim 150 liter water en mijn filters over kunnen zetten.
Verversen doe ik enkel met regenwater.

Mijn oude bak was een Juwel Rio 400 met de volgende bezetting:
- 6x Peru Altum (3 koppels)
- 15x Corydoras Panda
- 12x Otocinclus Vittatus
- 30x Nannobrycon Eques
- 1x L204

Hier heb ik erg veel plezier van gehad, was een mooie bak met geweldige vissen om naar te kijken. Mijn ervaring is echter dat een Juwel Rio 400 veel te klein is voor 6 volwassen Peru Altums.
Ook waren het flinke vervuilers (met name de L204). Dit resulteerde in veel onderhoud. Niet erg, maar in de nieuwe bak wil ik dit anders doen.

Daarom wil ik in mijn nieuwe bak graag een visbestand met wat kleinere vissen. Apistogramma soorten spreken mij erg aan. Ook Dicrossus vind ik mooi.
De bak is ingericht met veel hout, bladeren en veel Echinodorus.
Daarnaast heb ik Braziliaanse klimop op het hout gebonden. Deze wil ik over het oppervlak laten groeien.

Ik zat te denken aan het volgende bestand (allen te vinden in Venezuela):
10x Dicrossus Filamentosus
10x Otocinclus Vittatus
2x Cleithracara Maronii
30x Nannostomus Unifasciatus

Maar een bestand met een mooi groepje of harem Apisto's lijkt mij ook erg leuk.

Nu is mijn vraag aan de kenners:

Wat voor vissen zouden jullie houden als je een ingedraaide Zuid-Amerikaanse bak had staan met veel hout, bladeren en groot wordende echinodorus? De afmetingen zijn 150x50x60

Een biotoopgericht visbestand vind ik een mooie extra uitdaging.
(hoeft niet super specifiek)

Ik zal proberen om een foto te uploaden, eerst even uitzoeken hoe dat precies werkt.
 
Ik zou een groepje Mikrogeophagus altispinosus (6 stuks o.i.d) houden en hierom heen en bestand maken. Echt prachtige vissen. De Nannobrycon Eques kunnen er wel bij worden gehouden evenals de Otocinclus.
 
Goede tip! Prachtige vissen, M.altispinosa.
Ik heb nog een tip, Laetacara dorsigera 6 stuks. Ook zo mooi :smitten:
 
Omdat je Dicrossus filamentosus en biotoop noemt even wat oude berichten erbij gezocht

Mascha&Ivo zei:
Met D. filamentosus zou je er ook nog een R�o Negro bestand van kunnen maken.

Filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=rbEX-7svs0M
https://www.youtube.com/watch?v=MoHYfNE4Nkc
https://www.youtube.com/watch?v=I3W8HKCyMUA
https://www.youtube.com/watch?v=VnTBoGqNoAE
Bij de eerste en vierde staat ook een vissenlijst.

Als je er trouwens vanuit gaat dat de Dicrossus gladicauda ten onrechte is beschreven als aparte soort en niets anders is dan een gekke variant van de Dicrossus filamentosus - en dat doen sommigen - kom je binnen het stroomgebied van de Orinoco uit bij de Ca�o Jigua - typelocatie van D. gladicauda en onderdeel van het stroomgebied van de Orinoco - en daar werd hij samengevonden met zo uit het hoofd:
- Mesonauta sp.
- Hemigrammus bleheri
- Paracheirodon axelrodi
- Nannostomus eques

Dicrossus filamentosus kun je ook goed in een groepje houden (@Olympus, mannen zijn polygaam, haremvormend)

~ Ivo



Mascha&Ivo zei:
Bart-M zei:
Hoe strikter hoe beter eigenlijk, ben bereid om er tijd en geld in te stoppen
Dan is your best shot - voor zover ik het zou weten - met die biotoopfilmpjes. Als ik me niet vergis zwemt er in alle 4 de filmpjes uit mijn bericht van 01-04-2015 18:09 Dicrossus filamentosus rond. In de volgende ook nog: https://www.youtube.com/watch?v=5EV12vdZ61g. Hemigrammus stictus meen ik dat je ook wel eens tegenkomt in die filmpjes, is eens wat anders als schooltje. In de natuur zwemmen ze hoger dan de kardinalen, meen ik, wie weet zit een combi erin.


Die Ca�o Jigua is een left hand tributary van de Rio Atabapo in Colombia, coordinaten 3� 47' N 67� 38' W. Over andere vissen aldaar:
Field observations under water indicated that in this microhabitat the associated fish fauna includes several small characid species, e. g. Hemigrammus bleheri, Hyphessobrycon stictus, Nannostomus eques, Paracheirodon axelrodi, Copella meinkeni and the dwarf cichlid Apistogramma uaupesi. In the adjacent deeper water the cichlids Mesonauta insignis and Biotodoma wavrini were observed.
Een foto'tje van het habitat:
FEr7saM0chtOVyKht1rReA4Hib8RXtPC.jpeg
 
10 Dicrossus moet goed kunnen. 2 Cleithracara maronii daarbij wordt wellicht net wat veel van het goede.
Dicrossus combineert ook aardig met Mikrogeophagus of Apistogramma in dit formaat aquarium.
En als je goed inricht en zorgt voor de drie vormen van afzetplekken moet koppel Mikrogeophagus kopprl/trio Apistogramma en trio Dicrossus zelfs kunnen.
 
Ik zou vanwege het gedrag inderdaad gaan voor 1 groep van dezelfde soort.
De Dicrossus met zijn 10en is dus erg mooi, maar ook Apistogramma soorten kunnen zo goed gehouden worden.
In een bak van dit formaat met een goede inrichting zouden 4 mannen met 8 vrouwen goed moeten kunnen.
Of zoals Msfelix noemt, Laetacara dorsigera, die combineert ook goed met Apistogramma, omdat die wat hoger zwemt.

Dan kun je denken aan:
6 Laetacara dorsigera
3m/6v Apistogramma Borelli
20 Aphyocharax nattereri
 
Bedankt voor de input!
Ik heb zelf nog nooit een �cht mooie Microgeophagus Altispinoza in real life gezien.
Heb wel gezocht naar filmpjes van deze soort en dan met name het gedrag in een groep, maar niet echt iets gevonden. Daarom denk ik niet dat ik deze soort zal gaan houden.

De Dicrossus in een groep van 10 lijkt me een gaaf gezicht, die optie houd ik zeker nog open. Ik denk niet dat ik 3 soorten dwergen ga combineren, om eventuele onrust te voorkomen. In de bak zijn genoeg natuurlijke holen onder het hout, wanneer ik voor Apisto's kies dan zal ik nog wat extra holen maken op de bodem tegen de zij- en achterwand.

Het voorstel van Jelle lijkt me een gaaf bestand, leuk visje die Aphyocharax Nattereri. Die kende ik nog niet.
Even over de Apistogramma Borrelli, afgaande op de afbeeldingen op seriouslyfish vind ik de Opal-variant mooier. Dit is geen kweekvorm toch? Ook de Dorsigera lijkt mij mooi om te houden.
Zou ik daar nog een stuk of 10 Otocinclus Vittatus bij kunnen zetten?

Nu zal ik eerst zorgen voor een foto, wellicht zorgt dat voor wat extra opmerkingen.
 
623826chef_0_82_img_0456.jpg


Dit is voor nu de beste foto die ik heb. Van het weekend maak ik betere foto's.
 
Er is ook nog de Apistogramma trifasciata, die past in dat bestand in plaats van borellii.
Een andere scholenvis is Hyphessobrycon amandae.
Let op: subtropisch, dus kan (hoort) onverwarmd gehouden (te) worden.
 
Update:
We zijn 3 maanden verder. Het hout is anders neer gelegd en de planten zijn wat groter.
Op dit moment zwemmen er 40 Nannobrycon Eques en 40 Paracheirodon Simulans in mijn aquarium.
Dit klinkt misschien druk, maar is het totaal niet. Het aquarium is mooi in evenwicht en de vissen zien er goed uit.

Maar...
Het is nu toch wel �cht tijd voor een mooie groep dwergcichliden!
Het liefst ��n soort en zoveel exemplaren als mogelijk.

Ik ververs wekelijks zo'n 40-60 liter met een mix van regenwater en leidingwater.
De temperatuur stijgt in de loop van de dag naar 26,3 graden, in de nacht koelt het af tot zo'n 22 graden.

Ik ben nog steeds op zoek naar een mooie blikvanger voor de bak.
Voorheen zei ik dat ik de Alti's niet zou willen houden, maar na een filmpje van een mooie groep te hebben gezien vind ik dit toch wel gaaf.

Ook een groep van 10 wildvang Biotoecus Opercularis is een optie.
Al lijkt me dit meer een soort voor een takkenbak aangezien Biotoecus een dikke bladerbodem en veel hout in het aquarium prefereert.

Ik heb redelijk wat planten, hout, wat maaskeien en kiezels, bladeren en houtafval & (helaas) de middelste maat filterzand in mijn bak. In mijn volgende aquarium wordt dit zeer zeker de meest fijne maat :p
Ik heb het idee dat het vooral voor jonge zandhappers te grof zand is.
Later deze week zal ik een goede foto uploaden.

Zijn er nog meer suggesties voor (groepen) dwergen die op dit moment te verkrijgen zijn?
 
Welke waterwaarden heb je nu in de bak? Biotoecus schijnt daar nogal kieskeurig in te zijn namelijk, ook dicrossus soorten hebben het liefst echt zacht en zuur.

Altispinosus zijn inderdaad erg leuk in een groep. Cleitracara maronii zou het ook goed doen denk ik. Welke Apistogramma hangt weer van ph en hardheid af.
 

Terug
Bovenaan